Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening?


Car00line

Recommended Posts

Nå har jeg kjøpt meg klikker.

Det eneste jeg trenger nå er å vite hvordan jeg skal lære henne at klikkingen er bra? :wub:

Altså begynnelsen på klikkertreningen.

Takker for alle svar :rolleyes2:

  1. skjære opp ett tonn med godbiter, ikke så store biter så valpen blir mett
  2. sett deg på gulvet klikk og gi gobit
  3. fortsett med nr 2 noen ganger.
  4. reis deg og la valpen finne på noe, når den står med hodet vendt fra deg, tar du ett test klikk, og gobit om den reagerer
  5. Reagerer den ikke så gjenta punkt 2 til 4 til valpen viser forståelse

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange klikkerbøker og du får lånt iallefall de mest populære på biblioteket, men du kan alltids starte litt på forhånd. Enkelt og greit så kan du bare gi hunden din én og én matkule og klikke før den får den, så trenger du ikke å overfore hunden med godbiter. Jeg anbefaler at du gjør dette noen dager slik at hunden får et positiv forhold til klikket før du begynner å trene med klikkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt meg klikker.

Det eneste jeg trenger nå er å vite hvordan jeg skal lære henne at klikkingen er bra? :rolleyes2:

Altså begynnelsen på klikkertreningen.

Takker for alle svar :wub:

Her her litt helt grunnleggende.

Innlæringsveien i klikkertrening:

Trykk på klikker og gi SAMTIDIG en veldig liten men ekstra god godbit.

Repeter 5-10 ganger på forskjellige steder, mange ganger om dagen, husk hyppige pauser og korte økter. Selve innklikkingen (betinging av lyden som en effektiv sekundær forsterker) kan ta noen dager avhengig av hvor mye du trener/klikker, men du kan likevel begynne å bruke klikkeren planmessig sammen med ønsket atferd.

Det er hovedsakelig tre måter å få fram atferd på;

* Fri shaping; belønn hunden for gradvis tilnærming til målet

* Targeting; bruk target (lokk/musematte/targetstick) som lett-å-fjerne-hjelper

*Annen hjelp og luring (minst mulig) – klikkertrening bygger på hundens egeninitiativ!

Sette navn på atferden: Når hunden spontant tilbyr atferden slik du vil ha den kan du sette navn på øvelsen. 100% stimuluskontroll er sjelden nødvendig, men ett kriterium bør oppfylles: Hunden utfører handlingen hver gang du gir signalet/ordet. Dette får du til ved å:

A) gi signalet samtidig som hunden utfører atferden spontant

B) gi signalet rett før atferden utføres

Etter noen gjentagelser vil hunden ha koblet ord og atferd.

Få øvelsen over på variabel forsterkning (viktig for konkurranserettet trening): For at hunden skal utføre en handling over tid eller flere ganger etter hverandre uten å få belønning må vi belønne sjeldnere og mer uforutsigbart. Men nedtrapping av forsterkningsfrekvensen må skje gradvis for å opprettholde intensiteten i atferden! (Og noen øvelser vil vi alltid ønske å forsterke kontinuerlig!)

For at atferden skal bli pålitelig i alle miljøer og situasjoner må du TRENE på dette. Varier treningssted, situasjon og tidspunkt på dagen, underlag, ditt eget stemmeleie og kroppsstilling. Senk litt på andre krav hver gang du trener i en ny situasjon, dvs. gjør det litt LETTERE i starten og hev lista igjen når hunden er blitt vandt til det nye!

Når hunden gjør noe ”galt” (det vet den ikke selv) – så er filosofien slik at vi avviser ved å vende vårt blikk vekk et øyeblikk, eller fjerner vår oppmerksomhet og godbiter helt i 10-15 sekunder (time-out) som et signal til hunden at atferden ikke vil bli forsterket (og dermed over tid heller ikke gjentatt).

HA DET GØY OG UNN DEG SELV FORSTERKNING FOR HUNDENS FREMGANG – HUNDER FÅR SELVTILLIT OG TRENINGSGLEDE AV Å TENKE SELV

DE ELSKER Å FÅ OSS TIL Å KLIKKE – EN MORSOM LEK FOR HUND OG EIER

Kilde: Merete Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du?

Därför att jag tycker att det känns helt fel att klicka samtidigt som hunden äter godiset (så fungerar ju inte klassisk betingning) och jag undrar varför man ska göra så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Därför att jag tycker att det känns helt fel att klicka samtidigt som hunden äter godiset (så fungerar ju inte klassisk betingning) och jag undrar varför man ska göra så?

Innlegget gjalt jo læringsveien og det du spurte om gjelder kun innklikking de aller første minuttene for å raskere skape bro mellom klikk og godbit. Det mest effektive er etter min erfaring å klikke sammtidig med at godbiten svelges. Da etableres linken temmelig kjapt.

Den broen blir også ganske kjapt endret til å bli forbindelse mellom klikk og atferd. Slik gjør jeg det i alle fall på hunder som aldri har hørt et klikk i sitt liv og aner ikke hva det betyr: Klikk/godbit, klikk/godbit i rask rekkefølge i økter med en liten pause. I den pausen venter jeg til hunden er uoppmerskom på meg og klikker. Snur den da seg mot meg tvert, så er broen etablert og fra da av er klikket kun en bro til atferd. Det er kun den ene gangen jeg klikker for å få oppmerskomhet/tester og aldri mer. Jeg trodde dette gikk fram av innlegget men ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vofsen min forsto klikkeren ved at jeg lot henne sette seg ned på egen initiativ (det gjør hun når hun vil ha noe) og klikket + godbit. Nå har jeg lært inn "på plass" gjennom klikkere - kjempemorro å se at hundene gjør det SELV! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget gjalt jo læringsveien og det du spurte om gjelder kun innklikking de aller første minuttene for å raskere skape bro mellom klikk og godbit. Det mest effektive er etter min erfaring å klikke sammtidig med at godbiten svelges. Da etableres linken temmelig kjapt.

Den broen blir også ganske kjapt endret til å bli forbindelse mellom klikk og atferd. Slik gjør jeg det i alle fall på hunder som aldri har hørt et klikk i sitt liv og aner ikke hva det betyr: Klikk/godbit, klikk/godbit i rask rekkefølge i økter med en liten pause. I den pausen venter jeg til hunden er uoppmerskom på meg og klikker. Snur den da seg mot meg tvert, så er broen etablert og fra da av er klikket kun en bro til atferd. Det er kun den ene gangen jeg klikker for å få oppmerskomhet/tester og aldri mer. Jeg trodde dette gikk fram av innlegget men ok...

For at assosiasjon skal oppstå må klikket bli presentert FØR godbiten, ikke samtidig, blir det presentert samtidig vil assosiasjonen bli svakere, eller ikke-eksisterende i det hele tatt.

Har for øvrig holdt mange klikkerkurs og observert at de øktene man gjør i starten for å linke klikker med godbit er unødvendige, man kan begynne rett på shaping eller sitt/ligg/stå/kontakttrening uten å måtte "lære inn" klikkeren først. Hunden forstår sammenhengen ganske fort. Det er også en fordel å begynne inne, med ingen forstyrrelser og godbiter hunden har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan begynne rett på shaping eller sitt/ligg/stå/kontakttrening uten å måtte "lære inn" klikkeren først. Hunden forstår sammenhengen ganske fort. Det er også en fordel å begynne inne, med ingen forstyrrelser og godbiter hunden har lyst på.
Ja det kan man godt. Etter mange år med kursing, finne jeg det mest effektivt å ta noen minutter med "innklikking" først. Og at det mest effektive er klikk i det godbiten svelges.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk! Dette var veldig oppklarende!😊😊
    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...