Gå til innhold
Hundesonen.no

Hmm... Hvilken tittel får hunden min?


SusanneL

Recommended Posts

Jeg må jo le her.. Her har man holdt på med utstilling siden 1981, og jobbet på NKK sånn omtrent 15 år, men likevel er man i tvil...

Fact: Bearded collie hannhund.

Han har stilt ut og fått en "gjeng" med norske cert, små og ett stort (så det er under "kontroll" på alle måter).

Problemet er:

Han fikk et cert i Danmark som unghund (november i fjor). Men etter den tid så endret DKK regelverket sitt, så cert er ikke lenger "hvilende". Men jeg har ikke kunnet lese meg til om denne nye regelen har tilbakevirkende kraft, eller ikke - så jeg aner ikke om hans danke cert fremdeles er tellende eller ikke..

På Verdensutstillingen nå i helgen fikk han "res. CAC" - og hannen som vant CAC'et ble svensk champion for to uker siden langt opp i nord i Sverige.

Noen utstillere sier da at VI får cert'et ettergitt - andre sier "tja... jeg vet ikke, jeg...." Og SKK_standen på utstillingen var de enige i "Tja..." - svaret..

Men NÅ har jeg meldt han på til Mosseutstillingen - hans første utstilling i Norge etter fylte 2 års alder, så han står der for Norsk utst. championat (DET er jeg sikker på!).

Men det spesielle er jo at jeg faktisk ikke engang ANER om han da også står for S UCH, Dk UCh eller kanskje til og med Nord UCh..?

Noen insspill, tanker, ideer - eller noen som faktisk VET hvordan de andre kennelklubbene takler sitt eget regelverk?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svenske informasjonen imponerte ikke meg om torsdag, da jeg prøvde å finne ut om jeg trengte noen egen bekreftelse på min nyvunne tittel for å få den registrert hos NKK. Nå hadde NKK stand, med kjentfolk, så jeg fikk jo svar. Men ikke fra den kanten jeg trodde det ville komme...

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor ikke cert-vinneren deltok i championklassen? Eller var det ikke lov til å bytte klasse av den grunn heller? Reserve-CAC skal jo ha nettopp samme funksjon som reserve-CACIB, slik at du får cert'et hvis hunden allerede er svensk champion.

Jeg mener at regelendringer ikke kan ha tilbakevirkende kraft, så jeg trodde at din hund da står for Nord.Uch. Men kom regelendringeneen i år? Min valps far hadde dansk cert fra unghund, men måtte ned i februar i år for å få et nytt etter fylte to år.

Det er forvirrende når ikke Nordisk Kennelunion kan ha like regler... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blir NUCH, så blir du også DKCH fordi certet er vunnet i Danmark før regelendringen 1/1-08. Dette vet jeg fordi jeg var i samme situasjon tidligere i år! :)

Hadde du vært NUCH før du fikk res.Cac i Sverige, og den CAC-hunden er allerede champion, så hadde du nok også kunne titulere deg med SUCH og NORD.CH. Men siden det ikke er hvilende cert i hverken Sverige eller Danmark lenger, så må du nok ha et nytt cert i Sverige etter at det norske championatet er oppnådd... (tror jeg da).

Lykke til!! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppløftende svar av dere begge.

I reglene for VV (og circuit-utst.) var det spesifisert at hunder fikk IKKE bytte klasse, uansett årsak. Derfor måtte hunden stille i åpen klasse begge dager der (selv om han ble S UCh to uker tidligere). Snodig bestemmelse, synes jeg - og bare grobunn for mere "rot" i listene..

Ang. de hvilende cert'ene eller ikke så er jeg rimelig sikker på at de hviler såfremt hunden har riktig alder når de ble vunnet. Altså - et svensk cert tatt etter 24 mndr aldre vil hvile til man får det siste norske cert'et.

Men, men - godt å høre at disse danske reglene ikke bare annullerte tidligere cert fra Danmark, da!

Kan jo bli interessant å se hvilke tittelbrev jeg får tilbake når jeg sender inn søknaden, da.. (Forutsetter her at han faktisk greier å få ett lite cert her i Norge...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppløftende svar av dere begge.

I reglene for VV (og circuit-utst.) var det spesifisert at hunder fikk IKKE bytte klasse, uansett årsak. Derfor måtte hunden stille i åpen klasse begge dager der (selv om han ble S UCh to uker tidligere). Snodig bestemmelse, synes jeg - og bare grobunn for mere "rot" i listene..

Ang. de hvilende cert'ene eller ikke så er jeg rimelig sikker på at de hviler såfremt hunden har riktig alder når de ble vunnet. Altså - et svensk cert tatt etter 24 mndr aldre vil hvile til man får det siste norske cert'et.

Men, men - godt å høre at disse danske reglene ikke bare annullerte tidligere cert fra Danmark, da!

Kan jo bli interessant å se hvilke tittelbrev jeg får tilbake når jeg sender inn søknaden, da.. (Forutsetter her at han faktisk greier å få ett lite cert her i Norge...)

Susanne

Dét stemmer hvertfall, og det var jeg vitne til senest i april :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dere har helt rett - det danske cert'et som min oppnådde fra mellemklassen VAR tellende for tittelen, så pr nå er i alle fall både den norske og den danske i orden.

Så får vi se hva som skjer med den svenske, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

En liten oppdatering - selv om jeg jo egentlig svarer jo på mitt eget innlegg, men, men...

Etter noen mailer til/fra SKK søkte jeg tidligere i år (i mars engang) til utst.komiteen på SKK for å få hans res.CAC omgjort til et svensk cert.

Regnet ikke egentlig med å høre noe mere - og vi har faktisk også stilt et par ganger i Åpen klasse siden den gang (fått CK men ikke cert).

I DAG kom svaret - medhold!

Så jeg kan nå søke om å få han godkjent Nordisk utst.champion (han er godkjent Norsk og Dansk). Jippi! (Eller: kjære vene så teit - ett år etter, liksom....)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gratulerer med nordisk champ, da! :aww: Nesten synd du ikke har tatt andre cert i mellomtiden, så de kunne fått seg en gåte der.

En onkel av dyret mitt var forresten i Danmark i helga. Lørdag vant han åpen klasse, ble 2 BHK og fikk cert. Og dansk championat. Søndag måtte han fremdeles stille i åpen klasse, da det ikke var lov til å bytte, han vant igjen klassen og ble 2 BHK - med nok et cert. Men når tittelen hans er bekreftet fra DKK, vil certet gies videre til 3 BHK.

Og dette er vel et system som også NKK foreslår i utkast til nye utstillingsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjonen.

Ja, hadde vært interessant å sett hvor langt man kunne fått ettergitt cert... Hvis Mac hadde tatt ett nå i mellomtiden, ville det gått videre til en annen, som da kanskje hadde fått ett senere som måtte gis videre, etc.

MEN, hvis Mac hadde fått et annet cert i mellomtiden hadde jeg nok ikke giddet å søke heller, da...

Men, men - det er jo ingen stor sak nå, da. Men det blir jo så mye surr når man må holde på slik - at ikke ting kan fikses direkte på utstillingen, og FØR bedømmelsen...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Ny oppdatering - 6 mndr etterpå..

Dette begynner å bli ganske tåpelig, faktisk.

SKK "glemte" denne saken, så det gikk et par mndr fra jeg sendte inn søknaden på den svenske tittelen til purring nr 2-3 endelig ga svar, og hans S UCh-tittel sto på den svenske "Hunddata" nå i høst (sykdom på SKK og allslags unnskyldninger).

Søknader og mailer til NKK siden den tid - nå senest et par uker før NKK Lillestrøm + en prat med saksbehandler der.. Men er den godkjent her ennå? Neida!

Man kan jo trygt si at det er interessant å se hvor lang behandlingstid som trengs på noe slikt. Èn ting er jo at NKK ikke har giddet å svare på en eneste henvendelse om dette på nå snart 1,5 år (første søknaden kom jo inn i Juli 2008)! :lol:

Men det KAN jo ikke være så utrolig vanskelig å korrigere en tittel som SKK allerede har godkjent sånn et drøyt år etterpå, liksom..

Men, men... Gutten er jo selv i Tyskland og samler cert og Cacib - så det er jo ingen hastverk akkurat, da.

EN eller annen gang blir det sikkert i orden.

:)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mulig.. utrolig! Burde da slettes ikke være så grusomt vanskelig..

Jaja, som du selv sier, det ordner seg vel, en gang!

Jeg bor jo selv i Tyskland, og skal nå snart på utstillinger (2010) derfor må jeg si at jeg er litt spent på hvor han stilles? (Kan nevne at jeg bla. skal til Rheinberg og VDH Europasieger i Mai) skal han til en av de? Hadde vært spennende å gutten, hihi.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal over til England og Crufts-utstillingen i Mars, så jeg tar han med hjem hit etter det. Men siden de tyske ch.reglene krever at det går over ett år fra det første til det siste cert'et (CAC) - så skal jeg nedover med han til høsten igjen for å se om vi kan få det siste..

Men jeg tror det er en internasjonal utstilling han evt. skal på i slutten av februar - men er ikke sikker på hvor - kanskje du vet hvilen jeg snakker om? Da KAN han få det siste CACIB'et for den int. tittelen.

(Tenker med gru på søknaden til NKK med CACIB fra både Tyskland og Østerrike... Ha ha ha!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Èn ting er jo at NKK ikke har giddet å svare på en eneste henvendelse om dette på nå snart 1,5 år (første søknaden kom jo inn i Juli 2008)! :)

....

(Litt OT, men deler bare frustrasjonen over manglende tilbakemeldinger fra NKK....)

Dette er jeg helt enig i! Og siden NKK ikke svarer, kan man jo av og til lure på om de har fått henvendelsene i det store og hele.

Jeg skulle ønske at mailer til NKK-ansatte ble automatisk bekreftet mottatt. Slik er det i mange andre bedrifter, blant annet der de trykker medlemsbladet vårt. Uansett når på døgnet jeg sender inn manus, får jeg en kvitteringsmail fra bedriftens server.

Ellers venter jeg spent på nytt i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Yeah - idag så jeg at han fått påført Nordisk ch på DogWeb, i alle fall.

Riktignok er han nå N Dk Nord UCh :whistle: - men det er jo et steg i riktig retning i alle fall.

Jeg sendte nettopp mail til dem og sa at han bør vel være enten/eller (Nord UCh eller N Dk Se Ch) ikke en kombinasjon av dem. Men det kan jo såklart være noen nye rutiner jeg ikke har hørt om som tilsier at det skal stå sånn, men jeg har mine tvil...

Man skal jo sette pris på de små tingene her i livet, og dette er åpenbart en av dem!

To be continued...

(Nå har jo dyret greid å samle på seg Cacib i både Østerrike og Tyskland - så med litt flaks skal vi søke int. tittelen med noen slike også - det kan jo bli interessant nok det også!)

:)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...