Gå til innhold
Hundesonen.no

Fugleunge!


Walla

Recommended Posts

I dag da jeg skulle gå hjem fra skolen så jeg en liten skjære unge i grøfta. Jaja tenkte jeg og så på den mens jeg gikk forbi. Men den verken fløy eller rørte på seg. Jeg stoppet og så på den og den var så pjuskete og redd stakkar. Jeg så etter et rede oppi trærne som jeg kanskje tenkte den kunne ha falt ned fra men kunne ikke se noen. Jeg har ikke hjerte til å gå fra en sånn nydelig skapning så jeg tok den med hjem.. :rolleyes:

Jeg satt den i en rund balje med litt gress og en skål med vann i. Har et tynt laken over når jeg ikke er hos den sånn at den får litt fred. Men jeg lurer egentlig på hva jeg skal gjøre. Har noen av dere funnet en fugle unge none gang og i tilfelle hva gjorde dere med den..? Jeg gravde opp mark og la litt brød hos den, men den drikker bare. Den har ikke villet spise enda.. =/

Jeg lagde et "rede" til den ;P. Tok en halvdel av et påske egg og la litt bomull nederst og gress og kvister oppi :) Sånn at den har noe å sove i...

Tok noen bilder med mobilen;

fugleungegm1.png

fugleunge2om3.png

Edit; gjorde bildene mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt den tilbake der jeg fant den. Det var litt vanskelig å bare gå fra den da jeg så den, men nå skjønner jeg jo at jeg ikke skulle rørt den en gang.. Er litt etter klok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at jeg skulle treffe på denne tråden nå. Jeg fant nemlig en skjæreunge i dag jeg også. Stod i solsteken midt i veien. Tok den opp og løftet den noen meter unna inn i skyggen og vekk fra veien. Var ikke måte på skrik og skrål fra foreldrene, så de passet godt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe foreldrene til den jeg fant finner ungen sin igjen også :) Håper ikke de tenker sånn; huff den lukter menneske, den vil vi ikke ha lenger.. :)

At fugler tenker sånn er visst bare en myte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Låner denne tråden litt jeg. Jeg og en kompis fant en fugleunge(måke?) igår, og den var på en lager plass, gjemte seg bak noen paller. Og vi tok den med......utrolig dumt gjort av oss sikkert, men den løp rundt der alene i mange timer, og når vi tok den opp fløy det noen måker over oss, men så ikke ut som de brydde seg noe særlig. Vi ga den litt makrell og vann, og den spiste, så nå lurer jeg på om vi skal fortsette å mate den hos kompisen min(der den er nå), eller sette den tilbake å la naturen gå sin gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner denne tråden litt jeg. Jeg og en kompis fant en fugleunge(måke?) igår, og den var på en lager plass, gjemte seg bak noen paller. Og vi tok den med......utrolig dumt gjort av oss sikkert, men den løp rundt der alene i mange timer, og når vi tok den opp fløy det noen måker over oss, men så ikke ut som de brydde seg noe særlig. Vi ga den litt makrell og vann, og den spiste, så nå lurer jeg på om vi skal fortsette å mate den hos kompisen min(der den er nå), eller sette den tilbake å la naturen gå sin gang?

Det med å la naturen gå sin gang lurte jeg også på.. Vi ringte til disse dyre folka.. (husker ikke hva det heter) som man skal ringe til hvis man finner er skadet dyr eller no, og han mannen som tok telefonen var driit forbanna for at jeg hadde tatt den med hjem :lol: Han var streng og sa med en gang at jeg måtte legge den tilbake der jeg fant den. De har jo sikkert litt peiling så det er kanskje det beste tenkte jeg og satte den tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å la naturen gå sin gang lurte jeg også på.. Vi ringte til disse dyre folka.. (husker ikke hva det heter) som man skal ringe til hvis man finner er skadet dyr eller no, og han mannen som tok telefonen var driit forbanna for at jeg hadde tatt den med hjem :) Han var streng og sa med en gang at jeg måtte legge den tilbake der jeg fant den. De har jo sikkert litt peiling så det er kanskje det beste tenkte jeg og satte den tilbake..

Hm, nå har denne vært hos han i garasjen. Den blir matet med makrell (i tomat, uten tomatsausen)... Jeg ska opp der idag da han er på ferie, men kan jeg ennå sette den tilbake, eller er det å drepe den...? Kan den få et godt liv selv om den vokser opp hos mennesker? Eller er det veldig dårlig gjort mot den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo fostret opp en skogsdueunge for et par år siden. Det var ganske tidkrevende, men dua ble stor og flott og kommer tilbake hvert år (de merket den). I dette tilfellet fikk de tips av "fagfolk" om hvordan de skulle gå fram. Det gikk altså fint, og fuglen lærte seg å fly som bare det. Årsaken til at denne ble tatt inn var at mora ble drept da vaktmesteren på barneskolen her hugget ned et digert tre der de hadde bygget rede. Moren ble rett og slett skviset av treet.

F.eks. gråtrostunger ser jeg ikke poenget med å prøve å oppfostre. Det er så mange av dem, og det er en del av naturens gang at noen av dem dør. De er dessuten svært vanskelige å fostre opp - snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en svaleunge i stallen en sommer. Den var nesten uten fjær, og halvdau..

Svak som jeg er, så tok jeg den med hjem, lagde "rede" og fanget så mange fluer og mygg jeg klarte.. Måtte tvangsfore den de første gangene (brukte pinsett) men etter hvert begynnte den å pipe og gape hver gang den så meg! Vi fikk kjøpt flust med fluelarver (mange var blitt til fluer) i sportsbuttikken, og det gikk ned som bare fy!

Jeg hadde han (døpte han Ludvik) i en uke, og på den uka fikk han fjør, og begynnte å fly!

Så tok vi han med tilbake i stallen, og lot han velge selv hva han ville gjøre, og da fløy han rett opp til familien sin igjen!

Han kom også tilbake til stalle hvert år:D

Det var en skikkelig solskinnhistorie faktisk:D

Er mange år siden nå, men husker han godt ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjære unger fortalter redet tidlig.. og hopper gjerne rundt på bakken en periode. Foreldrene passer godt på og mater ungene sine. Sett dette i flere tilfeller.. Ofte sett skjæreunger på bakken utenfor her, i trærne.. og rundt om. Og foreldrene er ikke langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...