Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags fór bruker du/har du brukt?

Isabel

Recommended Posts

Er det forresten noen som har et bra,men billig voksenfor å anbefale?

Om du har stor fryser vil jeg anbefale å kjøpe inn stort direkte fra produsenten av vom & hundemat i Trøgstad, da kan kg prisen komme ned til godt under 10 kr (vært nede i 7.50 da det ble handlet inn ca 300 kg).

Knall mat til de aller fleste hunder :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Vi startet på Eucanuba, noe hundene gikk veldig fort lei. Gikk deretter på et amerikansk fôr som jeg ikke husker navnet på, men pels, avføring etc. ble helt forferdelig. Så over på RC som fungerte bra lenge til hundene fikk kløe og flass.. Etter dette gikk vi over til Norwegian Polar som vi nå har brukt siden februar / mars i fjor. Bytter ikke! Her kjøpes 200 kg. i slengen da vi fikk tak i en brukt fryser for en slikk og ingenting.

Får vel legge til at vi prøvde også V&H, noe hundene faktisk ikke ville ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har stor fryser vil jeg anbefale å kjøpe inn stort direkte fra produsenten av vom & hundemat i Trøgstad, da kan kg prisen komme ned til godt under 10 kr (vært nede i 7.50 da det ble handlet inn ca 300 kg).

Knall mat til de aller fleste hunder :ahappy:

Stor fryser har jeg, så dette må prøves ut. Takk for tipset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Ikke så lett å "tørke" denne her rundt munnen... sukk...

Bildet er av mammaen til Blondie, Savanna, men regner med at Blondie vil få like lange barter hun også når hun blir voksen..

(Bildet er lånt fra hjemmesiden til kennel Schnauzerbelle)

100720082130329wbk9O96kDNP.jpg

Skjønner.. Men det er ikke mulig å binde opp bartene når hun spiser da? Sette de opp i strikk eller noe? :) Eller kanskje du rett og slett må til med en skikkelig vask, slik Anette gjør med ørene til sine hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har gått på:

*Specific-gikk bra en stund, men begynte å klø i ørene og fikk dårlig pels etter en peroide

*Olivers-samme problem med kløe og dårlig pels

Disse to gikk hun på det første 1 1/2året jeg har hatt hun, etter det har hun kun gått på HILLS, men har variert litt på variantene innen merket:

*Light

*Light large breed

*r/d (slanke fôr)

*w/d (vedlikeholds fôr)

*j/d vanlig (ledd fôr)

*j/d reduced calorie

Nå går hun på j/d reduced calorie og perioder på r/d hvis hun har lagt litt på seg (legger veldig fort på seg av j/d maten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eukanuba var med fra oppdretten til bege hunde men di gik fort lei av det. Så foret jeg på RC en stun men leo la ikke på seg og var 1,5 kg undervektig for bare et halt år siden. Når den åpnt ny dyrebutik i byn som selger v&h fik jeg en pølse gratis men hadde ikke tro på at min sÆring ville ha det. men jo det falt i smak og pelsen ble blankere og avføringen mye mindre. Så nå fores begge på V&H. di får kot fisk innimlom og rå kjylling til minsten. Tror ikke jeg kommer til bake til tørfor i gjen. Har planer om barf foring når jeg får større fryser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det man IKKE har gitt hundene i de siste 27 årene, liksom... Husker at vår første fikk Doktor Hassels hundemat på boks + Snøgg Grøpp (begge deler fra den lokale matvareforretningen.) Guri land så dårlig i magen han var, og pels fikk han heller aldri.

Med alle fôrpremiene man har kommet hjem med gjennom årene, er det vel neppe ett eneste fôr man IKKE har gitt hundene. Noe i kortere, andre i lengre, perioder.

Stort sett hele 90-tallet fôret jeg alle mine (+ da også flesteparten av kullene jeg har hatt til nå) på Eukanuba - og det var helt formidabelt! Men så endret de endel på ingrediensene i fôrtypene sine (bl.a. erstattet risen med hvete) - og da var det ikke på langt nær så optimalt fôr for MINE hunder lenger.

Etter dèt har det hovedsakelig gått i Pro Plan og Pro Pac.

Champ.hannen min (mestvinnende de siste 5 årene) har spist Pro Pac stort sett hele sitt liv - og vært superfin i pels, kondisjon, avføring, sunn og frisk, etc. De to yngste guttene mine har hovedskelig spist Pro Plan i sitt liv - dvs siste par årene.

Jeg er meget fornøyd med begge de to fôrtypene, men jeg synes det er enklere å regulere vekten deres når man bruker Pro Pac, dessuten leverer de på døren.

Pro Plan er billigere (storbrukeravtale), og gir noen fabelaktige pelser...

Labb skulle jeg aldri gi hundene mine igjen, men hvis sjangsen kom ville jeg nok prøvd Specific igjen. Disse to typene er sånne ytterligheter som jeg har kommet hjem med rundt 50-60 kilo av - brukt en kortere stund og sett tydelige forandringer på hundene av.

Labb'en var utelukkende negativt - Specific'en stikk motsatt.

Men med 100 kilo Pro Plan i kjelleren akkurat nå, så er nok menyen til mine avklart for en stund fremover.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...