Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp en hund i nød!


shatique

Recommended Posts

Vel jeg er enig i det du sier,og tror da jeg kommenterte det tidligere? nuvel, selvfølgelig er det optimale langsiktige tiltak og støtter det fullt og helt, om det så bare er ved en underskriftsaksjon.

Det jeg sa er at mens vi prøver å få ting bedre,vil jeg hjelpe de enkeltindividene jeg kan,noe som du er uenig i.

Jeg bruker de ressursene jeg har ved å a)gi økonomisk støtte, b)Ved å bruke MIN stemme og c)la en hund som trenger det få et hjem hos meg,enten den er norsk eller utenlandsk.

Når det gjelder julierescue etc,så blir ikke alle hunder eksportert. pengene blir mye brukt til å gi hunder mat og husly. Her er også fjernadopsjon et alternativ.

Den organisasjonen prøver også å endre situasjonen, ikke bare redde enkelthunder, men de som følger med på den siden kan lese om hvor mye politisk motstand organisasjonen blir utsatt for.

Vel,flere av mine blandingshunder var ikke resultat av tyvparring,men planlagte parringer mellom forskjellige raser,ikke alle blandingshunder er tyvparringer selv om mange kaller det det for å unngå kommentarer fra renrase fanatikere(nei,ikke deg,generell kommentar). jeg hadde for eksempel ikke hatt noe problem med å ha parret min st.bernard med en annen rase for å ha valpene selv.

"Å redde" som du sier kan bety mye,når det gjelder avl vil jeg si at å støtte seriøse oppdrettere,redder hunder fra rovavl.

Jeg støtter selvfølgelig seriøse oppdrettere,noe annet ville vært dobbeltmoral iogmed at jeg har en renraset hund selv.

Renrasede hunder og blandingshunder er med unntak av den monetære verdien like mye verdt i mine øyne,de trenger alle gode hjem og kjærlighet.

Har flere ganger sagt at det er mange hunder i Norge som også trenger et hjem,men denne gangen var det en spansk hund jeg forelsket meg i og ønsket å gi et hjem :D og jeg redder den ikke,jeg gir den et hjem.

Har hatt flere norske omplasseringshunder,alle sammen fantastiske dyr og ikke i tvil om at jeg nok får en igjen.

Min eneste greie er at nå som jeg har barn vil jeg ha valp fremfor en voksen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
jeg hadde for eksempel ikke hatt noe problem med å ha parret min st.bernard med en annen rase for å ha valpene selv.

Jeg støtter selvfølgelig seriøse oppdrettere,noe annet ville vært dobbeltmoral iogmed at jeg har en renraset hund selv.

Så du støtter seriøse oppdrettere, men ville ikke hatt noe problem med å produsere blandigsvalper med viten og vilje selv? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skulle kommentere noe av det andre er meningsløst, da jeg måtte gjentatt meg selv igjen. Men dette klarer jeg ikke å la være, selv om det er OT.

jeg hadde for eksempel ikke hatt noe problem med å ha parret min st.bernard med en annen rase for å ha valpene selv.

Du skal "redde" og gi hjem til alle disse hjemløse og fantastiske hundene som finnes dere ute og du bevilger penger til å bekjempe overpopulasjon i utlandet. Disse stakkars hundene som har det så grusomt... Via Marthe og finn.no så skjønner jeg at det ikke er få her i Norge heller. Men du kunne uten innvendinger produsert flere blandingshunder uten noe annet mål og mening enn å fylle en eller annen sofa og å være "kamerat"?

Den sofaen skulle da, i følge din tro og menighet, vittelig blitt fylt av en av de trengende hundene dere så nobelt forsvarer som ikke har hjem eller? Enten sofaen er din eller noen andres.

Det kaller jeg dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klippe*

Vel,flere av mine blandingshunder var ikke resultat av tyvparring,men planlagte parringer mellom forskjellige raser,ikke alle blandingshunder er tyvparringer selv om mange kaller det det for å unngå kommentarer fra renrase fanatikere(nei,ikke deg,generell kommentar). jeg hadde for eksempel ikke hatt noe problem med å ha parret min st.bernard med en annen rase for å ha valpene selv.

*klippe*

Min eneste greie er at nå som jeg har barn vil jeg ha valp fremfor en voksen hund.

Å nei! Dette er jo blandt de holdningene som gjør at landet her flommer over av hunder ingen vil ha. Disse valpene får jo valper igjen som får valper igjen og bidrar til at omplasseringsstatistikken bare øker. Hvorfor i all verden vil du ha femten (det kan jo bli et stort kull) valper som sannsynligvis vokser til gigantiske hunder?

Hvorfor det? Med barn i huset er det da bedre med en trygg voksenhund, enn en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Med barn i huset er det da bedre med en trygg voksenhund, enn en valp.

grunn til at jeg vil ha vap fremfor en voksen hund nå som jeg har barn...vel har sett hva som kan skje når en hund som er uerfaren med barn,blir usikker. Har også opplevd at en hund som er omplassert flere ganger men virker oppegående klikker,og jeg har hatt arrene siden jeg var 13 som bevis.

Med en valp kan jeg lære hunden(og barna) gjensidig respekt og aksept. Og barn har godt av å vokse opp med dyr.

Dette er også en av grunnene til at jeg er noe tilbakeholden med å anbefale omplasseringshunder til førstegangs hundeeiere.

Man skal jo følge med på alle hunder,da man aldri vet noe sikkert.

Å nei! Dette er jo blandt de holdningene som gjør at landet her flommer over av hunder ingen vil ha. Disse valpene får jo valper igjen som får valper igjen og bidrar til at omplasseringsstatistikken bare øker. Hvorfor i all verden vil du ha femten (det kan jo bli et stort kull) valper som sannsynligvis vokser til gigantiske hunder

les igjen hva jeg sa...jeg sa dersom jeg skulle ha dem selv. og det er stor forskjell på et kull man ikke vil ha og et planlagt.

Men du kunne uten innvendinger produsert flere blandingshunder uten noe annet mål og mening enn å fylle en eller annen sofa og å være "kamerat"?

Guess what? ikke noe galt med blandingshunder. Hundene mine ER kamerater,ikke objekter. Å sarkastisk kalle en hund "kamerat" er bare tragisk, de er dine beste venner om du lar dem være det. du bør prøve engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les igjen hva jeg sa...jeg sa dersom jeg skulle ha dem selv. og det er stor forskjell på et kull man ikke vil ha og et planlagt.

Syns det ble litt mye med femten St. Bernhardsblandinger i heimen, jeg da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les igjen hva jeg sa...jeg sa dersom jeg skulle ha dem selv. og det er stor forskjell på et kull man ikke vil ha og et planlagt.

Ille nok at du tenker på det... støtte rescuesenter i utlandet, hente en og annen inn mens du venter, ikke se de hundene som bor her til lands som så sårt trenger gode hjem, og så skal du jammen meg skaffe enda flere valper som kanskje ikke kommer til så gode hjem og ender opp hos slike som Marthe, som omplasserer frisk, raske og vakre hunder uannsett avstammning. Fint å være idealistisk, men det er lov å tenke litt å synes jeg.

Guess what? ikke noe galt med blandingshunder. Hundene mine ER kamerater,ikke objekter. Å sarkastisk kalle en hund "kamerat" er bare tragisk, de er dine beste venner om du lar dem være det. du bør prøve engang.

Godt eksempel på at du ikke leser innlegg så godt *flir* La meg informere: Ida sine hunder er begge blandinger og den ene, yngste, er ett kjærlighetsbarn hentet hjem fra Kreta nå i vinter. Så tror kanskje du bør lese alle innlegg før du sier noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt likte du hva de skrev - de er dyktige med reklame og innsalg i disse organisasjonene - visste du forresten at mange av dem er ren butikk og drives med overskudd???

Det kan kanskje være en idè å oppsøke disse sentrene man vil hjelpe, så man med egne øyne ser hva pengene går til. Da faller gjerne en del motargumenter i samme slengen.

Godt eksempel på at du ikke leser innlegg så godt *flir* La meg informere: Ida sine hunder er begge blandinger og den ene, yngste, er ett kjærlighetsbarn hentet hjem fra Kreta nå i vinter. Så tror kanskje du bør lese alle innlegg før du sier noe.

Det "kamerat" sitatet var ikke fra mitt innlegg, selvom resten av klippene i innlegget var det... Fibi, tispa mi, er forøvrig renraset toller, men har endel bagasje som vi ikke skal snakke om her. Hun er vel kanskje et eksempel på at enkelte forsøk på seriøs avl ikke funker.

EDIT: Selvom jeg er veldig glad i vår blandingshund, betyr ikke det at jeg støtter blandingsavl på noen som helst måte, annet enn kanskje hunder som brukes til ekstremkjøring, men det vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "kamerat" sitatet var ikke fra mitt innlegg, selvom resten av klippene i innlegget var det... Fibi, tispa mi, er forøvrig renraset toller, men har endel bagasje som vi ikke skal snakke om her. Hun er vel kanskje et eksempel på at enkelte forsøk på seriøs avl ikke funker.

Viste jeg hadde bommet grovt ett sted! Sorry... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste jeg hadde bommet grovt ett sted! Sorry... :lol:

Det er vel ikke så nøye. Fibi er forresten omplassert. Vi visste at hun var gæærn. Scilos er jo ikke omplassert. Bare plassert. Vi fant han selv. Eller, han fant oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått med meg det, var det "kamerat" greiene jeg reagerte på. Og ja har,lest alle innlegg,ble bare..litt provosert. så kommentaren fra min side ble usaklig og det beklager jeg.

Har da ikke tenkt å få 15 st.bernardshunder,skal da gjerne kunne bo i huset selv også :lol:

Vil gjerne besøke en del av disse sentrene jeg, se hva jeg betaler for.

Ille nok at du tenker på det... støtte rescuesenter i utlandet, hente en og annen inn mens du venter, ikke se de hundene som bor her til lands som så sårt trenger gode hjem, og så skal du jammen meg skaffe enda flere valper som kanskje ikke kommer til så gode hjem og ender opp hos slike som Marthe, som omplasserer frisk, raske og vakre hunder uannsett avstammning. Fint å være idealistisk, men det er lov å tenke litt å synes jeg.

OG jeg gjentar: Jeg har en omplasseringshund, Nero. som..også har en del bagasje. all søsknene hans klikka det for,mens han stort sett er stabil. skrev tidligere at han er 18,men han er 17 blir 18.

Jeg er så heldig at Nero som jeg vokste opp med, og som jeg fikk da jeg var 10 fortsatt er med meg idag. Der min forkjærlighet for blandingshunder begynte tror jeg:-)

Jeg har vokst opp med omplassering jeg VET norske tilstander. Får det til å høres ut som jeg skal ta inn alle utenlandske hunder.

Har heller ikke tenkt å parre frem blandingshunder UTEN at det er gode hjem som venter. Les hva jeg skrev nå,ikke noe jeg har tenkt å gjøre. Men har ingen problemer med det såfremt alt er planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere har lyst til å redde "rescue" hunder, så er det jo på FINN.no annonse med ett kull fra Spania..

Tispen der kom ifra Julie Rescue drektig... stakaren som overtok tispen får jo ikke solgt valpene. Hvorfor er det ingen av dere som tar en av de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela og Mari ruler...

Her i verden er det sånn at noen tenker med hodet og noen tenker med hjertet, og de sistnevnte KAN ofte ha problemer med både lesing, forståelse og norsk grammatikk. Hjertet er ikke så bra på denslags.

Prøv å tenke med hodet, så er jeg sikker på at dere tilslutt forstår argumentene. (Det tar tid å venne seg til å tenke med hodet, men når du har begynt er det ingen vei tilbake :lol: )

Jeg ser at jeg har lest debattsidene her en stund, for dette blir sarkastisk og spydig...men det er OGSÅ sant.

Og veldig nyttig å få med seg.

Tenk. Med hodet. Og hjertet får drive med følelser, som er flott men kan bli direkte ødeleggende hvis det ikke får litt styring.

Gidder ikke dra opp argumenter igjen, de var ikke så vanskelige å forstå :P og jeg gjør det nok ikke så mye enklere ved å si samme ting på min måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje være en idè å oppsøke disse sentrene man vil hjelpe, så man med egne øyne ser hva pengene går til. Da faller gjerne en del motargumenter i samme slengen.

Får jeg mer tyngde og troverdighet i denne debatten om jeg forteller deg at jeg allerede sent på 1970-tallet så en haug vanskjøtta, syke og utmagra greyhounds på RSPCAs rescue-kennel i Surrey, England? Mener bestemt at jeg fortsatt har en hundebørste liggende som jeg kjøpte der for å støtte det jeg dengang mente var en god sak, til og med.

- Og sånn for ordens skyld, jeg har aldri hatt lyst å adoptere utsulta barn fra Afrikas Horn heller, selv om jeg har sett dem med egne øyne, bare så det er nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt skjer Mari :lol:

Har ikke sett den annonsen engang? Snakket med flere om hvalper derfra, blir jo reservert før man rekker å blunke.

Og hva sier det når man samtidig må avlive friske hunder ved omplasseringssentre i Norge fordi ingen vil ha dem?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i verden er det sånn at noen tenker med hodet og noen tenker med hjertet, og de sistnevnte KAN ofte ha problemer med både lesing, forståelse og norsk grammatikk. Hjertet er ikke så bra på denslags.

Prøv å tenke med hodet, så er jeg sikker på at dere tilslutt forstår argumentene. (Det tar tid å venne seg til å tenke med hodet, men når du har begynt er det ingen vei tilbake yes.gif )

Jeg velger nå å tenke med både hjertet og hodet, men ja, selv om jeg er gutt innrømmer jeg at jeg har følelser og blir påvirket av vanskjøttede hunder.

Jeg forstår argumentene, når det er sagt trenger jeg ikke være enig med dem.

Enig i det meste som er sagt,det er hovedsakelig på 2 punkter vi er uenige :lol:

Jeg erkjenner enhvers rett til å ha andre meninger en meg, men å på en slik måte nærmest si at vi er idioter(godt pakket inn med dog..)viser tydelig din respekt for de som er uenige med deg :P

Og hva sier det når man samtidig må avlive friske hunder ved omplasseringssentre i Norge fordi ingen vil ha dem?..

Dette gidder jeg ikke svare på en gang til,rull opp i diskusjonen :P

Får jeg mer tyngde og troverdighet i denne debatten om jeg forteller deg at jeg allerede sent på 1970-tallet så en haug vanskjøtta, syke og utmagra greyhounds på RSPCAs rescue-kennel i Surrey, England? Mener bestemt at jeg fortsatt har en hundebørste liggende som jeg kjøpte der for å støtte det jeg dengang mente var en god sak, til og med.

Så når det er sagt er alle rescue sentre like?ingen gjør noe for å hjelpe hundene?alle vanskjøtter dem?

Jeg har aldri stilt spørsmål ved noens troverdighet sånn at det er sagt.

- Og sånn for ordens skyld, jeg har aldri hatt lyst å adoptere utsulta barn fra Afrikas Horn heller, selv om jeg har sett dem med egne øyne, bare så det er nevnt...

Er du da også imot de som adopterer barn fra disse landene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gidder jeg ikke svare på en gang til,rull opp i diskusjonen :lol:

Nei, jeg kan ikke se at du har sagt noe om dette all den tid du ikke har sagt noe tidligere om at det er kø for å få hente hunder fra Spania ol. Men prøv gjerne igjen..

Altså:

Din påstand - det er kø for å få hunder fra Spania.

Fakta - friske hunder avlives i Norge fordi ingen vil ha dem.

Da skal du jagge argumentere bra for å få det til at det er hunder generelt man vil redde - og nei, det hjelper ikke med happysmileyer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du da også imot de som adopterer barn fra disse landene?

Nå var ikke den til meg, men velger å svare alikevel. Her er det nemlig stor forskjell fra hund og barn. Barn er nemlig "mangelvare" blant infertile i Norge. Det er på langt nær så mange "uønskede" barn som fødes som det er uønskede hunder. Overflod av barn finnes dessverre i en del u- land, og såvidt meg bekjent er adopsjonsbyråenes policy nr. 1 å først utplassere de "etnisk norske" barna før man tyr til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke den til meg, men velger å svare alikevel. Her er det nemlig stor forskjell fra hund og barn. Barn er nemlig "mangelvare" blant infertile i Norge. Det er på langt nær så mange "uønskede" barn som fødes som det er uønskede hunder. Overflod av barn finnes dessverre i en del u- land, og såvidt meg bekjent er adopsjonsbyråenes policy nr. 1 å først utplassere de "etnisk norske" barna før man tyr til utlandet.

Ikke bare det, men de som får adoptere barn har slitt i en årrekke for å få barn på egenhånd og ikke greid det. Så det argumentet blir rett og slett utrolig dumt og lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei,sa aldri at det er kø for å få hunder fra spania,sa at de blir vanligvis adoptert momentant! og jeg vet,fordi jeg til nå har vært for treg til å rekke å adoptere noen.

Jeg har ingenting imot adopsjon av utenlandske barn,var ikke jeg som trakk det inn i diskusjonen,det kan vi takke Lotta for:

- Og sånn for ordens skyld, jeg har aldri hatt lyst å adoptere utsulta barn fra Afrikas Horn heller, selv om jeg har sett dem med egne øyne, bare så det er nevnt...

jeg syntes det var en usaklig kommentar å komme med her,som fortjente et like usaklig svar.

Jeg føler jeg INGEN skam over å ta til meg en spansk hund,har totalt hatt 6 norske omplasseringshunder(inkludert den ene jeg har nå), og stiller alle hunder på lik linje, så back off. Har hele tiden sagt hvor klar jeg er over omplasseringsproblemer i Norge, og at jeg har vokst opp med å hjelpe hunder å få et nytt hjem.

Smilyer sa du? :lol::P :P :P :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei,sa aldri at det er kø for å få hunder fra spania,sa at de blir vanligvis adoptert momentant! og jeg vet,fordi jeg til nå har vært for treg til å rekke å adoptere noen.

Hvilket vil bety at det var for deg viktig å hente en hund fra Spania - å hjelpe en hund som trenger det var ikke det viktigste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vri og vreng på det jeg sier så mye jeg vil, ja,jeg skal importere en hund,ikke en hvilken som helst hund,men en hund jeg falt for.Kunne like gjerne vært en norsk hund,men nå var det denne jeg fant. Og samtidig vite at det er en spansk hund som slipper å leve på gata, så vet jeg ihvertfall at jeg har hjulpet 1 hund,om ikke pengene jeg gir blir brukt fornuftig.

Og ja,utenlandske hunder trenger også vår hjelp. Og ja jeg støtter hundesentre med noen kroner.

Før dere igjen kommenterer at vi må gjøre noe politisk for å endre et feilaktig system,og jeg er helt enig,så rakker dere ned på alle sentre som prøver å gjøre noe i sine respektive land uten at dere har fakta på bordet om at de gjør en råtten jobb. Jeg kan ikke bevise at de gjør en god jobb heller, men jeg lar tilliten komme dem til gode.

Og Linkr,kom med noe konstruktivt ikke vær kun en kverulant,les alt før du kommer med glupe innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...