Gå til innhold
Hundesonen.no

Kryp


minstemann

Recommended Posts

jepp, nå er jeg igang med å trene kryp -og er ikke helt sikker på om jeg vet hva jeg gjør.. De to øktene vi har hatt har jeg lokket henne med bøyd rygg. En metode som forsåvidt ser ut til å virke, om noget tregt..

Vurderte også å bruke targetstick, er det noen som har erfaringer med det? Og er det noen som har noen erfaring med targetstick uten å ha brukt klikker.. Jeg tok med targetstick, klikker, hund og godbiter ut igår og syns det var alt for mye å holde rede på :console: Så om jeg kunne ha brukt target uten klikker så hadde det vært det beste -for meg- men ser for meg at det er vanskelig å være presis nok da.. Hunden har aldri møtt en klikker før heller, så for henne spiller det mindre rolle.

For å oppsummere de rotete tankene: Er det noen som har tips til nyinnlæring av kryp, og evt har noen heftige og saklige synspunkter på den ene metoden fortreffelighet framfor den andre... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Guest Kåre Lise

Utrolig at ingen har svart her da...

Targetstick ! :angry:

Men da må du betinge klikkeren først og få opp interessen for den og sticken.

Har aldri giddi lært ferdig kryp her men kan lett la bikkja feie gulvet med å krype litt etter targetsticken. null problem.

Husk at det kan like gjerne gjøres med lokking men du slipper avlæringa av godbiten foran nesa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler kryp mye om å lære hunden teknikken for kryp, og å bygge opp muskler slik at hunden er i stand til å uføre øvelsen korrekt over en periode. Det er slitsomt for de å bruke kroppen på denne unaturlige måten, og en av de viktigste tingene man må ha helt klart for seg er: Det tar TID!

Kryp er en øvelse som typisk ikke ser ut til å fungere overhode, før hunden plutselig har teknikken inne og man ser at den har forstått. Hvordan man kommer dit er for meg knekkende likegyldig, og jeg tror ikke en metode er mer vellykket enn den andre. Jeg har brukt "alle" metoder på en og samme hund avhengig av hva problemet har vært der og da. Jeg har brukt lokking for å få hunden til å strekke seg fremover. Samme med target, for å venne ham til at jeg står oppreist. Jeg har også brukt "avstandbelønning" på venstre side av hunden for å venne ham til å gå rett fremover og ikke sperre, noe som er et vanlig problem.

Å få noen til å klikke for deg er også utrolig nyttig. Her snakker vi en stund frem i tid når hunden har forstått at den skal krype. Da kan du gå normalt, og hunden blir klikket for når den er godt nede med kroppen og albuene og går rett fremover. Jeg ville også fokusert på at hunden faktisk skal ha kontakt med deg og ikke bare rase avgårde. Du skal gjøre holdter og vendinger inni der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med targetstick, klikker, hund og godbiter ut igår og syns det var alt for mye å holde rede på :D Så om jeg kunne ha brukt target uten klikker så hadde det vært det beste -for meg- men ser for meg at det er vanskelig å være presis nok da.. Hunden har aldri møtt en klikker før heller, så for henne spiller det mindre rolle.

Det finst targetstick med klikkert på seg, det kjøpte vi fra canis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja,hun er sjekket,og som familiehund er hun helt super. Går veldig godt overens med små barn, knurrer aldri da. Har ikke vært hos instruktør med fokus på dette enda, har trent spesifikt på dette på ringtrening. Hun reagerte veldig på lyden ,kaos og andre hunder i starten,men der har hun klart å lande greit nå. Hun løper som en drøm i ringen,og alt annet føler vi er på plass nå, men det hjelper så lite når hun ikke takler håndteringen fra fremmede. Kanskje det går seg til med alder,men det er kanskje greit å kontakt en instruktør for mer generell trening,ja.
    • Har dere gått noe kurs, eller fått noe hjelp fra en instruktør eller adferdsekspert? Jeg tenker jo at hun er enda ung, men det er desto viktigere å ta dette tidlig før det blir et livsvarig problem. Jeg går ut fra at hun er sjekket hos veterinær for eventuelle smerter og ubehag.
    • Tusen takk for svar, vi har tenkt det samme. Vi har henne på foravtale, så vi har prøvd alle forslag fra oppdretter, og begynner å føle litt på at vi ikke får dette til.       
    • Jeg tenker at en hund som er så ukomfortabel med håndtering at den knurrer bør slippe det. Den er uansett da ikke noe godt avlsemne, og bør slippe belastningen det er både å mengdetrene på det og bli tvunget til det i en litt masete situasjon som utstilling er. Det beste dere kan gjøre er å jobbe med tryggheten i ulike situasjoner, generell hverdagslydighet, jobbe i ulike miljøer og jobbe med trygghet rundt mennesker generelt. Hun har enda en god stund igjen av tenåringsfasen og mye som skal formes, og jeg ville utsatt alle eventuelle utstillingsplaner til hun har modnet en del og kanskje blitt tryggere. Hvis hun ikke blir tryggere med alderen og jobbing så ville jeg utelukket avl.
    • 1-årig tispe må stilles ut for å godkjennes ift avl. Mye egne meninger,men snill og god som familiehund. Hun liker IKKE at andre enn familie skal kjenne på kroppen. Se tenner går oftere bedre nå,men helst ikke. Godtar mer hvis folk tar seg litt tid til å bli litt kjent,og gir godbit først. Knurrer ved trening på å kjenne på kroppen/se på tenner,og det begrenser seg noe med mengdetrening på grunn av at knurring skremmer folk. Naturlig nok. Og det har hun erfart også,at da slipper hun,og folk trekker seg. Hvordan få trent på dette slik at hun kan få en vurdering av dommer uten å bli kastet ut?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...