Gå til innhold
Hundesonen.no

Spill død


Iago

Recommended Posts

Tuddeluuu!

Nikita (en norsk elghund grå) og jeg skulle trene i går. Vi øvde på å spille død, det gikk lettere å lettere å få henne på siden med hodet ned.

Metoden jeg brukte er sånn:

-Jeg har en godbit i hånden, tar den nesten ved snuten hennes og tar hånden mot ryggen så hun må bøye seg etter (av og til snur hun bare hodet men etter hvert gjorde hun det ikke). Så tar jeg godbiten på gulvet sånn at hun på ta hodet ned for å få tak i godbiten.

Etter hvert la jeg til komandoen PANG, etter å ha gjort øvelsen en hel del gangen med PANG så ville hun fortsatt ikke gjøre det uten at jeg tar hånden bak ryggen. Men det er jo forståelig :P

Når jeg gjorde det idag igjen så gikk det kjempe bra, men jeg må bruke hånden bak ryggen hennes, jeg kan ikke stå å si PANG også legger hun seg ned selv om han kan det (tror jeg ;) )

Skal jeg kanskje bruke en annen metode eller annen komando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en annen metode.

Fikk han til og legge seg ned og når han lå heelt rolig med hodet ned, peket jeg på han akkurat som jeg hadde en pistol i hånden og så pang! Og når han lå helt rolig så jeg PANG, og klikket med en gang! Dette lære han seg ganske fort! Så nå kan jeg peke på han som om jeg har en pistol i hånd og si PANG og han legger seg ned og leker død, og vis jeg er litt sen med og gi klikke, legger han poten over snuten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en annen metode.

Fikk han til og legge seg ned og når han lå heelt rolig med hodet ned, peket jeg på han akkurat som jeg hadde en pistol i hånden og så pang! Og når han lå helt rolig så jeg PANG, og klikket med en gang! Dette lære han seg ganske fort! Så nå kan jeg peke på han som om jeg har en pistol i hånd og si PANG og han legger seg ned og leker død, og vis jeg er litt sen med og gi klikke, legger han poten over snuten :P

Takk for tips ! :P Den metoden virket smart, skal prøve sånn neste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde slik:

Aysha ruller egentlig ganske mye av seg selv. Så en gang hun rullet på bakken klikket jeg + godbit. Hun gjorde det igjen klikk + godbit. Etter ca. 5 ganger la jeg på kommando, og nå ruller hun på kommando "Rull." Vi holder på å lære spill død slik: Jeg klikker + godbit når hun ligger helt stille på ryggen (hun legger seg slik i hagen en del :ahappy:) har bare hatt en økt med trening på spill død, men vi trener litt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På min fungerte det å bare minske håndbevegelsen fra å dra hånda over ryggen til og tilslutt kunne gjøre en liten bevegelse når jeg "skyter" og sier pang samtidig :lol: Med litt tolmodighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...