Gå til innhold
Hundesonen.no

Hesten min er redd for å gå på hengeren!


GunhildM

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg trenger tips om hvordan jeg kan få hesten min til å gå på henger.

Jeg har aldri sett han gå innpå selv (ikke lenge siden jeg fikk ham) men jeg hadde planlagt å reise vekk i helgen, men måtte avlyse fordi alle sa at han var så redd for å gå på hengeren og sa ting som: han stailer innpå, svetter, spenner seg, kan skade seg og en sa at hvis jeg hadde sett ham selv hadde jeg skjønt det.

Jeg vil gjerne ta han med meg til andre steder både på ferie for oss begge og på stevner andre steder.

Er det noen som har opplevd dette, eller vet hva jeg kan gjøre for å få ham til å gå fint innpå??

på forhånd takk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg trenger tips om hvordan jeg kan få hesten min til å gå på henger.

Jeg har aldri sett han gå innpå selv (ikke lenge siden jeg fikk ham) men jeg hadde planlagt å reise vekk i helgen, men måtte avlyse fordi alle sa at han var så redd for å gå på hengeren og sa ting som: han stailer innpå, svetter, spenner seg, kan skade seg og en sa at hvis jeg hadde sett ham selv hadde jeg skjønt det.

Jeg vil gjerne ta han med meg til andre steder både på ferie for oss begge og på stevner andre steder.

Er det noen som har opplevd dette, eller vet hva jeg kan gjøre for å få ham til å gå fint innpå??

på forhånd takk;)

Et par enkle tips kan være:

1. Bruke en stor henger. Evnt. sette midt bommen så mye som mulig til den ene siden, da blir hengeren større bakover på den andre siden.

2. La han se en annne hest som han er trygg på og som er trygg på hengeren gå inn i hengeren først.

3. Tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par enkle tips kan være:

1. Bruke en stor henger. Evnt. sette midt bommen så mye som mulig til den ene siden, da blir hengeren større bakover på den andre siden.

2. La han se en annne hest som han er trygg på og som er trygg på hengeren gå inn i hengeren først.

3. Tålmodighet.

Disse grund tips til at laste en hest er meget nyttige, nå du prøver at laste hesten, finder du ud af mere om den, da nogle heste er bange for mørket i traileren eller rampens højde etc, så det er vigtigt at der måske står en på sidelinjen der ikke hjælper, men observerer den, så i kan finde ud af disse ting.

Hvilken trailer model skal i bruge til det, det kan også have noget at sige.

Edit: Husk at i skal prøve en dag hvor i har god tid, og ingen stress, kan være at lastningen ha været et stort stess førud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har brukt å gjøre er å sette heste hengeren på ridebanen, med bil... Så legger jeg mat inni hengeren. Så kan den få lov til å stå der en stund alene og fundere litt på om den skal gå inn eller ikke. Hesten er da ikke stressa og det er ingen som prøver å få den inn. Men den kan da velge det helt selv.. Og det har som regel funket. Gi den litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på det de andre sier her, og legger til:

Ikke dra han inn på hengeren, så han blir mer redd. Da blir han som oftest usikker på deg også. Og det vil du ikke.. :thumbs:

La han få lukte litt å se at det ikke er så farlig. Ha GOD tid og tålmodighet - Viktig!

Når du først får han opp på hengeren la han gå ut igjen med en gan, så litt lengre tid inni for hver gang.

Lykke til :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle sende tilbake en hest en gang. Tror vi brukte tre fire timer for å få henne inn på hengeren.

Leide inn en annen hest først.. og vips så tuslet hun etter!

Kanskje det kunne vært en ting å prøve :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle sende tilbake en hest en gang. Tror vi brukte tre fire timer for å få henne inn på hengeren.

Leide inn en annen hest først.. og vips så tuslet hun etter!

Kanskje det kunne vært en ting å prøve :thumbs:

Dette hjælper som regel ikke på heste der er bange for hængeren, kun hvis de ikke er vant til at blive læsset, da traileren virker mørkere og har mindre plads, husk at de er flugt dyr, så det er en naturlig reaktion på små mørke rom.

Jo større og lysere hængeren er jo mere trygge føler de sig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tipsene :angry:

Har ikke fått mulighet til å prøve de ut enda, men jeg gikk tilfeldigvis mot en åpen henger og måtte bare se om han var så redd dom de skulle ha det til.. Jeg stod på lemmen og han kom etter med en gang, men jeg stoppet der siden det ikke var min henger :rolleyes:

De har tydeligvis prøvd å ta en hest innpå før ham, men det har ikke virket sier de..

Det jeg synes er rart er at hvis jeg vil ha ham med meg på stevne så er det helt greit, men hvis jeg vil ta ham med meg på beite så får jeg denne kommentaren: jeg synes det er unødvendig å skade den beste skolehesten (han er privateid skolehest) de har bare for at du skal få viljen din... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyder rart at du gerne må det ene, men ikke det andet.

Problemet er helt sikkert at de på et eller andet tidspunkt har tvunget hesten i hængeren, og det kan skabe frygt.

Men lån hænger en dag og ikke stress, sørg for at du har god tid gør hængeren så stor og lys som muligt, hvis den ha en sidedør, så åben den og evt fjern skillerummet, tag hesten så tæt på hængeren den selv ønsker at gå, og lad slappe af der, i går kun et skridt fremover, når hesten slapper af og føler sig tryg, oftest må man selv rykke et ben frem på den ad gangen og hold den da i ro til den føler sig tryg(den må ikke bakke væk) hyg med den, hav noget godt hø/foder/gulerødder etc du kan give den.

Når i får hesten ind første gang så luk bag den, men ikke kør med den, bare last den ud efter at den har stået der et par minutter i ro, og gentag det nogle flere gange før i kører en tur med den , men hvis i har mulighed for at træne et par gange om ugen, så den lærer at stole på dig og at det ikke er farligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert stemme at han er blitt tvunget innpå. De har sagt at de har brukt to longeliner bak ham og en som dro ham innpå...

Ridelæreren min tror han har hatt en dårlig opplevelse på henger, men det er ingen som vet hva som har skjedd hvis det er derfor han er redd <_< Hun sa også at det ikke er noe vits i å trene ham fordi hun mener at hester over 11 år ikke kan trenes til å gå på henger, men det har jeg aldri hørt om og andre jeg har spurt sier at det bare er tull :icon_redface:

Må jeg bruke beskyttelse på ham når jeg trener på å gå på henger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert stemme at han er blitt tvunget innpå. De har sagt at de har brukt to longeliner bak ham og en som dro ham innpå...

Ridelæreren min tror han har hatt en dårlig opplevelse på henger, men det er ingen som vet hva som har skjedd hvis det er derfor han er redd <_< Hun sa også at det ikke er noe vits i å trene ham fordi hun mener at hester over 11 år ikke kan trenes til å gå på henger, men det har jeg aldri hørt om og andre jeg har spurt sier at det bare er tull :)

Må jeg bruke beskyttelse på ham når jeg trener på å gå på henger??

Brug gerne et par gamacher og et par klokker så den ikke får trådt på sig selv.

Står hesten her i bergen?

Så kunne jeg gerne tage med ud at se på den en dag, med hensyn til læsning.

Det at bruge longer er et godt hjælpeværktøj, hvis man ved hvordan man skal bruge dem som støtte, og ikke tvang som oftest er en kæmpebrøler, og bliver gjodt hvis man har travlt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere med samme problem som har brukt target stick (som vi bruker i klikkertrening) for å få hesten på hengeren. Det kan ta litt tid siden jeg regner med at hesten ikke er klikkertrent fra før av, og ikke har lært selv å være kreative. Allikevel er hester veldig enkle dyr å klikkertrene.

Det starter at du har en lang pinne (hva som helst, så lenge den er 30-50 cm ca) med en signaliserende ende.

Target stick: http://dogtraining.dk/shop/images/Thekla-med-target.jpg

Når jeg har lært target stick på hest har vi brukt en ende som er laget av stoff, slik at den blir mykere og mer egnet for hestens mule.

Målet er å lære hesten å berøre enden av target med mulen slik at den følger etter den for å oppnå godis.

Prøv med sukkerbiter, gulerotbiter og det hesten din liker best, og klikk med en klikker hver gang den ser på targeten/berører den litt eller nærmer seg den. Du skal nå "shape" inn atferden "touch på target", hvor du klikker og belønner for atferd som ligner mer og mer sluttmålet (at hesten skal touche target med mulen). Hesten vil etterhvert som den forstår poenget følge etter target for å nå borti den, få klikk og deretter godis.

Tren på at hesten følger etter target rundt omkring (varier på hvilket terreng den skal følge) og belønn godt hver gang den er borti. Da vil det å nå i target assosieres med noe positivt.

Når du da fører target bort til hengeren vil det bli mye mindre skummelt for hesten å nærme seg ("den kule target er på hengeren, da må jo hengeren være et kult sted å være"). Hold target på et sted hvor hesten tør å våge seg (f.eks starten på rampen). Ikke tving hesten til noe, men vær tålmodig og la den selv bestemme når den vil touche target. Når den ikke føler noe press, men gjør det på eget intiativ, vil treningen bli vellykket. Når hesten toucher får den verdens kuleste belønning, og rampen assosieres med noe positivt. Gjør dette flere ganger og flytt target lengre og lengre oppover rampen, for så helt inn i hengeren. Husk at den alltid skal belønnes når den gjør noe den ikke ville turt tidligere, og når den toucher target. Det er viktig å ikke kreve for mye av hesten. Blir det for skummelt trekker den seg tilbake og du må også gå tilbake i treningen. Gjør heller hesten gradvis trygg.

Neste gang du tar hesten på hengeren vil dette gå enda fortere, siden hesten nå vet hva som venter den dersom den går på rampen. Rampen og hengeren vil bare bli kulere, fordi hesten vet at rampe+henger=godis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Min forrige hest skal visstnok ha vært et helvette å få på henger hos de forrige eierne.... Det jeg gjorde var å trene endel på det på rolige vindstille kvelder, når det ikke var så mye folk til stede.... Sette opp paller for å lage en "tunnel" inn til hengeren og rett og slett ta tiden til hjelp ved å gå mot hengeren, uten å se på han (ikke se på hesten i dte hele tatt, og ikke snakk før den er på hengeren og ikke napp i tauet, bare lag motstand), feste leietauet under mulen og rett og slett holde fast sålenge han sto stille eller gikk bakover og slippe opp når han gikk fremover, slik sto vi og styra frem og tilbake en liten time den første gangen... de neste gangene en halvtime, så et kvarter... De siste to årene jeg hadde han brukte jeg aldri mer enn 5 minutter på å få han lastet, og han var ikke redd i det hele tatt...

Sørget også for at hengeren sto stille og at han fikk mat en stund etter at han var lastet før vi kjørte.

Så om du har god tid og ikke har sansen for longelinemetoden e.l kan det annbefales å anngripe det på en sånn måte :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par enkle tips kan være:

1. Bruke en stor henger. Evnt. sette midt bommen så mye som mulig til den ene siden, da blir hengeren større bakover på den andre siden.

2. La han se en annne hest som han er trygg på og som er trygg på hengeren gå inn i hengeren først.

3. Tålmodighet.

Signerer den helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei... som de andre sier er det viktig gå bruke lang tid, ikke stress da blir hesten også stressa.. la hesten snuse litt på hengeren.. få den til å gå mot den.. og når hesten stopper så rygger du den... og når hesten først kommer inn på hengeren, så ryg den ut igjen... gjør det mange ganger... så er det bare å lukke den å kjøre... måtte gjøre dette med min gamle hest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det anbefales å skyve skilleveggen til sides. Jeg er uenig i det.

Den MÅ stå på plass for at man skal få bakbommen på plass, og mange heste ruser baklengs ut når skilleveggen skyves inntil igjen.

Senest for en uke siden ble jeg vitne til det. Ponnien raste baklengs ut, mistet balansen og datt bokstavlig talt på rævva. Resultat: Blødende sår på begge hasene. Halt i begge bakben.

Det beste rådet jeg kan gi er: Bruk tid. Ha tålmodighet, og tren jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...