Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler og papillon?

kit

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har ingen problem med å ha liten og stor sammen..Det er bare koselig...men det forutsetter vel at den store er vennlig og kan forholde seg rolig ovenfor valpen/lille hunden uten å knøvle og plage.

Det kan nok være værre å ha litenrase først og få stor rase,som er valp etterpå...men i mine øyne mest fordi den store skal være brolten valp lenge,og vil kanskje gå den lille på nervene,slik at den blir kjeftete for å forsvare seg/redsle for å bli løpt ned.Vil tro det kan skape et usikkert og dårlig forhold mellom liten og stor,da den store kanskje senere i voksen alder vil se seg lei på den lille kjeftete dritten...Som muligens er slik pga den tidligere plagsomme store broltne og hensynsløse valpen.

De store hundene her i huset plager aldri de små..De lar de få fred frem til de små selv er tøffe nok til å ta kontakt og sånn.

Det tar som regel bare 2-3 dager,så ligger de sammen i sofa og seng.

Sier ikke at man ikke kan ha liten voksen og stor valp sammen,men alt kommer an på hvor flink eier er til å gi hundene rom,sørge for at de ikke plager hverandre osv..

Skrevet
Jeg har ingen problem med å ha liten og stor sammen..Det er bare koselig...men det forutsetter vel at den store er vennlig og kan forholde seg rolig ovenfor valpen/lille hunden uten å knøvle og plage.

Det kan nok være værre å ha litenrase først og få stor rase,som er valp etterpå...men i mine øyne mest fordi den store skal være brolten valp lenge,og vil kanskje gå den lille på nervene,slik at den blir kjeftete for å forsvare seg/redsle for å bli løpt ned.Vil tro det kan skape et usikkert og dårlig forhold mellom liten og stor,da den store kanskje senere i voksen alder vil se seg lei på den lille kjeftete dritten...Som muligens er slik pga den tidligere plagsomme store broltne og hensynsløse valpen.

De store hundene her i huset plager aldri de små..De lar de få fred frem til de små selv er tøffe nok til å ta kontakt og sånn.

Det tar som regel bare 2-3 dager,så ligger de sammen i sofa og seng.

Sier ikke at man ikke kan ha liten voksen og stor valp sammen,men alt kommer an på hvor flink eier er til å gi hundene rom,sørge for at de ikke plager hverandre osv..

Helt enig, og jeg snakker av erfaring :ahappy:

Den første måneden her var sliiiitsom når jeg fikk en stor, selvsikker og aktiv valp inn i huset sammen med min lille skrøpelige Emma på 3kg. Når My kom veide hun 200 gram mer enn Emma, men det gikk jo bare ei uke så var hun nesten 2kg tyngre enn Emma. Valper, og spesielt aussievalper kanskje ;), er veldig lekne og de aner jo såvidt opp ned på seg selv når de er så små. De prøver ut "alt" for å se hvilke reaksjoner de får, og øver seg på språket sitt hele tiden. Emma kjeftet og gjorde ALLE slags tegn når hun ville at valpen skulle slutte å bite henne i halen, men My var ikke kommet så "langt" i hodet sitt at hun skjønte hvorfor Emma kjeftet og var "så sur" ... I valpekassen fikk hun jo hærje og bølle rundt så mye hun ville med alle de 8 aussiesøskene sine liksom. Men My ble flinkere og flinkere, og Emma ble også flinkere og flinkere til å skjønne hva hun måtte gjøre for å få fred når hun ville ha det. Jeg ble også flinkere til å se ann valpen når vi var utendørs f.eks, slik at jeg kunne ta valpen i bånd eller kalle inn Emma når valpen fikk løpekick og ville leke.

Nå er My 6mnd gammel og hun ser veldig opp til Emma og kopierer veldig mye av det Emma gjør. Emma har lært henne å spise gress, grave i hagen og stjele sokker fra badet. :rolleyes: Jeg må enda passe godt på dem, men nå er det ikke fordi at Emma syns hun er en pest og en plage men fordi valpen er 14kg og Emma er 3kg ;) De leker ofte og mye, men piper Emma så skjønner My at hun har vært for hardhent med en gang og roer seg ned noen hakk. Alikevel stopper jeg dem ofte når jeg ser at leken blir litt for "vill" for den ene eller den andre. Det er lett å bli revet med ;)

Skrevet

Angående kritikken for å ha en vakthund for å føle seg trygg, så synes jeg ikke det er så galt som noen her skal ha det til, dersom du følger opp hunden med alt den trenger. Det er jo en grunn til at det er avlet frem vakthunder.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...