Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening?


Car00line

Recommended Posts

Nå har jeg kjøpt meg klikker.

Det eneste jeg trenger nå er å vite hvordan jeg skal lære henne at klikkingen er bra? :wub:

Altså begynnelsen på klikkertreningen.

Takker for alle svar :rolleyes2:

  1. skjære opp ett tonn med godbiter, ikke så store biter så valpen blir mett
  2. sett deg på gulvet klikk og gi gobit
  3. fortsett med nr 2 noen ganger.
  4. reis deg og la valpen finne på noe, når den står med hodet vendt fra deg, tar du ett test klikk, og gobit om den reagerer
  5. Reagerer den ikke så gjenta punkt 2 til 4 til valpen viser forståelse

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange klikkerbøker og du får lånt iallefall de mest populære på biblioteket, men du kan alltids starte litt på forhånd. Enkelt og greit så kan du bare gi hunden din én og én matkule og klikke før den får den, så trenger du ikke å overfore hunden med godbiter. Jeg anbefaler at du gjør dette noen dager slik at hunden får et positiv forhold til klikket før du begynner å trene med klikkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt meg klikker.

Det eneste jeg trenger nå er å vite hvordan jeg skal lære henne at klikkingen er bra? :rolleyes2:

Altså begynnelsen på klikkertreningen.

Takker for alle svar :wub:

Her her litt helt grunnleggende.

Innlæringsveien i klikkertrening:

Trykk på klikker og gi SAMTIDIG en veldig liten men ekstra god godbit.

Repeter 5-10 ganger på forskjellige steder, mange ganger om dagen, husk hyppige pauser og korte økter. Selve innklikkingen (betinging av lyden som en effektiv sekundær forsterker) kan ta noen dager avhengig av hvor mye du trener/klikker, men du kan likevel begynne å bruke klikkeren planmessig sammen med ønsket atferd.

Det er hovedsakelig tre måter å få fram atferd på;

* Fri shaping; belønn hunden for gradvis tilnærming til målet

* Targeting; bruk target (lokk/musematte/targetstick) som lett-å-fjerne-hjelper

*Annen hjelp og luring (minst mulig) – klikkertrening bygger på hundens egeninitiativ!

Sette navn på atferden: Når hunden spontant tilbyr atferden slik du vil ha den kan du sette navn på øvelsen. 100% stimuluskontroll er sjelden nødvendig, men ett kriterium bør oppfylles: Hunden utfører handlingen hver gang du gir signalet/ordet. Dette får du til ved å:

A) gi signalet samtidig som hunden utfører atferden spontant

B) gi signalet rett før atferden utføres

Etter noen gjentagelser vil hunden ha koblet ord og atferd.

Få øvelsen over på variabel forsterkning (viktig for konkurranserettet trening): For at hunden skal utføre en handling over tid eller flere ganger etter hverandre uten å få belønning må vi belønne sjeldnere og mer uforutsigbart. Men nedtrapping av forsterkningsfrekvensen må skje gradvis for å opprettholde intensiteten i atferden! (Og noen øvelser vil vi alltid ønske å forsterke kontinuerlig!)

For at atferden skal bli pålitelig i alle miljøer og situasjoner må du TRENE på dette. Varier treningssted, situasjon og tidspunkt på dagen, underlag, ditt eget stemmeleie og kroppsstilling. Senk litt på andre krav hver gang du trener i en ny situasjon, dvs. gjør det litt LETTERE i starten og hev lista igjen når hunden er blitt vandt til det nye!

Når hunden gjør noe ”galt” (det vet den ikke selv) – så er filosofien slik at vi avviser ved å vende vårt blikk vekk et øyeblikk, eller fjerner vår oppmerksomhet og godbiter helt i 10-15 sekunder (time-out) som et signal til hunden at atferden ikke vil bli forsterket (og dermed over tid heller ikke gjentatt).

HA DET GØY OG UNN DEG SELV FORSTERKNING FOR HUNDENS FREMGANG – HUNDER FÅR SELVTILLIT OG TRENINGSGLEDE AV Å TENKE SELV

DE ELSKER Å FÅ OSS TIL Å KLIKKE – EN MORSOM LEK FOR HUND OG EIER

Kilde: Merete Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du?

Därför att jag tycker att det känns helt fel att klicka samtidigt som hunden äter godiset (så fungerar ju inte klassisk betingning) och jag undrar varför man ska göra så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Därför att jag tycker att det känns helt fel att klicka samtidigt som hunden äter godiset (så fungerar ju inte klassisk betingning) och jag undrar varför man ska göra så?

Innlegget gjalt jo læringsveien og det du spurte om gjelder kun innklikking de aller første minuttene for å raskere skape bro mellom klikk og godbit. Det mest effektive er etter min erfaring å klikke sammtidig med at godbiten svelges. Da etableres linken temmelig kjapt.

Den broen blir også ganske kjapt endret til å bli forbindelse mellom klikk og atferd. Slik gjør jeg det i alle fall på hunder som aldri har hørt et klikk i sitt liv og aner ikke hva det betyr: Klikk/godbit, klikk/godbit i rask rekkefølge i økter med en liten pause. I den pausen venter jeg til hunden er uoppmerskom på meg og klikker. Snur den da seg mot meg tvert, så er broen etablert og fra da av er klikket kun en bro til atferd. Det er kun den ene gangen jeg klikker for å få oppmerskomhet/tester og aldri mer. Jeg trodde dette gikk fram av innlegget men ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vofsen min forsto klikkeren ved at jeg lot henne sette seg ned på egen initiativ (det gjør hun når hun vil ha noe) og klikket + godbit. Nå har jeg lært inn "på plass" gjennom klikkere - kjempemorro å se at hundene gjør det SELV! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget gjalt jo læringsveien og det du spurte om gjelder kun innklikking de aller første minuttene for å raskere skape bro mellom klikk og godbit. Det mest effektive er etter min erfaring å klikke sammtidig med at godbiten svelges. Da etableres linken temmelig kjapt.

Den broen blir også ganske kjapt endret til å bli forbindelse mellom klikk og atferd. Slik gjør jeg det i alle fall på hunder som aldri har hørt et klikk i sitt liv og aner ikke hva det betyr: Klikk/godbit, klikk/godbit i rask rekkefølge i økter med en liten pause. I den pausen venter jeg til hunden er uoppmerskom på meg og klikker. Snur den da seg mot meg tvert, så er broen etablert og fra da av er klikket kun en bro til atferd. Det er kun den ene gangen jeg klikker for å få oppmerskomhet/tester og aldri mer. Jeg trodde dette gikk fram av innlegget men ok...

For at assosiasjon skal oppstå må klikket bli presentert FØR godbiten, ikke samtidig, blir det presentert samtidig vil assosiasjonen bli svakere, eller ikke-eksisterende i det hele tatt.

Har for øvrig holdt mange klikkerkurs og observert at de øktene man gjør i starten for å linke klikker med godbit er unødvendige, man kan begynne rett på shaping eller sitt/ligg/stå/kontakttrening uten å måtte "lære inn" klikkeren først. Hunden forstår sammenhengen ganske fort. Det er også en fordel å begynne inne, med ingen forstyrrelser og godbiter hunden har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan begynne rett på shaping eller sitt/ligg/stå/kontakttrening uten å måtte "lære inn" klikkeren først. Hunden forstår sammenhengen ganske fort. Det er også en fordel å begynne inne, med ingen forstyrrelser og godbiter hunden har lyst på.
Ja det kan man godt. Etter mange år med kursing, finne jeg det mest effektivt å ta noen minutter med "innklikking" først. Og at det mest effektive er klikk i det godbiten svelges.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...