Gå til innhold
Hundesonen.no

Hamsteren min ligger som en krølping...

MariaN

Recommended Posts

Skrevet

Hamsteren min stakk av for to dager siden, men han kom tilbake dagen etter. Puh.. Han var inni veggen!

Idag kjente jeg at det stinka av huset hans. Det var fulltisset. Og det er vel ikke normalt etter to dager?

Han har vært aktiv helt til i kveld. Nå ligger han som en krøpling. Ser ut som han har knekt ryggen, eller ligger med mageknip -bare for å forklare hvordan han ligger.

Han har ikke knekt noe, fordi han kan å røre på seg. Men ikke mye... Han vil heller ikke ha mat.

Jeg tror han er døden nær? :)

Hva tror dere kan ha skjedd? Kan han ha spist glava eller plast inni veggen? :)

Huff.... dakars..

Vil ikke at han skal lide. Er han slik i morgen må jeg få samboeren min til å sende han til himmelen :banana:

Skrevet

Aner ikke hva det kan være, men vil det ikke være best å dra en tur til dyrlegen før dere sender ham til himmels? Kan jo hende at det kan kureres, om det ikke er bedre i morgen.

Håper han blir bra igjen! *krysse fingre*

Skrevet

Nei vet du.. Jeg vil ikke at et så lite dyr skal igjennom medisiner og evt operasjoner. Det er jo en risiko i seg selv å evt legge han i narkose. Kan jo være så mye som feiler den.. Og sier de at det er ikke noe håp, er det bedre å gi han et kakk enn å strikke han med ei sprøyte og betale flere hundre kr. dessverre...

Skrevet

Men er det ikke bedre å dra innom for å se om det i det hele tatt er noe som feiler han...? Høres ikke bra ut slik du beskriver det, men man kan jo ikke vite. Kanskje eventuell behandling ikke blir så dyr og strevsom?

Skrevet

Er helt enig med deg Maria N!

Når det kommer til et så lite dyr blir det kun synsing fra vetrinærenes side uansett!

Bedre å bare gi han et lite kakk!

Skrevet

Joda, men hvis det ikke feiler han noe da? Altså, i TS innlegg ser det jo ut som om hun ikke vil at den skal dø. Men at det selvfølgelig er best å la den slippe hvis den må gjennom operasjoner og lignende. (som jeg er helt enig i) .

Syns derimot at avlivng bør skje på en ordentlig måte, tenkt hvis hamsteren rører litt på seg og han bommer eller noe slikt skjer, er det ikke bedre og ta ei sprøyte til dyrlegen da?

Skrevet

tjoa, det kommer jo helt ann på hvor mange penger man er villig til å bruke det..

Jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke tatt en hamster til vet i det store og hele..

Og ang det å gi den en "knert" så er hamsteren så liten, og tåler så lite, at det bør ikke være noe problem å avlive den på 1.forsøk..!

Skrevet

Selvfølgelig.

Jeg er mer den typen som hadde kommet til å ta med til vet. Men det er jo opp til en hver.

Har aldri prøvd å avlive noen som helst dyr på den måten, men tenkte at det kunne vært vanskelig å treffe "rett", men som du sier er det sikkert ikke så vanskelig å bomme på en hamster...

Skrevet

I hele dag har han bare ligget der.. så nesten død ut, men fikk rykninger innimellom.

Det er et lite dyr det er snakk om, og svært sjeldent de overlever en behandling hos dyrelegen.

Jeg var ikke intr i å la han lide enda mere, bare for å få sjekket han.

sprøyte på et så lite dyr syns jeg ikke noe om.

Samboeren min sendte han forsiktig til himmelen i ettermiddag :) jeg greide ikke å se at han hadde det vondt.... stakkars...

:banana:

• 2 weeks later...
Skrevet

Syns heller ikke noe om avliving hjemme..... Har hatt flere hamstre oppgjennom, og de som har blitt gamle og syke og ikke lengre hatt noen livsglede har vi avlivet hos dyrelegen. Er ikke noe værre for et lite dyr og få en sprøyte enn det er for et stort dyr. Betaler heller de kronene det koster hos veterinær jeg...

Skrevet

Et lite dyr er mye mer følsomt enn et stort dyr. Hunden min merker ikke et klyp i nakken, men det gjør en hamster :)

Et kort kakk, så er hamsteren borte. Det måtte gjøres, og vi hadde ikke anledning til å dra til dyrelegen. Det koster også en god del..

Skrevet

La oss si at du kjører på en katt, midt uti ødemarka. Den blir hardt skadet.

Du har to alternativ: Kjøre i 2-3 timer til nærmeste veterinær, slå den ihjel selv, eller stikke på gården tre min unna for å få de til å ta seg av den?

jeg hadde ikke greid det selv, men fått noen andre til å gjøre det.

Er det bedre å PINE dyret, enn å avlive det kjapt så det slipper å lide??

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...