Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler (evt. dobermann) i Stavangerområdet?

EBHouge

Recommended Posts

Hei, snuppå mi - boxer, 2 år - har antakelig opplevd noe ubehagelig i sosialiseringsperioden (hun bodde hos en annen fra 2-4 mnd) og det som sannsynligvis er frykt for fremmede rottweilere (og tildels dobermann) sitter fortsatt igjen. Jeg jobber med saken, men treffer få av rasen. Det er tydeligvis ikke noen aktiv avdeling av Rottweilerklubben her. De vi trener sammen med har vært ok når hun bare har sett dem på trening en kveld eller to.

Dette er et problem på utstillinger, da rottweiler som regel er like før eller etter boxere i samme ring. Jeg opplever f.eks. at hun gjør utfall mot rottweilere som oppholder seg utenfor ringen når vi springer forbi dem. Jeg har et håp om at mengdetrening vil hjelpe... :thumbs:

Er det noen med trygge, kanskje rolige, rottiser (evt. dobermann) - gjerne hann, siden tisper muligens er mindre problem - som kan tenke seg å forbarme seg over oss med treningshjelp? En som har en hund som ikke lar seg vippe av pinnen av å bli bjeffet (særdeles forbigående bjeffing :icon_clapping: ) litt på? Jeg ser ikke for meg noe frislipp, men passeringstrening, lydighetstrening-i-nærheten-av-"skummel"-rottis, kanskje gå tur sammen?

Hvis noen kjenner til om det finnes et aktivt rottweiler- eller dobermannmiljø i distriktet ville jeg også satt pris på å få tips om det! :banana:

post-1847-1210629404_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så finnes det ikke noe aktivt rottweilermiljø i Stavanger.. (noe jeg syns er dumt da jeg flytter dit om et års tid) men det er en del rottiser der så du finner nok noen! Har du prøvd å ta kontakt med brukshundklubben og hørt om det er noen som har rottis der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I IPO miljøet i schäferhundklubben er det noen rottiser og dobere, du kan jo høre med dem? Jeg kjenner ikke personlig til hundene, vet bare at det er noen av disse rasene som pleier å trene på Sviland.

Jeg har kontaktet dem og fikk raskt svar, men dessverre er det visst dårlig med rottiser igjen der, kun en ung dobbis som trener fast... Så, jeg leter fortsatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er 2 Rottweilere som trener i Scæferklubben på Sviland, da jeg har en kamerat som trener med jevne mellomrom der ute. Disse individene er likevell kanskje ikke de best egnede til dette bruket, har forstått det slik at de ikke kan være sammen under samme tak.

Det finnes et Rottweiler - miljø Storhaug, Ramsvik. Hadde Rottweiler selv for noen år siden, men å komme seg inn der er ikke lett. Miljøet opplevdes som nokså lukket, flere andre med Rottweiler i min krets opplevde det samme. De trener/møtes i Ramsvik - området noen ganger i uken.

Det enkleste er kanskje å ta turen opp på Åsen, enten på Sirkustomten eller til naboen - Sør Rogaland Brukshundklubb, for å se om en kan finne individer som kan passe til dette bruket. Der vil en vell også kunne treffe instruktører, som kan være behjelpelig med treningen. Koster noen få 100 - lapper å bli medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Han har det godt i buret. Det står på et varmt underlag og han har myk madrass og tepper. Mer enn nok plass til å snu seg som han vil. Han har vannskål festet på ene burveggen og må han tisse, piper han så jeg går ut med han. Det er ikke bur som er et problem her. Han legger seg inn i det frivillig på dagtid også når han skal sove. 
    • Buret er veldig begrensende, og hunder bruker ulike liggestillinger og underlag for å regulere varmen i løpet av natten. Hunder ligger gjerne stille der fordi de ikke har noe valg. Hvis valpen må gjøre fra seg eller søler når han drikker så blir det fort vått og ubehagelig å ligge der også. Lykke til med kattetreningen, du har nok en jobb foran deg der. Selv om det har gått bra før så er individer forskjellige og har ulike grader av instinkter.
    • Ja, han visste at jeg hadde katter, men mente det ikke var noe problem. Og jeg har hatt både jakthunder og gjeterhunder tidligere og det har gått veldig bra. Valpen ligger fint i buret så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal endre på det? Buret står i stuen og valpen sover rolig hele natten der. 
    • Begynner å bli ei stund siden jeg hang på forum nå, ja 😄 dårlig til å sjekke svar og, ser jeg!  Det må jo bli kjøring, da!
    • Visste oppdretter at du hadde katter? Har de noen råd kanskje? Dette er jo en mix av raser som har notorisk høyt jaktinstinkt, så dette kan bli en stor utfordring. Her må det i så fall systematisk trening til med rotrening rundt kattene, belønning for å ignorere dem, og trygge områder for begge. Og det er fortsatt ingen garanti for at det går bra. Har du mulighet til å skille dem i ulike rom om natten så valpen slipper å ligge i bur?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...