Gå til innhold
Hundesonen.no

På tide med en middagstråd igjen.


ida

Recommended Posts

Ja er ikke de helt fantastiske? Yum! :frantics:

Men oppskriften er litt innfløkt, så den får jeg ta en dag jeg har gidd til overs. :|

Tror jeg kjenner på meg at du har gidd til overs idag :o *blunkerintenstmedvakreblåøyneogsmilerdetsøtestesm

iletsomfinnes* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kjenner på meg at du har gidd til overs idag ;) *blunkerintenstmedvakreblåøyneogsmilerdetsøtestesm

iletsomfinnes* :frantics:

Err'e mulig? Jeg har nettopp stekt minst 100 kjøttboller i dag som skal porsjonsfryses. For et sammentreff! Så nå er jeg klar for nytt besøk snart anebanana! :P

Egentlig er jeg litt dau etter all kamphundskrivingen, kyllingstekingen og bollelagingen, men for deg gjør jeg alt kjære. :|

Det er vel egentig enklere enn jeg først ga inntrykk av.

(Alt er circamål forøvrig, og dette gir mange boller)

500 gr kjøttdeig av okse

500 gr kjøttdeig av enten kylling eller svin

4 store egg

en kopp ferskrevet parmesan (ikke noe bokstull fra butikken!)

en kopp brødsmuler (helt tørre!)

To store /tre små fedd (fersk) hvitløk

En stor neve finhakket persille

minst en spiseskje salt

pepper etter smak

Bland alt sammen veldig veldig nøye. Ikkeno latskapselting her i gården, man blander dobbelt så mye etter at man er sikker på at alt egentlig er blandet. Kjøttmosen kan fint stå noen timer slik at all den gode smaken setter seg. Over natten er heller ikke noe problem, men da må den tas dagen etterpå.

Bollene ruller du til den størrelsen du ønsker. Jeg anbefaler mellom, som en femkroning pluss minus ca, men du kan godt variere størrelsen i samem porsjon. Oppskriften er jo unektelig stor. De får bare litt forskjellig bruksområde. ;)

Fres bollene mørkebrune på utsiden i glohet panne med olivenolje, og legg til side. Porsjoneres når de er blitt avkjølte.

De er fortsatt rå inni, så de må behandles på en eller annen måte før servering. Jeg pleier å la de putre i sausen de skal serveres i. Evt gir dem en omgang i stekepannen før de hives over en salat med god dressing. f.eks. Eller kaster dem rett på pizzaen før den settes i ovnen. Mulighetene er mange. :D

De er sååå gode!! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Err'e mulig? Jeg har nettopp stekt minst 100 kjøttboller i dag som skal porsjonsfryses. For et sammentreff!

Sammentreff? Don't think so, jeg er jo synsk, visste du ikke det...? :|

Men de hørtes skikkelig mums ut, må testes en dag :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en utrolig deilig rett til familien her om dagen. Here it goes:

- Scampi. Hvor mange kommer helt ann på hvor mange det er som skal spise, men en slik stor pose med nedfryste rå scampi pleier å holde en stund.

- Hvitløk. Hvor mange fedd kommer ann på hvor mange scampi. Si en ca. 2 fedd pr. 10 scampi. Litt smak og behag.

- Matolje

- Salat (ekeblad, raddichio rosso og litt ruccola)

- Melon (den oransje)

- Pinjekjerner

- Fløte (BARE kremfløte. Ikke noe matfløte skvip....)

- Balsamico

- Olivenolje

- Sukker

Scampi med fløtesaus:

Først freser du pinjekjernene i matolje i pannen. La dem bli lett gyldne. Hiv dem så over i en tallerken, og ta hakket hvitløk og litt mer olje i pannen. Fres den i ca. 30 sek før du putter opp i de ferdigskrellede scampiene (jeg anbefaler å skrelle scampi før du steker. Det er vanskelig å skrelle dem når de er stekt og de blir ikke like gode...) Stek dem til de er lyserøde (prøvesmak for sikkerhets skyld.) Nå kan du helle fløten oppi. Bare la alt sammen putre til det har "stekt godt sammen." Voila: Scampi med fløtesaus.

Salat:

Riv salatbladene opp i passe store biter, og legg dem på en tallerken. Hakk melonen opp i små firkanter, og legg den oppi. Hell pinjekjernene over.

Dressing:

Bland olivenolje, basamico, sukker og hvitløk. Her er det bare å prøve hva som passer en best :D

Nam :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den store sommerslageren å racle :o

Raclette gjør seg definitivt best ute, blir gjerne litt stekeos.

En annen favoritt;

Stekt biff i pitabrød

med masse rødløk

ruccola

tomatskiver

ristede pinjekjerner

en skive camembert eller annen ost etter smak.

Ganske godt ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg marinert kyllingfilét som vi skal ha i wok i morgen:

- en solid dæsj med sesamolje

- et stort fedd fersk hvitløk

- en liten dæsj akasiehonning/sweet chili sauce

- en stor skvett med soyasaus

- en liten skvett med balsamico

- en finhakket rød chili (ta ut frøene)

- en stor (!) klump fersk ingefær som du river i sånn parmesanrivedings

- masse kvernet pepper

La stå i lufttett pose i kjøleskapet i 1-2 dager.

Forslag til bruk:

i wok med gode grønnsaker og brede glassnudler

i stekte nudler

i stekt ris

i en lun salat

Nammis, enkelt og sundt på samme tid! Kinderegget sitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

SUNN og dritt GOD pizza:

Trenger:

Pizzadeig

En boks kremost med kryddermix

En rødløk

spekeskinke

Strøost.

Gjør:

-Lag pizzadeigen.

-legg på små "hauger" med kremost (skal også smøres litt ned, skjønner?)

-Skjær opp løken log legg den på.

-Strø et tynt lalg med ost over pizzaen.

-Riv opp spekeskinken og legg den på pizzan.

Stekes som en vanlig pizza.

SYKT god, spiser nesten bare slik pizza nå, gjerne med en enkel salat til. Kan legge ut et bilde av den senere.

edit: Rettet opp, det er kremost ikke smørost :)

SP408%20annerledespizza%200708.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...