Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips ang riktig rase?


shyn

Recommended Posts

Hei,

har nettopp registrert meg på det som virker som et informativt og hyggelig forum x)

Jeg er da på jakt etter en hund til familien vår uten helt å ha en veldig god idè om hvilken rase som vil passe oss.

Da jeg vokste opp skaffet mine foreldre en blandingshund til meg, som i ettertid viste seg å kreve langt mer enn det jeg egentlig kunne tilby den. Som blandingshund vet man jo ikke alltid hva man får av adferd og slik, og dermed så har jeg tenkt litt på å rett og slett lete etter en rasehund. Nå har jeg ikke så voldsomme krav til utseende og sånt egentlig, men noen kriterier for rasen ønsker jeg gjerne at skal bli oppfylt :lol:

x Helst en liten rase/av de mindre middelsrasene

x Helst ikke en hund som krever vannvittig mye mosjon/lange turer

x Ikke veldig stort krav til pels stell

x Egnet til å trene noe lydighet

x Fungerer med barn

Vi er en ressurs sterk familie med god tid til å lete etter den riktige hunden for oss. Jeg er hjemme mesteparten av tiden og har derfor god tid til hunden. Begge barna våre er i bhg/skole så på dagtid vil jeg fint kunne drive med en del trening/aktivisering. Grunnen til at jeg ønsker en hund som ikke krever direkte langturer er fordi jeg sliter selv med dette av medisinske grunner og da blir det mer til at jeg kan gå hyppigere, men dermed også kortere turer. Vi bor i enebolig med bra uteareale også.

Håper noen har noen tips til oss, det er liksom en jungel av info ang diverse raser så jeg vet knapt hvor jeg skal begynne :)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at jeg elsker å anbefale min egen rase.

Men akkurat nå høres det perfekt ut!

x Helst en liten rase/av de mindre middelsrasene

Det er fire forskjellige størrelser av puddel.

Storpuddel,Mellompuddel,Dvergpuddel og Toy(Av de vil jeg anbefale Mellom eller Dverg.)

x Helst ikke en hund som krever vannvittig mye mosjon/lange turer

En puddel klarer seg med en kort tur og et lite sprell i hagen :)

x Ikke veldig stort krav til pels stell

Børste ca 2 ganger i uka. Bade/føne ca 1 gang i mnd, litt oftere om sommeren. Barberer snute og labber 2 gang i mnd, klippe ca hver 6. uke. Jeg bruker karde og stålkam med langt i mellom tinnene.

Tar noe tid,men ikke mye.

Kjøp skjær med lengde 2mm, 5mm og 9mm, og det fungerer veldig bra. Bruke 2mm på labber og snute/strupe. 5mm på hale opg ører og mage/innsiden av lårene (hygiene). 9mm på bakkropp. Resten klippes vanligvis for hånd, så puddelen får, bukser og nakke.(det er pent med bukser!) Og om sommeren pleier man å gjøre det kortere ved å kjøre 5mm også på bakkroppen og ta 9mm på hele resten unntatt topp og nakke. (Det er hvis du ikke vil ha utstillingspels da :P)

Koster litt å skaffe utstyr i starten,men det er ikke innmari mye.

Knallfint å ta med barna på klipping og bading, mange barn syns det er gøy.

x Egnet til å trene noe lydighet

Veldig lærevillige og lettlærte.

x Fungerer med barn

De er svært barnevennelige.

Men det er viktig å lære barna å være varsomme mot den lille valpen, men det tipper jeg går ganske lett.

Dessutten så er størrelsen så fin, barna kan liksom gå tur med den uten å bli dratt noe spesielt.

Min vesle elsker meg og min mindre bror over alt i verden.

Og hun er svært glad i mange andre småbarn.

Jeg ser du har katt?

De er jo på samme størrelse(de mindre puddelene) og andre som har katt og puddel har bare gode erfaringer som jeg har hørt :)

Angående tur så vet jeg om flere som har anskaffet seg en av de mindre puddelrasene av fordi de ikke kan gå spesielt lange turer pga medisinske problemer. Og det går kjempefint .

Men skulle man ha lyst til å gå lange turer vil det også være åpent for det.

Tispe er nok best for hanner har en tendens til å bli veldig opptatt av løpske tisper. Men akkurat det valget er en smakssak :lol:

Skulle du ha lyst til å høre om noen gode oppdrettere så har jeg mange på bok.

Bare si ifra, så sender jeg pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cocker spaniel eller shetland sheepdog?

Tror at cockeren falder lidt udenfor kravene da de skal børstes og trimmes regelmæssigt evt. nappes, og det er en fuglehund, selvom en del af deres instinkt er avlet "væk", og ikke alle cockere er ellevilde med barn, men kommer an på hvilke linjer man får fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på buhunden, evt. en av de andre middelsstore spisshundene. Shiba, keeshound osv. Passer de fleste kravene dine, har du ikke mulighet til å gå lange turer må du hvertfall gi dem nok hjernetrim om de skal trives. :lol: Shetland sheepdog virker også som et veldig godt valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labben er ikke SÅ stor, og elsker dyr og mennesker. Ikke redd for noe, har du litt mat er de din beste venn. og barn bare ELSKER de, uansett! Masse energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børste ca 2 ganger i uka. Bade/føne ca 1 gang i mnd, litt oftere om sommeren. Barberer snute og labber 2 gang i mnd, klippe ca hver 6. uke. Jeg bruker karde og stålkam med langt i mellom tinnene.

Tar noe tid,men ikke mye.

Kjøp skjær med lengde 2mm, 5mm og 9mm, og det fungerer veldig bra. Bruke 2mm på labber og snute/strupe. 5mm på hale opg ører og mage/innsiden av lårene (hygiene). 9mm på bakkropp. Resten klippes vanligvis for hånd, så puddelen får, bukser og nakke.(det er pent med bukser!) Og om sommeren pleier man å gjøre det kortere ved å kjøre 5mm også på bakkroppen og ta 9mm på hele resten unntatt topp og nakke. (Det er hvis du ikke vil ha utstillingspels da :))

Koster litt å skaffe utstyr i starten,men det er ikke innmari mye.

puh...... Synes det hørtes mye ut jeg :lol:

(ikke det at jeg slipper unna endel pelsstell jeg heller på min rase, men jeg har heller ikke bedt om en rase med lite pelsstell :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at cockeren falder lidt udenfor kravene da de skal børstes og trimmes regelmæssigt evt. nappes, og det er en fuglehund, selvom en del af deres instinkt er avlet "væk", og ikke alle cockere er ellevilde med barn, men kommer an på hvilke linjer man får fra.

Tja, hvis man ikke gjør som mange andre og investerer i en klippe maskin :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale deg min egen rase Russisk Tsvetnaya Bolonka. Har sendt deg en PM med litt info. Liten og tilpassningsdyktig rase. Den er ikke registrert i Norge derfor anbefales den selvfølgelig ikke om man er utstillingsinteressert. Går godt med barn og andre dyr, pelsstellet er ikke avskrekkende, kan gjøres enda enklere ved å klippe og holde pelsen kort. Nå er jo min rase liten og ikke middelsstørrelse, men slenger den inn her alikevel.

Ellers er det jo andre gode tips her, puddelen er jo herlig, de andre bichon rasene (kanskje også for små?) kunne vel også passe beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje whippet kunne være noe for dere?

x Helst ikke en hund som krever vannvittig mye mosjon/lange turer

Disse mosjonerer seg selv hvis man bare har et område de kan løpe fra seg på :P

x Ikke veldig stort krav til pels stell

Ingen ting pelsstell med disse , de er nesten selvrensene!

x Egnet til å trene noe lydighet

Joda, kan godt trene litt lydighet med en whippet, bare og ha riktig med belønning og gjøre det morro! men det er jo en mynde, så blir jo aldri det samme som en BC eller annen førerorientert rase.

x Fungerer med barn

kan bli en veldig fin lekekamerat dette :lol: men de fleste raser kan passe til barn , mye avhenger av hvordan barna er rundt hunden. har selv whippet og 2 barn, en gutt på 2 1/2 og en lita jente på 4 mnd.. gutten på 2 leker stort sett hver dag med vår hannhund, kaster tennisball og de har det kjempe morsomt sammen.

Grunnen til at jeg ønsker en hund som ikke krever direkte langturer er fordi jeg sliter selv med dette av medisinske grunner og da blir det mer til at jeg kan gå hyppigere, men dermed også kortere turer. Vi bor i enebolig med bra uteareale også.

[b]Som sagt, her trenger man ikke så lange gåturer, da en whippet er jo som sagt skapt for og løpe, så de springer fra seg på et jorde eller annet åpnet område. Og i tilegg er det jo en fryd for øye og se på.

+ det er en veldig rolig hund og ha i hus, de elsker og krype opp i armkroken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese crested,den nakne varianten tenkte jeg kanskje kunne passe..??

En utrolig morsom,lettlært,omgjengelig,tilpassningsdyktig og aktiv krabat..

Selv om den er aktiv så trenger den ikke all verdens mosjon,og er rolig inne og "på" ute,og vet godt og utnytte tiden ved sine hopp og sprett!

Dersom man ikke er utstillingsinteressert er man ikke forpliktet til å drive med mye stell,men det er ikke særlig avansert å stelle en naken heller.

link : http://www.chinesecrested.no/no/articles/

og ellers er denne siden ganske god med tanke på hvordan rasen blir beskrevet!:

http://www.fagerlias.dk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar, både her og gjennom PM (:

Så hyggelig at dere har så mange tips, skal sitte meg ned nå og lese om de forskjellige rasene som er blitt foreslått.

For å svare på spørsmålet om mosjon og sånt, så er det ikke fordi jeg ikke vil eller har tid til å gå lange turer, men fordi jeg ikke kan. Derfor vil det nok bli et par timers lufteturer fordelt over 3-4 ggr dagen i snitt tenker jeg. Jeg er jo hjemmeværendes og barna våre er i bhg/skole så da ønsker jeg og drive med ekstra trening i tillegg, med tenke på noe lydighets trening og mental stimulanse.

I tillegg bor vi litt for oss selv og har en stor tomt her som hunden kan løpe på ellers, så jeg regner med at den hunden vil få nok aktivisering? Vi pleier også å dra på familie utflukter hver helg gjennom året der vi går litt tur i skogen, drar småturer på fjellet osv, så da blir det jo også naturlig at vovsen får være med :lol: Kunne også tenke meg å delta i klubber/lokale lag for å kunne bli med på hundetreff, kurs og sånt, kjekt med sosialisering både for to- og firbente.

Igjen, tusen takk for tipsene. Kjekt å kunne få noen pekere når det er så mange raser som finnes x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...