Gå til innhold
Hundesonen.no

Gromgutten Trym - Shetland Sheepdog


Arhirwen

Recommended Posts

Trym har en litt spesiell bakgrunn da han har bodd hos to familier siden han ble født. Jeg og min samboer kjøpte Trym av en oppdretter i november/desember 2005. Etter ca halvt års tid, oppstod det en del situasjoner i vårt liv som førte til at vi ikke hadde mulighet til å ha vår kjære Trym lenger. Han ble derfor overtatt av en i min familie, noe vi ble glad for siden vi fortsatt kunne møte han!

Nå har det seg slik at det familiemedlemmet som har Trym, har kommet i en situasjon der han ikke lenger kan ha Trym, og vi var ganske raske med å si i fra at vi ønsket å overta han igjen! :D Dette kan nok gi inntrykk av en del "vingling", men vil bare si i fra at dette mest sannsynlig blir en varig endring for Trym og at vi blir hundeeiere på heltid igjen! :lol:

Trym er i skrivende stund ca. 2,5 år - blir 3 år i september 2008. (Fy som tiden flyr!)

Det kan jo også nevnes at jeg har savnet Trym siden dagen vi ga han fra oss, og det er et ømt tema som vekker den dårlige samvittigheten! Men vi får nå muligheten til å rette opp i dette! :P

Her kommer noen bilder som har blitt tatt opp igjennom tiden!

Trym8-9uker2.jpg

Trym8-9uker3.jpg

TrymogGorm.jpg

Julefoto.jpg

Trym5mnd.jpg

DSC00289.jpg

DSC00447.jpg

Bilde005.jpg

Nydlingen :P Gleder meg utrolig mye til å få han tilbake! Han har vært veldig savnet! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! Koselig å høre! :blink:

Han er en veldig livsglad gutt, han må bare komme på "rett spor" igjen! :D

Vi overtar han rundt 1.juli, så etter det blir det nok flere oppdateringer enn akkurat nå. Blir mye trening, hodebry og morro fremover (både for oss og Trym). Hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått Trym på besøk, og han skal være her frem til onsdag! :)

Han har vært her i et par timer nå, og endelig klart å finne seg til rette. Han bruker god tid på det, noe som kan gjøre han stresset virker det som. Er det noen som har tips i den forbindelse, eller går dette mer på meg - at jeg må vise han at dette går bra og han har ingenting å bekymre seg over? Tenker da spesielt på de gangene man skal på besøk. Det blir jo mye frem og tilbake hvis han bruker et par timer på å roe seg ned, og så drar man igjen fordi besøket er over?

Har også tatt mål av halsbåndet hans, så da blir det nok en del titting på halsbånd og kobbel! :rolleyes:

Og så må vi jo ha matskåler, børste osv. Hehe.. Det er jo koselig med slik shopping! Liker det bedre enn å shoppe til meg selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde vi vår første ordentlige tur i disse dagene jeg skal passe han. :lol: Vi trente mye på å gå fot/generelt gå pent i bånd - og det gikk overraskende bra! Så der blir det heldigvis ikke så mye jobb.

Det vi må trene på er når vi møter andre hunder på turen.. Trym MÅ bare leke tøff og bjeffe. Hehe.. Jeg får avledet han både før og etter han har sett hunden, men akkurat i det hunden går forbi så får jeg det ikke til.. Noen som har erfaringer her? :)

Må bare legge ut noen bilder også! :P

Trym vil ha leken til Cæsar..

15062008290.jpg

15062008291.jpg

Et intenst blikk, kan det vel kalles!

15062008292.jpg

Ut på tur!

16062008293.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :lol:

Gleder meg ordentlig til å få ham på heltid nå - virker jo så lenge til! Hehe..

Men vi (samboer og jeg) skal flytte i ventetiden, og det er unødvendig å ha Trym med i den prosessen når han har mulighet til å slippe! Det holder med en flytting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter noen hektiske uker er vi nå tilbake til "det gamle" - eller det blir vel rettere med gammelt/nytt eller noe! Hehe..

Har flyttet inn i nye leiligheten nå, pusset opp kjøkkenet og prøvd (prøver fortsatt) å komme ordentlig i orden her! :)

I går overtok vi Trym, og han har funnet seg godt til rette allerede! I skrivende stund leker ene katten og Trym med en søppelsekk med sko inni! Katten gjemmer seg inni sekken, mens Trym står utenfor og prøver å ta han! *ler* Blir nok livat her etterhvert med tre dyr og to mennesker! :)

Da jeg gikk tur med Trym i dag tidlig fant jeg en stor park/slette som er perfekt for leking, innkallingstrening mm. Så nå gjenstår det bare å kjøpe noe tau eller en line, så er vi i gang! :)

Godt det er sommerferie, for da har jeg god tid til å venne han til sitt nye hjem og eiere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi hatt Trym i noen dager, og det virker som han stortrives. Vi trøbler litt med maten, men prøver å få han over til tørrfor. Restemat har nok vært hovedmåltidet en ganske lang stund! Hehe..

Halsbånd og kobbel som ble kjøpt før vi overtok Trym

25062008065-1.jpg

Måtte bare legge ut dette - siden kattene matcher hverandre OG Trym :o

25062008063-1.jpg

03072008085.jpg

03072008086.jpg

Det blåser SÅ fælt, altså..!

03072008088.jpg

03072008089.jpg

Krølltoppen har nettopp dusja :o

03072008091.jpg

03072008092-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Trym vært med å "redda" en Tibetansk Spaniel! Det var ei hobikkje som hadde rømt fra hjemmet sitt. Jeg og Trym satt oss ned til henne og prøvde å roe henne ned, men hun stakk av igjen. Så vi forsøkte å gå rolig bak henne, men Trym var litt ivrig på å hilse mer på henne.

Da vi kom til en bilvei, prøvde jeg å rope på henne for å få henne til å gå mot oss.. Det var jo bare dødfødt når det var så mye interessant andre steder, og i tillegg var jo Trym litt gira og kanskje skremte henne litt.

Det endte med at hunden sprang ut i veien mens det kom en bil, og om det hele hadde skjedd et par sekunder senere så hadde det ikke gått like bra!

Jeg fikk jo halvveis hjertestans og hjerteflimmer, og kaldsvetten kom fort! Dette ble jo overført til Trym så han endte opp med å pistre og dra i båndet.

I det øyeblikket tror jeg det gikk opp for han hvilken rolle han måtte spille - så han ble helt rolig, gikk sakte mot hunden og snuste forsiktig sånn at jeg kunne få tak i halsbåndet hennes.

Fikk ringt nummeret på halsbåndet til slutt, og fikk vite at dette ikke var første gangen hunden stakk av.. Hmmm...

Ihvertfall, jeg og Trym har gjort en god gjerning i dag! Og jeg er stolt av Trym som oppførte seg så bra - han pleier å være MYE mer gira og hissig ellers.

Aner man en liten fremgang kanskje?! :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...