Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäfer angrep jente.

Linda Marie

Recommended Posts

Skal ikke uttale meg om hvorvidt veterinæren har rett eller ikke, men jeg syns det er interessant at 19åringen ble kalt "ungjente". Hadde hun slått ned eller ranet noen, ville hun vært "19 år gammel kvinne".

- Og jo, man kan anmelde forholdet og kreve hunden avlivet, men det er foreløpig ingen automatikk i at hunden avlives av den grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
De to hundene var begge i bånd, og ville hilse på hverandre. Plutselig gikk schæferen til angrep på den langt mindre cocker spanielen. Søgne-jenta forsøkte å redde sin hund. Da gikk schæferen til angrep også på henne.

Når man gjør det man ikke skal gjøre i en sloss kamp så hender slikt... At begge med vellvilje lot hundene hilse så kaller jeg det heller ikke ett angrep. Ikke utifra den beskrivelsen der..

Normalt er schæfere «feige», og ønsker å trekke seg bort fra fare. Det kan derimot tenkes at den vil forsvare seg ettersom den var i bånd, og ikke kunne komme unna, sier Solvang.

Forøvrig syns jeg dette er dem mest idiotiske komentaren jeg noen gang har hørt fra en vet... Og viser litt om rase- og atferdskunnskap. *rister litt på hode*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"§ 18. Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. "

Denne veterinæren ville jeg definitivt ikke gått til. Ikke nødvendigvis fordi hun mangler kunnskap om hundeadferd og lovgivning, men fordi hun ikke har den fjerneste oversikt over sin egen kompetanse. Jeg stoler ikke på noen som tydelig ikke er i stand til å si "det vet jeg ikke, det ligger utenfor mitt område".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"§ 18. Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. "

Denne veterinæren ville jeg definitivt ikke gått til. Ikke nødvendigvis fordi hun mangler kunnskap om hundeadferd og lovgivning, men fordi hun ikke har den fjerneste oversikt over sin egen kompetanse. Jeg stoler ikke på noen som tydelig ikke er i stand til å si "det vet jeg ikke, det ligger utenfor mitt område".

Helt enig! Jeg ble helt paff da jeg leste svarene til veterinæren! Hvorfor kan ikke avisene snakke med en adferdsekspert? Sikkert fordi en adferdsekspert faktisk ville svart på en saklig og grei måte, og det lager ikke avisoverskrifter!

P.S.

Quotet fra hundeloven §14: "Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd:

a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har provosert et angrep, fra straffansvar eller erstatningsansvar "

Så strengt tatt kunne cockereieren egentlig kverka schäferen "der og da"...? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at avlivning i dette tilfellet vi "framstå som uforholdsmessig tiltak" (§ 18)

Min begrunnelse :

Begge lot hundene hilse, og er dermed delaktig i situasjonen som oppsto. Det må dermed kalles et hendelig uhell.

Jeg skjønner godt at jenta prøvde å redde hunden sin, jeg ville nok gjort det samme. Men når man stikker hendene inn i en sånn situasjon, så må man ikke bli forbauset om hendene ikke er liljehvite etterpå.

Kall meg gjerne "rasist", men jeg lar aldri mine hunder hilse på schæfere som jeg ikke kjenner godt. Har sett for mange av dem som hater mindre hunder.... Nå er jo dette litt OT i denne sammenhengen, da schæferen her tydeligvis ikke tilkjennega sine intensjoner på forhånd.

§14 sier at man kan gjøre det som er nødvendig for å forhindre skade/angrep. Dette tolker mange som at det er lov å drepe en hund som angriper/skader. Jeg ber om at man legger merke til at det står "det som er nødvendig" Det betyr, slik jeg ser det, at det skal prøves andre løsninger. Avliving skal ikke benyttes i utrengsmål, og det skal vi være glade for!

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Jeg ble helt paff da jeg leste svarene til veterinæren! Hvorfor kan ikke avisene snakke med en adferdsekspert? Sikkert fordi en adferdsekspert faktisk ville svart på en saklig og grei måte, og det lager ikke avisoverskrifter!

P.S.

Quotet fra hundeloven §14: "Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd:

a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har provosert et angrep, fra straffansvar eller erstatningsansvar "

Så strengt tatt kunne cockereieren egentlig kverka schäferen "der og da"...? Eller?

Dersom det er tydelig at hunden er til klar fare (kommer å gå løs på andre) kan den avlives av den som måtte være tilstede, såfremt det er nødvendig for å avverge skade (mao. forskjell på chi og leonberger der).

I dette tilfellet vil jeg ikke si at hunden var til noen videre fare for folk - den bet ei jente som stakk seg inn i en hundeslosskamp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...