Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler (evt. dobermann) i Stavangerområdet?


EBHouge

Recommended Posts

Hei, snuppå mi - boxer, 2 år - har antakelig opplevd noe ubehagelig i sosialiseringsperioden (hun bodde hos en annen fra 2-4 mnd) og det som sannsynligvis er frykt for fremmede rottweilere (og tildels dobermann) sitter fortsatt igjen. Jeg jobber med saken, men treffer få av rasen. Det er tydeligvis ikke noen aktiv avdeling av Rottweilerklubben her. De vi trener sammen med har vært ok når hun bare har sett dem på trening en kveld eller to.

Dette er et problem på utstillinger, da rottweiler som regel er like før eller etter boxere i samme ring. Jeg opplever f.eks. at hun gjør utfall mot rottweilere som oppholder seg utenfor ringen når vi springer forbi dem. Jeg har et håp om at mengdetrening vil hjelpe... :thumbs:

Er det noen med trygge, kanskje rolige, rottiser (evt. dobermann) - gjerne hann, siden tisper muligens er mindre problem - som kan tenke seg å forbarme seg over oss med treningshjelp? En som har en hund som ikke lar seg vippe av pinnen av å bli bjeffet (særdeles forbigående bjeffing :icon_clapping: ) litt på? Jeg ser ikke for meg noe frislipp, men passeringstrening, lydighetstrening-i-nærheten-av-"skummel"-rottis, kanskje gå tur sammen?

Hvis noen kjenner til om det finnes et aktivt rottweiler- eller dobermannmiljø i distriktet ville jeg også satt pris på å få tips om det! :banana:

post-1847-1210629404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så finnes det ikke noe aktivt rottweilermiljø i Stavanger.. (noe jeg syns er dumt da jeg flytter dit om et års tid) men det er en del rottiser der så du finner nok noen! Har du prøvd å ta kontakt med brukshundklubben og hørt om det er noen som har rottis der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I IPO miljøet i schäferhundklubben er det noen rottiser og dobere, du kan jo høre med dem? Jeg kjenner ikke personlig til hundene, vet bare at det er noen av disse rasene som pleier å trene på Sviland.

Jeg har kontaktet dem og fikk raskt svar, men dessverre er det visst dårlig med rottiser igjen der, kun en ung dobbis som trener fast... Så, jeg leter fortsatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er 2 Rottweilere som trener i Scæferklubben på Sviland, da jeg har en kamerat som trener med jevne mellomrom der ute. Disse individene er likevell kanskje ikke de best egnede til dette bruket, har forstått det slik at de ikke kan være sammen under samme tak.

Det finnes et Rottweiler - miljø Storhaug, Ramsvik. Hadde Rottweiler selv for noen år siden, men å komme seg inn der er ikke lett. Miljøet opplevdes som nokså lukket, flere andre med Rottweiler i min krets opplevde det samme. De trener/møtes i Ramsvik - området noen ganger i uken.

Det enkleste er kanskje å ta turen opp på Åsen, enten på Sirkustomten eller til naboen - Sør Rogaland Brukshundklubb, for å se om en kan finne individer som kan passe til dette bruket. Der vil en vell også kunne treffe instruktører, som kan være behjelpelig med treningen. Koster noen få 100 - lapper å bli medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...