Gå til innhold
Hundesonen.no

Lekaggresjon?


Akita

Recommended Posts

Endelig har eg fått meg en HUND!

Har skreve her inne før om at Akita ikkje kunne være ute uten å få helt dilla på pinner. Var kun pinner som sto

i hode på ho. Men nå har eg fått meg en hund som eg faktisk kan trene med ute. Det tok godt over 1 år, men endelig.

*Litt stolt*

Skrev også om mataggresjon, den er der ennå, men ho har ikkje knurret til meg eller noe. putter litt godbiter i maten.

Men så om dagen var Akita borte hos bestefar min, ho er utenfor og leker i stampen sin. En stamp full av vann.

Ho trur ho er kommet til himmelen.

Eg skal hente ho og går bort til ho, prøver å plaske litt i vannet, eg ønsket jo bare å leke med ho.

Men då får eg igjen et knurr og et glefs.

Kommer ikkje til å ta vekk stampen borte hos moffen, siden det ikkje er stort å gjøre på der. ho står utenfor når han holder på med sitt.

Men går ut i fra at dette er et dårlig tegn..

vil gjerene høre hva slags tanker dere sitter med...

Mvh Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt kan lett utvikle seg til en slags tvnagshandling. Har sett flere hunder som blir vanngale og helt i transe ved vann og gelfser i vannet og jager bølger etc. Det er ikke sunt for hunden når dette går for langt, akkurat som ved pinnegalskap. Da blir hunden veldig stresset og paralysert av pinnen. Og nå itillegg hun har vist tegn til forsvar mot dette, ¨går det i gal retning.

Det jeg ville ha gjort er å unngå den type lek hunden blir pralysert og stresset av. Ikke la hunden få stå ute i hagen i bassenget og ikke klarer å kontrollere seg selv, men ta hunden vekk(eller aller helst bassenget/baljen så ikke synet av det blir en fustrasjon og skaper stress.)

En aktiv blanding som du har, som har sjangs for å få tvangshandlinger, må man finne andre ting man kan aktivisere med. Mer kontrollert og rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hunden din har et generelt problem, som gjenspeiler seg når det er ting den virkelig vil og hvor intensiteten er høy? Det høres liksom ut som om den ikke liker at DU "blander deg" eller kommer og forstyrrer den.... slik du beskriver det.

Det er nok av bruks- og lydighetshunder som er nummeret før "galskap" når det kommer til tingene sine, men som likevel er styrbare og klarer å beherske seg.

Kanskje du vil oppleve flere slike situasjoner etterhvert, når hunden din "vil" noe sterkt nok - og ikke tolererer din inngripen eller nærvær, selv om det bare er for å plaske litt i vannet? Om det er stress som slår ut, eller "mani", det er jo umulig for oss å vite - men at det kan bli skummelt, det tror jeg nok, hunder kan bli verre jo eldre de blir og jo mer de "tør" å si fra.

Det er jo umulig å komme med noen råd uten å vite noe om hunden og se den, men nei, slik "eiesyk" atferd er ikke noe godt tegn -det behøver ikke være hunden alene det er noe "galt" med, men kanskje dere er litt på ville eller halvville veier når det gjelder forholdet dere i mellom? Siden hunden din vokter ting mot deg, mener jeg? Jo mer tillit den har til deg, jo bedre - men samtidig så skal du ikke behøve å måtte "lokke" den i enhver situasjon; altså at den "bestemmer", mens du kan få den til å godta ditt nærvær rundt matskålen gjennom "bestikkelser" (det er en balanse der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hunden din har et generelt problem, som gjenspeiler seg når det er ting den virkelig vil og hvor intensiteten er høy? Det høres liksom ut som om den ikke liker at DU "blander deg" eller kommer og forstyrrer den.... slik du beskriver det.

Det er nok av bruks- og lydighetshunder som er nummeret før "galskap" når det kommer til tingene sine, men som likevel er styrbare og klarer å beherske seg.

Kanskje du vil oppleve flere slike situasjoner etterhvert, når hunden din "vil" noe sterkt nok - og ikke tolererer din inngripen eller nærvær, selv om det bare er for å plaske litt i vannet? Om det er stress som slår ut, eller "mani", det er jo umulig for oss å vite - men at det kan bli skummelt, det tror jeg nok, hunder kan bli verre jo eldre de blir og jo mer de "tør" å si fra.

Det er jo umulig å komme med noen råd uten å vite noe om hunden og se den, men nei, slik "eiesyk" atferd er ikke noe godt tegn -det behøver ikke være hunden alene det er noe "galt" med, men kanskje dere er litt på ville eller halvville veier når det gjelder forholdet dere i mellom? Siden hunden din vokter ting mot deg, mener jeg? Jo mer tillit den har til deg, jo bedre - men samtidig så skal du ikke behøve å måtte "lokke" den i enhver situasjon; altså at den "bestemmer", mens du kan få den til å godta ditt nærvær rundt matskålen gjennom "bestikkelser" (det er en balanse der).

Men hva skal eg gjøre for å forbedre dette?

Har aldri hatt hund eller vokst opp med noe hund, så er grønn på disse tingen.

Slikt kan lett utvikle seg til en slags tvnagshandling. Har sett flere hunder som blir vanngale og helt i transe ved vann og gelfser i vannet og jager bølger etc. Det er ikke sunt for hunden når dette går for langt, akkurat som ved pinnegalskap. Da blir hunden veldig stresset og paralysert av pinnen. Og nå itillegg hun har vist tegn til forsvar mot dette, ¨går det i gal retning.

Det jeg ville ha gjort er å unngå den type lek hunden blir pralysert og stresset av. Ikke la hunden få stå ute i hagen i bassenget og ikke klarer å kontrollere seg selv, men ta hunden vekk(eller aller helst bassenget/baljen så ikke synet av det blir en fustrasjon og skaper stress.)

En aktiv blanding som du har, som har sjangs for å få tvangshandlinger, må man finne andre ting man kan aktivisere med. Mer kontrollert og rolig.

Grunnen for at eg ikkje ønsker å ta vekk stampen er enkelt å greit fordi då er det ingenting annet borte hos moffen å gjøre.

Akita leker aldri med seg selv, og då ser eg på dette som positivt også, siden ho klarer å aktivisere seg selv.

Men ser jo også den negatvie delen av det...

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen for at eg ikkje ønsker å ta vekk stampen er enkelt å greit fordi då er det ingenting annet borte hos moffen å gjøre.

Akita leker aldri med seg selv, og då ser eg på dette som positivt også, siden ho klarer å aktivisere seg selv.

Men ser jo også den negatvie delen av det...

Du bør nok ta bort denne stampen uansett.

Hva med å finne andre leker til henne?

Hunder har heller ikke vondt av å slappe av uten å ha ting som trigger driftene rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne stampen bare er ETT utslag, og at du kan se at dette dukker opp på flere ting kanskje.

Jeg tror jeg ville prøvd å jobbet opp et bedre tillitsforhold til denne hunden, kanskje den er litt "skrudd" og "manisk" så det fort koker oppi toppen på den. Vet ikke om det bare er "normal" atferd (til en bc) som er kommet ut av lage, eller noe mer? Vet ikke om noen border collie-eiere her inne kjenner igjen noe atferd her? Anyone?

Hva er blandingen ellers for noe? Det kan jo også spille inn, at man får litt intensitet fra ene parten mikset med litt mer "tyngde" fra den andre...

Har du lest noen bøker om hund? Jeg anbefaler gjerne "Kontakt" av Eva Bodfäldt, den er veldig bra. Det er noe med å få hunden til å forbinde deg med noe positivt - rund baut - at du er den som har noe gjevt å komme med, og at all din inngripen forbindes med at "nå skjer det noe ENDA bedre". Veldig vanskelig å forklare på noen linjer her...

Har du noen i nærmiljøet du kan spørre litt til råds, og få til å observere deg og hunden sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ta bort denne stampen uansett.

Hva med å finne andre leker til henne?

Hunder har heller ikke vondt av å slappe av uten å ha ting som trigger driftene rundt seg.

Hva slags leke kunne dette være da? Føler eg har prøvd det meste...

Jeg tror denne stampen bare er ETT utslag, og at du kan se at dette dukker opp på flere ting kanskje.

Jeg tror jeg ville prøvd å jobbet opp et bedre tillitsforhold til denne hunden, kanskje den er litt "skrudd" og "manisk" så det fort koker oppi toppen på den. Vet ikke om det bare er "normal" atferd (til en bc) som er kommet ut av lage, eller noe mer? Vet ikke om noen border collie-eiere her inne kjenner igjen noe atferd her? Anyone?

Hva er blandingen ellers for noe? Det kan jo også spille inn, at man får litt intensitet fra ene parten mikset med litt mer "tyngde" fra den andre...

Har du lest noen bøker om hund? Jeg anbefaler gjerne "Kontakt" av Eva Bodfäldt, den er veldig bra. Det er noe med å få hunden til å forbinde deg med noe positivt - rund baut - at du er den som har noe gjevt å komme med, og at all din inngripen forbindes med at "nå skjer det noe ENDA bedre". Veldig vanskelig å forklare på noen linjer her...

Har du noen i nærmiljøet du kan spørre litt til råds, og få til å observere deg og hunden sammen?

Tenker veldig på at eg ein dag vil få unger, Akita er ellers tvers igjennom snill. men sliter kanskje litt med dette...

Vet at faren er ren BC, mens moren har eg ikkje aning på hva er. de som eier ho veit ikkje, og eg fikk ikkje sett ho.

Så det har slått meg at ho er ren BC... Ikkje veit eg.

Har et par bøker men ikkje om kontakt. skal absolutt få tak i boken du anbefaler.

Men noe som har slått meg og som eg ikkje liker tanken på å fortell er at meg og Akita er ganske så likestilt..

Vi går ut av døren samtidig.

Vi deler is.

Vi deler seng.

Vi spiser samtidig.

Men ho gjør som ho får beskjed om.

Kan dette ha en sammenheng? At gjerne vi blir litt for likestillt?

syns dette funker bra for oss,

men etter at dette har kommet så funker det kanskje ikkje så bra alikevell?

Anette & Akita.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe som har slått meg og som eg ikkje liker tanken på å fortell er at meg og Akita er ganske så likestilt..

Vi går ut av døren samtidig.

Vi deler is.

Vi deler seng.

Vi spiser samtidig.

Men ho gjør som ho får beskjed om.

Kan dette ha en sammenheng? At gjerne vi blir litt for likestillt?

syns dette funker bra for oss,

men etter at dette har kommet så funker det kanskje ikkje så bra alikevell?

Anette & Akita.

Det gjør da jeg og hundene også, er ikke noe problem for oss det. Tror hunden skal være noe ganske ekstra før dette ikke skal gå bra. Jeg tror ikke det er slike ting akela tenker på når det gjelder forholdet mellom dere, men hvordan du behandler hunden, og hunden behandler deg. At dere er "venner" og "partnere" heller enn at du er "sjef" og hun er "underordnet". Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...