Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal man stoppe på grensa?


Hampus

Recommended Posts

Vi skal på utstilling i Gällivare lørdag, og tenkte for en gangs skyld å kjøre gjennom Finnland.

Begge gutta er fullverdig vaksinerte med rabiesvaksine og hele pakka.

Men skal man stoppe på grensa og forevise papirer på tur inn og ut av Finnland?

Eller durer man bare rett gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal innom Sverige for å kjøpe litt diverse og har med hund, må man ha med noe da? Tilfelle man blir stoppa tenker jeg.

Vi har blivit stoppade i tullen många gånger, men har aldrig behövt visa några papper trots att bilen har varit full av hundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal innom Sverige for å kjøpe litt diverse og har med hund, må man ha med noe da? Tilfelle man blir stoppa tenker jeg.

Sverige er det eneste landet vi nordmenn ikke trenger noen som helst papirer på hunden for å reise inn/ ut av.

Vi har ikke hatt med pass eller noen ting når vi bare skulle til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare durer igjennom Finland:) Viser passet om du blir stoppet, men ellers intent! Himla enkelt nå i forhold til hvordan det var før :rolleyes:

Er det sant? Ååååh, fantastisk! Før var det jo sånn at man MÅTTE stoppe og vise papirer, selv om hundene var rabiesvaksinert. Vet du når dette ble endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det enda sånn at man kan kjøre fra sverige til dk, men det er ikke lov motsatt vei. Da tenker jeg med hund i bilen, med pass og det hele. Venninnen min ble beordret til hirtsals og ta ferje til kristiansand da ho skulle krysse dk-sverige med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ble sendt til Hirtshals igjen var vel det sikkert noen år siden hvor det var slik at man måtte søke det Svenske jordbrukssverket om innførsels tillatelse. Nå kan du kjøre fritt i alle EU land + en hel del andre land (se mattilsynet). Husk rabiesvaksine og godkjent blodprøve. Dette trengs for å komme inn igjen til Norge eller Sverige fra omtrent samtlige andre EU-land.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? Ååååh, fantastisk! Før var det jo sånn at man MÅTTE stoppe og vise papirer, selv om hundene var rabiesvaksinert. Vet du når dette ble endret?

Jeg vet ikke helt når det ble endret.. Har kjørt igjennom/til Finland 6+ganger hvert år med hund (som oftest oppimot en 20turer), og i begynnelsen etter at de sluttet med gjenomkjøringstimene og passet kom, så passet jeg på å kjøre sånn at jeg nådde åpningstidene på hver plass og var innom for at de skulle få sjekke. Kjempe kjedelig iom at jeg liker best å kjøre på natta. Etter noen ganger så sa de, både i Neiden og i Kilpis at de ikke helt skjønte hvorfor jeg stoppet, trengte jo bare å vise fram passet om de stoppet meg! Etter det har jeg kun kjørt på kveldene, forutenom når vi skal inn for å handle mat o.l. Når jeg er hjemme i Kirkenes så er det bare en liten svipptur til Finland for å handle:) Er man usikker kan man jo sikkert stoppe, men jeg har fått beskjed om å bare kjøre.

I gamledager var det jo et slit med å stemple inn hund og stemple ut igjen, passe på timeantallet om man kom fra Norge eller Sverige... Glad det er endret! Minuset med dagens løsning er at det tar lengre tid før man kan kjøre til Finland med hund, så de siste gangene har vi måttet kjørt Norge til Kirkenes på grunn av valpen.. Blodprøve i neste uke, forhåpentligvis er den ok! :lol:

edit: En gang, etter at passet kom, har jeg opplevd at de faktisk har tittet på hunden, men det var nok mer i forbindelse av at jeg hadde en 40l tank med vann med meg... Skulle på hytta og skulle bare svippe en tur til F for å kjøpe kjøtt, og vanndunken ble jo med selvfølgelig. Gutta på grensa syntes den så litt mistenksom ut og lurte på om jeg hadde hentet litt sprint. Så gubben tittet leeenge på meg, jeg ristet litt på hodet å ba de smake, noe de selvfølgelig ikke ville, så da truet han med å helle ut hvis jeg ikke sa hva det var. "Vann" sa jeg;) Så helte han ut litt (var sånn kransak på den) mens han gransket ansiktet mitt. *ler* Når "spriten" hverken luktet noe og han hadde helt ut over halve tanken uten en mine fra meg så var det greit. Jeg spurte pent om vi kunne få fylle den opp igjen inne på stasjonen og det var også greit! *ler*

Litt OT, men.. Den gangen tittet de så vidt under teppet hvor bikkja lå i bur og konstanterte at jeg hadde en rar hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...