Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening?


Car00line

Recommended Posts

Nå har jeg kjøpt meg klikker.

Det eneste jeg trenger nå er å vite hvordan jeg skal lære henne at klikkingen er bra? :wub:

Altså begynnelsen på klikkertreningen.

Takker for alle svar :rolleyes2:

  1. skjære opp ett tonn med godbiter, ikke så store biter så valpen blir mett
  2. sett deg på gulvet klikk og gi gobit
  3. fortsett med nr 2 noen ganger.
  4. reis deg og la valpen finne på noe, når den står med hodet vendt fra deg, tar du ett test klikk, og gobit om den reagerer
  5. Reagerer den ikke så gjenta punkt 2 til 4 til valpen viser forståelse

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange klikkerbøker og du får lånt iallefall de mest populære på biblioteket, men du kan alltids starte litt på forhånd. Enkelt og greit så kan du bare gi hunden din én og én matkule og klikke før den får den, så trenger du ikke å overfore hunden med godbiter. Jeg anbefaler at du gjør dette noen dager slik at hunden får et positiv forhold til klikket før du begynner å trene med klikkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt meg klikker.

Det eneste jeg trenger nå er å vite hvordan jeg skal lære henne at klikkingen er bra? :rolleyes2:

Altså begynnelsen på klikkertreningen.

Takker for alle svar :wub:

Her her litt helt grunnleggende.

Innlæringsveien i klikkertrening:

Trykk på klikker og gi SAMTIDIG en veldig liten men ekstra god godbit.

Repeter 5-10 ganger på forskjellige steder, mange ganger om dagen, husk hyppige pauser og korte økter. Selve innklikkingen (betinging av lyden som en effektiv sekundær forsterker) kan ta noen dager avhengig av hvor mye du trener/klikker, men du kan likevel begynne å bruke klikkeren planmessig sammen med ønsket atferd.

Det er hovedsakelig tre måter å få fram atferd på;

* Fri shaping; belønn hunden for gradvis tilnærming til målet

* Targeting; bruk target (lokk/musematte/targetstick) som lett-å-fjerne-hjelper

*Annen hjelp og luring (minst mulig) – klikkertrening bygger på hundens egeninitiativ!

Sette navn på atferden: Når hunden spontant tilbyr atferden slik du vil ha den kan du sette navn på øvelsen. 100% stimuluskontroll er sjelden nødvendig, men ett kriterium bør oppfylles: Hunden utfører handlingen hver gang du gir signalet/ordet. Dette får du til ved å:

A) gi signalet samtidig som hunden utfører atferden spontant

B) gi signalet rett før atferden utføres

Etter noen gjentagelser vil hunden ha koblet ord og atferd.

Få øvelsen over på variabel forsterkning (viktig for konkurranserettet trening): For at hunden skal utføre en handling over tid eller flere ganger etter hverandre uten å få belønning må vi belønne sjeldnere og mer uforutsigbart. Men nedtrapping av forsterkningsfrekvensen må skje gradvis for å opprettholde intensiteten i atferden! (Og noen øvelser vil vi alltid ønske å forsterke kontinuerlig!)

For at atferden skal bli pålitelig i alle miljøer og situasjoner må du TRENE på dette. Varier treningssted, situasjon og tidspunkt på dagen, underlag, ditt eget stemmeleie og kroppsstilling. Senk litt på andre krav hver gang du trener i en ny situasjon, dvs. gjør det litt LETTERE i starten og hev lista igjen når hunden er blitt vandt til det nye!

Når hunden gjør noe ”galt” (det vet den ikke selv) – så er filosofien slik at vi avviser ved å vende vårt blikk vekk et øyeblikk, eller fjerner vår oppmerksomhet og godbiter helt i 10-15 sekunder (time-out) som et signal til hunden at atferden ikke vil bli forsterket (og dermed over tid heller ikke gjentatt).

HA DET GØY OG UNN DEG SELV FORSTERKNING FOR HUNDENS FREMGANG – HUNDER FÅR SELVTILLIT OG TRENINGSGLEDE AV Å TENKE SELV

DE ELSKER Å FÅ OSS TIL Å KLIKKE – EN MORSOM LEK FOR HUND OG EIER

Kilde: Merete Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du?

Därför att jag tycker att det känns helt fel att klicka samtidigt som hunden äter godiset (så fungerar ju inte klassisk betingning) och jag undrar varför man ska göra så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Därför att jag tycker att det känns helt fel att klicka samtidigt som hunden äter godiset (så fungerar ju inte klassisk betingning) och jag undrar varför man ska göra så?

Innlegget gjalt jo læringsveien og det du spurte om gjelder kun innklikking de aller første minuttene for å raskere skape bro mellom klikk og godbit. Det mest effektive er etter min erfaring å klikke sammtidig med at godbiten svelges. Da etableres linken temmelig kjapt.

Den broen blir også ganske kjapt endret til å bli forbindelse mellom klikk og atferd. Slik gjør jeg det i alle fall på hunder som aldri har hørt et klikk i sitt liv og aner ikke hva det betyr: Klikk/godbit, klikk/godbit i rask rekkefølge i økter med en liten pause. I den pausen venter jeg til hunden er uoppmerskom på meg og klikker. Snur den da seg mot meg tvert, så er broen etablert og fra da av er klikket kun en bro til atferd. Det er kun den ene gangen jeg klikker for å få oppmerskomhet/tester og aldri mer. Jeg trodde dette gikk fram av innlegget men ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vofsen min forsto klikkeren ved at jeg lot henne sette seg ned på egen initiativ (det gjør hun når hun vil ha noe) og klikket + godbit. Nå har jeg lært inn "på plass" gjennom klikkere - kjempemorro å se at hundene gjør det SELV! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget gjalt jo læringsveien og det du spurte om gjelder kun innklikking de aller første minuttene for å raskere skape bro mellom klikk og godbit. Det mest effektive er etter min erfaring å klikke sammtidig med at godbiten svelges. Da etableres linken temmelig kjapt.

Den broen blir også ganske kjapt endret til å bli forbindelse mellom klikk og atferd. Slik gjør jeg det i alle fall på hunder som aldri har hørt et klikk i sitt liv og aner ikke hva det betyr: Klikk/godbit, klikk/godbit i rask rekkefølge i økter med en liten pause. I den pausen venter jeg til hunden er uoppmerskom på meg og klikker. Snur den da seg mot meg tvert, så er broen etablert og fra da av er klikket kun en bro til atferd. Det er kun den ene gangen jeg klikker for å få oppmerskomhet/tester og aldri mer. Jeg trodde dette gikk fram av innlegget men ok...

For at assosiasjon skal oppstå må klikket bli presentert FØR godbiten, ikke samtidig, blir det presentert samtidig vil assosiasjonen bli svakere, eller ikke-eksisterende i det hele tatt.

Har for øvrig holdt mange klikkerkurs og observert at de øktene man gjør i starten for å linke klikker med godbit er unødvendige, man kan begynne rett på shaping eller sitt/ligg/stå/kontakttrening uten å måtte "lære inn" klikkeren først. Hunden forstår sammenhengen ganske fort. Det er også en fordel å begynne inne, med ingen forstyrrelser og godbiter hunden har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan begynne rett på shaping eller sitt/ligg/stå/kontakttrening uten å måtte "lære inn" klikkeren først. Hunden forstår sammenhengen ganske fort. Det er også en fordel å begynne inne, med ingen forstyrrelser og godbiter hunden har lyst på.
Ja det kan man godt. Etter mange år med kursing, finne jeg det mest effektivt å ta noen minutter med "innklikking" først. Og at det mest effektive er klikk i det godbiten svelges.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Anbefaler deg å prøve huken multisele, det er den eneste jeg har prøvd som min hund klarer å trekke i uten å bli hes. Har prøvd ulike trekkseler men huken multisele er det eneste som fungerer her. Bor du i Oslo eller nærheten kan du få prøvd størrelser hos Brukshunden, men du får kjøpt på nett også. 
    • Enig med siste her, lildog har jeg prøvd og den var helt ubrukelig. Jeg er veldig fornøyd med tracktive, har den på begge hundene og katten. Kan være litt treig til å finne posisjon noen ganger, men uansett raskere enn både lildog og mitt spor som jeg også har prøvd. 
    • Tja, min forrige hund måtte ha små måltider gjennom hele dagen, ellers ble hun kvalm og spydde hun magesyre. Det feilte henne ikke noe utover det at magesekken ikke tålte å bli helt tom. Det hunden jeg har nå sultestreiket i sitt tidligere hjem og kunne gå dagevis uten mat. Hun klarer seg like fint på ett stort måltid daglig som flere små. Jeg har prøvd OMAD selv, og jeg klarer faktisk ikke å spise ~2000 kalorier (som er mitt dagsbehov for vedlikehold) på ett måltid. Fasting kan sikkert være positivt for noen individer i noen tilfeller, men jeg tror absolutt ikke det er noe som passer for alle.
    • Det var lenge siden! Hvis du faktisk skal ha noe særlig sol og varme så er det sør-Spania som gjelder. Kanariøyene hvis du vil være værsikker. Det kan være ganske hustrig ellers i sør-Europa, og husene der er jo ofte ikke laget for vinter og ikke spesielt godt isolert. Heller ikke i Spania, forsåvidt. Kanskje se på feriehusutleiere som Novasol og den type ting?  Tenker du å fly eller kjøre? Det blir jo fort dyrt å fly tre store hunder fram og tilbake i cargo.
    • Jeg har begynt å se etter sydendestinasjoner pga helsa, og tenker at hvis jeg blir ufør så blir det å tilbringe vintrene der nede. Jeg vil ha noe veldig rolig, ei hytte ved et stille fjellvann med bare en dagligvarebutikk i nærheten hadde funka, liksom, men jeg sliter litt med å orientere meg. Er det noen som har forslag til feriedestinasjoner for ei litt pysete dame med to mellomstore (alaskan husky og storpuddel) hunder? 🙈 Pris har en del å si, jeg vil helst ikke blakke meg 🙈
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...