Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det en slik som Goldie, men i større format?

TrudeM

Recommended Posts

Jeg sitter å tenker på hvor fantastisk Goldie egentlig er:

Hun er lettlært, kreativ, glad i å trene, lett å forsterke osv.

Stresser så og si aldri. Hun er veldig rolig og behagelig av seg.

Er rolig i forskjellige miljøer. Hallo?! Hun la seg til å sove da vi var hos veterinæren. Hvem gjør det liksom?

Hun elsker mennesker, da spesielt barn.

Hun går bra med alle hunder, og om det er noen hun ikke liker, trekker hun seg bare unna. Hun liker ikke stressede hunder, noe jeg synes er greit.

Stikker ikke av (det har jo med trening å gjøre selvfølgelig)

har en fin av og på knapp

Elsker å kjøre bil

Hun kan både være med å gå lange turer i skogen løs, og gå turer på 15min i bånd. Spiller ingen rolle. Hun er like fornøyd

Takler fint å være alene både hjemme og i bilen. Hun kan også bli bindt fast alene, men det gjør jeg aldri, kun hvis vi f.eks skal gå tur og jeg finner ut at jeg har glemt noe inne. Da binder jeg henne kanskje fast mens jeg går inn og henter det.

Det eneste minuset er at hun kan være litt vanskelig å gre på bena og å klippe klørne på, og ja vi trener på det, og det går bedre for hver gang:) En annen ting er at hun er i det minste laget og kan bjeffe litt noen ganger (noe som er greit, men vi trener allikevel på å holde munnen lukket i visse situasjoner, hehe).

Det jeg lurer på er om det finnes en rase som er slik jeg beskriver, men litt større? Er jeg sær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn som deg tenker jeg også. Papillon er en super rase (førerorientert, våken og rask som det holder), men kunne gjerne tenkt meg litt større hund neste gang, men med papillonen sine egenskaper. Har forøverig funnet en større rase som kan passe meg neste gang, så håper du også finner en som passer deg :whistle:

Som Jeanett sier, tror jeg en labbis kan passe til ''kravene'' dine. Noe må jo trenes inn også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg vil ha labrador, hvertfall ikke nå, kanskje senere. Vet ikke hvorfor.

Har hatt storpuddel før, og hun var veldig fin. Kanskje jeg skal få meg en til, hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he nå er jeg spent på hva du kommer frem til Trude.. Rasen vår er jo knall vettu. Spent på hva du vurderer og om du har kommet frem til ett svar på spørsmålet?

Ja, rasen er flott:)

Har ikke bestemt meg ennå, men tror kanskje jeg skal få meg en havanais til. Blir bedre for Goldie å ha en på sin egen størrelse å leke med tror jeg. Må bare finne oppdretter først. Kunne godt fått en bolonka til også, men det tror jeg må vente. De er litt små og det er så fryktelig langt for meg å reise, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En havanais er jo ett flott valg. Du får forhøre deg med Havana og kikke på bichonhavanais forumet da vettu. Lykke til med det endelige valget. Hadde det ikke vært for at jeg har blitt så begeistret for bolonkaen hadde jeg valgt havanaisen jeg også faktisk. Ikke så altfor ulik heller da. Får oppdater oss etterhvert da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
En havanais er jo ett flott valg. Du får forhøre deg med Havana og kikke på bichonhavanais forumet da vettu. Lykke til med det endelige valget. Hadde det ikke vært for at jeg har blitt så begeistret for bolonkaen hadde jeg valgt havanaisen jeg også faktisk. Ikke så altfor ulik heller da. Får oppdater oss etterhvert da :)

Ja, bolonkaen er flott, og jeg SKAL ha en til, bare ikke nå:)

Snakket med en havanais oppdretter i dag og hun ventet et kull nå i løpet av de neste dagene. Skulle ringe henne tilbake neste uke igjen. Vi får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...