Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåtthalsbånd!


Recommended Posts

Min hund Miro har nå vært syk i 1,5 uke!

Han kaster opp og har diaree.Forrige uke ble han lagt på drypp i ett døgn fordi han ble dehydrert.Han ville hverken drikke eller spise.

Så ble han ganske så fin igjen!!Vi gledet oss!!MEN søndag tok jeg på ham flåtthalsbpndet(som hadde vært av en uke) og på natten begynte han å kaste opp igjen.Han kastet opp ca 1 gang i timen.Vi oppsøkte veterinæren igjen og fikk en sprøyte for å stoppe oppkast.

Han var veldig slapp...lå i fanget mitt hele kvelden og halve natta.Så ble han tørst...drakk mer enn han burde (han hadde fått litt og litt tidligere) og alt kom opp igjen.Da vi møtte hos veterinær i går morges for kontroll tok de ham inn.Han fikk kontrastvæske og skulle røngtes hver time fremover for å se om han kunne ha et fremmedlegeme i magen som tidligere ikke vites på bildene.

Ja...jeg trenger vel ikke fortelle noen av dere om min tårevåte dag i går og i natt. Jeg skal ringe snart for å høre hvordan han har det og hva som skjer.

MEN mitt spørsmål til dere: Jeg er overbevist om at dette har noe med flåtthalsbåndet å gjøre.

Har dere noen erfaringer???? Har hørt om syke hunder...men hva er symptomene deres?

Oppkast? Diare? Sikle før oppkast etc...

Vil gjerne høre fra dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan sagtens få allergiske reaktioner overfor flåt halsbåndene ligesåvel som med dråberne, og ikke alle hunde ens, så hvis dyrlægerne ikke finder noget galt med den, ville jeg nok prøve at pille halsbåndet af en stund, for at checke det ud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke flått, så jeg har ingen erfaring med flåtthalsbånd og andre slike produkter.

Men jeg vil tro at en hund vil kunne være allergisk mot virkestoffer i flåttmiddel på lik linje som ved bruk av andre medisiner?

Har selv hatt hund som ikke tålte penicilin, vaksiner eller ormekur.

Så jeg ville nok nevnt det for veterinæren.

Leste for en tid siden på et hesteforum om 2 tilfeller der hundene døde ved bruk av flåtthalsbånd.

Hva slags halsbånd, og symptomer stod det ingenting om.

http://www.hestene.no/forum/showthread.php...%E5tthalsb%E5nd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode innlegg!

Jeg har nevnt det for dyrlegen...men han reagerte ikke nevneverdig på dette. Skal si det igjen i dag når jeg henter hunden min. JA: forhåpentligvis kan jeg få hente ham hjem i ettermiddag.

De har fremdeles ikke funnet noe tegn til fremmedlegemer i tarm/mage/hals. :icon_redface:

Uansett så er jo disse flåttmidlene giftige. Jeg har hørt om raser som er sensitive for de. Har til og med hørt at en bestemt type dråper er rett og slett døden for collier (vet ikke hvilken - men det vet sikkert en oppdretter). Har og hørt om en collie+en wheaten terrier som mistet pels, og den pelsen som ble igjen skiftet farge.

Har tidligere brukt vanlig dråpemiddel, men det har fremdeles dukket opp flått som har festet seg.Og med en vannhund+vi bor rett ved sjøen+ble badet en del fordi han skulle stilles ut...skulle vi prøve med halsbåndet. Vi bor også i et område med stadig større antall smittespredende flått. Dyrlegen skrev ut resept!

Det er verdt å merke seg at i pakningen følger det en advarsel: ved enhver kontakt med båndet må man vaske med kaldt vann og såpe.!

Uansett blir det ikke mer halsbånd på ham. Vi får tenke myggservietter, hvitløk i maten og god gammeldags børsting i stedet. Åja...og så har jeg klippet ham helt ned så det er mindre pels å feste seg i. Han har med andre ord ikke den pelsen han er avbildet med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vet om to hunder som har fått lignenede allergiske reaksjoner av scalibore flåtthalsbånd (nå vet jeg ikke hvordan halsbånd du brukte, men det er jo ikke usansynlig at det samme kan skje med andre typer flottmiddel også). Halsbåndet inneholder jo gifter, men er normalt sett ikke farlige for hundene. Men noen (få) hunder reagerer allergisk eller er overfølsomme for virkestoffene. Så ta av halsbåndet og sett det aldri på den hunden igjen. Men det trenger ikke bety at det er noe galt med halsbåndet i seg selv. Det er den hunden som ikke tålte det. Ihvertfall den ene hunden jeg kjenner som ikke tålte scalibore fungerte fint med enten expot eller frontline etterpå. Husker ikke hvem av dem det var, men du får høre med veterinæren din hva h*n anbefaller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hunden min tåler ikke scalibore. Men hun reagerte med kløe og hevelse i hele ansiktet.. klødde seg til blodts.. dette skjedde på under en time.. etter at jeg satt det på!

Prøv uten å se om det funker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for emgasjement!

Ja flåtthalsbåndet har jeg kastet :rolleyes:

Jeg brukte dråper i fjor...og det gikk greit. Til han er helt restituert nå bruker jeg hvitløk i maten+en spray med kun krydderurter i. <_< Han har en flott i ny og ne..men ikke så mange som før. Nå bruke han og et Hill´s for med mye omega i (j/d), så det er vel mulig at flåtten ikke liker tran :D :D

Men kanskje det største problemet her hos oss nå er hoggorm... den ser vi minst en gang om dagen!

Det er vel med hunder som med alle andre skapninger,,,vi reagerer forskjellig på medikamenter. Selv tåler jeg ikke cortison i tablettform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...