Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan se forskjell på valpene i et kull?

MariaN

Recommended Posts

Klart, du ser jo forskjell når de blir noen uker gamle. De skiller seg jo ut fra hverandre med hver sin personlighet og oppførsel. Noen er tøffere, og andre er roligere. Størrelsen kan vel også variere.

Når jeg skulle ha Diesel så sa oppdretteren "velg deg en"!

Hvordan skal jeg greie å velge mellom alle de nøstene? De var jo helt identiske. :)

Vi tok da den som skilte seg ut med fire hvite labber.

Noen sier at den og den valpen er god til utstilling.

Hvordan ser man at den er bedre enn nummer to -når de er identiske?

Kan man med sikkerhet se at denne egner seg til utstilling og denne lydighet?

Er det faktisk så lett å si at de egner seg til feks utstilling når de bare er 6-8 uker gamle?

Ble kanskje litt rotete dette, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste gjør som du skriver, de velger den valpen som skiller seg ut. Det er ofte veldig tilfeldig hvilken av valpene man velger, man liker kanskje tegnene på en valp, eller kanskje det er en valp som trykker seg ekstra godt mot armkroken. Jeg må rett og slett be oppdretteren plukke ut den valpen i kullet den tror egner seg best til det jeg skal bruke hunden til. Å plukke ut valpen med best eksteriør krever mye erfaring og kunnskap om rasestandarden. De som har greie på det klarer som regel å plukke ut de som ser best ut, men mye kan forandre seg fra den er valp til den blir voksen.

I mitt tilfelle visste oppdretteren at jeg skulle bruke hunden ganske mye både innen lydighet og vannprøve, så hun plukket ut den som var mest aktiv til meg.

Kjøper du hund fra brukslinjer er det en del oppdrettere som tester valpene på forhånd og kan hjelpe deg å plukke ut valp utifra dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, du ser jo forskjell når de blir noen uker gamle. De skiller seg jo ut fra hverandre med hver sin personlighet og oppførsel. Noen er tøffere, og andre er roligere. Størrelsen kan vel også variere.

Når jeg skulle ha Diesel så sa oppdretteren "velg deg en"!

Hvordan skal jeg greie å velge mellom alle de nøstene? De var jo helt identiske. :rolleyes2:

Vi tok da den som skilte seg ut med fire hvite labber.

Noen sier at den og den valpen er god til utstilling.

Hvordan ser man at den er bedre enn nummer to -når de er identiske?

Kan man med sikkerhet se at denne egner seg til utstilling og denne lydighet?

Er det faktisk så lett å si at de egner seg til feks utstilling når de bare er 6-8 uker gamle?

Ble kanskje litt rotete dette, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener :rolleyes:

Man drar til oppdretter, og tar med seg en og en valp ut og bort fra valperommet.

Da kan man teste valpen på flere måter:

* Man kan legge den på ryggen, og se hvor lenge den kjemper for å komme seg opp, om den kjemper i det hele tatt.

* Man kan ta den med ut i skogen, om man har anledning til det, og feks knekke kvister for å se hvordan valpen reagerer på det.

* Kaste en liten bamse rett forran den når den er opptatt med noe annet, og se hvordan valpen reagerer/avreagerer, er også noe man kan gjøre.

* Teste den på lyd er viktig.

* Og, hvor selvstendig er den? Flokkfølelse? Jeg personlig liker ikke valpene for selvstendige, absolutt heller ikke veike. Dette kan testet med samlet valpekull.

Viktig er det at du forlanger et sterilt rom som valpen aldri har vært i før, altså helt nytt miljø, når du skal teste valpen.

Det var mine tips til hvordan jeg ville testet en valp til brukshund. Eksteriør har jeg ikke peiling, eller interesse av, har aldri hatt noe mer enn en rødsløyfe hund, og knappt nok det, i alle de årene jeg har drevet med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Særlig det at enhver ny og fremmed for valpekullet skal "knøvle" enhver av dem ned i gulvet for å teste dem. Gjerne etterfulgt av høye klappelyder/grytelokk eller annet som skal skremme vettet av den. Etter DET skal valpen fjernes fra resten, ut i skogen også knekker man kvister rundt den..

Kjempesmart, "lisom atte"...

At dette kan teste mye hos en valp er nok så - men IKKE at alle og enhver valpekjøper skal leke "hundepsykolog" sånn på egen hånd, og skremme, true, knøvle eller "ta" noen valp, vel?

Selvsagt totalt forbudt hos oppdrettere som ønsker at valpene skal være tilgjengelige, glade og tillitsfulle ovenfor fremmende folk, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Særlig det at enhver ny og fremmed for valpekullet skal "knøvle" enhver av dem ned i gulvet for å teste dem. Gjerne etterfulgt av høye klappelyder/grytelokk eller annet som skal skremme vettet av den. Etter DET skal valpen fjernes fra resten, ut i skogen også knekker man kvister rundt den..

At dette kan teste mye hos en valp er nok så - men IKKE at alle og enhver valpekjøper skal leke "hundepsykolog" sånn på egen hånd, og skremme, true, knøvle eller "ta" noen valp, vel?

Selvsagt totalt forbudt hos oppdrettere som ønsker at valpene skal være tilgjengelige, glade og tillitsfulle ovenfor fremmende folk, da...

Susanne

Dette er snakk om BUKSHUNDER, ikke mynder eller selskapshunder. Det er heller ikke snakk om å knøvle eller misshandle på noen måte, man passer selvsagt på at valpen får avreagert, hvis den har behov for det, før man tar den tilbake til valperommet :wub: . Man skal da ikke misshandle dyr på noensom helst måte ! Bevaremeg vel. Og hvor skrev jeg at jeg hadde tenkt å knøvle valpen i gulvet hen da?? :rolleyes2:

En god brukshund tar ikke skade av slik enkel behandling. Tåler de ikke det, så er det ingen god brukshund!

Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

Såklart ikke! Men nå syns jeg en valp skal tåle lyden av grytelokk o.l jeg da, men det er jo en helt annen diskusjon.

Jeg hadde ikke kjøpt valp hos en oppdretter som solgte valpene sine slik som trådstarter sin oppdretter gjorde. Jeg syns det er helt greit at andre gjør det og dømmer ingen for det, men jeg ville ikke kjøpt valp fra en oppdretter som gjorde det slik selv. Hvorfor? Fordi jeg hadde fått noia for at noen andre av valpekjøperne skulle fått den hunden som passet best hos meg bare fordi den kanskje hadde en spesiell farge, spesielle tegninger eller uansett.

Når valpekullet som My kommer fra ble 7 uker gammel så begynte oppdretteren å dele ut valpene til de valpekjøperne som sto igjen. (2 hadde alt fått vite hvem som ble deres, dette fordi oppdretteren kjente dem så godt og hadde hatt kontakt med dem veldig lenge) .. Når tiden kom og jeg skulle få vite hvem som ble min hadde hun allerede "delt ut" alle valpene (unntatt to) til de valpekjøperne hun mente de passet best til. Valpekjøperne hadde fått kommet med ønsker og mye innspill, men jeg forsto det slik at avgjørelsen ble tatt SAMMEN med oppdretter. Så var det min tur da, og det sto imellom en blå og en svart valp: og vi pratet lenge på tlf før vi bestemte oss for hvem som skulle bli min valp. Oppdretter kom med masse info og tilbakemeldinger om dem begge og fortalte hva HUN syntes, og da ble jeg også sikker for den valpen hun mente passet til meg var den valpen jeg hadde fått en spesiell følelse i magen av å se bilder og høre om. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt med på tankegangen om å velge ut en valp fra et kull. De fleste hundene jeg har hatt har kommet gjennom nøye planlegging av oppdretter/kull. Men jeg har aldri vært like nøye om hvilken valp jeg skal ha. Det er mer tilfeldig. Samtidlige har blitt veldig gode hunder; gjort det bra her og der. Jeg tror på trening, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Det er vel ikke akkurat valpekjøperene som skal drive og teste valpene med grytelokk i gulvet og egen-tur i skogen? La oss si at man har et kull på 8-10 stk da, skal man slippe alle de 8-10 (eller fler?) potensielle valpekjøperene avgårde med en og en valp? Og drive og legge de på rygg for å se hvor lenge de kjemper for å komme opp igjen? Nei, at valpekjøpere driver og tester kullet, vil jeg ha meg frabedt. Enten får de stole på at oppdretteren gjør den jobben de skal gjøre, eller så får de kjøpe valp et annet sted.

Når det er sagt, så er det forskjell på valper i alle kull. Har oppdretteren tilbrakt mye tid sammen med de, så vet h*n det. Å plukke ut en som kan komme til å bli pen, er et spørsmål om å vite hva man skal se etter. En pen valp vil være godt bygget og ha et vakkert hode, selv fra den er valp av. Vi så f.eks at min Emma ville få et lengre og smalere hode nesten fra fødsel av (det ble kommentert, faktisk.. hehe) enn søsknene sine. I siste kullet til Dina (Stitch, Lilla og Elling-valpene), så har vel Elling vært en pen valp helt fra han var liten av, hvis du går inn og ser her, så ser du forskjell på valpene utseendemessig (nå er dette et veldig jevnt og pent kull, altså), og til sammenligning så Emma sånn ut når hun var på samme alder:

Deliverance_4_uker.jpg

Atferdsmessig så var det forskjeller fra de var små. Lille lyseblå (Emmet) var min yndling fra han var pitteliten, han gjorde mest ut av seg av gutta. Jentene var jevnt over mer frempå enn gutta (og nei, jeg sier ikke at gutta var tilbakeholdne pyser), og Lilla var kruttønna - det er hun fortsatt. Cerise er og ei tøff lita dame, hun er det fortsatt, det er krutt i den og (fikk jeg med meg når vi skulle ta bilder av krapylvalpene i helgen <_< ), mens Elling var en cool, laidback fyr allerede som liten, og han er det fortsatt. Når søstrene hans barka sammen, sto han og lurte på hvorfor de måtte bråke så ******, det eneste han syns det er verdt å ta av litt for, er maten sin. Men sånn utover det, så var de jevnt over aktive, med kamplyst (det gikk utover de båndene som hang i kennelen, samtlige valper prøvde å rive de ned.. Og tomme forsekker skulle selvsagt parteres).

Jeg hadde de med meg i skogen en og en, og så hvordan de taklet ting. Igjen, dette er et jevnt og fint kull både utseendemessig og atferdsmessig, det var ingen store pyser, det var ingen spesielt forsiktige, men noen var mer frempå enn andre. Lilla ble plukket ut som forvertshund av Belgerpia fordi hun hadde mest temperament i det kullet, hun var og litt mindre og nettere enn sine søsken (og det er jo ikke helt feil tenkt, med tanke på størrelsen på det første kullet *flir*). Hvordan de blir plukket ut og fordelt til valpekjøpere skal jeg ikke si så altfor mye om, det var ikke min jobb, men Stitch her på forumet ville f.eks ha en hund å stille ut, så hun fikk en av de peneste hannene i kullet - og foreløpig så er han fortsatt av de peneste i det kullet :rolleyes2: (Får vel presisere da, jeg regner med at han fortsetter å være pen, men noen ganger så utvikler jo valper seg litt uventet.. Min forrige tervhann var pen som valp, men så vokste han seg kjempediger og ikke fullt så pen, så noen garanti har man jo ikke.. Selv om utgangspunktet er bra).

Hadde oppdretteren bedt meg om å bare plukke en - la oss si fra dette kullet - ville jeg valgt Emmet. Jeg har likt han hele veien, som nevnt, han har temperament, han har masse kamplyst, og han er passe pen (jeg vil ha en valp som både ser bra ut og som kan trenes i bruks). Skulle jeg hatt en av tispene, ville det nok blitt Lilla, av samme grunn (sånn bortsett fra at hun er en penere valp enn Emmet). Men jeg syns jo at en oppdretter bør ha en viss peil på hvilken valp som skal hvor, ut fra hva valpekjøper "bestiller". Det er ikke en hvilken som helst valpekjøper som hadde fått velge selv om jeg skulle ha solgt valper, ihvertfall (og ikke hadde de fått lov å teste de på egenhånd heller - det klarer jeg sjøl, og stoler ikke valpekjøper på at jeg velger rett til de, så er de mer enn velkomne til å kjøpe fra en annen oppdretter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at for min egen del så er jeg veldig glad for at BP plukket ut valp for oss. Jeg klarte ikke å se hvem som utpekte seg spesielt til det jeg ønsket å ha hunden til. Når man tilbringer en begrenset tid sammen med små svarte "fleecebamser" som alle er like skjønne, så er det ikke mulig å se forskjell for en som ikke er "dreven i faget". Mitt eneste ønske var å få en med lite hvitt, simpelthen fordi jeg liker dem mest mulig ferdig svarte. Nå var det ikke spesielt mye hvitt på dette kullet da, så det var ikke noe problem. Også ga jeg uttrykk for at jeg ønsket å prøve han litt på utstilling og at han ellers ville bli en tur og treningskompis - ikke konkuransehund.

At Stitch vil bli en pen hann (kanskje) som kan gjøre det bra på utstilling, har jeg ingen forutsetning for å se. Jeg hadde heller ikke har jeg noe grunnlag for å vurdere temperamentet hans, så derfor er jeg veldig glad for at BP plukket ut en valp for oss utfra våre ønsker og bruksområde. Det mener jeg bør være en hver oppdretters ansvar og privilegium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...