Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som spiser grus og singel


Hudson

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 9 uker gammel Alaskan Malamute som bor i en hundegård med singel. Den siste uken har han begynt å spise smågrus, og i dag så jeg også at han spiste singel i hundegården sin. Er dette farlig? Hva kan jeg gjøre for å få han til å slutte og spise grus og singel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eter akkurat det samme, og har faktisk rukket å bli nærmere 13 uker nå.... Så det skader ikke SÅ mye! :lol: hehe.

Det jeg gjør er å ha haukeblikk over valpen, og rykke MEEGET svakt i tauet i det jeg ser en stein er på vei inn. Dette distraherer nok til at valpen løper videre uten noe om og men.

Hører jeg knas inne i munnen er jeg kjapp å sette meg ned, åpne munnen bestemt og hente det ut, samtidig som jeg sier spytt ut og hun får godbit. Gudene vet om hun noen sinne vil lære seg spytt ut, for hals-ekskursjoner må vi mye ut på.

Problemet for deg er vel at du har hundegård hvor valpen står alene i hundegården, så da vet jeg rett og slett ikke hvordan du skal gjøre det. Evt spraye singelen med noe ekkelt den ikke vil smake på? Prøv å bruk tid med den og si "nei" hver gang den prøver seg på singelen. Grus er ikke så farlig, går enklere gjennom systemet - men den litt større singelen KAN bli problematisk om det blir for store mengder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jo, det kan skade!

Hva du kan gjøre for å få han til å slutte med det når han er alene aner jeg ikke, men første tanken som slår meg er at du enten må være sammen med han hele tida ute i hundegården og steder det er stein eller så kan du ikke ha han der. Du har en liten valp, og det er nå du har mulighet til å hindre/endre dårlige vaner som steinspising. En del hunder fortsetter å spise stein hele livet, og noen av dem får et kortere liv pga det. Jeg vet om flere hunder som har måttet operere ut stein fra mage og tarm pga steinspising og en som har dødd av det (hundegårdshunder alle sammen). Både små steiner som kan ligge å samle seg opp over tid og større stein kan være farlig. Mange hunder overlever selvfølgelig fint til tross for steinspising, men det kan være veldig farlig. En annen ting er selvfølgelig at det sliter veldig på tennene også. Nå er jeg ikke i mot hundegård altså, men dette er noe du må hindre at utvikler seg som en vane og da kan du ikke la valpen stå alene ute i hundegård med stein. Noen hunder slutter med sånt av seg selv når de blir voksne, men jeg syns ikke det er en grei sjanse å ta. Et annet alternativ er jo å mure eller legge fliser eller tregulv (tregulv kan jeg tenke meg at kan begynne å lukte ganske stygt hvis hunden gjør fra seg i hundegården) i hundegården. Da mister den jo muligheten til å spise stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...