Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling og løpetid


malika

Recommended Posts

Hei

Som overskriften sier så lurer jeg på om man kan stille ut tispe selv om den har løpetid? Og om det er mulig må man si ifra til noen om dette?

Har meldt oss på utstilling men selvfølgelig kom løpetiden nå, å det er knappe 3 uker ugjen til utstillingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel være en ide å ta litt mer hensyn enn ellers.

Hørte mange som klaget på løpske tisper på utstillinga her i helga.

På Leknes i fjor ble jeg skjelt ut av ei illsint kjærring som gjorde det dårlig i ringen pga at jeg stod utenfor med en løpsk tispe...

Problemet var vel noe annet, da jeg har 2 hanner.

Selv har jeg aldri hatt noen problemer med gutta mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du kan trygt stille hunden selv når den har løpetid. Fått kjeft selv pga det. Men jeg bare overser det fullstendig. Noen er bare så dårlig tapere.

hadde jo meldt på alle de hundene jeg kunn til utstillinga i Våler. Selvfølgelig måtte jo den ene bli høyløpsk. Så den ble hjemmeværende. den andre var ferdig for 10 dager siden så der satt det igjen gitt.

Et tips: Ha hunden minst mulig ute. Bruker du bur så la den være der mest mulig. Skriv gjerne lapp på buret at hunden har løpetid og si ifra til hundeeiere som slipper hundene bort til din. Da skal det gå ganske greit. Hannhund eiere pleier å være veldig takknemlig at man sier ifra sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan stille. Men vis hennsyn. Dersom du har mulighet, ikke ha hunden ved ringen før hannene er ferdig f.eks.

Egentlig kan du stille akkurat som normalt, men det er jo ikke vits å kline tispa og luktene omtrent inni ringen, om du skjønner? ;)

I fjor stilte jeg en tispe midt i brunsten (lokal utstilling) hun lå i bilen til klassen før henne var til plassering. Rett inn, rett ut igjen når hun var ferdig. Allikevel satt hannen i naboburet og sang en søt parringssang - så lite skal det altså til, godt hannene er først ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier: ta hensyn, så går det greit. Det er synd å ødelegge for andre både i ringen og utenfor, det er dessverre ikke alle som har hannhunder som fungerer med løpetisper i nærheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...