Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund drepte sauer

Aina&Kaizer

Recommended Posts

En kan diskutere seg blå ang. hva andre mener, det være seg Tillung eller andre. Til syvende og sist er det slik at den enkelte må ta ansvar for sine egne handlinger - også som en ansvarlig hundeeier.

Ellers er det soleklart at en hund i bånd er sikrere en en som er strømmet, det kan ingen betvile. Strømming som metode kan være effektiv, men det er en metode jeg personlig ikke har sans for.

Ellers så burde kanskje noen og enhver respektere at det finnes ulike meninger om dette, en kan ha forståelse for andre meninger men man behøver ikke være enig for det.

Det er ikke så viktig å ha rett, men å forsøke å gjøre det riktige.

Heldigvis så er det også slik at bønder ikke er en ensartet gruppe, så deres valg i ulike situasjoner vil variere. Jeg ville nok ikke gjort det samme som den nevnte bonden, men så er jo jeg en tusseladd som generelet vil det beste for alle dyr - noen kaller det snilisme (kanskje de har rett, hva vet jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

ta tarataaa! Er det ikke kjekt at folk klarer å følge de enkle norske lovene og holde hunden sin i bånd?

Jeg blir trist på vegne av sauebonden og glad på vegne av alle oss som faktisk bryr oss nok om båndtvangen til å ha bikkja i bånd (evt under ekstrem kontroll).

Sauestrømming er et middel i å hindre at slike angrep skjer, men dessverre er ikke sauestrømming effektiv for alle hunder (ene bikkja vår måtte på 6 strømminger før karamellen ble sterk nok til at hun lærte at her var det bare å gi opp) og man bør derfor bare ta seg umaken med å ha hunden i bånd.

Selvfølgelig kan jo hunder stikke av, og det blir jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist at slike ting skjer ( flere ganger hvert år )

Som en annen skrev i starten, det skjer nok ( dessverre ) flere ganger i år også.

Så kan man jo legge til de tilfellene hvor hunder skremmer/løper/jager sau som ikke blir oppdaget og alt annet vilt som blir skremt/jagd. Både ved at folk bevist slipper hundene sine og ved uhell. Sum av summarium blir det nok en del "mørketall" itillegg til de få som kommer i media.

Akela skrev i et tidligere innlegg at det ville bli spenennde å skje om det ble en økning av dette nå som jakthunder ikke strømmes. Men i senere innlegg skriver du at det fortsatt er lov å strømme mot bufe.

Og det stemmer, det er lov å strømme mot bufe av godkjent instruktør. Så av den grunn tror jeg ikke det blir så stor økning av jakthund folket uttover den vanlige dosen av "uhell" som skjer / normalt sett skjer hvert år.

I Sverige er det ikke lov å bruke strøm i det hele tatt ( om jeg ikke husker helt feil ), så det blir spennende å se hvordan saue renheten går der etterhvert ( det var OT ).

Uhell kan så klart skje alle, men det er dessverre en del som også gir F - og de ødelegger for oss andre.

Sånn er det jo alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...