Gå til innhold
Hundesonen.no

Lekaggresjon?

Akita

Recommended Posts

Endelig har eg fått meg en HUND!

Har skreve her inne før om at Akita ikkje kunne være ute uten å få helt dilla på pinner. Var kun pinner som sto

i hode på ho. Men nå har eg fått meg en hund som eg faktisk kan trene med ute. Det tok godt over 1 år, men endelig.

*Litt stolt*

Skrev også om mataggresjon, den er der ennå, men ho har ikkje knurret til meg eller noe. putter litt godbiter i maten.

Men så om dagen var Akita borte hos bestefar min, ho er utenfor og leker i stampen sin. En stamp full av vann.

Ho trur ho er kommet til himmelen.

Eg skal hente ho og går bort til ho, prøver å plaske litt i vannet, eg ønsket jo bare å leke med ho.

Men då får eg igjen et knurr og et glefs.

Kommer ikkje til å ta vekk stampen borte hos moffen, siden det ikkje er stort å gjøre på der. ho står utenfor når han holder på med sitt.

Men går ut i fra at dette er et dårlig tegn..

vil gjerene høre hva slags tanker dere sitter med...

Mvh Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt kan lett utvikle seg til en slags tvnagshandling. Har sett flere hunder som blir vanngale og helt i transe ved vann og gelfser i vannet og jager bølger etc. Det er ikke sunt for hunden når dette går for langt, akkurat som ved pinnegalskap. Da blir hunden veldig stresset og paralysert av pinnen. Og nå itillegg hun har vist tegn til forsvar mot dette, ¨går det i gal retning.

Det jeg ville ha gjort er å unngå den type lek hunden blir pralysert og stresset av. Ikke la hunden få stå ute i hagen i bassenget og ikke klarer å kontrollere seg selv, men ta hunden vekk(eller aller helst bassenget/baljen så ikke synet av det blir en fustrasjon og skaper stress.)

En aktiv blanding som du har, som har sjangs for å få tvangshandlinger, må man finne andre ting man kan aktivisere med. Mer kontrollert og rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hunden din har et generelt problem, som gjenspeiler seg når det er ting den virkelig vil og hvor intensiteten er høy? Det høres liksom ut som om den ikke liker at DU "blander deg" eller kommer og forstyrrer den.... slik du beskriver det.

Det er nok av bruks- og lydighetshunder som er nummeret før "galskap" når det kommer til tingene sine, men som likevel er styrbare og klarer å beherske seg.

Kanskje du vil oppleve flere slike situasjoner etterhvert, når hunden din "vil" noe sterkt nok - og ikke tolererer din inngripen eller nærvær, selv om det bare er for å plaske litt i vannet? Om det er stress som slår ut, eller "mani", det er jo umulig for oss å vite - men at det kan bli skummelt, det tror jeg nok, hunder kan bli verre jo eldre de blir og jo mer de "tør" å si fra.

Det er jo umulig å komme med noen råd uten å vite noe om hunden og se den, men nei, slik "eiesyk" atferd er ikke noe godt tegn -det behøver ikke være hunden alene det er noe "galt" med, men kanskje dere er litt på ville eller halvville veier når det gjelder forholdet dere i mellom? Siden hunden din vokter ting mot deg, mener jeg? Jo mer tillit den har til deg, jo bedre - men samtidig så skal du ikke behøve å måtte "lokke" den i enhver situasjon; altså at den "bestemmer", mens du kan få den til å godta ditt nærvær rundt matskålen gjennom "bestikkelser" (det er en balanse der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at hunden din har et generelt problem, som gjenspeiler seg når det er ting den virkelig vil og hvor intensiteten er høy? Det høres liksom ut som om den ikke liker at DU "blander deg" eller kommer og forstyrrer den.... slik du beskriver det.

Det er nok av bruks- og lydighetshunder som er nummeret før "galskap" når det kommer til tingene sine, men som likevel er styrbare og klarer å beherske seg.

Kanskje du vil oppleve flere slike situasjoner etterhvert, når hunden din "vil" noe sterkt nok - og ikke tolererer din inngripen eller nærvær, selv om det bare er for å plaske litt i vannet? Om det er stress som slår ut, eller "mani", det er jo umulig for oss å vite - men at det kan bli skummelt, det tror jeg nok, hunder kan bli verre jo eldre de blir og jo mer de "tør" å si fra.

Det er jo umulig å komme med noen råd uten å vite noe om hunden og se den, men nei, slik "eiesyk" atferd er ikke noe godt tegn -det behøver ikke være hunden alene det er noe "galt" med, men kanskje dere er litt på ville eller halvville veier når det gjelder forholdet dere i mellom? Siden hunden din vokter ting mot deg, mener jeg? Jo mer tillit den har til deg, jo bedre - men samtidig så skal du ikke behøve å måtte "lokke" den i enhver situasjon; altså at den "bestemmer", mens du kan få den til å godta ditt nærvær rundt matskålen gjennom "bestikkelser" (det er en balanse der).

Men hva skal eg gjøre for å forbedre dette?

Har aldri hatt hund eller vokst opp med noe hund, så er grønn på disse tingen.

Slikt kan lett utvikle seg til en slags tvnagshandling. Har sett flere hunder som blir vanngale og helt i transe ved vann og gelfser i vannet og jager bølger etc. Det er ikke sunt for hunden når dette går for langt, akkurat som ved pinnegalskap. Da blir hunden veldig stresset og paralysert av pinnen. Og nå itillegg hun har vist tegn til forsvar mot dette, ¨går det i gal retning.

Det jeg ville ha gjort er å unngå den type lek hunden blir pralysert og stresset av. Ikke la hunden få stå ute i hagen i bassenget og ikke klarer å kontrollere seg selv, men ta hunden vekk(eller aller helst bassenget/baljen så ikke synet av det blir en fustrasjon og skaper stress.)

En aktiv blanding som du har, som har sjangs for å få tvangshandlinger, må man finne andre ting man kan aktivisere med. Mer kontrollert og rolig.

Grunnen for at eg ikkje ønsker å ta vekk stampen er enkelt å greit fordi då er det ingenting annet borte hos moffen å gjøre.

Akita leker aldri med seg selv, og då ser eg på dette som positivt også, siden ho klarer å aktivisere seg selv.

Men ser jo også den negatvie delen av det...

Dobbeltpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen for at eg ikkje ønsker å ta vekk stampen er enkelt å greit fordi då er det ingenting annet borte hos moffen å gjøre.

Akita leker aldri med seg selv, og då ser eg på dette som positivt også, siden ho klarer å aktivisere seg selv.

Men ser jo også den negatvie delen av det...

Du bør nok ta bort denne stampen uansett.

Hva med å finne andre leker til henne?

Hunder har heller ikke vondt av å slappe av uten å ha ting som trigger driftene rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror denne stampen bare er ETT utslag, og at du kan se at dette dukker opp på flere ting kanskje.

Jeg tror jeg ville prøvd å jobbet opp et bedre tillitsforhold til denne hunden, kanskje den er litt "skrudd" og "manisk" så det fort koker oppi toppen på den. Vet ikke om det bare er "normal" atferd (til en bc) som er kommet ut av lage, eller noe mer? Vet ikke om noen border collie-eiere her inne kjenner igjen noe atferd her? Anyone?

Hva er blandingen ellers for noe? Det kan jo også spille inn, at man får litt intensitet fra ene parten mikset med litt mer "tyngde" fra den andre...

Har du lest noen bøker om hund? Jeg anbefaler gjerne "Kontakt" av Eva Bodfäldt, den er veldig bra. Det er noe med å få hunden til å forbinde deg med noe positivt - rund baut - at du er den som har noe gjevt å komme med, og at all din inngripen forbindes med at "nå skjer det noe ENDA bedre". Veldig vanskelig å forklare på noen linjer her...

Har du noen i nærmiljøet du kan spørre litt til råds, og få til å observere deg og hunden sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok ta bort denne stampen uansett.

Hva med å finne andre leker til henne?

Hunder har heller ikke vondt av å slappe av uten å ha ting som trigger driftene rundt seg.

Hva slags leke kunne dette være da? Føler eg har prøvd det meste...

Jeg tror denne stampen bare er ETT utslag, og at du kan se at dette dukker opp på flere ting kanskje.

Jeg tror jeg ville prøvd å jobbet opp et bedre tillitsforhold til denne hunden, kanskje den er litt "skrudd" og "manisk" så det fort koker oppi toppen på den. Vet ikke om det bare er "normal" atferd (til en bc) som er kommet ut av lage, eller noe mer? Vet ikke om noen border collie-eiere her inne kjenner igjen noe atferd her? Anyone?

Hva er blandingen ellers for noe? Det kan jo også spille inn, at man får litt intensitet fra ene parten mikset med litt mer "tyngde" fra den andre...

Har du lest noen bøker om hund? Jeg anbefaler gjerne "Kontakt" av Eva Bodfäldt, den er veldig bra. Det er noe med å få hunden til å forbinde deg med noe positivt - rund baut - at du er den som har noe gjevt å komme med, og at all din inngripen forbindes med at "nå skjer det noe ENDA bedre". Veldig vanskelig å forklare på noen linjer her...

Har du noen i nærmiljøet du kan spørre litt til råds, og få til å observere deg og hunden sammen?

Tenker veldig på at eg ein dag vil få unger, Akita er ellers tvers igjennom snill. men sliter kanskje litt med dette...

Vet at faren er ren BC, mens moren har eg ikkje aning på hva er. de som eier ho veit ikkje, og eg fikk ikkje sett ho.

Så det har slått meg at ho er ren BC... Ikkje veit eg.

Har et par bøker men ikkje om kontakt. skal absolutt få tak i boken du anbefaler.

Men noe som har slått meg og som eg ikkje liker tanken på å fortell er at meg og Akita er ganske så likestilt..

Vi går ut av døren samtidig.

Vi deler is.

Vi deler seng.

Vi spiser samtidig.

Men ho gjør som ho får beskjed om.

Kan dette ha en sammenheng? At gjerne vi blir litt for likestillt?

syns dette funker bra for oss,

men etter at dette har kommet så funker det kanskje ikkje så bra alikevell?

Anette & Akita.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noe som har slått meg og som eg ikkje liker tanken på å fortell er at meg og Akita er ganske så likestilt..

Vi går ut av døren samtidig.

Vi deler is.

Vi deler seng.

Vi spiser samtidig.

Men ho gjør som ho får beskjed om.

Kan dette ha en sammenheng? At gjerne vi blir litt for likestillt?

syns dette funker bra for oss,

men etter at dette har kommet så funker det kanskje ikkje så bra alikevell?

Anette & Akita.

Det gjør da jeg og hundene også, er ikke noe problem for oss det. Tror hunden skal være noe ganske ekstra før dette ikke skal gå bra. Jeg tror ikke det er slike ting akela tenker på når det gjelder forholdet mellom dere, men hvordan du behandler hunden, og hunden behandler deg. At dere er "venner" og "partnere" heller enn at du er "sjef" og hun er "underordnet". Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...