Gå til innhold
Hundesonen.no

Freestyle - alder


Tiv

Recommended Posts

Trener freestyle med en på to år, og har såvidt begynt med ham på 4 mnd. Siste er en labrador og jeg er selvsagt redd for å overbelaste ham. Han trener på slalom mellom beina mine og en sjelden gang en snurr eller to, stort mer har jeg ikke turt. Jobber med å følge targetsticken også. Hvor gammel bør en slik rase være før man kan sette i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte! Jeg tenker litt som så at hvis jeg kan ta med valpen min i skogen og la henne utfolde seg der, kan jeg også ta henne med på agilitybanen og la henne gjøre noen småting, og også trene triks og freestyle i passende mengder. Hvorfor er ikke folk redde for at valpen skal overbelastes med en times "tur" i skogen, men bekymrer seg for agilitymøner og slalåm mellom beina? Om min valp hopper over et ti cm høyt hinder på en agilitybane er faktisk ikke det verre enn om hun hopper over en trestamme i skogen. Og om hun får lære seg slalåm mellom beina (eller på agilitybanen), er ikke det verre enn at hun løper tulling i hagen mellom busker. Men alt med måte; jeg terper ikke på noen ting; kun noen få repetisjoner av ting som belaster henne mye, men uten å bli overbeskyttende. Valper har godt av å lære seg kroppskontroll og få muskler av å gjøre masse forskjellig, om det er i skogen eller i hagen med variert aktivitet er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke tør å begynne med er sitte bamse, stå på bakbena, hopp av noe slag. Slalom er ok syns jeg. Rygge? En valp gjør gjerne ting for belønning, og noen ganger gjør de mer enn de ellers ville gjort. Jeg vet at der ligger tilfeller av sterk hd i slekten hans, i tillegg til litt albuer, så jeg er jo redd for å belaste feil. Jeg er egentlig ikke særlig hysterisk av meg, men føler også at jeg ikke klarer å vurdere riktig i hverken den ene eller den andre retningen. Har hatt en del leddsykdommer på hundene mine, og akkurat denne valpen setter jeg ekstra stor pris på..Han rører seg, bevare meg vel, men heller enn ren trim har det gått på hodebry og sosialisering=små runder i nabolaget, byen, skogen og andre steder hvor han får utvidet horisonten.

Takk for tips! Venter med noen av øvelsene til han er rundt året jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...