Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer for meg?


Linx

Recommended Posts

Jeg har lest side opp og side ned i et par år, rasebeskrivelser, rasevelgere, spurt kjente osv. hvilken rase er det jeg egentig er på jakt etter, og som passer for meg?

Etter enda å ikke være helt i mål med rase vil jeg spørre dere der ute som alt har hund, og hvilken rase som dere tror passer til meg? :lol:

Siden det er min første hund så er det er del raser jeg allerede har sett bort fra. Jeg tar ikke lett på det å ha hund og derfor bruker jeg utrolig mye tid på rasevalget, men også hundehold, hundegrener, stell, sykdom, oppdrettere, oppfostring og metoder mm. og jeg har så uendelig mye mer og lære enda, og blir aldri utlært men jeg blir i allefall bedre forberedt. Jeg kommer sikkert til å ha tusen nye spørsmål når jeg først har hunden i hus, hihi.. :( Hunder jeg ikke helt ser for meg er disse;

- Store, krevende hunder med mye aktivitetsbehov

- De fleste terriere

- spisshunder (bjeff)

- Gjeterhunder (tenker de mest krevende BC, Aussie m.fl.)

- Jeg går ikke etter utseende når jeg velger rase men det er noen raser jeg rett og slett ikke kunne tenkt meg Cavalier er en av dem..

Jeg skal kjøpe meg hund for første gang og leter etter hunderasen for MEG. Det har vært enklere sagt enn gjort...

Jeg har hele livet vært rundt hunder men det blir ikke helt det samme som å ha en selv.

Kriteriene har jeg hatt klart for meg lenge;

- middels str. Liten er også greit.

- Røyter ikke/lite (mye pelsstell er helt i orden) :(

- Glad

- middels til stort aktivitetsbehov (Både mye hodebry og mye lek men også rolige dager, så må kunne slappe av og ikke gå på veggen, samtidig alltid være klar for en liten runde med frisbee f.eks.) (og jeg skal selvfølgelig lære hunden ro og ikke stresse unødvendig opp)

- veldig leken

- kan være reservert mot fremmede (og mer imøtekommende)

- Lettlært

- ikke sta

- "Eager to please"

- Uredd og tøff

- Jeg bor like ved tur-muligheter, til fjells og til skogs, og vanns.

- lite jaktinstinkt.

- Ønsker å bruke hunden til lek og morro, som flyball, frisbee, Lydighet, Agility, muligens også litt utstilling, turkompis, bestevenn, koseklump, sofakompanjong, vaktbikkje, Det viktigste er at vi begge finner det vi synes er gøy sammen. Det er ikke slik at jeg mener jeg skal bli best i alle grener her, men at jeg og hunden har det gøy sammen, kanskje også i grener jeg ikke har nevnt ovenfor.

Jeg kommer til å gå mange kurs og lære mest mulig om mest mulig, sammen med hunden, så ser vi hvordan det går.

Puddel er en av hundene jeg har vært innom og vurderer sterkt, men jeg ønsker andre forslag.

Oj.. ble langt dette.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergschnauzer???

DS passer ikke ifølge ønskelisten da de har både jaktinstinkt, vaktinstinkt (lager lyd) samt at ts ikke ønsker en sta hund.

Pointer ?

-jaktinstingt.

-lett lært.

-glade hunder.

-Ganske stort aktivitets nivå.

-Leken.

Men de kan røyte ...

Hvordan får du en jakthund til å passe inn i lite jaktinstinkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo en Portugisisk vannhund! :lol: Alt du har satt opp av kriterier stemmer med rasen. Personlig synes jeg vannhunden er en penere hund en puddelen, du får den jo i to pelsvarianter, en krøllete og en med rettere pels.

Det står mye om rasen på hjemmesiden min: http://www.portisen.com

Bare spør om du lurer på noe med rasen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å lure på da? :lol:

Kriteriene har jeg hatt klart for meg lenge;

- middels str. Liten er også greit.

- Røyter ikke/lite (mye pelsstell er helt i orden) :D

- Glad

- middels til stort aktivitetsbehov (Både mye hodebry og mye lek men også rolige dager, så må kunne slappe av og ikke gå på veggen, samtidig alltid være klar for en liten runde med frisbee f.eks.) (og jeg skal selvfølgelig lære hunden ro og ikke stresse unødvendig opp)

- veldig leken

- kan være reservert mot fremmede (og mer imøtekommende)

- Lettlært

- ikke sta

- "Eager to please"

- Uredd og tøff

- Jeg bor like ved tur-muligheter, til fjells og til skogs, og vanns.

- lite jaktinstinkt.

- Ønsker å bruke hunden til lek og morro, som flyball, frisbee, Lydighet, Agility, muligens også litt utstilling, turkompis, bestevenn, koseklump, sofakompanjong, vaktbikkje, Det viktigste er at vi begge finner det vi synes er gøy sammen. Det er ikke slik at jeg mener jeg skal bli best i alle grener her, men at jeg og hunden har det gøy sammen, kanskje også i grener jeg ikke har nevnt ovenfor.

Du beskriver jo en dverg/mellompuddel. :P

En puddel, mellom eller dverg, har alle de egenskapene du beskriver. :( Med unntak av at jaktinnstinktet på puddel varierer veldig, noen har mye, andre har ingenting, men dette forhører du deg med oppdretter om. Du ville heller ikke ha en sta hund, tja.. puddelen kan være sta (men ikke terrier-sta..), mer egenrådig og det kommer av at den kjeder seg lett. Puddelen er en klok hund som ikke gidder å trene 10 repitisjoner etter hverandre, det setter krav til eieren om å gjøre treningen mer variert og spennende. Puddelen kan brukes til det meste, agility er en super sport for puddel, lydighet er også supert (om du er flink til å varierer treningen). Selv har jeg så smått tenkt på rundering og blodspor som aktiviteter Sølve og jeg kan teste ut. :(

Det eneste som er "dumt" med puddel er at det er vanskelig å være middels interessert i utstilling og ha puddel.. selv er jeg middel interessert i å stille ut min Sølve, men jeg er også lite interessert i pelsstell.. :rolleyes: og det er dårlig kombinasjon rett og slett fordi det er enormt med pelsstell som må til for å kunne stille en puddel. Jeg har derfor lagt valpeutstillingsplanene på hylla og klipt ned min puddel, slik at jeg slipper lett unna floke og kladdetiden ved 8 mnd alder, og så får vi heller spare pels til neste sommer og se om det blir noe utstillinger da. Men det er bare sånn det er med "pelsraser". ;)

Bichon Frisè og Bichon Havanais kan også være alternativer. Havanaisen er en super rase som jeg virkelig har fått øynene opp for, men den kan Havana sikkert fortelle mer om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo en Portugisisk vannhund! :lol: Alt du har satt opp av kriterier stemmer med rasen. Personlig synes jeg vannhunden er en penere hund en puddelen, du får den jo i to pelsvarianter, en krøllete og en med rettere pels.

Det står mye om rasen på hjemmesiden min: http://www.portisen.com

Bare spør om du lurer på noe med rasen!

Var inne på siden din, litt av en sjønnhet du har av en portis :D Absolutt en rase å titte nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe å lure på da? :lol:

Du beskriver jo en dverg/mellompuddel. :P

En puddel, mellom eller dverg, har alle de egenskapene du beskriver. :( Med unntak av at jaktinnstinktet på puddel varierer veldig, noen har mye, andre har ingenting, men dette forhører du deg med oppdretter om. Du ville heller ikke ha en sta hund, tja.. puddelen kan være sta (men ikke terrier-sta..), mer egenrådig og det kommer av at den kjeder seg lett. Puddelen er en klok hund som ikke gidder å trene 10 repitisjoner etter hverandre, det setter krav til eieren om å gjøre treningen mer variert og spennende. Puddelen kan brukes til det meste, agility er en super sport for puddel, lydighet er også supert (om du er flink til å varierer treningen). Selv har jeg så smått tenkt på rundering og blodspor som aktiviteter Sølve og jeg kan teste ut. :(

Det eneste som er "dumt" med puddel er at det er vanskelig å være middels interessert i utstilling og ha puddel.. selv er jeg middel interessert i å stille ut min Sølve, men jeg er også lite interessert i pelsstell.. :rolleyes: og det er dårlig kombinasjon rett og slett fordi det er enormt med pelsstell som må til for å kunne stille en puddel. Jeg har derfor lagt valpeutstillingsplanene på hylla og klipt ned min puddel, slik at jeg slipper lett unna floke og kladdetiden ved 8 mnd alder, og så får vi heller spare pels til neste sommer og se om det blir noe utstillinger da. Men det er bare sånn det er med "pelsraser". ;)

Bichon Frisè og Bichon Havanais kan også være alternativer. Havanaisen er en super rase som jeg virkelig har fått øynene opp for, men den kan Havana sikkert fortelle mer om. :P

Mellompuddelen har jeg sett MYE på da den er den som er mest aktuell, men det at den er sta..hmm.. her må det vel gå an med et par repetisjoner av en øvelse, for så å leke litt, og deretter ta en helt ny, ukjent øvelse og så tilbake til den første igjen..? eller blir det bare surr, kanskje? :D

Coton de tulear er også en herlig, liten krabat jeg har sett på men vet ikke helt hvordan de egner seg med lydighet og flyball?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddelen har jeg sett MYE på da den er den som er mest aktuell, men det at den er sta..hmm.. her må det vel gå an med et par repetisjoner av en øvelse, for så å leke litt, og deretter ta en helt ny, ukjent øvelse og så tilbake til den første igjen..? eller blir det bare surr, kanskje? :lol:

Det kan fort bli litt surr for de fleste raser det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...