Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvektig Hund


Recommended Posts

Hvor mye mat skal en overvektig storpuddel ha når hun skal slankes.

Hun skal bytte ut fett mot muskler og bli i bedre form.

Jeg skal gå mye turer i sommer så det blir mye trim i tillegg,men det blir kjedelig å bare gå turer!

Noen tips til treningsmåter som kan hjelpe henne på vei, jeg har mye tid til henne og jeg er villig til å trene mye med henne.

Gjerne et treningsskjema om noen har det.

Men det er viktig å tenke på at det er en litt gammel hund det er snakk om(7 år) ;)

Er det noe anbefalt fôr for gamle overvektige hunder?

Tips tas med glede imot ;)

Dere trenger ikke svare på alt altså :-)

Edit: fikset litt så det blir lettere forståelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye i overvekt snakker vi om? Siden hun er såpass gammel så tror jeg at jeg ville konsultert en veterinær og få satt opp fôrings og treningsplan med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har et par kilo som lett renner av med trening( Hun var en helg hos "tante torhild og onkel kristian" og de gikk mye tur og kiloene rant av.

Og planen er å holde det sånn.

Hun er ikke farlig overvektig,men de kiloene er ikke ønskelige når jeg skal på nkku med henne.

Jeg har arbeidsuke hos vet. og jeg skal høre med henne,men jeg ønsker innspill og tips til trening fra dere også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket for får hun?

Hvis hun får vanlig for kan du slå av en tredjedel av formengden frem til hun har slanket vekk det hun skal slanke vekk. Gir du slankefor kan du gi fullt ut formengden hennes ;)

Som tips er det jo selvsagt mer mosjon som gjelder, og da helst i ulendt terreng, ikkenoe asfalt ;)

Godbiter:

Agurk

Gulerot

Tørket ishavsfisk fra Provit (dette er luksus/treningsgodtet)

Kokt kylling (samme som overfor, men da kan du veie kyllingen og ta vekk samme mengde fra foret hennes)

Dette er det JEG har gjort med to av mine. Tispen var en tønne da jeg fikk henne hjem etter 7mnd der hun hadde vært plassert ut på for.

Eldste hannen min har alltid hatt lett for å legge på seg, men han går på medisner+er kastrert, så jeg har et trippel problem :rolleyes: Dyrlegene sa jeg ikke måtte ha noe særlig forhåpninger til å få slanket ham, men med mye konsekvent trening og foring har jeg pinadø klart å slanke ham 130 gram. Høres ikke mye ut, men for en hund som var 2,9 kilo og egentlig skal være mellom 2,4 - 2,5, så er dette MYE ;) og vi skal fortsatt ned et par hundre gram, men det går jo fremmover!

Lykke til med hunden din! Stå på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det trengte jeg å vite.

Hun elsker gullerot så det funker veldig bra!

Hun får slankefôr,men hvor mye er fullt ut med fôr?

Hun veier et par tre kilo for mye og jeg er litt usikker på fôrmengden hun burde ha, Står det på fôrposen? :whistle:

Ja det skal stå veiledende formengde bak på pakken, så går du ut i fra det :ahappy: men noen trenger mer, andre mindre. Men det er et bra utgangspunkt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhode ikke peiling, men er det vits i å styre med allslags tøysemat og gulrøtter når du sier at hun tar av seg lett dersom hun får nok trim? Er det ikke bare å gå tur med henne da, evt. kutte bittelitt ned på foret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det blir ganske enkelt når du tenker over det.

Vi skal kontrollere maten bedre,gå mye tur(Jeg skal starte gode rutiner i ferien) og huske på å ikke gi henne annen mat.

Enkelt oppsummert;

Hun skal få god kondis,det er jo ikke så kult å henge etter på tur(?) og bedre helse(De kan få diabetes på akkurat samme måte som mennesker) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...