Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal man stoppe på grensa?

Hampus

Recommended Posts

Vi skal på utstilling i Gällivare lørdag, og tenkte for en gangs skyld å kjøre gjennom Finnland.

Begge gutta er fullverdig vaksinerte med rabiesvaksine og hele pakka.

Men skal man stoppe på grensa og forevise papirer på tur inn og ut av Finnland?

Eller durer man bare rett gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal innom Sverige for å kjøpe litt diverse og har med hund, må man ha med noe da? Tilfelle man blir stoppa tenker jeg.

Vi har blivit stoppade i tullen många gånger, men har aldrig behövt visa några papper trots att bilen har varit full av hundar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal innom Sverige for å kjøpe litt diverse og har med hund, må man ha med noe da? Tilfelle man blir stoppa tenker jeg.

Sverige er det eneste landet vi nordmenn ikke trenger noen som helst papirer på hunden for å reise inn/ ut av.

Vi har ikke hatt med pass eller noen ting når vi bare skulle til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare durer igjennom Finland:) Viser passet om du blir stoppet, men ellers intent! Himla enkelt nå i forhold til hvordan det var før :rolleyes:

Er det sant? Ååååh, fantastisk! Før var det jo sånn at man MÅTTE stoppe og vise papirer, selv om hundene var rabiesvaksinert. Vet du når dette ble endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men er det enda sånn at man kan kjøre fra sverige til dk, men det er ikke lov motsatt vei. Da tenker jeg med hund i bilen, med pass og det hele. Venninnen min ble beordret til hirtsals og ta ferje til kristiansand da ho skulle krysse dk-sverige med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun ble sendt til Hirtshals igjen var vel det sikkert noen år siden hvor det var slik at man måtte søke det Svenske jordbrukssverket om innførsels tillatelse. Nå kan du kjøre fritt i alle EU land + en hel del andre land (se mattilsynet). Husk rabiesvaksine og godkjent blodprøve. Dette trengs for å komme inn igjen til Norge eller Sverige fra omtrent samtlige andre EU-land.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? Ååååh, fantastisk! Før var det jo sånn at man MÅTTE stoppe og vise papirer, selv om hundene var rabiesvaksinert. Vet du når dette ble endret?

Jeg vet ikke helt når det ble endret.. Har kjørt igjennom/til Finland 6+ganger hvert år med hund (som oftest oppimot en 20turer), og i begynnelsen etter at de sluttet med gjenomkjøringstimene og passet kom, så passet jeg på å kjøre sånn at jeg nådde åpningstidene på hver plass og var innom for at de skulle få sjekke. Kjempe kjedelig iom at jeg liker best å kjøre på natta. Etter noen ganger så sa de, både i Neiden og i Kilpis at de ikke helt skjønte hvorfor jeg stoppet, trengte jo bare å vise fram passet om de stoppet meg! Etter det har jeg kun kjørt på kveldene, forutenom når vi skal inn for å handle mat o.l. Når jeg er hjemme i Kirkenes så er det bare en liten svipptur til Finland for å handle:) Er man usikker kan man jo sikkert stoppe, men jeg har fått beskjed om å bare kjøre.

I gamledager var det jo et slit med å stemple inn hund og stemple ut igjen, passe på timeantallet om man kom fra Norge eller Sverige... Glad det er endret! Minuset med dagens løsning er at det tar lengre tid før man kan kjøre til Finland med hund, så de siste gangene har vi måttet kjørt Norge til Kirkenes på grunn av valpen.. Blodprøve i neste uke, forhåpentligvis er den ok! :lol:

edit: En gang, etter at passet kom, har jeg opplevd at de faktisk har tittet på hunden, men det var nok mer i forbindelse av at jeg hadde en 40l tank med vann med meg... Skulle på hytta og skulle bare svippe en tur til F for å kjøpe kjøtt, og vanndunken ble jo med selvfølgelig. Gutta på grensa syntes den så litt mistenksom ut og lurte på om jeg hadde hentet litt sprint. Så gubben tittet leeenge på meg, jeg ristet litt på hodet å ba de smake, noe de selvfølgelig ikke ville, så da truet han med å helle ut hvis jeg ikke sa hva det var. "Vann" sa jeg;) Så helte han ut litt (var sånn kransak på den) mens han gransket ansiktet mitt. *ler* Når "spriten" hverken luktet noe og han hadde helt ut over halve tanken uten en mine fra meg så var det greit. Jeg spurte pent om vi kunne få fylle den opp igjen inne på stasjonen og det var også greit! *ler*

Litt OT, men.. Den gangen tittet de så vidt under teppet hvor bikkja lå i bur og konstanterte at jeg hadde en rar hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...