Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av ball/leke som belønning


kit

Recommended Posts

Har lest og hørt flere stedet at å kaste ball/pinner osv øker jaktinnstinktene til hunden, noe som ikke alltid er ønskelig.

Det er jo flere som bruker en ball el. i stedet for godbiter som belønning under trening..

Hva foretrekker dere? Tror dere at å belønne med ball kan øke jaktlysten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt det med jaktlyst, men det er noen hunder som "mister hodet" når dem blir belønnet med pinne eller ball og at derfor virker mot sin hensikt. Spesielt på raser som har høy intensitet må man se det litt an. Jeg bruker ball og ball i tråd (dra-leke) som belønning som variasjon fra godbiter og det virker veldig godt på min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt det med jaktlyst, men det er noen hunder som "mister hodet" når dem blir belønnet med pinne eller ball og at derfor virker mot sin hensikt. Spesielt på raser som har høy intensitet må man se det litt an. Jeg bruker ball og ball i tråd (dra-leke) som belønning som variasjon fra godbiter og det virker veldig godt på min hund.

Jeg har en rase med høy intensitet, og jeg syns nesten det er "teit" om jeg ikke skulle bruke all lekelysten og jaktlysten hennes til noe fornuftig (les: belønning i form av lek) ... Hva er da vitsen med å ha alle disse tingene innabords om man ikke skal la hunden få utløp for dem og bruke dem til noe?

Jeg syns ikke det er noe negativt med høy jaktlyst heller, jeg syns faktisk det er kjempe stas at bikkja blir interessert i alt som rører på seg. Det kommer veldig godt med under trening :) Glemmer jeg godbiter og leker hjemme så er det bare å finne en pinne eller noe søppel, og bikkja er like fornøyd. ;)

For min del handler alt om at det er vi mennesker som skal styre leken. Hunden må lære å slippe på kommando (for å få leke mer eller bytte leke mot godbit f.eks) og den skal klare å bli "normal igjen" når leken forsvinner ned i ei lomme. Hvis hundetenner kommer i kontakt med menneskehud så må man også være nøye på å avslutte leken. En hund kan ikke styre tennene sine så godt før den faktisk har lært det ;)

Jeg har fått noen rifter, men det er sånt som kommer med... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som A&R skriver, det er en god måte å lære å få kontroll over hunden på - for gjort på feil måte er det teit, akkurat som det meste; brukt riktig er det genialt...

Jeg har en ung hund med et tonn jaktlyst, men nettopp fordi han har så høy intensitet i jaktlysten og gjør alt for å få meg til å slippe fra meg pipeleken eller ballen, så har vi trent på at når han ser på en pipip og velger å snu og ta kontakt istedet for å jage, så kommer den ettertraktede lekedingsen... Det samme når han ser noen spille fotball og den fristende ballen ruller nær, så kommer han i full fart til meg for å se om ikke leken kommer DENNE gangen.

Jepp, du må jobbe med kontroll og selvbeherskelse. Når vi trener lydighet, så belønner jeg med godbit noen ganger, når jeg vil raskt tilbake til å fortsette å trene på det samme - og så en gang i blant så "plutselig" dukker ballen opp - og det håpet gir en veldig intensitet.

Man skal passe seg så man ikke LOKKER - men faktisk BELØNNER, og at det ikke går noen rutine i det - som den hunden i parken som kun var lydig når den hadde SETT at eier hadde ballen i lommen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund med masse kamp og jakt. Jeg bruker nesten kun ball og lek. Eneste i innlæringen så bruker jeg go`bit.

Jeg trener også masse på å bruke ballen som en forstyrrelse. Feks. jeg kaster en ball mens hun går fri ved fot. Kaster en ball over henne under fellesdekken. Eller kaster mange baller rundt på banen mens vi trener rundt de. Da må hunden konsentrere seg veldig, men man bygger samtidig opp en veldig bra konsentrasjon :)

Selvom man bruker ball i treningen, så er det ikke hunden som skal bestemme over ballen, det er du som skal ta styring over den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...