Gå til innhold
Hundesonen.no

Respekt for hverandre ?


Guest Peersen

Recommended Posts

Guest Peersen

Hallo alle sammen

Dette høres jo ut som en preken ! Men er det ikke ....

Jeg har sitter her i Spania og lest mange av innleggene her, spesielt om mynder.

Hvordan respektere hverandre ? Jeg synes labradorer er feite og dorske, selv er jeg mynde eier.

Jeg kan godt se på bilder av syltynne azawakher og mener de er helt ok, fordi de fungerer best slik. Jeg har en min saluki Halal, som virkelig ble for FET ..... og jeg hvet at mange av dere synes hun er helt fab !

Men hun ville ikke løpe når vi var på tur, diltet bare i hele på oss hele tiden , og var stort sett . DORSK !!

Jeg slanket henne ca 1.5 kilo , vil jeg tro , og hun forandret seg helt.

Jeg kan jo synes at mange av de labradorene etc, som jeg ser på utstillinger , virkelig sliter med vekten sin.-

Men jeg som Mynde eier hvet jo ikke hva som er idealvekten for rasen, og tier derfor stille :-)

Det er viktig og forstå at forskjellige raser , har sin egen standard, som er fastsatt av landet der rasen har sin opprinnelse.

Det er for oss mynde eiere viktig at folk forstår at mynder har en helt egen opprinnelse , som skiller seg fra andre hunder.

Kamphunder skal ha tyngde i bygning til og motså angrep.

Men mynder er en helt annen gruppe dyr.

Jeg kunne nok ønske at mennesker kunne se sin egen begrensning, og forstå at det finnes andre raser enn de de har selv.

Jeg vil vel aldrig ønske og se en Cane Corso, eller annen kamphund her i Spania, se ut som en Mynde ??

Jeg har opplevd mange ganger og komme i snakk med disse oppdretterne , og bare møtt posotive tilbakemeldinger.

Konkusjonen her er........ Er man proff, ja da ser man de positive elementene i andre raser og grupper.

Er man amatør............. ja da ser man bare sin egen rase, og fordømmer alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes da fornuftig ut, liksom... Skjønner ikke helt hva du vil med denne tråden, jeg. Min toller blir også dorskere av å ha et par kilo for mye. Når hun er slank og nett, spetter hun rundt og dermed holder hun også vekta fint nede selv. Estetisk sett syns jeg ingen hunder er vakre når ribbeina kan telles med det blotte øye og hoftekammene stikker opp som to fjelltopper. Det vil jeg gjerne kunne synes helt uten å fornærme noen. En setter etter jakta er på en måte unntaket som bekrefter regelen (min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må anta at på en utstilling så vil man se på de hundene som dommeren setter opp og plasserer hvordan tilnærmet idealvekt skal være. Derfor greit, om man som myndeeier da ikke kommenterer at Labradoren er feit, når den er helt etter standarden. Men forstår tankegangen din.

Mynder er vakre skapninger, jeg vil tro at det er den gruppen hunder, som jeg synes er flottest av alle hunder. Det går veldig mye på blikket deres, de har noe ved seg som får meg til å tenke på en gammel gammel mann som sitter inne med all vitenskap i verden. Det finnes selvsagt unntak. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må anta at på en utstilling så vil man se på de hundene som dommeren setter opp og plasserer hvordan tilnærmet idealvekt skal være. Derfor greit, om man som myndeeier da ikke kommenterer at Labradoren er feit, når den er helt etter standarden. Men forstår tankegangen din.

Jeg syns labradorene som vanligvis gjør det bra på utstilling er feite. Jeg syns ikke det er idealvekt. En labrador er en jakthund, og en hund som er på tykkelse med en utstillingslabrador vil ikke kunne yte like bra på jakt som en slankere versjon. For meg er idealvekten på labradoren slik de ble avlet for å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns labradorene som vanligvis gjør det bra på utstilling er feite. Jeg syns ikke det er idealvekt. En labrador er en jakthund, og en hund som er på tykkelse med en utstillingslabrador vil ikke kunne yte like bra på jakt som en slankere versjon. For meg er idealvekten på labradoren slik de ble avlet for å være.

Helt enig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns labradorene som vanligvis gjør det bra på utstilling er feite. Jeg syns ikke det er idealvekt. En labrador er en jakthund, og en hund som er på tykkelse med en utstillingslabrador vil ikke kunne yte like bra på jakt som en slankere versjon. For meg er idealvekten på labradoren slik de ble avlet for å være.

Skjønner den og er ganske så enig. Synes elv at jaktlabben er en mye mer elegant og flot hund enn utstillings labben. Det samme gjelder Golden. En gylden jaktgolden er så mye mer flott enn en hvit utstillings golden. Men skrev nå ihht ts sine utsagn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert retta til meg siden jeg mener at alt for mange mynder er for tynne.

Enkelte ser ut til å ha misforstått ,og tror selvsagt jeg mener mynder skal se ut som en annen rase,og med den mengde kjøtt på kroppen som andre raser ofte har.

Vel..Jeg har bare spurt hvorfor de må være så "bony" for å fungere..og om de er født slik og ER slik uansett,eller om de fores til å være slik fordi det er standarden,slik man er vandt til.

Og har ikke tenkt å diskutere det noe mer egentlig.

Har ingenting som helst med at jeg ikke har respekt for andre raser,da jeg ikke har en rase i verden jeg ikke liker

(tror jeg)..

Men jeg har faktisk lov å mene at det ikke er særlig pent når de er sånn veldig tynne.Jeg ser ikke vitsen.

Det betyr ikke at jeg ikke liker rasen,men jeg synes de er penere når de er med mer kjøtt.

Mer kjøtt betyr ikke feite,men en hund ikke har hoftebein som stikker opp.

Jeg har heller aldri sagt at ALLE mynder er slik ut,men mange gjør det om man søker på bilder av my hunder på google osv.

Jeg har da sett mynder som ikke har utstikkende ben,og de er da kjempeflotte!

Og jeg har heller ikke inntrykk av at de lider over det.

Selv om jeg ikke påstår at hunder som har ribbein har det vondt og lider de heller,så er det ganske naturlig å tenke at de skulle hatt litt mer mat.

Var ikke verre en det.

Syns folk overdriver så forferdelig når noen sier noe om en rase.Det er nesten krig liksom.Gjelder alle raser.

Jeg vil da for all del ikke krangle om hvilket hold en mynde skal være i,men skjønner bare ikke hvorfor det skal påpekes at de fungerer dårligere om de ikke er så tynne.

Men så begynner folk å snakke om feite mynder som om det var snakk om å holde de feite.

Enten så skal de være tynne eller feite?Hva med en mellomting liksom?Var alt jeg egentlig ville frem til...

Men men...Har egentlig ikke noe mer å si til det da.

Er sikker på at siden Cane Corso er nevnt så er det rettet til meg,og da går det an å henvende seg til meg,istedefor å snakke om respekt i en egen tråd.

Liker ikke å bli beskyldt for å ikke ha respekt for andre mennesker...

Jeg er svært sjeldent kvass og vemmelig,og respektløs er det ofte folk som har en tendens til å være selv som kaster på nakken din..Uten at det var siktet på trådtarter eller folk i forumet.Det er bare ofte slik det er..

*Forresten så er ikke Cane Corso en kamphund,selv om den er/blir blitt misbrukt som kamphund.Den er ikke avlet for å være aggressiv mot andre dyr eller hunder,og de fleste oppdrettere har alle sine hunder gående sammen...noe man nok ikke kan klare med hunder som er ordentlig avlet for kamp,og har det "lille" ekstra som gjør at de har lysst på fight med andre hunder*

_Og hvis jeg var hårsår kunne jeg klikka i vinkel pga at du skrev Cane Corso,eller en annen kamphund_ men jeg er ikke særlig opptatt av å krangle om raser..jeg bare opplyser om at rasen ikke er avlet for det.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hunder som ikke er helt A4 gjentatte ganger, og er vel også rimelig lei andre folks "lettvinte" meninger om dem - enten de var tynne, rare, søte, hadde rar farge etc.

En ting er hvis folk spør av interesse om en hund for eksempel skal være så tynn, og det er en slags ekte interesse der, og man faktisk er INTERESSERT i et svar... DA kan jeg gjerne svare.

Noe helt annet er det hvis folk nærmest konstaterer mer enn spør... "guuud, skal den være såååå tynn eller?". Da er det et eller annet underlig markeringsbehov, eller behov for å ha en mening uten å ha peiling, i min oppfattning - og DEM blir man lei av.

Jeg synes det er hyggelig tone å finne noe hyggelig å si, hvis man først skal si noe, jeg - om folks hunder. Alle er glad i sitt, alle er myrsniper, og så kan man heller spørre høflig dersom det er noe man faktisk lurer på eller undres over.

Man kan ønske seg maskingevær noen ganger når uoppdragne folk hyler "ææææ, se på den rare/stygge bikkja æææææ"... de er bare litt vanskelige å få tak i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...