Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forbrede en fødsel?

Turnip

Recommended Posts

Vi har fått en katt i pensjon som venter kattunger når som helst.

Eieren visste dessverre ikke at den var gravid, og veterinæren sa heller ikke at hun var det når hun fikk vaksine i forrige uke.

Katten har også fått p-piller under hele svangerskapet.

Vi fikk veterinæren vår til å ta en titt på hun i sta, og hun kan føde når som helst.

Vi har tatt henne hjem til oss, så hun er i rolige omgivelser og vi har lagd en fødekasse til hun. Vi gir henne også kattungemat..

Er det noe mer vi kan gjøre? Vi har ikke hatt en kattefødsel før, og med fare for at kattungene kan være vannskapt, så er vi litt bekymret rett og slett...

Somregel så ordner de jo opp selv, men tenk hvis hun kun har en svær kattunge i magen og ikke får den ut uten hjelp..

Vi vet svært lite om dette, så setter pris på alle råd og innspill!

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars pusemamma'n.... så bra at dere har tatt henne til dere! har lite peiling på kattefødsel,mamman ordner jo som regel opp sjøl som du sier,men hvis en unge setter seg fast eller er for stor,er det vel kanskje en mulighet at hun og ungen dør. kjempebra med føde kasse,det spørs jo om hun vil bruke den,når katten min fikk unger,så løp ho under badekaret og føda der selv om vi hadde lagd i stand kasse\plass til ho...men ho var såpass ung da det sjedde så ho skjønte det ikke tror jeg.. det er kanskje ikke så lett å se\vite når fødselen er i gang,mulig ho kommer til å sleike seg mer der de skal ut,lage div lyder,gå rastløs rundt osv... ,så hvis dere kan, så vær i nærheten hele tiden,snakk med katten,prøve å få henne til å roe seg ned. hvis hu har det helt for jævelig,så burde dere kanskje ringe en ambulerende vetrinær som kan komme å hjelpe,evt ringe til dyrlegen som kan assistere dere gjennom fødselen.. masse lykke til hverfall!! håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått en katt i pensjon som venter kattunger når som helst.

Eieren visste dessverre ikke at den var gravid, og veterinæren sa heller ikke at hun var det når hun fikk vaksine i forrige uke.

Katten har også fått p-piller under hele svangerskapet.

Vi fikk veterinæren vår til å ta en titt på hun i sta, og hun kan føde når som helst.

Vi har tatt henne hjem til oss, så hun er i rolige omgivelser og vi har lagd en fødekasse til hun. Vi gir henne også kattungemat..

Er det noe mer vi kan gjøre? Vi har ikke hatt en kattefødsel før, og med fare for at kattungene kan være vannskapt, så er vi litt bekymret rett og slett...

Somregel så ordner de jo opp selv, men tenk hvis hun kun har en svær kattunge i magen og ikke får den ut uten hjelp..

Vi vet svært lite om dette, så setter pris på alle råd og innspill!

Silje

Det er ikke stort mer dere kan gjøre. Våre katter fikk også unger i hytt og gevær og de fødte skjelden der jeg hadde planlagt, men slo seg til ro i kurven når jeg hadde flyttet familien fra kott eller klesskap. En kattefødsel går som regel veldig greit. Seks til åtte uker etter fødselen, ville jeg kastrert henne. (Man lærer da.) Jeg forstår ikke hvorfor dere gir henne kattungefôr. Det er vel kattunger som skal begynne med fast føde det er beregnet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stort mer dere kan gjøre. Våre katter fikk også unger i hytt og gevær og de fødte skjelden der jeg hadde planlagt, men slo seg til ro i kurven når jeg hadde flyttet familien fra kott eller klesskap. En kattefødsel går som regel veldig greit. Seks til åtte uker etter fødselen, ville jeg kastrert henne. (Man lærer da.) Jeg forstår ikke hvorfor dere gir henne kattungefôr. Det er vel kattunger som skal begynne med fast føde det er beregnet på..

Dette er jo en katt vi har i pensjon når eieren er på ferie (vi driver kattepensjonat) Så om hun blir sterlistert, det er opp til eieren.

Vi er litt redde for fødselen, pga ungene kan være vannskapte, veterinæren sa også at det er mye mulig det blir dødfødte unger.

Vi ble anbefalt å gi henne kattungemat i svangeskapet da det gir mye av den næringen hun trenger (+ endel andre ting jeg ikke helt fikk med meg).. Akkurat som når tisper skal ha valper, at tispa får valpefòr.

Vi har veterinær på gården og kan ringe hun når som helst.. Så vi har det meste i orden vil jeg tro. Er bare veldig stort ansvar da dette ikke er vår katt engang, og vi er ganske ferske på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt sent å svare deg på dette nå, fødselen er kanskje overstått forlengst! Men jeg ga en hunnkatt vi hadde for noen år siden, p-piller frem til hun fødte. Hun fikk 6 små, og 3 av de var døde ved fødselen! Grunnen til at vi gorde det var at hun var helt utrolig til å stikke av! Hun skulle i det minste ha ett kull i året, og da kom hun hjem igjen slik at det var forsent å gi henne pillen! :o Dette hadde hun gjort flere ganger før, og jeg var passe luta lei over å måtte sørge for at ungene fikk gode hjem, så jeg ga henne piller etter hun var kommet hjem ígjen! Visste ikke den gangen at ungene kunne risikere å bli født vanskapte...

Men det ble de heldigvis ikke da, 3 vokste opp og kom til gode hjem! :D

Jeg var tilogmed så sprø at da jeg averterte kattunger, det ble jo noen etterhvert, selv om begge hunnkattene bare fikk et kull pr. år, så skrev jeg i annonsen. Kattunger gis bort, søte, renslige og hundevante. Helst ikke til småbarnsforeldere! ;)

Nå bodde vi på et småbruk den gangen, så hunnkattene ble bare 3 og 5 år. Vet ikke hva som hendte med de, averterte etter de, men fikk ingen respons dessverre..

Og dette er jo flere år siden, så vi visste vel ikke om farene ved å gi de p-piller for lenge! Siden har vi hatt bare hannkatter, som vi har kasterert! Mannen min sier at vi har meldt de inn i den exclusive klubben: The ballfree brothers! :o

Eller på godt norsk: Brødrene bjellefri! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...