Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med ''sjefs''-tendenser


vegar

Recommended Posts

Min lille har til tider litt for mye ''sjefs''tendenser. Hun er sta av genetiske grunner, men det får da være måter på. Så det jeg egentlig spør om er vel tips å råd om hvilke måter man skal vise den lille at det ikke er hun som er sjefen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste grenser og faste linjer.

Du kan f.eks bruke de gamle lederskapsøvelsene på henne og se om dette hjelper, de re som følger (noen av dem):

-hun skal sitte før maten og ikke røre før hun får tillatelse til det

-hun skal ikke lekes med eller koses med før dere sier det er ok - i realiteten skal dere da kalle henne til dere

-hun skal ikke ut eller inn dører før hun sitter og dere sier dette er ok, dette gjelder ALLE dører

-hun skal sitte før hun får gå løs eller får en fri-kommando- hun skal sitte før hun får hilse på andre, det være seg hunder eller mennesker

- hun er den siste som skal hilses på når en av dere i familien kommer hjem

- hun skal ikke få hilse på besøkende før DU som eier sier det er i orden at hun hilser, frem til dette skal hun ligge på plassen sin.

- hun skal ikke ha sin faste liggeplass rett ved døren eller rett ved et stort oversiktlig vindu

- hun skal alltid gå sist på trange stier når dere går tur

Mao: Hunden skal ALDRI gjøre noe som helst uten tilatelse fra deg og de andre som bestemmer over henne.

Dette er "gamle gode regler for lederskap" er det mange som hevder. Og det fungerer ... For noen er dette greie ting å praktisere dersom de har en hund som alltid vil være foran, men som regel er det unødvendige ting om man har et relativt godt lederskap. Men for enkelte "tilfeller" er dette greie ting å opprettholde for å statuere situasjonen og rollene innad i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste grenser og faste linjer.

Du kan f.eks bruke de gamle lederskapsøvelsene på henne og se om dette hjelper, de re som følger (noen av dem):

-hun skal sitte før maten og ikke røre før hun får tillatelse til det

-hun skal ikke lekes med eller koses med før dere sier det er ok - i realiteten skal dere da kalle henne til dere

-hun skal ikke ut eller inn dører før hun sitter og dere sier dette er ok, dette gjelder ALLE dører

-hun skal sitte før hun får gå løs eller får en fri-kommando- hun skal sitte før hun får hilse på andre, det være seg hunder eller mennesker

- hun er den siste som skal hilses på når en av dere i familien kommer hjem

- hun skal ikke få hilse på besøkende før DU som eier sier det er i orden at hun hilser, frem til dette skal hun ligge på plassen sin.

- hun skal ikke ha sin faste liggeplass rett ved døren eller rett ved et stort oversiktlig vindu

- hun skal alltid gå sist på trange stier når dere går tur

Mao: Hunden skal ALDRI gjøre noe som helst uten tilatelse fra deg og de andre som bestemmer over henne.

Dette er "gamle gode regler for lederskap" er det mange som hevder. Og det fungerer ... For noen er dette greie ting å praktisere dersom de har en hund som alltid vil være foran, men som regel er det unødvendige ting om man har et relativt godt lederskap. Men for enkelte "tilfeller" er dette greie ting å opprettholde for å statuere situasjonen og rollene innad i familien.

Men hvordan vet du at det fungerer?? Hunder kan jo ikke si noe hverken fra eller til. Hunden her går som oftest ut dører først, går foran på tur.Jeg har allikevel ikke neon problemer med lederskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet du at det fungerer?? Hunder kan jo ikke si noe hverken fra eller til. Hunden her går som oftest ut dører først, går foran på tur.Jeg har allikevel ikke neon problemer med lederskapet?

Du burde kanskje lest dette før du svarte? For noen er dette greie ting å praktisere dersom de har en hund som alltid vil være foran, men som regel er det unødvendige ting om man har et relativt godt lederskap. Men for enkelte "tilfeller" er dette greie ting å opprettholde for å statuere situasjonen og rollene innad i familien.

Greit å få med seg at det gjelder for enkelte tilfeller og "spesiele" hunder ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste grenser og faste linjer.

Du kan f.eks bruke de gamle lederskapsøvelsene på henne og se om dette hjelper, de re som følger (noen av dem):

-hun skal sitte før maten og ikke røre før hun får tillatelse til det

-hun skal ikke lekes med eller koses med før dere sier det er ok - i realiteten skal dere da kalle henne til dere

-hun skal ikke ut eller inn dører før hun sitter og dere sier dette er ok, dette gjelder ALLE dører

-hun skal sitte før hun får gå løs eller får en fri-kommando- hun skal sitte før hun får hilse på andre, det være seg hunder eller mennesker

- hun er den siste som skal hilses på når en av dere i familien kommer hjem

- hun skal ikke få hilse på besøkende før DU som eier sier det er i orden at hun hilser, frem til dette skal hun ligge på plassen sin.

- hun skal ikke ha sin faste liggeplass rett ved døren eller rett ved et stort oversiktlig vindu

- hun skal alltid gå sist på trange stier når dere går tur

Mao: Hunden skal ALDRI gjøre noe som helst uten tilatelse fra deg og de andre som bestemmer over henne.

Dette er "gamle gode regler for lederskap" er det mange som hevder. Og det fungerer ... For noen er dette greie ting å praktisere dersom de har en hund som alltid vil være foran, men som regel er det unødvendige ting om man har et relativt godt lederskap. Men for enkelte "tilfeller" er dette greie ting å opprettholde for å statuere situasjonen og rollene innad i familien.

Dette er et meget godt innlegg, og kanskje er det flere som kan finne "hjelp" i dette. Vil si det så sterkt at dette er gode grunnregler å bruke når hunden er valp og alt skal læres inn. Bruker desse selv på hund i oppvekst og når det er innlært så "sitter" det der når hunden er voksen.

Fikk tlf selv senest sist fredag fra noen som har valp som nå begynner å "vil bestemme" selv. Var hos dei nesten hele kvelden og fikk se og høre hvordan dei har hverdagen med hunden og f.eks hvem som går først ut og inn av døren, hvor hunden ligger (og det var selvfølgelig ved inngangsdøren) og hvem som hilser først på gjester og sånt. Og du kan seie at dei gjorde alle "dei klassiske" feil. Og det er forferdelig lett å gjere nettopp det når hundene er små søte og uskyldige vesen som valper tross alt er... Dei fikk bla desse reglene og prøve ut, og eg holder kontakten med dei, og skal tilbake om ca en mnd for å sjå korleis det går. Og som dei sa da vi sat og prata, at det er så selvfølgelig når noen sier dette, og dei såg det sjøl, men det er sånne ting man rett og slett ikke tenker på før man opplever å få litt "problemer" med bla ledeskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye av de samme retningslinjene som BDD Girl nevner når jeg fikk en oppsnasen tenåring som hadde vært sjef i flere hjem inn i hus. Han fikk sove hvor han ville, men han måtte sitte pent før han fikk mat, gå ut etc... Jeg jobbet MYE med doggie - zen som rett og slett går ut på å beherske seg og be om lov. Med en gang han hadde lært komandoen sitt begynte jeg å legge godbiter rundt han som han måtte vente på værsegod for å få etc..Her brukte jeg bånd i innlæringen slik at han ikke fikk sniki til seg noe. Sitt og bli før han fikk slippe løs på tur, hilse på andre hunder etc etc og det tok ikke lange tiden før en umulig ung hannhund som glefset og knurret og til tider beit for å få viljen sin ble en grei gutt.

Men det viktigste av alt tror jeg: jeg ble aldri sint. Min teori er at sinne er så nært knyttet opp til frykt at hunden lett kan se det som et slags svakhetstegn. Jeg korrigerte (uten fysisk straff) og var bestemt i stemmen, men passet meg alltid for å ha følelser innblandet. Jeg er ikke særlig opptatt av å være leder for hundene mine, men skal man først være en tydelig leder så bør man være en selvsikker og trygg leder og en trygg leder mister aldri besinnelsen for h*n "vet" h*n er smartest og sterkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte mye av de samme retningslinjene som BDD Girl nevner når jeg fikk en oppsnasen tenåring som hadde vært sjef i flere hjem inn i hus. Han fikk sove hvor han ville, men han måtte sitte pent før han fikk mat, gå ut etc... Jeg jobbet MYE med doggie - zen som rett og slett går ut på å beherske seg og be om lov. Med en gang han hadde lært komandoen sitt begynte jeg å legge godbiter rundt han som han måtte vente på værsegod for å få etc..Her brukte jeg bånd i innlæringen slik at han ikke fikk sniki til seg noe. Sitt og bli før han fikk slippe løs på tur, hilse på andre hunder etc etc og det tok ikke lange tiden før en umulig ung hannhund som glefset og knurret og til tider beit for å få viljen sin ble en grei gutt.

Men det viktigste av alt tror jeg: jeg ble aldri sint. Min teori er at sinne er så nært knyttet opp til frykt at hunden lett kan se det som et slags svakhetstegn. Jeg korrigerte (uten fysisk straff) og var bestemt i stemmen, men passet meg alltid for å ha følelser innblandet. Jeg er ikke særlig opptatt av å være leder for hundene mine, men skal man først være en tydelig leder så bør man være en selvsikker og trygg leder og en trygg leder mister aldri besinnelsen for h*n "vet" h*n er smartest og sterkest.

Helt enig i dette. Men må legge til at inni mellom så kommer rosen "mellom sammenbitte tenner" :lol: Men nettopp i dei øyeblikkene er det viktig å ikke vise sitt sinne (eller helst heter det vel frustrasjon...) For det kan mange ganger være en tolmodighetsprøve med en hund som er i "bøllehumør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo i 6,5 mnd hun jeg har, så det er vel naturlig at hun prøver å stige i ''rangen''. Hun må må sitte å oppføre seg pent for å få mat, gå ut døra (alle dører), hilse på folk, hun har ikke sin faste liggeplass rett ved døren eller rett ved et stort oversiktlig vindu, hun får ikke noe oppmerksomhet når hun ikke oppfører seg, masse kos å go-ord når hun er flink. Men like vel er hun en svært vanskelig hund å ha med å gjøre. Det virker som at hun ''glemmer'' ting hun har lært veldig fort. Veldig sta å egen. Noen ganger lurer jeg på om hun er dum eller meget tunglært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Jeg er bittelitt skremt over at dere setter dere ned og gir han en oppskrift basert på 2 linjer!

Så til Vegar:

1. Hva slags raser er det i hunden din?

2. Hva er problemet, hva gjør hun som du ser på som ett problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er også veldig rastløs, klarer liksom ikke å legge seg til ro. Går rundt hele tiden småbiter å tygger på alt. Kan sitte/ligge i ro i maksimalt 1 minutt før hun reiser seg opp igjen. Jeg har lurt på om hun har ADHD. Vi tar henne med ut på tur 2 ganger dagen, så mosjon skulle hun ha nok av.

Hun er blanding av Golden Retriver, Jamthund, Islandsk Gjeterhund og Australsk Gjeterhund

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Jeg er bittelitt skremt over at dere setter dere ned og gir han en oppskrift basert på 2 linjer!

Så til Vegar:

1. Hva slags raser er det i hunden din?

2. Hva er problemet, hva gjør hun som du ser på som ett problem?

Ok? Hvilke av oppskriftene kan være skadelige ved feil diagnose? Om det er en usikker, dum eller dominant hund spiller liten trille, alle typene trives godt når de har faste rammer og lærer å beherske seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er også veldig rastløs, klarer liksom ikke å legge seg til ro. Går rundt hele tiden småbiter å tygger på alt. Kan sitte/ligge i ro i maksimalt 1 minutt før hun reiser seg opp igjen. Jeg har lurt på om hun har ADHD. Vi tar henne med ut på tur 2 ganger dagen, så mosjon skulle hun ha nok av.

Hun er blanding av Golden Retriver, Jamthund, Islandsk Gjeterhund og Australsk Gjeterhund

Hvor lange er turene hennes?

Ang det å småtygge på alt, hva med å smøre tabsco eller annet som smaker hurr på det hun tygger på? Eller rydde unna?

Hva med å lære henne noen triks, kaste ut go'biter på plenen (om dere har) så hun får snust litt og dermed brukt hodet sitt. Legge foret hennes i en brusflaske (av plast), så hun må jobbe litt for å få det ut. Kjøpe en sånn leke der hun må jobbe litt for å finne ut av riktig måte å få go'biten.

For all del ikke gi etter for maset hennes. Det kan tenkes at hun har lært seg at når hun finner på tøys at da kommer dere. Så jeg foreslår at dere legger til rette for at hun ikke får funnet på tull, slik at dere ikke gir henne oppmerksomhet på den måten.

Ok? Hvilke av oppskriftene kan være skadelige ved feil diagnose? Om det er en usikker, dum eller dominant hund spiller liten trille, alle typene trives godt når de har faste rammer og lærer å beherske seg :lol:

Det er klart. Men synes vel likevel dere røk litt lett på med lederskapstips til tross for at dere ikke vist om problemene som Vegar oppfatter som ett problem. Nå kommer det jo frem at hun ikke er annet enn ei tulle som kanskje trenger litt mer å gjøre med hodet sitt og litt lydighet. Ikke tygger hun på folk, ikke biter hun, ikke tisser og bæsjer hun inne og ikke viser hun tendenser til ressursforvars (ut i fra det Vegar har sagt da). Slik jeg ser det, hun er en valp med "høyt" aktivitetsnivå eller rett og slett ulydig. Hun trenger helt klart litt rammer i hverdagen, hvem gjør ikke det. Keep it simpel!

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene er på rundt30-45 min per tur. Vi har prøvd å smøre inn ting med sitron, noe som virket i begynnelsen, men hun ble vant til smaken å nå liker hun sitron :lol: Har prøvd med flaske med mat/godis inni, doruller med mat/godis, gjemme ting rundt omkring i huset, vi gir henne mat ut 1 gang per dag (kaster det i gresset slik at hun må lete)... Å nå har vi meldt henne på Spesialsøk med et lite håp på at det vil ro henne ned litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turene er på rundt30-45 min per tur. Vi har prøvd å smøre inn ting med sitron, noe som virket i begynnelsen, men hun ble vant til smaken å nå liker hun sitron :lol: Har prøvd med flaske med mat/godis inni, doruller med mat/godis, gjemme ting rundt omkring i huset, vi gir henne mat ut 1 gang per dag (kaster det i gresset slik at hun må lete)... Å nå har vi meldt henne på Spesialsøk med et lite håp på at det vil ro henne ned litt..

Oki Kaster inn håndkleet, men foreslår litt lengre turer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Jeg er bittelitt skremt over at dere setter dere ned og gir han en oppskrift basert på 2 linjer!

Så til Vegar:

1. Hva slags raser er det i hunden din?

2. Hva er problemet, hva gjør hun som du ser på som ett problem?

Kjære Margrete, Det er ikke en oppskrift, men heller grunnleggende ting som kan være greit å tenke på i forbindelse med valp og unghund i oppveksten. Og så var faktisk spørsmålet om råd, og da gir man vel de rådene man praktiserer selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Margrete, Det er ikke en oppskrift, men heller grunnleggende ting som kan være greit å tenke på i forbindelse med valp og unghund i oppveksten. Og så var faktisk spørsmålet om råd, og da gir man vel de rådene man praktiserer selv?

Jepp: etter samtale med en annen her på sonen, så her vi kommet frem til at det dere kaller lederskapstrening eller doggizen, kaller jeg lydighet.

Og du, dropp "kjære" neste gang er du søt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gooddoggie.co.uk/adhd.htm Kan jo lese litt her. Og mener du at det er riktig så ville jeg tatt kontakt med en atferdsterapaut for en skikkelig utredning. Der blir du nok først sendt til en veterinær for å utelukke at det er noe fysisk.

Har vært til adferdsterapaut med henne. Men ikke angående ADHD. Har gjort alt vi fikk beskjed om å gjøre med henne, det har nok dempet noe av adferden hennes, men ikke på langt nær nok. Men som jeg sa, hun er i tenårene, så det kan jo bare være en periode hun er i (håper jeg :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hunden din høres aldeles normal ut i mine ører (øyne). I tillegg til disse turene (hvor jeg håper dere legger inn litt trening og frislepp), håper jeg hunden er ute minst to småturer eller i hagen. To lufteturer på en drøy halvtime er lite når, etter mine begreper. Eller skjelden, for å si det sånn.

Det er fint at dere har begynt med små sporøvelser både inne og ute, men som andre antyder trengs det jo trening i lydighet i tillegg. En hund blir ikke lydig av å lete opp godsaker, men kan bli litt sliten.

Nå er ikke jeg noen tilhenger av begreper som lederskap og slikt. Det er ikke sikkert at det har noen praktisk betydning, men mer en valg av fokus på hva og hvordan vi driver innlæring og opprettholding av innlærte momenter. Når du sier at hunden nekter å gjøre ting den kan, vil jeg si at du har feilet i innlæringen og bør revurdere dine metoder. En hund er ikke sta, men vil alltid gjøre det som lønner seg. Det er din jobb å sørge for at det lønner seg å gjøre som du ønsker, ikke sant. Hvis man f.eks. står og brøler på en hund som stikker etter etter et eller annet (sier ikke at du gjør det, da), så vil det jo ikke lønne seg å komme. Hunden har valget mellom å fortsette mot det attraktive der foran, eller snu og komme mot den sinte, ubehagelige stemmen. Jeg veit hva jeg ville valgt, liksom...

Husk også på fysiske utfordringer som man f. eks trener i ulendt terreng og eller på en AG bane. Sier ikke at dere skal begynne å trene AG (det er hunden for ung til), men tren balanse, hopp (hoppe over bekker etc.) og bare det å ta seg fram i utfordrende terreng.

Altså:

  • Er turene hyppige og utfordrende nok for hunden?
  • Trener dere med effektive metoder? (Er forsterkerne hyppige og attraktive nok?)
  • Er dere flinke til å opprettholde det hun har lært? Vedlikeholdstrening er minst like viktig som innlæring.
  • Har dere riktig fokus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten sur av å lese at dere tror at hunden har AD/HD :lol: Ikke menneskelig gjør hunden så til de grader...

Gi hunden klare grenser. Har du satt "ligg" så ER det "ligg". Det betyr ikke at hun kan reise seg etter 2 minutt, det betyr at hun kan reise seg når DU sier det.

Ha en seng eller et teppe inne i stuen (eller der du er mest). Når du kommer inn i rommet ber du henne legge seg på teppet. Reiser hun seg så er det et bestemt "nei", og tilbake på teppet, og en ny POSITIV kommando til "ligg". Slik kan du holde på, til at hun forstår at det nytter faktisk ikke å reise seg. Det er også riktig at du løser hunden ut av kommandoen. Hun skal ikke ligge der i 1 time liksom.

Når hundene mine er inne (vi har ikke mindre enn 5 hunder, som er av svært aktive raser) så går de og legger seg med en gang. Det er ikke noe så heter å tasse rundt, springe eller leke inne. Inne er vi rolige, og går og legger oss med en gang. Men dette forutsetter også at du gir hunden din tok hjernetrim og mosjon på dagene.

Ut i fra den blandingen du har så må det være en veldig aktiv hund, som krever mye. Hvor mosjon går hun til dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp: etter samtale med en annen her på sonen, så her vi kommet frem til at det dere kaller lederskapstrening eller doggizen, kaller jeg lydighet.

Og du, dropp "kjære" neste gang er du søt?

Selvfølgelig er jeg da så søt at jeg gjer det veit du, ingen problem med det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...