Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av ball/leke som belønning

kit

Recommended Posts

Skrevet

Har lest og hørt flere stedet at å kaste ball/pinner osv øker jaktinnstinktene til hunden, noe som ikke alltid er ønskelig.

Det er jo flere som bruker en ball el. i stedet for godbiter som belønning under trening..

Hva foretrekker dere? Tror dere at å belønne med ball kan øke jaktlysten?

Skrevet

Jeg har ikke hørt det med jaktlyst, men det er noen hunder som "mister hodet" når dem blir belønnet med pinne eller ball og at derfor virker mot sin hensikt. Spesielt på raser som har høy intensitet må man se det litt an. Jeg bruker ball og ball i tråd (dra-leke) som belønning som variasjon fra godbiter og det virker veldig godt på min hund.

Skrevet
Jeg har ikke hørt det med jaktlyst, men det er noen hunder som "mister hodet" når dem blir belønnet med pinne eller ball og at derfor virker mot sin hensikt. Spesielt på raser som har høy intensitet må man se det litt an. Jeg bruker ball og ball i tråd (dra-leke) som belønning som variasjon fra godbiter og det virker veldig godt på min hund.

Jeg har en rase med høy intensitet, og jeg syns nesten det er "teit" om jeg ikke skulle bruke all lekelysten og jaktlysten hennes til noe fornuftig (les: belønning i form av lek) ... Hva er da vitsen med å ha alle disse tingene innabords om man ikke skal la hunden få utløp for dem og bruke dem til noe?

Jeg syns ikke det er noe negativt med høy jaktlyst heller, jeg syns faktisk det er kjempe stas at bikkja blir interessert i alt som rører på seg. Det kommer veldig godt med under trening :) Glemmer jeg godbiter og leker hjemme så er det bare å finne en pinne eller noe søppel, og bikkja er like fornøyd. ;)

For min del handler alt om at det er vi mennesker som skal styre leken. Hunden må lære å slippe på kommando (for å få leke mer eller bytte leke mot godbit f.eks) og den skal klare å bli "normal igjen" når leken forsvinner ned i ei lomme. Hvis hundetenner kommer i kontakt med menneskehud så må man også være nøye på å avslutte leken. En hund kan ikke styre tennene sine så godt før den faktisk har lært det ;)

Jeg har fått noen rifter, men det er sånt som kommer med... ;)

Skrevet

Som A&R skriver, det er en god måte å lære å få kontroll over hunden på - for gjort på feil måte er det teit, akkurat som det meste; brukt riktig er det genialt...

Jeg har en ung hund med et tonn jaktlyst, men nettopp fordi han har så høy intensitet i jaktlysten og gjør alt for å få meg til å slippe fra meg pipeleken eller ballen, så har vi trent på at når han ser på en pipip og velger å snu og ta kontakt istedet for å jage, så kommer den ettertraktede lekedingsen... Det samme når han ser noen spille fotball og den fristende ballen ruller nær, så kommer han i full fart til meg for å se om ikke leken kommer DENNE gangen.

Jepp, du må jobbe med kontroll og selvbeherskelse. Når vi trener lydighet, så belønner jeg med godbit noen ganger, når jeg vil raskt tilbake til å fortsette å trene på det samme - og så en gang i blant så "plutselig" dukker ballen opp - og det håpet gir en veldig intensitet.

Man skal passe seg så man ikke LOKKER - men faktisk BELØNNER, og at det ikke går noen rutine i det - som den hunden i parken som kun var lydig når den hadde SETT at eier hadde ballen i lommen...

Skrevet

Jeg har en hund med masse kamp og jakt. Jeg bruker nesten kun ball og lek. Eneste i innlæringen så bruker jeg go`bit.

Jeg trener også masse på å bruke ballen som en forstyrrelse. Feks. jeg kaster en ball mens hun går fri ved fot. Kaster en ball over henne under fellesdekken. Eller kaster mange baller rundt på banen mens vi trener rundt de. Da må hunden konsentrere seg veldig, men man bygger samtidig opp en veldig bra konsentrasjon :)

Selvom man bruker ball i treningen, så er det ikke hunden som skal bestemme over ballen, det er du som skal ta styring over den ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tispen er ekstremt rolig av seg generelt og lydig heldigvis ja. Men er jo vandt til opp i sofaen på dagtid også sengen min for soving om natten. Og ja tenker selv lurt valpen er borte i det minste i kritiske fasen de første 3-5 dagene som er veldig avgjørende for at tispen skal få kommet seg litt først også at man får sett at stingene ikke får komplikasjoner. Første gang jeg også må igjennom slikt med tispen eller operasjon på hund i hele tatt sånn her så litt hjertet i halsen samtidig som tillit til både veterinæren også vennen som skal passe valpen er der heldigvis da så. Jeg har barnegrind jeg kan plassere da også tørkestativ eksempel for så sperre av slik at ho ikke prøver hoppe opp i ting, og tenker jo bur kan være en idé som er smart om natten jeg bare har ved siden av der jeg sover for så kunne ha litt ekstra kontroll over at ho ikke går rundt for mye. Stort bur så heldigvis også så ho kan snu seg inni det hvis behov også plass til god seng i buret pluss vann/mat. Problemet er at jeg er usikker på om ho anser bur som trygg "sone" når ho aldri vært i behov av bruke bur noen gang utenom når ho kom fra gaten i russland til norge så det er jo en liten faktor også tanke jeg sitter med rundt bur. Tenker også litt på at det er vinter nå pluss glatt ute for luftingen men samtidig må jo det etter hva jeg vet begrenses mye med tur gåing etter operasjon også begrenses kun til ut tisse så gjøre sitt benødne. Men ja skal kontakte veterinæren så høre mer også med dem. En ting er sikkert og det er at jeg vil ha beste løsningen for begge hunder sin velferd og valpen har jo vært med oss siden var 8 uker også så føles på dette.
    • Det høres veldig lurt ut om valpen kan være et annet sted en stund den første tiden ihvertfall. Dette er spørsmål du kan stille dyrlegen. Om hun er relvativt rolig av seg trenger hun kanskje ikke noen inngjerding eller bur for begrensning. Kan du evt. bruke kompostgriner for å begrense plassen litt?
    • Hei. Tispa har nå en jursvult også må fjerne livmor for så minske risikoen for at det blir mer senere tid samt svulsten så klart. Ho hatt innbilt svangerskap og er 10år også 2 måneder så og si akkurat når operasjonen skjer nå pluss veldig sprek for alderen sin. Jeg lurer kun på råd også tips for så gjøre alt best mulig for tispen etter operasjon da jeg også har en valp på 4 mnd og vil gjøre ting best mulig for begge parter. Vurderer la vennen min passe valpen hos seg med 2 andre hunder så får valpen sosiale med andre hunder også får tispen fred fra valpen i kritiske perioden så litt spørsmålet blir dermed hvor lenge bør jeg holde valpen hos vennen min for at tispen skal få ro? Og hvordan bør jeg gjøre gode plasser for tispen som ikke er vært mye i bur før slik at ho får slappet av tiden etter operasjon? 
    • Det kommer an på vekten til hunden, ikke alderen. Men det gir mening, Acana er mer rent kjøtt og mer energieffektivt så hunden får mer næring ut av mindre mengde.
    • Hvor mange gram skal valp på 4 mnd ha på acana? Får ikke 120g til å stemme når han skal ha 160g på andre merker? Vi holder på å bytte fra monster til acana. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...