Gå til innhold
Hundesonen.no

Hamsteren min ligger som en krølping...

MariaN

Recommended Posts

Hamsteren min stakk av for to dager siden, men han kom tilbake dagen etter. Puh.. Han var inni veggen!

Idag kjente jeg at det stinka av huset hans. Det var fulltisset. Og det er vel ikke normalt etter to dager?

Han har vært aktiv helt til i kveld. Nå ligger han som en krøpling. Ser ut som han har knekt ryggen, eller ligger med mageknip -bare for å forklare hvordan han ligger.

Han har ikke knekt noe, fordi han kan å røre på seg. Men ikke mye... Han vil heller ikke ha mat.

Jeg tror han er døden nær? :)

Hva tror dere kan ha skjedd? Kan han ha spist glava eller plast inni veggen? :)

Huff.... dakars..

Vil ikke at han skal lide. Er han slik i morgen må jeg få samboeren min til å sende han til himmelen :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du.. Jeg vil ikke at et så lite dyr skal igjennom medisiner og evt operasjoner. Det er jo en risiko i seg selv å evt legge han i narkose. Kan jo være så mye som feiler den.. Og sier de at det er ikke noe håp, er det bedre å gi han et kakk enn å strikke han med ei sprøyte og betale flere hundre kr. dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke bedre å dra innom for å se om det i det hele tatt er noe som feiler han...? Høres ikke bra ut slik du beskriver det, men man kan jo ikke vite. Kanskje eventuell behandling ikke blir så dyr og strevsom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis det ikke feiler han noe da? Altså, i TS innlegg ser det jo ut som om hun ikke vil at den skal dø. Men at det selvfølgelig er best å la den slippe hvis den må gjennom operasjoner og lignende. (som jeg er helt enig i) .

Syns derimot at avlivng bør skje på en ordentlig måte, tenkt hvis hamsteren rører litt på seg og han bommer eller noe slikt skjer, er det ikke bedre og ta ei sprøyte til dyrlegen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjoa, det kommer jo helt ann på hvor mange penger man er villig til å bruke det..

Jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke tatt en hamster til vet i det store og hele..

Og ang det å gi den en "knert" så er hamsteren så liten, og tåler så lite, at det bør ikke være noe problem å avlive den på 1.forsøk..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig.

Jeg er mer den typen som hadde kommet til å ta med til vet. Men det er jo opp til en hver.

Har aldri prøvd å avlive noen som helst dyr på den måten, men tenkte at det kunne vært vanskelig å treffe "rett", men som du sier er det sikkert ikke så vanskelig å bomme på en hamster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele dag har han bare ligget der.. så nesten død ut, men fikk rykninger innimellom.

Det er et lite dyr det er snakk om, og svært sjeldent de overlever en behandling hos dyrelegen.

Jeg var ikke intr i å la han lide enda mere, bare for å få sjekket han.

sprøyte på et så lite dyr syns jeg ikke noe om.

Samboeren min sendte han forsiktig til himmelen i ettermiddag :) jeg greide ikke å se at han hadde det vondt.... stakkars...

:banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Syns heller ikke noe om avliving hjemme..... Har hatt flere hamstre oppgjennom, og de som har blitt gamle og syke og ikke lengre hatt noen livsglede har vi avlivet hos dyrelegen. Er ikke noe værre for et lite dyr og få en sprøyte enn det er for et stort dyr. Betaler heller de kronene det koster hos veterinær jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite dyr er mye mer følsomt enn et stort dyr. Hunden min merker ikke et klyp i nakken, men det gjør en hamster :)

Et kort kakk, så er hamsteren borte. Det måtte gjøres, og vi hadde ikke anledning til å dra til dyrelegen. Det koster også en god del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du kjører på en katt, midt uti ødemarka. Den blir hardt skadet.

Du har to alternativ: Kjøre i 2-3 timer til nærmeste veterinær, slå den ihjel selv, eller stikke på gården tre min unna for å få de til å ta seg av den?

jeg hadde ikke greid det selv, men fått noen andre til å gjøre det.

Er det bedre å PINE dyret, enn å avlive det kjapt så det slipper å lide??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...