Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening?


Car00line

Recommended Posts

Nå har jeg kjøpt meg klikker.

Det eneste jeg trenger nå er å vite hvordan jeg skal lære henne at klikkingen er bra? :wub:

Altså begynnelsen på klikkertreningen.

Takker for alle svar :rolleyes2:

  1. skjære opp ett tonn med godbiter, ikke så store biter så valpen blir mett
  2. sett deg på gulvet klikk og gi gobit
  3. fortsett med nr 2 noen ganger.
  4. reis deg og la valpen finne på noe, når den står med hodet vendt fra deg, tar du ett test klikk, og gobit om den reagerer
  5. Reagerer den ikke så gjenta punkt 2 til 4 til valpen viser forståelse

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange klikkerbøker og du får lånt iallefall de mest populære på biblioteket, men du kan alltids starte litt på forhånd. Enkelt og greit så kan du bare gi hunden din én og én matkule og klikke før den får den, så trenger du ikke å overfore hunden med godbiter. Jeg anbefaler at du gjør dette noen dager slik at hunden får et positiv forhold til klikket før du begynner å trene med klikkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kjøpt meg klikker.

Det eneste jeg trenger nå er å vite hvordan jeg skal lære henne at klikkingen er bra? :rolleyes2:

Altså begynnelsen på klikkertreningen.

Takker for alle svar :wub:

Her her litt helt grunnleggende.

Innlæringsveien i klikkertrening:

Trykk på klikker og gi SAMTIDIG en veldig liten men ekstra god godbit.

Repeter 5-10 ganger på forskjellige steder, mange ganger om dagen, husk hyppige pauser og korte økter. Selve innklikkingen (betinging av lyden som en effektiv sekundær forsterker) kan ta noen dager avhengig av hvor mye du trener/klikker, men du kan likevel begynne å bruke klikkeren planmessig sammen med ønsket atferd.

Det er hovedsakelig tre måter å få fram atferd på;

* Fri shaping; belønn hunden for gradvis tilnærming til målet

* Targeting; bruk target (lokk/musematte/targetstick) som lett-å-fjerne-hjelper

*Annen hjelp og luring (minst mulig) – klikkertrening bygger på hundens egeninitiativ!

Sette navn på atferden: Når hunden spontant tilbyr atferden slik du vil ha den kan du sette navn på øvelsen. 100% stimuluskontroll er sjelden nødvendig, men ett kriterium bør oppfylles: Hunden utfører handlingen hver gang du gir signalet/ordet. Dette får du til ved å:

A) gi signalet samtidig som hunden utfører atferden spontant

B) gi signalet rett før atferden utføres

Etter noen gjentagelser vil hunden ha koblet ord og atferd.

Få øvelsen over på variabel forsterkning (viktig for konkurranserettet trening): For at hunden skal utføre en handling over tid eller flere ganger etter hverandre uten å få belønning må vi belønne sjeldnere og mer uforutsigbart. Men nedtrapping av forsterkningsfrekvensen må skje gradvis for å opprettholde intensiteten i atferden! (Og noen øvelser vil vi alltid ønske å forsterke kontinuerlig!)

For at atferden skal bli pålitelig i alle miljøer og situasjoner må du TRENE på dette. Varier treningssted, situasjon og tidspunkt på dagen, underlag, ditt eget stemmeleie og kroppsstilling. Senk litt på andre krav hver gang du trener i en ny situasjon, dvs. gjør det litt LETTERE i starten og hev lista igjen når hunden er blitt vandt til det nye!

Når hunden gjør noe ”galt” (det vet den ikke selv) – så er filosofien slik at vi avviser ved å vende vårt blikk vekk et øyeblikk, eller fjerner vår oppmerksomhet og godbiter helt i 10-15 sekunder (time-out) som et signal til hunden at atferden ikke vil bli forsterket (og dermed over tid heller ikke gjentatt).

HA DET GØY OG UNN DEG SELV FORSTERKNING FOR HUNDENS FREMGANG – HUNDER FÅR SELVTILLIT OG TRENINGSGLEDE AV Å TENKE SELV

DE ELSKER Å FÅ OSS TIL Å KLIKKE – EN MORSOM LEK FOR HUND OG EIER

Kilde: Merete Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du?

Därför att jag tycker att det känns helt fel att klicka samtidigt som hunden äter godiset (så fungerar ju inte klassisk betingning) och jag undrar varför man ska göra så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Därför att jag tycker att det känns helt fel att klicka samtidigt som hunden äter godiset (så fungerar ju inte klassisk betingning) och jag undrar varför man ska göra så?

Innlegget gjalt jo læringsveien og det du spurte om gjelder kun innklikking de aller første minuttene for å raskere skape bro mellom klikk og godbit. Det mest effektive er etter min erfaring å klikke sammtidig med at godbiten svelges. Da etableres linken temmelig kjapt.

Den broen blir også ganske kjapt endret til å bli forbindelse mellom klikk og atferd. Slik gjør jeg det i alle fall på hunder som aldri har hørt et klikk i sitt liv og aner ikke hva det betyr: Klikk/godbit, klikk/godbit i rask rekkefølge i økter med en liten pause. I den pausen venter jeg til hunden er uoppmerskom på meg og klikker. Snur den da seg mot meg tvert, så er broen etablert og fra da av er klikket kun en bro til atferd. Det er kun den ene gangen jeg klikker for å få oppmerskomhet/tester og aldri mer. Jeg trodde dette gikk fram av innlegget men ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vofsen min forsto klikkeren ved at jeg lot henne sette seg ned på egen initiativ (det gjør hun når hun vil ha noe) og klikket + godbit. Nå har jeg lært inn "på plass" gjennom klikkere - kjempemorro å se at hundene gjør det SELV! :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget gjalt jo læringsveien og det du spurte om gjelder kun innklikking de aller første minuttene for å raskere skape bro mellom klikk og godbit. Det mest effektive er etter min erfaring å klikke sammtidig med at godbiten svelges. Da etableres linken temmelig kjapt.

Den broen blir også ganske kjapt endret til å bli forbindelse mellom klikk og atferd. Slik gjør jeg det i alle fall på hunder som aldri har hørt et klikk i sitt liv og aner ikke hva det betyr: Klikk/godbit, klikk/godbit i rask rekkefølge i økter med en liten pause. I den pausen venter jeg til hunden er uoppmerskom på meg og klikker. Snur den da seg mot meg tvert, så er broen etablert og fra da av er klikket kun en bro til atferd. Det er kun den ene gangen jeg klikker for å få oppmerskomhet/tester og aldri mer. Jeg trodde dette gikk fram av innlegget men ok...

For at assosiasjon skal oppstå må klikket bli presentert FØR godbiten, ikke samtidig, blir det presentert samtidig vil assosiasjonen bli svakere, eller ikke-eksisterende i det hele tatt.

Har for øvrig holdt mange klikkerkurs og observert at de øktene man gjør i starten for å linke klikker med godbit er unødvendige, man kan begynne rett på shaping eller sitt/ligg/stå/kontakttrening uten å måtte "lære inn" klikkeren først. Hunden forstår sammenhengen ganske fort. Det er også en fordel å begynne inne, med ingen forstyrrelser og godbiter hunden har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan begynne rett på shaping eller sitt/ligg/stå/kontakttrening uten å måtte "lære inn" klikkeren først. Hunden forstår sammenhengen ganske fort. Det er også en fordel å begynne inne, med ingen forstyrrelser og godbiter hunden har lyst på.
Ja det kan man godt. Etter mange år med kursing, finne jeg det mest effektivt å ta noen minutter med "innklikking" først. Og at det mest effektive er klikk i det godbiten svelges.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...