Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørebetennelse?


Recommended Posts

Vel Maia har klødd i ørene som besatt en god stund nå. Og økte ørerensinga til hver dag i håp om at det roa henne ned litt. men nei. Ser ut som hun har mistet litt pels på sidene av ørene også. huden der hun klør er ikke tørr eller noe. Ja hun skal til vetrinær så fort anledningen er der. Men høres dette ut som ørebetennelse? Og eventuelt hva venter meg om det er det? med tanke på medisinering osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt høres ut som ørebetennelse. Vil ikke skremme deg, men siden du spør om hva som venter deg, fant i tillegg dette på ei side om shar pei:

EAR INFECTIONS

The Shar-pei's ear canal is often too narrow for the veterinarian to examine. This sets up a perfect incubator for all sorts of microbes and makes treatment almost impossible. Ear surgery may be required to control the infections. It may be helpful to attempt prevention with weekly use of a good ear disinfectant. Ask your veterinarian about the best products.

På kildesiden er det også en link til mer informasjon om behandling av øreinfeksjoner: http://www.marvistavet.com/html/body_shar-pei.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si det skremte meg for var klar over at dem sliter med ørene. Derfor jeg renser dem hver dag for øyeblikket.

(Med middel som vetrinæren sa jeg skulle bruke sist gang jeg var der) Og må hun operere så ja.. Er vel det beste det da. (håper forsikringa eventuellt tar den:p).

Er forøvrig kun øra hun klør og ingen andre plasser.

Og takker for raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som ørebetennelse ja, men med tanke på at hun klør av seg pels, så kan det være noe med huden også. Hvis det er betennelse blir det oftest rødt inne i ørene av kløingen, og det kan lukte litt "surt"... Vi var gjennom det i høst, og fikk et ørerensemiddel av veterinæren som skal virke forebyggende ved at det opprettholder PH-verdien. Kommer selvfølgelig an på om betennelsen er i full blomst eller om den bare er begynnende, som den var i vårt tilfelle. Har det først blitt en skikkelig betennesel så vil hunden si ifra om at det er ubehagelig hvis du prøver å klemme forsiktig på øret, ned mot øregangen... Her merket vi det på de røde ørene, og at han gnei ørene sine mot alt mulig + at han absolutt ikke skulle bli tatt på ørene/hodet lenger.... Det blir antibiotika-kur om det har slått ut, men ofte prøver man å unngå bruk av det, siden noen hunder har en tendens til å få det igjen ofte, og man kan som kjent slutte å få effekt av antibiotika.... Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må også sies at når jeg skal rense ørene så kommer hun så fort hun ser flaska og bomullen. Og hun nyter det...bokstavelig talt. Elsker er vel det rette ordet her. Så virker ikke som hun har vondt eller noe.

EDIT: Må også sies at jeg må gnukke ganske så godt for å komme til alle plasser inne i øret også så er det vondt så bør hun kjenne det da. Er også vetrinæren som anbefalte rens oftere enn 1 gang i uka.

EDIT 2: Middelet heter MalAcetic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hvis det er betennelse, så vil hun protestere mot st du "tar i litt"når du renser ørene. Knerten ville ikke bli rørt der i det hele tatt, og ble generelt grinete når noen skulle klappe han på hodet i det hele tatt...

Ville uansett tatt turen til veterinæren for å utelukke det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hvis det er betennelse, så vil hun protestere mot st du "tar i litt"når du renser ørene. Knerten ville ikke bli rørt der i det hele tatt, og ble generelt grinete når noen skulle klappe han på hodet i det hele tatt...

Ville uansett tatt turen til veterinæren for å utelukke det :whistle:

Joda. Hun skal dit. Må bare få no cash først:p Dem skal jo ha kontant betaling. Men blir bare ett par dager.

Uansett, Takk for svar. Skal komme med update på hva det var osv når jeg vet no mere:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Hun skal dit. Må bare få no cash først:p Dem skal jo ha kontant betaling. Men blir bare ett par dager.

Uansett, Takk for svar. Skal komme med update på hva det var osv når jeg vet no mere:D

Gjør det :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også øremidd jeg da, siden hun klør så veldig som du sier. Min har hadd ørebetennelse. Han klødde en del og skakket veldig mye på hodet. Så helt merkelig ut. Det første dyrlegen spurte om da jeg ringte å sa at det virket som det var noe med ørene hans, var om han skakket mye på hodet. Da jeg sa ja, skjønte hu det med en gang..

Så dette kan være enten eller. Men du skal jo sjekke det uansett om noen dager da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også øremidd jeg da, siden hun klør så veldig som du sier. Min har hadd ørebetennelse. Han klødde en del og skakket veldig mye på hodet. Så helt merkelig ut. Det første dyrlegen spurte om da jeg ringte å sa at det virket som det var noe med ørene hans, var om han skakket mye på hodet. Da jeg sa ja, skjønte hu det med en gang..

Så dette kan være enten eller. Men du skal jo sjekke det uansett om noen dager da :whistle:

mm. nå ble jeg enda mer nysgjerrig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min hadde nesemidd en gang. Det er det merkeligste jeg har vært med på, men steike å komisk det var. Gikk å snøfta i et sett. Han stoppa opp ut på tur for å snøfte. Og ganske utrolig at han stopper på tur. Tenk hvor det må ha kilt da. Så det er ikke rart om det er dette altså.

Oppdater oss om hva det er da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også øremidd jeg da, siden hun klør så veldig som du sier. Min har hadd ørebetennelse. Han klødde en del og skakket veldig mye på hodet. Så helt merkelig ut. Det første dyrlegen spurte om da jeg ringte å sa at det virket som det var noe med ørene hans, var om han skakket mye på hodet. Da jeg sa ja, skjønte hu det med en gang..

Så dette kan være enten eller. Men du skal jo sjekke det uansett om noen dager da :whistle:

Å, det slo meg ikke! Kan det ha sammenheng med håravfallet rundt ørene da? Eller, hvordan skilles det fra en betennelse? Regner vel med man tar hudprøve eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håravfallet vil jeg tro kommer av at hu klør seg så voldsomt, men er ikke sikker da. Kan det være eksem hu har fått da? Bare tenker høyt her jeg :lol:

Øremidd kan faktisk også gi ørebetennelse.. Så det ene kan føre til det andre. Rister/skakker hu mye på hodet? For det er et klart tegn på betennelse.

Er ikke sikker på hvordan en hund reagerer på øremidd annet enn at den vil klø seg veldig. Jeg tror jo at din hund ville protestert på rens av ørene hvis det var betennelse. For dette er jo vondt.. men det kan jo være på et tidlig stadium også.

Dyrlegen vi dro til når hunden vår fikk betennelse snuste i ørene hans og skjønte det faktisk ut fra bare det, men hu tok vel prøve fra øregangen så vidt jeg husker også ja :)

Ørebetennelse gir lukt. Så prøv å lukt i ørene hennes.

Ta ørerens på en Q-tips, gni i øret og så kakker du den mot et mørkt underlag eller retter den opp mot et lys. Hvis det er midd så skal du da ha en god sjanse til å se dem røre seg. de er jo små så selvfølgelig veldig vanskelig å se, men verdt et forsøk ;)

Lykke til og hold oss oppdatert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være sopp?

Min får det pga hengeører og mye hår i øra.Vi renser ofte for å holde øra sure etter tips fra vetrinær-dessuten fjerner vi hår i ørene for å gi dem mer luft :lol:

Min klør men det lukter ingenting av øret ,slik det kan gjøre når de har ørebetennelse.Det gjør også vondt,noe sopp ikke gjør før

etter det har pågått en god stund. Uansett lykke til med øra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håravfallet vil jeg tro kommer av at hu klør seg så voldsomt, men er ikke sikker da. Kan det være eksem hu har fått da? Bare tenker høyt her jeg :lol:

Øremidd kan faktisk også gi ørebetennelse.. Så det ene kan føre til det andre. Rister/skakker hu mye på hodet? For det er et klart tegn på betennelse.

Er ikke sikker på hvordan en hund reagerer på øremidd annet enn at den vil klø seg veldig. Jeg tror jo at din hund ville protestert på rens av ørene hvis det var betennelse. For dette er jo vondt.. men det kan jo være på et tidlig stadium også.

Dyrlegen vi dro til når hunden vår fikk betennelse snuste i ørene hans og skjønte det faktisk ut fra bare det, men hu tok vel prøve fra øregangen så vidt jeg husker også ja :)

Ørebetennelse gir lukt. Så prøv å lukt i ørene hennes.

Ta ørerens på en Q-tips, gni i øret og så kakker du den mot et mørkt underlag eller retter den opp mot et lys. Hvis det er midd så skal du da ha en god sjanse til å se dem røre seg. de er jo små så selvfølgelig veldig vanskelig å se, men verdt et forsøk ;)

Lykke til og hold oss oppdatert ;)

Q-tips i øret?! Er det èn ting veterinæren ga streng beskjed om ifht ørerens, så var det nå å aldri, aaallldriii putte q-tips i øret. Det kan, som med mennesker, bare gjøre ting værre. Så vær forsiktig med det!

Men du kan sikkert ta en liten prøve fra helt ytterst i øret for å sjekke for midd. Bare ikke putt den inn i øret der hvor du naturlig ikke ville nådd frem med en bomullspad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt fått sjekket det hos vetrenær.

Har selv nylig vært der for det samme med min valp. Hun klødde veldig og hadde mye ørevoks.( det luktet ikke vondt av ørene første ukene....) Vi hadde vært hos dyrlegen bare 1 uke tidligere og jeg ba om sjekk av ørene siden jeg syns hun hadde mye ørevoks. de så ingenting unormalt da( etter en rask kikk og lukting)

Uken etter fikk hun derimot bekreftet både øremidd (derfor mye ørevoks) og betennelse i begge ører......stakkar liten :P:P

Bare glad hun fikk behandlig i tide så det ikke gikk i mellomøret... :P

Nå er vi midt i behandlingperioden og har fått et middel som skal virke mot begge deler.

Ville vært litt forsiktig med for mye rensing av ørene...Det kan øke problemet.

Har selv kjøpt ørerens som vi skal bruke regelmessig og forebyggende.

Lykke til iallefall, håper på det beste..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase som er veldig utsatt for ørebetennelser, på grunn av de lange og tunge ørene. Det blir fort tett og klamt inni der gitt...

Symptomer hos mine har alltid vært kløe, vondt lukt, mye puss og voks, og skakking/risting på hodet. Det har variert litt mellom sopp- og bakterieinfeksjon, og sopp er den verste. Verre for hundene og verre å bli kvitt, for min del i hvert fall.

Ta en tur til veterinæren dersom du mistenker infeksjon eller betennelse, det er skummelt å begynne å tukle med ørene på egenhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Carro
Q-tips i øret?! Er det èn ting veterinæren ga streng beskjed om ifht ørerens, så var det nå å aldri, aaallldriii putte q-tips i øret. Det kan, som med mennesker, bare gjøre ting værre. Så vær forsiktig med det!

Men du kan sikkert ta en liten prøve fra helt ytterst i øret for å sjekke for midd. Bare ikke putt den inn i øret der hvor du naturlig ikke ville nådd frem med en bomullspad...

Det var nok det hun mente :wub: Det kan være greit å få en liten prøve av det for å se om det er midd. Selfølgelig skal man ikke pakke hele q-tipsen i øret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei en liten oppdatering på Maia`s problemer. Hun har ikke klødd no særlig nå på 3 dager. Iallefall ikke i forhold til det hun gjorde. Jeg renser fremdeles ørene hver dag så dem er rene så det holder etter. Hår har hun ikke inni ørene. (hun har knapt ører:p) Men uansett om kløinga skulle stoppe opp helt så skal hun til vetrinæren for å få en grundig sjekk, og er det noe så får vi fikse det. Nei jeg fikk beskjed om å bruke q-tips når jeg kjøpte hunden og når vi var hos vetrinæren første gangen så dem at jeg ikke måtte gjøre det og dem viste meg hvordan jeg skulle gjøre det osv, så fikk ett kurs i ørevask i samme slengen. Men som sagt .. Kommer med oppdatering når jeg har vært hos vetrinæren. Skal bestille time i morgen. Så får vel en på onsdag eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi hjemme igjen og maia er neddopa. Vel. Det var en øre infeksjon.Og sjansen for at den kan bli kronisk er der.(får inderlig ikke håpe det). Og da var det ikke mye vetrinæren kunne gjøre:(. Så nå er det øredråper i 10dager. Så får håpe dem hjelper. Hun hadde forøvrig en liten hudinfeksjon på halsen men at salve ville ta den. Så blæh. Nei får håpe det går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag etter og medisinen har allerede gjort underverker. hun klør seg mye Mye minde om ikke i det hele tatt lenger så det er lys i tunnellen ser det ut som:D hun er litt dårlig i magen siden i går. Bare spydd 2 ganger ( 1 i går og 1 i dag) og tissa i gangen(igår9 og litt mer fart på tarmsystemet:p ikke diarè men litt sånn "løs".regner med og tror det er pga sprøyta som slo henne ut i går som gjør det. Og så sutrer hun litt da:p Men uansett. Ser lyst ut:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Blæh-- Nå begynner jeg og bli rådvill. Hun ble helt bra etter medisinen sist gang men nå virker det som venstre øre har begynnt og plage henne igjen. Vi snakket forsåvidt om muligheter sist gang jeg var der om det skulle ta seg opp igjen. må også sies at ingen av dem symptomene på ørebetennelse eller no er der. ørene ser fine ut, ingen økt voksproduksjon og dem lukter ikke ille. Men hver morgen så er det ca en times tid med risting og kløing og så gir det seg virker det som. så er det påan igjen dagen etter. Men hun klør ikke så mye som sist heller. er vel mer risting denne gangen. Men tilbake til alternativene jeg hadde ifølge vetrinæren. alternativ 1= operasjon som dem hadde lite lyst til og utføre pga den var veldig krevende av både kirug og hund. men om det er krevende for kirugen bryr jeg meg fint lite om siden det er det dem fr betalt for. anyways, den var visst meget smertefull i etterkant og risken for at hun ikke blir bra av den var sånn 50-50. Alternativ 2: avliving. sistnevnte kommer jeg til og slite med og har egentlig ikke lyst og tenke tanken en gang. Siden hun er kun 8mnd og betyr alt liksom. Men kan ikke tenke på meg selv heller. For dem kan ikke sette henne på øredråpen i 8-14år. Men anyways tok en titt i øret hennes nu og der var det ett bitte lite flak med voks som satt bom fast. tok det bort og da retta øret seg opp så kanskje det var det:S hvem vet. Begge ørene er gullende rene og overdriver ikke rensingen heller. fargen er helt normal og det lukter ikke vondt av dem. Så får vel se det ann litt tenker jeg. Når hun hadde ørebetennelse sist gang var det kløing så å si hele tiden konstant. ørene var hovne og uansett hvor mye jeg rensa ørene var det fullt igjen dagen etter. Sånn har det ikke vært nå. Så får det bare ikke til og stemme. Men at jeg skriver så mye på ett forum er jo enda værre:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...