Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggressiv..


Walla

Recommended Posts

Hunden min var den mest sosiale hunden ever når hun var valp mot både mennesker og dyr, men SELVFØLGELIG så måtte det komme noe og ødelegge dette.

Vi var på tur en gang og hadde hun bånd, da det plutselig kom 2 løse rottweilere og angrep hun. Hun var jo i bånd stakkars og var bare lille valpen mot 2 store rottweilere. Skadet ble hun faktisk :wub: *Sint på mannen med rottweilere.

Dette er jo en stund siden nå men det sitter faktsik igjen. Hun blir redd av å møte andre hunder i bånd og hun glefser og knurrer mens de andre hundene bare vil hilse..

Lurte kanskje på om noen kan hjelpe meg og fortelle litt hva jeg kan gjøre for å forhindre at hun blir sånn.. Hadde blitt kjempe glad da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den mest kunskaps rike inne hunde atferd,men siden hunden di er usikker og redd for andre hunder så kan det kanskje hjelpe å la henne være sammen med en annen hund som er rolig og stødig og som ikke bryr seg om den atferden slik at du får bygget opp selvtilliten til hunden...eller være en plass det det er andre hunder og stå å observere på avstand sånn at hun får følelsen av og være trygg og ikke la andre fremmede hunder få lov hilse,men passere di på avstand sånn at hunder ser den andre hunden,men likevell kan føle seg trygg...men som sagt dette vet jeg for lite så kanskje andre har noen bedre råd å komme med:)

Edit:måtte rette di værste skrivefeila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en venn av meg til å komme med hunden sin som er snill som en lam en gang og de kom godt overens, men jeg tror det er bare fordi hunden hennes ikke er interissert i å være sjefen. Det er det Wapa finner truende nettopp dette med at andre hunder skal kontrollere henne eller hva jeg skal kalle det.

Men jeg skal prøve på det du sa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med å kontrollere? Skjønner ikke helt hva de andre hundene gjør.. når mine møter nye hunder, tviler jeg på at akkurat det er første tanke, men mer "hvem er duv- er du grei- skal vi leke/gå vår vei/parre/slåss..?"

Jeg ville ikke utsatt henne for hilsesituasjoner hun tydeligvis ikke mestrer. Når hun trekker seg tilbake, viser hun tydelig at hun ikke liker ting. Ikke press henne ytterligere; hun har jo ikke noe valg, og kan finne ut at aggresjon er løsningen neste gang.. Finn stødige, trygge hunder, og bygg opp omgangskretsen derfra.

Bøker fins det massevis av, spesielt klikkersk, disse er ofte på engelsk. Ta en titt på canis, så finner du sikkert drøssevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tipper det kan være, er at denne hunden er blitt engstelig i møtet med andre hunder - og derfor reagerer når de kommer innenfor "trygghetssonen" hennes, kanskje ikke minst når de er litt "påtrengende". En usikker hund vekker dessverre "mye rart" hos andre hunder, ikke minst de ikke så ålreite andre hundene - slike som "insisterer" på å hilse på en som ikke ønsker å bli hilst på.

Ser det tydelig på et par hunder vi kjenner: Den som ønsker litt mer avstand, men som ikke er gammel nok til å bli tatt helt på alvor, blir oftere forsøkt "tvangshilst" av litt bråkjekke hunder, enn den som er stødig, voksen og uhyre selvsikker - og kvarte størrelsen.

Du har en strihåret vorsteher, som jo er en rase med litt krutt i. Når den føler seg truet eller er usikker, så er det ikke uventet at den reagerer med å vise "aggressivitet" - det er vel fryktaggresjon da. Men bjeffingen og knurringen er vel EGENTLIG hennes måte å si fra at "ikke kom nærmere, jeg fikser det ikke". Hvis du da lar andre hunder fortsette å få komme bort, vil hun kanskje ta i enda mer. Andre hunder burde forøvrig ikke "føle for" å komme bort - de vet godt at det dreier seg om en redd hund, og en høflig og dannet hund ville da avstå fra å trenge seg på...

Som eier må du 1) hindre at andre hunder kommer stormende bort og trenger seg på din redde hund og samtidig 2) jobbe for å endre din hunds innstilling til andre hunder.

Din hund hadde én negativ opplevelse, som den ikke har kommet over. Vet ikke hvor gammel den var, det skriver du ikke. En valp som har blitt skremt, kan lett bli "ekkel" selv når den blir større - vold avler vold, pleier man å si: Den fikk stryk av voksne hunder, den kan risikere å gjøre det samme mot andre, yngre hunder. Eller den kan utvikle en atferd som ender med at den flyr på andre hunder. Det er lett å være etterpåklok - og spørre hva du gjorde i tiden etterpå for å gjøre hunden trygg igjen? Ser du er ganske ung, og det er vel noen voksne som også har et ansvar for denne hunden? For nå burde dere virkelig oppsøke kyndig hjelp - hos en atferdskonsulent eller hundetrener, som kan hjelpe dere med å få hunden tryggere igjen.

Det er umulig å gi råd uten å ha sett hunden, og du burde gjøre mer enn å lese bøker - en utagerende vorsteher som risikerer å angripe andre hunder av frykt kan bli farlige greier. Men hvis du vil lese bøker UANSETT, så er gode forfatternavn Åsa Ahlbom, Eva Bodfäldt, Micke Gustafsson, Anders Hallgren. Søk på navnene, så får du opp flere bøker. Da handler det om hunder og atferd generelt, men det kan nok også være nyttig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...