Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gikk det på Oppdal ?

MariaN

Recommended Posts

Del hundens kritikk fra helgen :lol:

Diesel fikk i dag lørdag BLÅTT.

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Jeg tror den siste linja gjorde at han ikke gjorde det bedre. Ble litt umulig i ringen: spretten og ville ikke vise seg fram skikkelig. Måtte holde han da han skulle sjekke stellet, så det ble ikke gjort frivillig :)

Dommeren sa det var en FLOTT hund, men han er bare 16 mnd enda og trenger mer tid til å stole på fremede :)

Jeg likte denne dommeren veldig godt. Han sa at jeg skulle ta det med ro og gi hunden tid, noe mange ikke har tid til. Han snakket til hunden og oppførte seg som et menneske, ikke en robot som kommer for å se på tenner.

Fornøyd med resultatet jeg :) Kritikken var jo fin, og han viste tenner som en gud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del hundens kritikk fra helgen :lol:

Diesel fikk i dag lørdag BLÅTT.

Velbygget stor, vakkert hode, godt uttrykk, mørke øyne, vakker overlinje, godt vinklet, gode bevegelser, god pels og pigment(?), korrekt bitt. Lar seg håndtere ved tannvising, men må bli mer åpen for fremmede.

Jeg tror den siste linja gjorde at han ikke gjorde det bedre. Ble litt umulig i ringen: spretten og ville ikke vise seg fram skikkelig. Måtte holde han da han skulle sjekke stellet, så det ble ikke gjort frivillig :)

Dommeren sa det var en FLOTT hund, men han er bare 16 mnd enda og trenger mer tid til å stole på fremede :)

Jeg likte denne dommeren veldig godt. Han sa at jeg skulle ta det med ro og gi hunden tid, noe mange ikke har tid til. Han snakket til hunden og oppførte seg som et menneske, ikke en robot som kommer for å se på tenner.

Fornøyd med resultatet jeg :) Kritikken var jo fin, og han viste tenner som en gud :)

Grattis Maria og Diesel! kjempe bra at han var snill gutt i dag! Hilser fra Mira å Maika :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen gikk vel ikke helt som forventet, med BIM som resultat. Men da vet jeg det til siden, at finske dommere skal vi ikke melde på til og i særdeleshet ikke denne dommeren. Typelike hunder som Callaway ble plassert sist.

Kritikken:

7 mnd. Rette proposjoner. Vakkert langt hode. Mørke øyne, bra bitt. Bred og dyp brystkasse som er noe for kort. Tilstr. vinkler. Noe kort hals. Noe korte steg.

Altså: med kort kropp så må det bli kort brystkasse? Eller? Og den var jo riktig proposjonert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stiller du i morgen LinKr?

Med oss gikk det veldig bra. Eller jeg stilte naturlig nok ikke Bella da, men broren hennes ble BIR. :P

2 beste hanne med cert ble Tviniro's Marco Mc Magic og 3 beste hanne ble Lord Legolas av Hiselfoss. 1 hanne fikk hp, en fikk blått og resten flat rød.

Ble ingen BIM i dag, var bare 3 tisper som stilte og alle fikk flat rød.

Hvordan er forresten reglene ang å stille drektig tispe? Var ei tispe som har termin i uke 29, altså om 3 uker, som stilte i dag. Er det egentlig lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når stiller du i morgen LinKr?

Med oss gikk det veldig bra. Eller jeg stilte naturlig nok ikke Bella da, men broren hennes ble BIR. :P

2 beste hanne med cert ble Tviniro's Marco Mc Magic og 3 beste hanne ble Lord Legolas av Hiselfoss. 1 hanne fikk hp, en fikk blått og resten flat rød.

Ble ingen BIM i dag, var bare 3 tisper som stilte og alle fikk flat rød.

Hvordan er forresten reglene ang å stille drektig tispe? Var ei tispe som har termin i uke 29, altså om 3 uker, som stilte i dag. Er det egentlig lov?

Tror de nye reglene sier at tispa kan være opptil 6 uker drektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel fikk 3 kval i dag <_<

IKKE fornøyd med den. Kritikken var langt ifra så god som i går.. Det er tydelig at det er forskjell på dommerene!

Nå vet jeg hvilken dommer jeg ikke skal melde meg på til på neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble Callaway BIR, med følgende kritikk:

"Overall very nice puppy. Good strong muzzle. Nice dark eyes. Good reach of neck (denne skjønte jeg ikke helt hva hun mente med). Wide-set shoulders. Good harsh coat for age. Moves well with plenty of drive behind (jenta si det som hadde noe korte steg i går)."

Selv om vi ble uplasserte i gruppa så er jeg kjempefornøyd med snuppelupp, som oppi det hele fikk løpetid i går og skulle markere for hver femte meter. Men i ringen oppførte hun seg tilnærmet eksemplarisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble Callaway BIR, med følgende kritikk:

"Overall very nice puppy. Good strong muzzle. Nice dark eyes. Good reach of neck (denne skjønte jeg ikke helt hva hun mente med). Wide-set shoulders. Good harsh coat for age. Moves well with plenty of drive behind (jenta si det som hadde noe korte steg i går)."

Selv om vi ble uplasserte i gruppa så er jeg kjempefornøyd med snuppelupp, som oppi det hele fikk løpetid i går og skulle markere for hver femte meter. Men i ringen oppførte hun seg tilnærmet eksemplarisk :)

God lengde på nakken :) Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk han på kritikken? Synd med 3 kval..

Skal prøve å tyde den etterpå :)

Tydelig at dommeren i går og idag dømmer helt forskjellig. En korth. Collie fikk CERT i går, og blått i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk veldig bra for "oss" også. Jeg stilte jo såklart ikke Bella, men oppdretteren min hadde med seg 2 hanner og de to var de eneste av bernerhannene som fikk ck. Broren til Bella ble beste hanne og BIR i dag òg, og onkelungen til Albin fikk certet og ble 2bhk. :)

Er fremdeles litt sjokkert over bensinprisene på Oppdal jeg, bare 10.95 for literen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis til dere med gode resultater :)

MariaN: hvordan oppførte Diesel seg i dag, i forhold til i går?

Han viste tennene uten problemer, måtte holde han litt da hun skulle se bak. Jeg sa til han at han skulle stå i ro, da sa dommeren til meg "slik gjør man inte i ringen". Hun mente jeg kjeftet og 'tok han'. :rolleyes:

Han jogget kanskje ikke såå godt, men jeg syns han var flink jeg. Stilte seg jo opp foran dommeren og vegret seg ikke så veldig mye.

Skjønner ikke helt hvorfor han fikk 3.kval, når han fikk så mye kryt i går -men burde bli noe mer åpen for fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han viste tennene uten problemer, måtte holde han litt da hun skulle se bak. Jeg sa til han at han skulle stå i ro, da sa dommeren til meg "slik gjør man inte i ringen". Hun mente jeg kjeftet og 'tok han'. :rolleyes:

Han jogget kanskje ikke såå godt, men jeg syns han var flink jeg. Stilte seg jo opp foran dommeren og vegret seg ikke så veldig mye.

Skjønner ikke helt hvorfor han fikk 3.kval, når han fikk så mye kryt i går -men burde bli noe mer åpen for fremmede.

Dommere er forskjellige. Du må slutte å ta utstilling så seriøst, det er ofte "russisk rulett" det nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Guest Dratini

Litt sen med å svare her jeg da :ahappy: Har vært så mye å gjøre og mye annet som har blitt prioritert før data.

Zuma stillte begge dager i åpen klasse. Lørdag: to røde og ferdig, 5 hoffer påmeldt. På søndag gikk det mye bedre ;) 9 hoffer påmeldt, men kun 8 møtte opp. Dommeren er oppdretter på rasen og også spesialdommer. Vi fikk åpen kritikk av hundene (til de neste rasenes store fortvilelse), så bedømmingen tok nesten 1 time (!). Tilbake til resultatet; ck, 1btk, cert og bim. Veldig godt fornøyd med det resultatet. Nå mangler hun kun storcertet for å bli champion ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...