Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs


TrudeM

Recommended Posts

Hva og hvorfor valpen bør oppleve forskjellige ting (som å gå i forskjellige miljøer, passivitetstrening osv)

Grunnleggende lydighetsøvelser (trenger ikke være mange, men så man starter på et grunnlag)

Konktakttrening, selvfølgelig

En jordnær instruktør

Personlig oppfølging, dvs. ingen rekkekommandering!

Fokus på belønning

Sånn jeg ser det er valpekurs mest trening av eier, hvordan man gjør ting, bli kjent med hvordan ens valp fungerer og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hovedsaklig to typer valpekurs; de som vektlegger sosialisering, ro-trening, miljøtrening og typiske problemstillinger man kommer borti med en valp med mer, og så har du dem som egentlig er grunnmuren for lydighetstrening. Begge deler er bra, men jeg ville satset på det førstnevnte først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns en blanding er ålreit jeg da. Der man både får sosialisert og vært på forskjellige steder, men også en innføring i hvordan trene basic. Men klart, skal jo få til balansegangen også, og det er jo ikke alle som får til det. Så enten må det klaffe bra, ellers er det ingen vits.

Kommer jo også an på eieren. Er man dødelig slapp på sosialisering, kan nada om hund så er det kanskje greit å først og fremst satse på å klare å forme frem en normal hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et crappy valpekurs!

Og det viser seg faktisk at denne fyren er lydighetsdommer.. det hadde jeg aaldri trodd!

Vi lærte kontakt.

Kontakt og gå (han sier høyre el venstre).

Kontakt med hunden mens vi gikk slalom mellom de andre.

Det var egentlig det :)

Noen av de andre der ble også meget skuffet. De trodde kanskje de skulle lære feks sitt, dekk og mer grunnleggende dressur for valper, ikke kontakt og gå alle seks syv kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kurset jeg nettopp ble ferdig med, lærte vi en god del ting.

Kontakt seff

Lineføring/gå pent i bånd (med kontakt)

Sitt.

Sitt og Bli.

Passering.

Innkalling.

Dekk.

Dekk og Bli.

Fellesdekk.

På plass/innsitt.

Vet ikke om dette er bra eller dårlig, men jeg synes de stilte veldig høye krav til hva valpene skulle lære, og jeg synes det gikk litt fort frem. Litt for lite individuell opplæring synes jeg. Og jeg tror jeg lærte mer enn bikkja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kurset jeg nettopp ble ferdig med, lærte vi en god del ting.

Kontakt seff

Lineføring/gå pent i bånd (med kontakt)

Sitt.

Sitt og Bli.

Passering.

Innkalling.

Dekk.

Dekk og Bli.

Fellesdekk.

På plass/innsitt.

Vet ikke om dette er bra eller dårlig, men jeg synes de stilte veldig høye krav til hva valpene skulle lære, og jeg synes det gikk litt fort frem. Litt for lite individuell opplæring synes jeg. Og jeg tror jeg lærte mer enn bikkja!

For en litt eldre valp (5-6mnd) som har bodd hos noen som har trent den til da, så vil sikkert et "slikt" kurs være midt i blinken. Men for veldig unge valper så syns jeg det blir litt mye øvelser på en måte, og som du også skriver kanskje litt mye "krav" ?

Jeg så iallefall på det valpekurset VI gikk, at der var det bare "vanlige hundeeiere" pluss meg og noen huskyfolk som drev med hundekjøring. Alle de andre hadde hund for tur, kos, familiemedlem og kanskje utstilling. De syntes kurset vi gikk var kjempe fint, men jeg syntes det ble litt for lite.

Hadde jeg bodd en plass hvor man har tilgang på å velge imellom flere valpekurs, ville jeg snakket med instruktørene for hvert kurs og fått meg en oversikt over hva de legger trykket på i sine kurs for så å velge hvilket kurs jeg ville gått med min hund. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg på valpekurs for valper under 4 måneder, i den mest kritiske perioden i livet. Er det virkelig slik at dem ikke skal sosialiseres på valpkurs lengre? Det er greit at man ikke bør sosialisere samme plass som man trener, men man kan jo gjøre det på to forskjellige steder. Det er synd dersom det er slik at det kun blir igjen de lydighetskursene som er kamuflert som valpekurs. Noen raser diskriminerer mer enn andre og det er ikke så lett å finne mange forskjellige hunder den kan sosialiseres med. Det er synd dersom dette blir gjort for å få deltagerne til å føle at dem får mer valuta for pengene. Du har et mye større problem om hunden din begynner å utagere mot andre hunder som voksen enn at du fortsatt mangler et par momenter på lydighetsøvelser (som du kunne trent på hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpekurs ser jeg på noe en da tar før et grunnkurs og valpen vil da være max 5mnd.

Rotrening

Kontakttrening

Oppsøke forskjellige steder å trene

Helse/hånderingstrening

Forsterke navnet til hunden

Lære inn avledningsord

Lære inn en godta kommando (eks: værsågod)

Innkalling

Lek og samarbeid mellom hund og eier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du da mest på de andre valpene på kurset, eller at den som holder kurset er ansvarlig for å ta med voksne, stabile hunder?

Begge deler kanskje? Har nettopp lest "Kulturkollisjon mellom hund og menneske" og Jean Donaldson legger utrolig stor vekt på sosialisering både av dyr og mennesker siden det er en del hunder som diskriminerer i stor grad. Han skriver i klartekst at han ikke liker "dressurkurs" som kamufleres som valpekurs. Han skriver at et valpekurs bør handle mye om sosialisering. Det høres veldig riktig ut og det er ikke så lett å få tak i alle disse forskjellige type hundene som en valp bør sosialiseres med dersom det ikke blir gjort på valpekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er stort sett enig med deg. Er fornøyd med mitt, som jeg føler er en kombinasjon av begge. Jeg ønsker ikke et kurs der man har frislipp hver gang, men skjønner at det ikke var det du mente heller :)

Det første kurset jeg gikk var samme innhold som Yatzy her gikk, og syns det ble for mye lydighet rett og slett. Eller, alt for raskt frem. Lineføring på valpekurs er tidlig, når man begynner å kommandere i løpet av kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...