Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?

Linx

Recommended Posts

Jeg har lest side opp og side ned i et par år, rasebeskrivelser, rasevelgere, spurt kjente osv. hvilken rase er det jeg egentig er på jakt etter, og som passer for meg?

Etter enda å ikke være helt i mål med rase vil jeg spørre dere der ute som alt har hund, og hvilken rase som dere tror passer til meg? :lol:

Siden det er min første hund så er det er del raser jeg allerede har sett bort fra. Jeg tar ikke lett på det å ha hund og derfor bruker jeg utrolig mye tid på rasevalget, men også hundehold, hundegrener, stell, sykdom, oppdrettere, oppfostring og metoder mm. og jeg har så uendelig mye mer og lære enda, og blir aldri utlært men jeg blir i allefall bedre forberedt. Jeg kommer sikkert til å ha tusen nye spørsmål når jeg først har hunden i hus, hihi.. :( Hunder jeg ikke helt ser for meg er disse;

- Store, krevende hunder med mye aktivitetsbehov

- De fleste terriere

- spisshunder (bjeff)

- Gjeterhunder (tenker de mest krevende BC, Aussie m.fl.)

- Jeg går ikke etter utseende når jeg velger rase men det er noen raser jeg rett og slett ikke kunne tenkt meg Cavalier er en av dem..

Jeg skal kjøpe meg hund for første gang og leter etter hunderasen for MEG. Det har vært enklere sagt enn gjort...

Jeg har hele livet vært rundt hunder men det blir ikke helt det samme som å ha en selv.

Kriteriene har jeg hatt klart for meg lenge;

- middels str. Liten er også greit.

- Røyter ikke/lite (mye pelsstell er helt i orden) :(

- Glad

- middels til stort aktivitetsbehov (Både mye hodebry og mye lek men også rolige dager, så må kunne slappe av og ikke gå på veggen, samtidig alltid være klar for en liten runde med frisbee f.eks.) (og jeg skal selvfølgelig lære hunden ro og ikke stresse unødvendig opp)

- veldig leken

- kan være reservert mot fremmede (og mer imøtekommende)

- Lettlært

- ikke sta

- "Eager to please"

- Uredd og tøff

- Jeg bor like ved tur-muligheter, til fjells og til skogs, og vanns.

- lite jaktinstinkt.

- Ønsker å bruke hunden til lek og morro, som flyball, frisbee, Lydighet, Agility, muligens også litt utstilling, turkompis, bestevenn, koseklump, sofakompanjong, vaktbikkje, Det viktigste er at vi begge finner det vi synes er gøy sammen. Det er ikke slik at jeg mener jeg skal bli best i alle grener her, men at jeg og hunden har det gøy sammen, kanskje også i grener jeg ikke har nevnt ovenfor.

Jeg kommer til å gå mange kurs og lære mest mulig om mest mulig, sammen med hunden, så ser vi hvordan det går.

Puddel er en av hundene jeg har vært innom og vurderer sterkt, men jeg ønsker andre forslag.

Oj.. ble langt dette.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer???

DS passer ikke ifølge ønskelisten da de har både jaktinstinkt, vaktinstinkt (lager lyd) samt at ts ikke ønsker en sta hund.

Pointer ?

-jaktinstingt.

-lett lært.

-glade hunder.

-Ganske stort aktivitets nivå.

-Leken.

Men de kan røyte ...

Hvordan får du en jakthund til å passe inn i lite jaktinstinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo en Portugisisk vannhund! :lol: Alt du har satt opp av kriterier stemmer med rasen. Personlig synes jeg vannhunden er en penere hund en puddelen, du får den jo i to pelsvarianter, en krøllete og en med rettere pels.

Det står mye om rasen på hjemmesiden min: http://www.portisen.com

Bare spør om du lurer på noe med rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å lure på da? :lol:

Kriteriene har jeg hatt klart for meg lenge;

- middels str. Liten er også greit.

- Røyter ikke/lite (mye pelsstell er helt i orden) :D

- Glad

- middels til stort aktivitetsbehov (Både mye hodebry og mye lek men også rolige dager, så må kunne slappe av og ikke gå på veggen, samtidig alltid være klar for en liten runde med frisbee f.eks.) (og jeg skal selvfølgelig lære hunden ro og ikke stresse unødvendig opp)

- veldig leken

- kan være reservert mot fremmede (og mer imøtekommende)

- Lettlært

- ikke sta

- "Eager to please"

- Uredd og tøff

- Jeg bor like ved tur-muligheter, til fjells og til skogs, og vanns.

- lite jaktinstinkt.

- Ønsker å bruke hunden til lek og morro, som flyball, frisbee, Lydighet, Agility, muligens også litt utstilling, turkompis, bestevenn, koseklump, sofakompanjong, vaktbikkje, Det viktigste er at vi begge finner det vi synes er gøy sammen. Det er ikke slik at jeg mener jeg skal bli best i alle grener her, men at jeg og hunden har det gøy sammen, kanskje også i grener jeg ikke har nevnt ovenfor.

Du beskriver jo en dverg/mellompuddel. :P

En puddel, mellom eller dverg, har alle de egenskapene du beskriver. :( Med unntak av at jaktinnstinktet på puddel varierer veldig, noen har mye, andre har ingenting, men dette forhører du deg med oppdretter om. Du ville heller ikke ha en sta hund, tja.. puddelen kan være sta (men ikke terrier-sta..), mer egenrådig og det kommer av at den kjeder seg lett. Puddelen er en klok hund som ikke gidder å trene 10 repitisjoner etter hverandre, det setter krav til eieren om å gjøre treningen mer variert og spennende. Puddelen kan brukes til det meste, agility er en super sport for puddel, lydighet er også supert (om du er flink til å varierer treningen). Selv har jeg så smått tenkt på rundering og blodspor som aktiviteter Sølve og jeg kan teste ut. :(

Det eneste som er "dumt" med puddel er at det er vanskelig å være middels interessert i utstilling og ha puddel.. selv er jeg middel interessert i å stille ut min Sølve, men jeg er også lite interessert i pelsstell.. :rolleyes: og det er dårlig kombinasjon rett og slett fordi det er enormt med pelsstell som må til for å kunne stille en puddel. Jeg har derfor lagt valpeutstillingsplanene på hylla og klipt ned min puddel, slik at jeg slipper lett unna floke og kladdetiden ved 8 mnd alder, og så får vi heller spare pels til neste sommer og se om det blir noe utstillinger da. Men det er bare sånn det er med "pelsraser". ;)

Bichon Frisè og Bichon Havanais kan også være alternativer. Havanaisen er en super rase som jeg virkelig har fått øynene opp for, men den kan Havana sikkert fortelle mer om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo en Portugisisk vannhund! :lol: Alt du har satt opp av kriterier stemmer med rasen. Personlig synes jeg vannhunden er en penere hund en puddelen, du får den jo i to pelsvarianter, en krøllete og en med rettere pels.

Det står mye om rasen på hjemmesiden min: http://www.portisen.com

Bare spør om du lurer på noe med rasen!

Var inne på siden din, litt av en sjønnhet du har av en portis :D Absolutt en rase å titte nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å lure på da? :lol:

Du beskriver jo en dverg/mellompuddel. :P

En puddel, mellom eller dverg, har alle de egenskapene du beskriver. :( Med unntak av at jaktinnstinktet på puddel varierer veldig, noen har mye, andre har ingenting, men dette forhører du deg med oppdretter om. Du ville heller ikke ha en sta hund, tja.. puddelen kan være sta (men ikke terrier-sta..), mer egenrådig og det kommer av at den kjeder seg lett. Puddelen er en klok hund som ikke gidder å trene 10 repitisjoner etter hverandre, det setter krav til eieren om å gjøre treningen mer variert og spennende. Puddelen kan brukes til det meste, agility er en super sport for puddel, lydighet er også supert (om du er flink til å varierer treningen). Selv har jeg så smått tenkt på rundering og blodspor som aktiviteter Sølve og jeg kan teste ut. :(

Det eneste som er "dumt" med puddel er at det er vanskelig å være middels interessert i utstilling og ha puddel.. selv er jeg middel interessert i å stille ut min Sølve, men jeg er også lite interessert i pelsstell.. :rolleyes: og det er dårlig kombinasjon rett og slett fordi det er enormt med pelsstell som må til for å kunne stille en puddel. Jeg har derfor lagt valpeutstillingsplanene på hylla og klipt ned min puddel, slik at jeg slipper lett unna floke og kladdetiden ved 8 mnd alder, og så får vi heller spare pels til neste sommer og se om det blir noe utstillinger da. Men det er bare sånn det er med "pelsraser". ;)

Bichon Frisè og Bichon Havanais kan også være alternativer. Havanaisen er en super rase som jeg virkelig har fått øynene opp for, men den kan Havana sikkert fortelle mer om. :P

Mellompuddelen har jeg sett MYE på da den er den som er mest aktuell, men det at den er sta..hmm.. her må det vel gå an med et par repetisjoner av en øvelse, for så å leke litt, og deretter ta en helt ny, ukjent øvelse og så tilbake til den første igjen..? eller blir det bare surr, kanskje? :D

Coton de tulear er også en herlig, liten krabat jeg har sett på men vet ikke helt hvordan de egner seg med lydighet og flyball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen har jeg sett MYE på da den er den som er mest aktuell, men det at den er sta..hmm.. her må det vel gå an med et par repetisjoner av en øvelse, for så å leke litt, og deretter ta en helt ny, ukjent øvelse og så tilbake til den første igjen..? eller blir det bare surr, kanskje? :lol:

Det kan fort bli litt surr for de fleste raser det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...