Gå til innhold
Hundesonen.no

Border collie unghund- et problem

ipadda

Recommended Posts

Hei.

Tanten min har fått seg en Border Collie valp, den er nå 5 måneder.

De har slitt lenge med å få den stueren, men det begynner og komme seg..

Max som hunden heter, har begynnt å bli virkelig krevende, og de sliter med og få han til.

Jeg har nå tilbudt meg å gå kurs og ha ham hjemme hos meg i de 10 ukene kurset varer, mot at de betaler kurs og för under oppholdet.

Fra før av har jeg en Dansk Svensk Gårdshund tispe på snart 5 måneder, hun er stueren, kjempe flink på innkallinger og får nå lov å gå løs i huset mens vi er på skole o.l

Men jeg tviler litt på å ha max hjemme, da jeg ikke vet hvordan det vil gå med to valper i huset, og jeg har ikke lyst at Betty skal lære noe av max´s ugang..

Jeg var veldig imot at tanten og typen skulle få seg hund, og det at de skulle ha border ble ikke bedre fra min side..

De har ingen erfaring med hund fra før av.

Jeg har en misstanke om at hunden er en smule understimulert, og jeg snakket med henne på telefon et par timer i går.

Jeg spørte hvor mye og hvor ofte de lufter ham, til svar fikk jeg at de gikk ut med ham på morningen, og at han fikk ca 2 lange turer i uken. Jeg fortalte henne at dette var alt for lite for en Border Collie, og at de aldri ville få ham stueren hvis de ikke går ut med ham etter at han har lekt, spist osv....

Jeg har veldig lyst å hjelpe til, jeg går lang tur hver dag, og trener utstilling på torsdag.

Hver onsdag er jeg med på felles turer, hvor hundene får springe løs og kose seg!

Problemet mitt er at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i ting, kan jeg ha begge valpene i huset ??

Betty er ingen krevende hund, men jeg har ikke lyst hun skal lære og bli det :)

Hva tror du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ikke at dette er noe hjelp, men ville det ikke være bedre å få dem til å gå kurs med hunden selv? Hjelpe dem og støtte dem i hverdagen og lære dem om hva en hund trenger. Saken er at jeg tror faktisk ikke hunden vil bli noe bedre hjemme hos dem av at du har den hos deg og trener den. Familien til ei venninde av meg fikk seg en vorstehund på impulskjøp. Det var en herlig hund med en fantastisk mentalitet, men i huset deres ble han et monster. Alt for krevende for dem. De omplasserte klokelig hunden til en jeger som straks fikk skikk på den, men hver gang han var hjemme hos dem på besøk falt han tilbake til de gamle, dårlige vanene han hadde hatt mens han bodde der. En gang jeg var der og han kom på besøk var det første han gjorde å løpe en runde turbo rundt i stua, hoppe opp på bordet og stjele et rundstykke. Den hunden gjorde aldri sånt hjemme hos sin nye eier eller andre steder, men han forbandt dem og stedet med at han kom unna med det meste og kunne styre som han ville. At bordervalpen blir lydig og grei på kurs med deg og hjemme hos deg betyr ikke at den trenger å bli det hos tanten din. Og ikke lærer tanta di noe av det heller.

Så mitt forslag er at du heller får dem på kurs og prøver å lære dem en del om hva det vil si å ha hund, så kan du heller være snill og avlaste dem litt i løpet av uka ved å ta han med på turer osv hvis de bor nærme nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det jo litt sånn... at kanskje du ikke skal "vise" hunden at det finnes et bedre liv, hvis han først er "dømt" til å være der hos disse eierne...

At han ikke lærer at det finnes et liv med lange turer, morsomt hodearbeide, og så videre. Håpet får være at han tilpasser seg livet hos tanten din, og ikke vet så mye om en annen verden enn det.

Man kan ikke "redde" andre, men kanskje er det bedre for hundene at de ikke vet om så mye annet? Hva folk som dette skal med hund, får nå være - det er nok av slike eiere, tror jeg; border collie har høye registreringstall, og så mange aktive eiere som gjør alt riktig, finnes det vel neppe...?

Kjente noen som i en periode passet en voksen hund, som da brått fikk mye tur, mye stell, et godt liv, og de angret seg i ettertid - når eieren, som ikke ville innse at ting ikke var som de skulle, kom på besøk sammen med hunden når den var tilbake hos vedkommende, så ville knapt hunden gå igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akela har egentlig skrevet alt jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt, og hun har et veldig godt poeng.

Prøv heller å oppmuntre eierne til kurs og mer stimulering av hunden sin, det er nok den beste (og eneste?) løsningen for at de skal få et godt hundehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre har sagt her så er jeg enig i at du burde oppmuntre dem til å gå kurset selv. Det positive med det er jo at de forhåentligvis blir motivert til å trene hunden videre, feks lydighet eller agility. De får sannsynligvis mange gode råd fra instruktørene om de forklarer probleme sine til dem. Ikke at dine råd ikke var gode, men noen ganger så hører man mer på folk utenfra, spesielt hvis de har lang erfaring med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...