Gå til innhold
Hundesonen.no

valpetrening

Ricco

Recommended Posts

Skrevet

Som dere sikkert har fått med dere så avholder jeg valpesosialisering i klubben vår. Det jeg nå lurer på er om noen av dere har noen tips på hva jeg kan aktivisere de med... :cry:

nå har vi hatt tannvisning, klipping av klør, oppstillingstrening på de som har rasehunder, og sist lørdag var vi ute i marka så eigerene fikk gjemme seg og hundene lette de opp igjen. (det var knallsukksess, vet ikke hvem som var mest fornøyd, eier eller hund) og så har vi hver gang en "avslappingstid" der vi sitter i ring og de får hundene til å roe seg ned og slappe av, gjerne legge seg ned.

kan og si at vi skal en lørdag inn til byen og ha miljøtrening i gågata.

har dere noen enkle, kjekke forslag å komme med så sier jeg bare på forhånd takk! :cry:

Skrevet

hvor gamle er disse valpene dah? du kunne jo hatt enkle lydighetsøvelser, men det går de kanskje på valpekurs for å lære? visst du kjenner noen på gård, kan du jo spørre om det er greit at dere kommer en tur, så valpene får se litt gårdsdyr og slikt? hakke peiling jeg.... :? gobit søk kan dere jo også prøve. :cry:

lykke til!

Skrevet

Hilse pent på folk (ikke hoppe mener jeg), bli tatt på av andre ( fint om man tenker på dylegen og sånt). TRene på å bli bindt i et tre eller noe og bli gått fra litt..

Kjekt å kunne :cry:

Skrevet

Hmm kanske godbitssøg, det er godt at få startet på at bruge næsen tidligt jo.

Vække deres interesse for legetøj måske (om den ikke allerede er det da) altså bruge noget legetøj som "bytte", de kan nedlægge. :cry: Måske en tur til skov eller strand. :cry:

Skrevet

En tur til en stall eller noe hadde kanskje vært noe.. så de får sett litt på sånne dyr. Busstur?

Skrevet
Møte andre dyr, små og store.

Søk eller spor?

Enkle agilityøvelser, eks. pølsa

Innkalling?

var litt artig at du skrev pølsa, for den holder vi på med allerede! Og det er kjempegøy.

Skrevet
hvor gamle er disse valpene dah? du kunne jo hatt enkle lydighetsøvelser, men det går de kanskje på valpekurs for å lære? visst du kjenner noen på gård, kan du jo spørre om det er greit at dere kommer en tur, så valpene får se litt gårdsdyr og slikt? hakke peiling jeg.... :? gobit søk kan dere jo også prøve. :cry:

lykke til!

Dei er mellom 2 og 4 mnd. Har nok ikke lov å lære de lydighetsøvelser så lenge det er tilbud fra klubben, og jeg ikke er utdannet instruktør.... Men, godbitspor kan vi jo prøve!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...