Gå til innhold
Hundesonen.no

Når man skal ha hunden for alltid..


TonjeM

Recommended Posts

Jeg har bestemt at lille basenji skal være med meg for bestandig, men naturen begynner å stikke kjepper i hjulet her. Hun ble jo skadet i nakken i våres, og røntgen så ut til å gjøre det enda verre. Jeg endte opp hos Torill Malmer og akupunktur hvilket syntes å hjelpe noe aldeles fortreffelig.

Imidlertid viste røntgen at lille basenji er full av forkalkninger og har et veldig slitt skjelett og spondylose. Og etter runden i våres er hun fremdeles ikke helt slik hun var. Etter røntgen fikk hun jo noen greier som gjorde at hun sjanglet når hun gikk og datt gjerne overende etter et par meter. AKupunkturen gjorde mye for å fikse dette (tror jeg, vet jo ikke om hun hadde blitt bedre uansett!). Hun har fremdeles spor etter skaden, subber litt på høyre forben, "tipper over" når hun skal bæsje.. (hadde jo vært helt komisk hadde det ikke vært så leit, hun tipper lett over på trynet når hun skal bæsje..), og ute i skogen så bommer hun rett som det er på sine halsbrekkende hopp og sprett i tungt terreng.

Lille basenji blir 10 år gammel, begynner å bli veldig grå i pelsen, men basenjier blir jo gjerne både 14-15-16 år, så jeg synes at det er vel tidlig å klassifisere henne som en gammel hund. På den annen side så har hun kanskje et fysisk tyngre liv i forhold til "vanlige basenjier" (en "vanlig" basenji tror jeg egentlig ikke eksisterer men!) og det kanskje gjør at hun eldes fortere.. jeg vet ikke. Uansett så er jeg ute etter råd og tips i forhold til hunder som er fysisk slitte.

Ser at det tidligere er diskutert "Cosequin" eller noe sånt mot forkalkninger, skulle gjerne hatt noen innspill på det - hjelper det over tid eller er det av klassen "jeg tror det hjelper for jeg tror på homeopati"? (Jeg er selv dypt skeptisk til sånt..). Hva slags bivirkninger har det? (For at noe skal være virksomt så vil det ofte være bivirkninger.. det er ofte tegn på at et stoff faktisk har noen effekt). Går det å kombinere med tyroksin-medisinering (lille basenji har hypotyrose så hun får tyroksin hver dag)? Når det gjelder Plaque off feks så advares det mot problemer med skjoldbrusk-kjertelen og at man skal rådføre seg med sin veterinær (ikke at det hjelper noe som helst..).

Er det annet som kan bremse/mildne effekkten av forkalkninger?

Og hva gjør man med turer etc? Jeg ser at lille basenji slår seg i skogen, hun glemmer at hun ikke er så sprek og det innebærer en del stygge fall i stor fart (skjønt akkurat nå er det båndtvang så hun får ikke løpe løs, vi sykler en del isteden og det går helt greit). Også inne slår hun seg en gang imellom pga hun er simpelthen ikke så spretten med like stor kroppskontroll som før. Hva gjør man med sånt? Forsøker å skjerme eller la det stå til og håper at bikkja skjønner tegninga selv?

Sukk.. vanskelig dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vært på nevrologisk undersøkelse så du vet at det ikke er noen nevrologiske problemer hun sliter med (tenker på test av propriosepsjonen hennes)?

(bare jeg som kommer med noen tanker når det gjelder snublingen)

Det vi gjør på jobben for at hundene skal skjønne høyde forskjellene igjen i skogen/hverdags livet etter skader er å la de gå (kontrollert i kobbel) over lave hindre for så å høyne dem etterhvert.

Når stegene er fine og hun løfter labbene bedre så kan du begynne å øke farten over hindrene, igjen så er de lave i høyden.

Chicka får et middel som heter Stride mot forkalkninger og som gjør brusken i leddene bedre, jeg merker forskjell på Chicka med det, men jeg ville spurt veterinæren om det kan kombineres med medisinen mot Hypotyrosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen har det med å stikke kjepper i hjula for slike planer, desverre.

Går du til en vanlig veternær, så får du nestengarantert (om du ikke alt har fått det) rimadyl, som da både er smertestillende, betennelsesdempende og har vistnok vist seg å ha en bra effekt på forkalkninger.

Mamma brukte Rimadyl og selolje (?) med stort hell på gamlemor det siste året. Det fjerna mye av vondten og stivheten i kroppen til Rexie. Enda hun var 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10 år gamle dalmatiner har vært overvektig i lang tid, og når vi endelig kom i mål med vekta merka jeg at hun avlastet høyre bakfot. En rtg undersøkelse avslørte raskt store forkalkninger i høyre kne. Venstre ser slitent ut, men har ikke forkalkninger.

Vi startet med Hills J/D og Rimadyl. Bare et par dager etterpå gikk hun helt uten å halte, og nå er hun med meg på fjellturer og lange trimmeturer opp og ned bratte bakker. Hun går greit opp bakkene, men jeg ser at hun reserverer seg en del når vi går ned. Kjenner jo selv at det sliter mer på knærne når vi går ned ( bakkene er lange og BRATTE ), så det tar vi hensyn til, og tusler ned igjen. Det er jo ikke ned bakkene jeg blir sprek uansett :lol:

Hun er helt haltfri tom om jeg har glemt å gi henne rimadylen på kvelden strekker hun seg ut og er haltfri på morran.

Har ei venninne med en 11 år gammel setter som har spondylose og forkalkninger i ryggen. Hun er i toppform og helt uten smerte, kun på Hills J/D! J/D sitter i kroppen ca 2 mnd etter at du har sluttet, og hun har testet det ut. Bruker hun to sekker med annen mat til henne blir hun stiv, uvillig til å gå tur og ligger mye rolig. Starter hun på med J/D igjen tar det max 14 dager før hun merker forskjell. Jeg har ikke tatt sjansen på å kutte ut hverken rimadyl eller J/D på Ita enda, synes ikke hun "fortjener" dette.

Renate:

Stride, virker det på samme viset som Cosequin? Det jeg ikke har klart å fjerne på Ita er en stivhet i bakparten. Hun klarer ikke ta ut steget og gi like mye action og drive som før. Når jeg stiller henne opp har hun en tendens til å stå noe understilt. Har også vurdert massasje, men vet ikke om det kunne ha hjulpet henne. Om du kan tipse meg om noe så blir jeg utrolig glad. Hun har ikke vondt i bakparten, men vi merket det når hun var dopa og vi skulle f.eks ta hoftebilde av henne. Det var vanskelig å få strekt ut hoftepartiet så hun lå helt utstrakt med hele kroppen ( på ryggen ) Fant ikke noe spondylose eller andre forkalkninger der heller. Det er kun kneet som er forkalket. Vil f.eks massasje og evt laser kunne hjelpe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "for bestandig"? Syns du sier det selv i overskriften, jeg. Kanskje det er nok nå. Kanskje en hund som er sliten rett og slett har best av å få hvile.

Nå kjenner jo ikke jeg verken din hund, eller noen av de andre som blir beskrevet her, så dette blir jo bare generelle betraktninger og må ikke taes personlig av noen.

Men jeg ville nok vurdert å la en hund med kroniske smerter eller progredierende lidelser av ymse slag, slippe så fort som mulig. Hunder viser gjerne ikke smerter før de er rimelig syke. Den sjangsen liker jeg ikke å ta. Hvor lenge har de ikke hatt det vondt før vi forstår at noe er galt. Så skal vi altså til med å fjerne eller dempe symptomer på lidelser som ikke lar seg kurerer. Hundene kan ikke brukes lenger, de må løftes ut og inn av biler, hyler når de jumper,eller kravler opp i sofaen, blir utslitte etter korte spaserturer, eller viser andre symptomer som begrenser deres naturlige hundeliv betraktelig. Kan det være at vi med vår avlivningsvegring isteden seigpiner hundene i det uendelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Aller først til Ida - lille basenji har langt igjen til kronisk smertestadiet inntil videre tror jeg - tro meg, jeg ville aldri la henne lide unødvendig - men jeg skulle svært gjerne hatt henne for bestandig ja - overskriften var nok ment som en litt sorgfull spøk, for de fleste av oss ønsker vel at biskene våre skal være med oss "for alltid" (og da helst ikke i formen av aske i en urne!)?

Vi har Rimadyl i bakhånd, men lille basenji halter ikke og har ikke smerter tror jeg. Bortsett fra "klønetheten" (som kanskje kan være nevrologisk etter den der nakkeskaden, eller rettere sagt røntgenundersøkelsen hvor jeg har mistanke om at de var vel hardhendte med henne, det var etter den som hun begynte med sjangling/tipping og fot-subbing) så virker hun frisk som en fisk. Poenget er at jeg vet hun har forkalkninger og spondylose, og det er jo en fordel å vite om slikt før hun har vist noe særlig symptomer, er det ikke? Så jeg vil gjerne kjøre forebyggende tiltak, men lurer på hva de skulle være..

Så jeg kan sjekke ut Stride eventuelt Cosequin, sjekke ut Hills og selolje (!) - og forsøke å øve henne litt i å begrense sin akrobatikk (altså lille basenji - det er slutt på å klatre i bokhylla! Og å hoppe rett opp på tastaturet til PC-en fra stillestående på gulvet bør det også være slutt på..). Jeg tenkte også at hun kanskje kunne få noen turer til Torill Malmer og litt "laser-akupunktur", sånn for sikkerhets skyld. Men hun må lære å være roligere i skogen, jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få lært henne det - har hun fugl/hare i sikte så er hun som et lite lyn. Før behersket hun jo terrenget fullstendig - å se henne i vill fart i terreng man visste var beinhardt, hogstfelt feks, var helt fantastisk, hun løp som var det den fineste autostradaen, nå er det "nesten" slik, men plutselig trår hun feil og det blir flikk-flakk i lufta - har forsåvidt gått bra så langt, men det er nok bare flaks - og det kan umulig være bra for henne fysisk.. Alternativet er å alltid ha henne i bånd, også etter slutten på båndtvangen - men det er mer hjerteskjærende, legge bånd på henne slik.. å ta fra henne muligheten til å være "ekte basenji" og leve ut instinkt-sidene, det hun faktisk er "laget for" og vi som er så heldige at vi kan gi henne de forholdene. Nei, det ville være trist, jeg ville føle meg som en kjempe-egoist om vi gjorde det.. Vanskelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10 år gamle dalmatiner har vært overvektig i lang tid, og når vi endelig kom i mål med vekta merka jeg at hun avlastet høyre bakfot. En rtg undersøkelse avslørte raskt store forkalkninger i høyre kne. Venstre ser slitent ut, men har ikke forkalkninger.

Vi startet med Hills J/D og Rimadyl. Bare et par dager etterpå gikk hun helt uten å halte, og nå er hun med meg på fjellturer og lange trimmeturer opp og ned bratte bakker. Hun går greit opp bakkene, men jeg ser at hun reserverer seg en del når vi går ned. Kjenner jo selv at det sliter mer på knærne når vi går ned ( bakkene er lange og BRATTE ), så det tar vi hensyn til, og tusler ned igjen. Det er jo ikke ned bakkene jeg blir sprek uansett :P

Hun er helt haltfri tom om jeg har glemt å gi henne rimadylen på kvelden strekker hun seg ut og er haltfri på morran.

Har ei venninne med en 11 år gammel setter som har spondylose og forkalkninger i ryggen. Hun er i toppform og helt uten smerte, kun på Hills J/D! J/D sitter i kroppen ca 2 mnd etter at du har sluttet, og hun har testet det ut. Bruker hun to sekker med annen mat til henne blir hun stiv, uvillig til å gå tur og ligger mye rolig. Starter hun på med J/D igjen tar det max 14 dager før hun merker forskjell. Jeg har ikke tatt sjansen på å kutte ut hverken rimadyl eller J/D på Ita enda, synes ikke hun "fortjener" dette.

Renate:

Stride, virker det på samme viset som Cosequin? Det jeg ikke har klart å fjerne på Ita er en stivhet i bakparten. Hun klarer ikke ta ut steget og gi like mye action og drive som før. Når jeg stiller henne opp har hun en tendens til å stå noe understilt. Har også vurdert massasje, men vet ikke om det kunne ha hjulpet henne. Om du kan tipse meg om noe så blir jeg utrolig glad. Hun har ikke vondt i bakparten, men vi merket det når hun var dopa og vi skulle f.eks ta hoftebilde av henne. Det var vanskelig å få strekt ut hoftepartiet så hun lå helt utstrakt med hele kroppen ( på ryggen ) Fant ikke noe spondylose eller andre forkalkninger der heller. Det er kun kneet som er forkalket. Vil f.eks massasje og evt laser kunne hjelpe henne?

Chicka går også på j/d og jeg forguder det fôret!

Stride virker på samme måte som Cosequin, men jeg vet ikke om Cosequine inneholder "Hyalronic Acid", det gjør Stride.

Jeg ville prøvd massasje/stretching/prom for å få opp spenninger og evt vasse med hun hvis hun liker å være i vannet, enten med vannet opp til patella eller helt opp til trocanter (Chicka går nå med vann til trocanter for at hun skal få mye extensjon på knærne sine).

Hvis du har tilgang til laser og noen som er flinke til å bruke den så ville jeg prøvd det, jeg har brukt laser på Chicka noen ganger og det har KNALL effekt på hun, spesiellt hvis du tar med gluteus og iliocostalis på kne hundene så er det utrolig bra.

Syntes egentlig at behandling med laser holder lenge også :P

*vi kan jo prates mer på pm eller ez på EO? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...