Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjelltur?


ingervildesaua

Recommended Posts

Valpen min er nå 9 uker og til vanlig pleier jeg å gå med Arwen oppi fjellet på en måte :P det er ikke mange bakker der og ikke sånn "tungt fjellterreng" Det er mye flate og enkelt og fint for valper. Jeg har en samojed tispe, og tenkte at hun kanskje hadde godt av dette en liten stund. Er det for tidlig eller kan jeg ta hundene med? Vi tar alltid mye pauser og koser oss, så det er ikke noe blodarbeid akkurat. ;) Jeg vil gjerne ha deres meninger om dette om det er for tidlig, eller om jeg kan ta meg en liten tur med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aynï har vært med på tur med meg og Tulla. Hun var ikke akkurat ni uker, men litt eldre. Vi gikk ganske langt, ca halvannen time med pauser. Grunnen til at jeg ikke tok henne med før, var fordi hun var så utrolig liten og gikk veeeeldig sakte i forhold til Tulla. Dessuten skulle alts undersøkes. Hadde det vært en springervalp jeg hadde med meg, hadde jeg tatt henne med, da går ting litt raskere, de er jo tross alt større liksom. Men jeg ville kanskje tatt med valpen alene i skogen/fjellet først, sånn at den får luktet litt alene og blitt litt kjent med miljøet før man skal gå noe særlig.

Første skogsturen jeg og Aynï hadde var med kun oss, og da gikk vi 50-100m innover en skogsvei, og lot henne utforske ting helt på egen hånd. Går hun sammen med Tulla, så GÅR hun mye mer, opptatt av å følge med på Tulla og ikke bli forlatt noe sted. Hadde vi gått alene, hadde hun ikke gått så raskt, og hun hadde brukt mer tid på å undersøke. Så her gjør vi begge deler altså, men aller først får hun en tur alene, hvor hun får utforske ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aynï har vært med på tur med meg og Tulla. Hun var ikke akkurat ni uker, men litt eldre. Vi gikk ganske langt, ca halvannen time med pauser. Grunnen til at jeg ikke tok henne med før, var fordi hun var så utrolig liten og gikk veeeeldig sakte i forhold til Tulla. Dessuten skulle alts undersøkes. Hadde det vært en springervalp jeg hadde med meg, hadde jeg tatt henne med, da går ting litt raskere, de er jo tross alt større liksom. Men jeg ville kanskje tatt med valpen alene i skogen/fjellet først, sånn at den får luktet litt alene og blitt litt kjent med miljøet før man skal gå noe særlig.

Første skogsturen jeg og Aynï hadde var med kun oss, og da gikk vi 50-100m innover en skogsvei, og lot henne utforske ting helt på egen hånd. Går hun sammen med Tulla, så GÅR hun mye mer, opptatt av å følge med på Tulla og ikke bli forlatt noe sted. Hadde vi gått alene, hadde hun ikke gått så raskt, og hun hadde brukt mer tid på å undersøke. Så her gjør vi begge deler altså, men aller først får hun en tur alene, hvor hun får utforske ting selv.

Okei. Tia er ikke så veldig treg lenger. Hun ligger alt litt etter, men er ikke såå opptatt med Arwen, hun er heller litt for segg selv ;) Men kan prøve det du sa og se om det funker. Takk for tips iallfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok greit. Alt med måte! Dette er ikke noe vi gjør hver dag akkurat, tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger Aynï har vært med på lengre tur med Tulla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...