Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan er reglene for hund på kolektiv transport ?


ipadda

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på hvordan reglene er for å ha med hund på kolektiv transport ?

Jeg vet om noen som kjøpte valp, og bilden de kjørte gikk i stykker.

Disse folkene måtte ta buss, tog og fly for å komme seg hjem etter å ha hentet valpen.

De var først nødt til å ta buss for å komme på tog, å da de skulle ta hunden med i bussen, fikk de beskjed om at dette ikke var mulig. :lol: Hunden, altså en valp på 8 uker, ble plasert i lasterommet på bussen, noe jeg og de nye eierne syns var meget rart/idiotisk.

På toget ble de kastet fra en vogn til en annen under hele reisen...

Hva er egentli reglene, kan de virkelig sette en valp på 8uker i et lasterom på en buss ?!?!

Valpen hadde hylt hele veien, og var redd da de fikk den ut igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på trynet å nekte på bussen, men Nor-Way Bussekspress driver visstnok med slik regler.

Levende dyr ikke tillatt inn på bussen! (så døde er helt i orden?? :lol: )

Litt regler fra andre steder,

Ruter / Oslo Sporveier

NSB

TimesEkspressen har ingen info på sine sider om hva de tillater, men ettersom den andre store ekspressbuss opperatøren i norge har slike idiotiske regler, ville i hvertfall jeg undersøkt med de før jeg bestillte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nor-Way har slike regler ja.

Reglene er i og for seg greie nok de, men det må jo kunne gå ann å vise litt skjønn..

Stakkars lille valpen!

Her fra Kristiansand går det to andre selskaper med rute til Oslo: Lavprisexpressen og Konkurrenten.

Begge disse tillater dyr, men du må være klar over at dersom en allergiker krever at hunden må gå av så må du det!

Tror ikke det skjer så ofte da. Jeg har tatt buss med Rocky fra Kristiansand til Oslo, og de eneste kommentarene jeg fikk var på hvor stille han var.

Ellers så skal du vel kunne få sitte på samme plass på toget, men lurer på om det betyr at du må bestille på forhånd og opplyse om at du har med hund.

Det skjer jo noenganger at man blir flyttet rundt fra vogn til vogn uansett hund eller ikke hvis du kommer på toget uten plass, og det er veldig fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns dette er helt idiotisk! Eg bur i bergen og skal eg heim til på familie på Sunnmøre så blir det kaos uten like. Ingen busser oppover vi kan ta med hund på(eller vi kan jo ha ho under med bagasjen, men der ville no dei aldri bedt ett menneske sitte!). Vi kan heldigvis ta hurtigbåten opp til Måløy, men da må familien kjøre en time(+15 minutt med ferge) for å hente oss.

Syns dette er fryktelig urettferdig for oss som har en hund og vil bruke kollektivtransport. Der hadde helt sikkert gått ann å finne ei løysing der både hundeeiere og allergikere kan ta buss sammen.

Hadde eg fått ta buss fra Måløy til Volda så hadde eg vore kjempefornøgd(måtte i tillegg ha bytta buss halveis så det ville berre blitt en halvtime på kvar buss). Båten tar eg gjerne, og der er ofte fleire hunder på samtidig og aldri har eg hørt noken klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er idiotisk, er å legge ut på en lang reise med kollektivtransport uten å sjekke hvilke regler det er for hunder. Sånt sjekker man naturligvis FØR man reiser, og planlegger reisen deretter. Hunder er ikke like velkomne over alt i dette landet, og det må vi faktisk bare ta hensyn inntil det eventuelt skjer et mirakel.

Og ja, jeg er enig i at det i mange tilfeller burde være bedre tilrettelagt for hundeeiere som reiser kollektivt, siden det gjelder en ganske stor del av befolkningen i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ting skjer, å da burde det være mulig og komme seg noen vei, uten og omtrent dø av dårlig samvitighet.

Jeg hadde aldri klart å sette hunden min i et lasterom, men har du ingen annen utvei så må du jo...

Men det er helt sykt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart! Jeg har aldri hatt noe problem med å kjøre med kolumbus med hund, nå er hunden min så liten at jeg tar henne under armen, men jeg ser ofte hunder i alle størrelser på bussen og har aldri oppfattet at det skulle være ett problem... Synes forresten det er helt uakseptabelt å kreve at hunden skal sitte i lasterommet, og spesielt en så liten valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tog kan du ha med hund, men da kan du ikke bestille på internett. Du må enten ringe inn eller bestille på automat eller på stasjonen, og si at du skal ha plass hvor det er tillatt med dyr. På regiontog (lengre strekninger) går alle hunder under 40cm gratis, og du blir plassert i en vogn hvor det er tillatt med dyr. Hunder over 40cm er det barnepris for.

Nor-way tillatter ikke noen dyr nei, men de fleste andre busselskaper tillater det. Men som sagt over blir hunden kastet av dersom noen er allergiske. Husk at noen som bare misliker hund kan påstå at de er dette for å slippe å ha hunden på bussen... Er du uheldig nok blir du kastet av på Hardangervidden hvor det er en mil til neste bensinstasjon liksom (selv om jeg tviler på at de fleste er så slemme, men det har faktisk hendt). På fly kan du ha små hunder med inn i flyet, da i en veske som flyselskapet tillater. Den skal være vanntett osv... Noen flyselskap kan være litt vrange her, så møt opp i god tid og ring i forveien for å høre hvordan reglene er der. Dersom hunden er for stor, må den gå som spesialbagasje i et flybur (som du selv må bringe med, det går ikke an å låne på flyplassen). Tror de fleste vari-kennel burene er tillatt for fly. Her må du også møte opp i god tid og levere hunden minst 30 min før avgang. Når jeg har flydd med hund opplevde jeg at SAS ikke ville tillate mitt flybur, som oppfyller alle krav (det ER et flybur). Venninnen min sitt vari-kennel bur gikk derimot, selv om det bare var den ansatte som var dum og teit. Jeg fikk til slutt kranglet meg til å få bli med, og produsenten av flyburet mitt sa at SAS var det eneste selskapet som egentlig ikke hadde noen konkrete regler for hvordan flyburene skulle se ut, og kunne være litt vrange...

Min erfaring er at tog er det tryggeste og letteste, da blir du hvertfall aldri nektet å reise eller blir kastet av på veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ting skjer, å da burde det være mulig og komme seg noen vei, uten og omtrent dø av dårlig samvitighet.

Jeg hadde aldri klart å sette hunden min i et lasterom, men har du ingen annen utvei så må du jo...

Men det er helt sykt!

Ja, jeg synes også det er drøyt å sette hunden i et lasterom, men hva er alternativet liksom, bortsett fra å blånekte å ta med hunden? Skal bussjåføren godta å ha hunder på bussen når det er imot reglene bare fordi "ting skjer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...