Jump to content
Hundesonen.no

Hvordan se forskjell på valpene i et kull?


MariaN

Recommended Posts

Klart, du ser jo forskjell når de blir noen uker gamle. De skiller seg jo ut fra hverandre med hver sin personlighet og oppførsel. Noen er tøffere, og andre er roligere. Størrelsen kan vel også variere.

Når jeg skulle ha Diesel så sa oppdretteren "velg deg en"!

Hvordan skal jeg greie å velge mellom alle de nøstene? De var jo helt identiske. :)

Vi tok da den som skilte seg ut med fire hvite labber.

Noen sier at den og den valpen er god til utstilling.

Hvordan ser man at den er bedre enn nummer to -når de er identiske?

Kan man med sikkerhet se at denne egner seg til utstilling og denne lydighet?

Er det faktisk så lett å si at de egner seg til feks utstilling når de bare er 6-8 uker gamle?

Ble kanskje litt rotete dette, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ja, de fleste gjør som du skriver, de velger den valpen som skiller seg ut. Det er ofte veldig tilfeldig hvilken av valpene man velger, man liker kanskje tegnene på en valp, eller kanskje det er en valp som trykker seg ekstra godt mot armkroken. Jeg må rett og slett be oppdretteren plukke ut den valpen i kullet den tror egner seg best til det jeg skal bruke hunden til. Å plukke ut valpen med best eksteriør krever mye erfaring og kunnskap om rasestandarden. De som har greie på det klarer som regel å plukke ut de som ser best ut, men mye kan forandre seg fra den er valp til den blir voksen.

I mitt tilfelle visste oppdretteren at jeg skulle bruke hunden ganske mye både innen lydighet og vannprøve, så hun plukket ut den som var mest aktiv til meg.

Kjøper du hund fra brukslinjer er det en del oppdrettere som tester valpene på forhånd og kan hjelpe deg å plukke ut valp utifra dette.

Link to comment
Share on other sites

Klart, du ser jo forskjell når de blir noen uker gamle. De skiller seg jo ut fra hverandre med hver sin personlighet og oppførsel. Noen er tøffere, og andre er roligere. Størrelsen kan vel også variere.

Når jeg skulle ha Diesel så sa oppdretteren "velg deg en"!

Hvordan skal jeg greie å velge mellom alle de nøstene? De var jo helt identiske. :rolleyes2:

Vi tok da den som skilte seg ut med fire hvite labber.

Noen sier at den og den valpen er god til utstilling.

Hvordan ser man at den er bedre enn nummer to -når de er identiske?

Kan man med sikkerhet se at denne egner seg til utstilling og denne lydighet?

Er det faktisk så lett å si at de egner seg til feks utstilling når de bare er 6-8 uker gamle?

Ble kanskje litt rotete dette, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener :rolleyes:

Man drar til oppdretter, og tar med seg en og en valp ut og bort fra valperommet.

Da kan man teste valpen på flere måter:

* Man kan legge den på ryggen, og se hvor lenge den kjemper for å komme seg opp, om den kjemper i det hele tatt.

* Man kan ta den med ut i skogen, om man har anledning til det, og feks knekke kvister for å se hvordan valpen reagerer på det.

* Kaste en liten bamse rett forran den når den er opptatt med noe annet, og se hvordan valpen reagerer/avreagerer, er også noe man kan gjøre.

* Teste den på lyd er viktig.

* Og, hvor selvstendig er den? Flokkfølelse? Jeg personlig liker ikke valpene for selvstendige, absolutt heller ikke veike. Dette kan testet med samlet valpekull.

Viktig er det at du forlanger et sterilt rom som valpen aldri har vært i før, altså helt nytt miljø, når du skal teste valpen.

Det var mine tips til hvordan jeg ville testet en valp til brukshund. Eksteriør har jeg ikke peiling, eller interesse av, har aldri hatt noe mer enn en rødsløyfe hund, og knappt nok det, i alle de årene jeg har drevet med hund.

Link to comment
Share on other sites

Ja.. Særlig det at enhver ny og fremmed for valpekullet skal "knøvle" enhver av dem ned i gulvet for å teste dem. Gjerne etterfulgt av høye klappelyder/grytelokk eller annet som skal skremme vettet av den. Etter DET skal valpen fjernes fra resten, ut i skogen også knekker man kvister rundt den..

Kjempesmart, "lisom atte"...

At dette kan teste mye hos en valp er nok så - men IKKE at alle og enhver valpekjøper skal leke "hundepsykolog" sånn på egen hånd, og skremme, true, knøvle eller "ta" noen valp, vel?

Selvsagt totalt forbudt hos oppdrettere som ønsker at valpene skal være tilgjengelige, glade og tillitsfulle ovenfor fremmende folk, da...

Susanne

Link to comment
Share on other sites

Ja.. Særlig det at enhver ny og fremmed for valpekullet skal "knøvle" enhver av dem ned i gulvet for å teste dem. Gjerne etterfulgt av høye klappelyder/grytelokk eller annet som skal skremme vettet av den. Etter DET skal valpen fjernes fra resten, ut i skogen også knekker man kvister rundt den..

Kjempesmart, "lisom atte"...

At dette kan teste mye hos en valp er nok så - men IKKE at alle og enhver valpekjøper skal leke "hundepsykolog" sånn på egen hånd, og skremme, true, knøvle eller "ta" noen valp, vel?

Selvsagt totalt forbudt hos oppdrettere som ønsker at valpene skal være tilgjengelige, glade og tillitsfulle ovenfor fremmende folk, da...

Susanne

Dette er snakk om BUKSHUNDER, ikke mynder eller selskapshunder. Det er heller ikke snakk om å knøvle eller misshandle på noen måte, man passer selvsagt på at valpen får avreagert, hvis den har behov for det, før man tar den tilbake til valperommet :wub: . Man skal da ikke misshandle dyr på noensom helst måte ! Bevaremeg vel. Og hvor skrev jeg at jeg hadde tenkt å knøvle valpen i gulvet hen da?? :rolleyes2:

En god brukshund tar ikke skade av slik enkel behandling. Tåler de ikke det, så er det ingen god brukshund!

Slik er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Ja.. Særlig det at enhver ny og fremmed for valpekullet skal "knøvle" enhver av dem ned i gulvet for å teste dem. Gjerne etterfulgt av høye klappelyder/grytelokk eller annet som skal skremme vettet av den. Etter DET skal valpen fjernes fra resten, ut i skogen også knekker man kvister rundt den..

Kjempesmart, "lisom atte"...

At dette kan teste mye hos en valp er nok så - men IKKE at alle og enhver valpekjøper skal leke "hundepsykolog" sånn på egen hånd, og skremme, true, knøvle eller "ta" noen valp, vel?

Selvsagt totalt forbudt hos oppdrettere som ønsker at valpene skal være tilgjengelige, glade og tillitsfulle ovenfor fremmende folk, da...

Susanne

Såklart ikke! Men nå syns jeg en valp skal tåle lyden av grytelokk o.l jeg da, men det er jo en helt annen diskusjon.

Jeg hadde ikke kjøpt valp hos en oppdretter som solgte valpene sine slik som trådstarter sin oppdretter gjorde. Jeg syns det er helt greit at andre gjør det og dømmer ingen for det, men jeg ville ikke kjøpt valp fra en oppdretter som gjorde det slik selv. Hvorfor? Fordi jeg hadde fått noia for at noen andre av valpekjøperne skulle fått den hunden som passet best hos meg bare fordi den kanskje hadde en spesiell farge, spesielle tegninger eller uansett.

Når valpekullet som My kommer fra ble 7 uker gammel så begynte oppdretteren å dele ut valpene til de valpekjøperne som sto igjen. (2 hadde alt fått vite hvem som ble deres, dette fordi oppdretteren kjente dem så godt og hadde hatt kontakt med dem veldig lenge) .. Når tiden kom og jeg skulle få vite hvem som ble min hadde hun allerede "delt ut" alle valpene (unntatt to) til de valpekjøperne hun mente de passet best til. Valpekjøperne hadde fått kommet med ønsker og mye innspill, men jeg forsto det slik at avgjørelsen ble tatt SAMMEN med oppdretter. Så var det min tur da, og det sto imellom en blå og en svart valp: og vi pratet lenge på tlf før vi bestemte oss for hvem som skulle bli min valp. Oppdretter kom med masse info og tilbakemeldinger om dem begge og fortalte hva HUN syntes, og da ble jeg også sikker for den valpen hun mente passet til meg var den valpen jeg hadde fått en spesiell følelse i magen av å se bilder og høre om. :rolleyes2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt med på tankegangen om å velge ut en valp fra et kull. De fleste hundene jeg har hatt har kommet gjennom nøye planlegging av oppdretter/kull. Men jeg har aldri vært like nøye om hvilken valp jeg skal ha. Det er mer tilfeldig. Samtidlige har blitt veldig gode hunder; gjort det bra her og der. Jeg tror på trening, rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Øh.. Det er vel ikke akkurat valpekjøperene som skal drive og teste valpene med grytelokk i gulvet og egen-tur i skogen? La oss si at man har et kull på 8-10 stk da, skal man slippe alle de 8-10 (eller fler?) potensielle valpekjøperene avgårde med en og en valp? Og drive og legge de på rygg for å se hvor lenge de kjemper for å komme opp igjen? Nei, at valpekjøpere driver og tester kullet, vil jeg ha meg frabedt. Enten får de stole på at oppdretteren gjør den jobben de skal gjøre, eller så får de kjøpe valp et annet sted.

Når det er sagt, så er det forskjell på valper i alle kull. Har oppdretteren tilbrakt mye tid sammen med de, så vet h*n det. Å plukke ut en som kan komme til å bli pen, er et spørsmål om å vite hva man skal se etter. En pen valp vil være godt bygget og ha et vakkert hode, selv fra den er valp av. Vi så f.eks at min Emma ville få et lengre og smalere hode nesten fra fødsel av (det ble kommentert, faktisk.. hehe) enn søsknene sine. I siste kullet til Dina (Stitch, Lilla og Elling-valpene), så har vel Elling vært en pen valp helt fra han var liten av, hvis du går inn og ser her, så ser du forskjell på valpene utseendemessig (nå er dette et veldig jevnt og pent kull, altså), og til sammenligning så Emma sånn ut når hun var på samme alder:

Deliverance_4_uker.jpg

Atferdsmessig så var det forskjeller fra de var små. Lille lyseblå (Emmet) var min yndling fra han var pitteliten, han gjorde mest ut av seg av gutta. Jentene var jevnt over mer frempå enn gutta (og nei, jeg sier ikke at gutta var tilbakeholdne pyser), og Lilla var kruttønna - det er hun fortsatt. Cerise er og ei tøff lita dame, hun er det fortsatt, det er krutt i den og (fikk jeg med meg når vi skulle ta bilder av krapylvalpene i helgen <_< ), mens Elling var en cool, laidback fyr allerede som liten, og han er det fortsatt. Når søstrene hans barka sammen, sto han og lurte på hvorfor de måtte bråke så ******, det eneste han syns det er verdt å ta av litt for, er maten sin. Men sånn utover det, så var de jevnt over aktive, med kamplyst (det gikk utover de båndene som hang i kennelen, samtlige valper prøvde å rive de ned.. Og tomme forsekker skulle selvsagt parteres).

Jeg hadde de med meg i skogen en og en, og så hvordan de taklet ting. Igjen, dette er et jevnt og fint kull både utseendemessig og atferdsmessig, det var ingen store pyser, det var ingen spesielt forsiktige, men noen var mer frempå enn andre. Lilla ble plukket ut som forvertshund av Belgerpia fordi hun hadde mest temperament i det kullet, hun var og litt mindre og nettere enn sine søsken (og det er jo ikke helt feil tenkt, med tanke på størrelsen på det første kullet *flir*). Hvordan de blir plukket ut og fordelt til valpekjøpere skal jeg ikke si så altfor mye om, det var ikke min jobb, men Stitch her på forumet ville f.eks ha en hund å stille ut, så hun fikk en av de peneste hannene i kullet - og foreløpig så er han fortsatt av de peneste i det kullet :rolleyes2: (Får vel presisere da, jeg regner med at han fortsetter å være pen, men noen ganger så utvikler jo valper seg litt uventet.. Min forrige tervhann var pen som valp, men så vokste han seg kjempediger og ikke fullt så pen, så noen garanti har man jo ikke.. Selv om utgangspunktet er bra).

Hadde oppdretteren bedt meg om å bare plukke en - la oss si fra dette kullet - ville jeg valgt Emmet. Jeg har likt han hele veien, som nevnt, han har temperament, han har masse kamplyst, og han er passe pen (jeg vil ha en valp som både ser bra ut og som kan trenes i bruks). Skulle jeg hatt en av tispene, ville det nok blitt Lilla, av samme grunn (sånn bortsett fra at hun er en penere valp enn Emmet). Men jeg syns jo at en oppdretter bør ha en viss peil på hvilken valp som skal hvor, ut fra hva valpekjøper "bestiller". Det er ikke en hvilken som helst valpekjøper som hadde fått velge selv om jeg skulle ha solgt valper, ihvertfall (og ikke hadde de fått lov å teste de på egenhånd heller - det klarer jeg sjøl, og stoler ikke valpekjøper på at jeg velger rett til de, så er de mer enn velkomne til å kjøpe fra en annen oppdretter).

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at for min egen del så er jeg veldig glad for at BP plukket ut valp for oss. Jeg klarte ikke å se hvem som utpekte seg spesielt til det jeg ønsket å ha hunden til. Når man tilbringer en begrenset tid sammen med små svarte "fleecebamser" som alle er like skjønne, så er det ikke mulig å se forskjell for en som ikke er "dreven i faget". Mitt eneste ønske var å få en med lite hvitt, simpelthen fordi jeg liker dem mest mulig ferdig svarte. Nå var det ikke spesielt mye hvitt på dette kullet da, så det var ikke noe problem. Også ga jeg uttrykk for at jeg ønsket å prøve han litt på utstilling og at han ellers ville bli en tur og treningskompis - ikke konkuransehund.

At Stitch vil bli en pen hann (kanskje) som kan gjøre det bra på utstilling, har jeg ingen forutsetning for å se. Jeg hadde heller ikke har jeg noe grunnlag for å vurdere temperamentet hans, så derfor er jeg veldig glad for at BP plukket ut en valp for oss utfra våre ønsker og bruksområde. Det mener jeg bør være en hver oppdretters ansvar og privilegium.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...