Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan forbrede en fødsel?


Turnip

Recommended Posts

Vi har fått en katt i pensjon som venter kattunger når som helst.

Eieren visste dessverre ikke at den var gravid, og veterinæren sa heller ikke at hun var det når hun fikk vaksine i forrige uke.

Katten har også fått p-piller under hele svangerskapet.

Vi fikk veterinæren vår til å ta en titt på hun i sta, og hun kan føde når som helst.

Vi har tatt henne hjem til oss, så hun er i rolige omgivelser og vi har lagd en fødekasse til hun. Vi gir henne også kattungemat..

Er det noe mer vi kan gjøre? Vi har ikke hatt en kattefødsel før, og med fare for at kattungene kan være vannskapt, så er vi litt bekymret rett og slett...

Somregel så ordner de jo opp selv, men tenk hvis hun kun har en svær kattunge i magen og ikke får den ut uten hjelp..

Vi vet svært lite om dette, så setter pris på alle råd og innspill!

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars pusemamma'n.... så bra at dere har tatt henne til dere! har lite peiling på kattefødsel,mamman ordner jo som regel opp sjøl som du sier,men hvis en unge setter seg fast eller er for stor,er det vel kanskje en mulighet at hun og ungen dør. kjempebra med føde kasse,det spørs jo om hun vil bruke den,når katten min fikk unger,så løp ho under badekaret og føda der selv om vi hadde lagd i stand kasse\plass til ho...men ho var såpass ung da det sjedde så ho skjønte det ikke tror jeg.. det er kanskje ikke så lett å se\vite når fødselen er i gang,mulig ho kommer til å sleike seg mer der de skal ut,lage div lyder,gå rastløs rundt osv... ,så hvis dere kan, så vær i nærheten hele tiden,snakk med katten,prøve å få henne til å roe seg ned. hvis hu har det helt for jævelig,så burde dere kanskje ringe en ambulerende vetrinær som kan komme å hjelpe,evt ringe til dyrlegen som kan assistere dere gjennom fødselen.. masse lykke til hverfall!! håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått en katt i pensjon som venter kattunger når som helst.

Eieren visste dessverre ikke at den var gravid, og veterinæren sa heller ikke at hun var det når hun fikk vaksine i forrige uke.

Katten har også fått p-piller under hele svangerskapet.

Vi fikk veterinæren vår til å ta en titt på hun i sta, og hun kan føde når som helst.

Vi har tatt henne hjem til oss, så hun er i rolige omgivelser og vi har lagd en fødekasse til hun. Vi gir henne også kattungemat..

Er det noe mer vi kan gjøre? Vi har ikke hatt en kattefødsel før, og med fare for at kattungene kan være vannskapt, så er vi litt bekymret rett og slett...

Somregel så ordner de jo opp selv, men tenk hvis hun kun har en svær kattunge i magen og ikke får den ut uten hjelp..

Vi vet svært lite om dette, så setter pris på alle råd og innspill!

Silje

Det er ikke stort mer dere kan gjøre. Våre katter fikk også unger i hytt og gevær og de fødte skjelden der jeg hadde planlagt, men slo seg til ro i kurven når jeg hadde flyttet familien fra kott eller klesskap. En kattefødsel går som regel veldig greit. Seks til åtte uker etter fødselen, ville jeg kastrert henne. (Man lærer da.) Jeg forstår ikke hvorfor dere gir henne kattungefôr. Det er vel kattunger som skal begynne med fast føde det er beregnet på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke stort mer dere kan gjøre. Våre katter fikk også unger i hytt og gevær og de fødte skjelden der jeg hadde planlagt, men slo seg til ro i kurven når jeg hadde flyttet familien fra kott eller klesskap. En kattefødsel går som regel veldig greit. Seks til åtte uker etter fødselen, ville jeg kastrert henne. (Man lærer da.) Jeg forstår ikke hvorfor dere gir henne kattungefôr. Det er vel kattunger som skal begynne med fast føde det er beregnet på..

Dette er jo en katt vi har i pensjon når eieren er på ferie (vi driver kattepensjonat) Så om hun blir sterlistert, det er opp til eieren.

Vi er litt redde for fødselen, pga ungene kan være vannskapte, veterinæren sa også at det er mye mulig det blir dødfødte unger.

Vi ble anbefalt å gi henne kattungemat i svangeskapet da det gir mye av den næringen hun trenger (+ endel andre ting jeg ikke helt fikk med meg).. Akkurat som når tisper skal ha valper, at tispa får valpefòr.

Vi har veterinær på gården og kan ringe hun når som helst.. Så vi har det meste i orden vil jeg tro. Er bare veldig stort ansvar da dette ikke er vår katt engang, og vi er ganske ferske på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt sent å svare deg på dette nå, fødselen er kanskje overstått forlengst! Men jeg ga en hunnkatt vi hadde for noen år siden, p-piller frem til hun fødte. Hun fikk 6 små, og 3 av de var døde ved fødselen! Grunnen til at vi gorde det var at hun var helt utrolig til å stikke av! Hun skulle i det minste ha ett kull i året, og da kom hun hjem igjen slik at det var forsent å gi henne pillen! :o Dette hadde hun gjort flere ganger før, og jeg var passe luta lei over å måtte sørge for at ungene fikk gode hjem, så jeg ga henne piller etter hun var kommet hjem ígjen! Visste ikke den gangen at ungene kunne risikere å bli født vanskapte...

Men det ble de heldigvis ikke da, 3 vokste opp og kom til gode hjem! :D

Jeg var tilogmed så sprø at da jeg averterte kattunger, det ble jo noen etterhvert, selv om begge hunnkattene bare fikk et kull pr. år, så skrev jeg i annonsen. Kattunger gis bort, søte, renslige og hundevante. Helst ikke til småbarnsforeldere! ;)

Nå bodde vi på et småbruk den gangen, så hunnkattene ble bare 3 og 5 år. Vet ikke hva som hendte med de, averterte etter de, men fikk ingen respons dessverre..

Og dette er jo flere år siden, så vi visste vel ikke om farene ved å gi de p-piller for lenge! Siden har vi hatt bare hannkatter, som vi har kasterert! Mannen min sier at vi har meldt de inn i den exclusive klubben: The ballfree brothers! :o

Eller på godt norsk: Brødrene bjellefri! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...