Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund drepte sauer


Aina&Kaizer

Recommended Posts

En kan diskutere seg blå ang. hva andre mener, det være seg Tillung eller andre. Til syvende og sist er det slik at den enkelte må ta ansvar for sine egne handlinger - også som en ansvarlig hundeeier.

Ellers er det soleklart at en hund i bånd er sikrere en en som er strømmet, det kan ingen betvile. Strømming som metode kan være effektiv, men det er en metode jeg personlig ikke har sans for.

Ellers så burde kanskje noen og enhver respektere at det finnes ulike meninger om dette, en kan ha forståelse for andre meninger men man behøver ikke være enig for det.

Det er ikke så viktig å ha rett, men å forsøke å gjøre det riktige.

Heldigvis så er det også slik at bønder ikke er en ensartet gruppe, så deres valg i ulike situasjoner vil variere. Jeg ville nok ikke gjort det samme som den nevnte bonden, men så er jo jeg en tusseladd som generelet vil det beste for alle dyr - noen kaller det snilisme (kanskje de har rett, hva vet jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

ta tarataaa! Er det ikke kjekt at folk klarer å følge de enkle norske lovene og holde hunden sin i bånd?

Jeg blir trist på vegne av sauebonden og glad på vegne av alle oss som faktisk bryr oss nok om båndtvangen til å ha bikkja i bånd (evt under ekstrem kontroll).

Sauestrømming er et middel i å hindre at slike angrep skjer, men dessverre er ikke sauestrømming effektiv for alle hunder (ene bikkja vår måtte på 6 strømminger før karamellen ble sterk nok til at hun lærte at her var det bare å gi opp) og man bør derfor bare ta seg umaken med å ha hunden i bånd.

Selvfølgelig kan jo hunder stikke av, og det blir jo en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er trist at slike ting skjer ( flere ganger hvert år )

Som en annen skrev i starten, det skjer nok ( dessverre ) flere ganger i år også.

Så kan man jo legge til de tilfellene hvor hunder skremmer/løper/jager sau som ikke blir oppdaget og alt annet vilt som blir skremt/jagd. Både ved at folk bevist slipper hundene sine og ved uhell. Sum av summarium blir det nok en del "mørketall" itillegg til de få som kommer i media.

Akela skrev i et tidligere innlegg at det ville bli spenennde å skje om det ble en økning av dette nå som jakthunder ikke strømmes. Men i senere innlegg skriver du at det fortsatt er lov å strømme mot bufe.

Og det stemmer, det er lov å strømme mot bufe av godkjent instruktør. Så av den grunn tror jeg ikke det blir så stor økning av jakthund folket uttover den vanlige dosen av "uhell" som skjer / normalt sett skjer hvert år.

I Sverige er det ikke lov å bruke strøm i det hele tatt ( om jeg ikke husker helt feil ), så det blir spennende å se hvordan saue renheten går der etterhvert ( det var OT ).

Uhell kan så klart skje alle, men det er dessverre en del som også gir F - og de ødelegger for oss andre.

Sånn er det jo alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...