Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe med hannhund-oppførsel

Recommended Posts

Skrevet

Finnes det flere enn meg som har tispe som oppfører seg som en hannhund? :icon_redface:

Type oppførsel som jeg ser en del av for tiden:

Intens snusing, av type drømme seg vekk i en lukteflekk, og snuse lenge og vel slik at det begynner å dryppe av nesa. Noen ganger slikker hun med sakte bevegelser på tisseflekker for å få analysert lukta skikkelig. Når så er gjort går hun litt frem og løfter bakfoten høyt til værs for å markere over. En turkompis kommenterte litt humoristisk at hun antagelig har vært for mye i selskap med hannhunder :ahappy:

Litt seriøst: Det er nesten så jeg mistenker ny løpetid, for denne typen adferd ser jeg en del av i opptakten til løpetid. Siste løpetid var i februar så synes det er minst en måned eller to for tidlig å begynne med slik adferd enda.

Hvordan er det med deres tisper, oppfører de seg som beskrevet mellom to løpetider?

Min er snart fem, og har ikke oppført seg sånn mellom løpetidene før. Er dette adferd som øker på med alder og erfaring?

Skrevet

Hehe.. Nesten som om du beskriver frøkna mi det der.

Stopper og undersøker nøye hver eneste flekk, og ved enkelte flekker tygger hun slik at det kommer mye sikkel. Og markerer over flekken etterpå.

Dette begynte hun med noen dager før hun fikk løpetid. Denne gangen var løpetiden forsinket i forhold til rytmen hennes. Hun har alltid hatt løpetid i juli og desember.

Den atferden hun har nå har hun ikke hatt før. Og hun er også 5 år. Og hun er ekstremt renslig ved denne løpetiden. Og jeg må innrømme at jeg ikke skjønner så innmari mye. I tillegg er hun helt gal når det går hannhunder forbi oss på tur. Nærmest desperat :icon_redface: Sånn har hun heller aldri vært før.

Skrevet

Litt det samme her, og det har definitivt blitt verre med åra (hun ble nettopp 4).

Hun løfter riktignok ikke på beinet, men før og under den siste løpetida var hun helt vekke i en duft- og markeringsverden. Tror jeg talte at hun markerte 10 ganger på en 100 meter lang veistump som tydeligvis var ekstra interessant...

Hun er også blitt hekta på hanner, noe hun ikke brydde seg om før. Totalt fjern og helt håpløs å trene.

Merker lite av det mellom løpetider, men det kan begynne å bygge seg opp allerede 2-4 uker før blødningene begynner.

Guest Jonna
Skrevet

Her i huset løftes det på bakben og tisser over der gutta har skvettet. Utrolig morsomt å se på egentlig :ahappy:

Skrevet

Litt OT kanskje, som hannhundeier så begrenser jeg (dvs forsøker) markeringene til Sofus. Hvis han gis frie tøyler så ville han nok BARE markert. Gjør dere tispe eiere også dette? Altså, begrenser adgangen til markering? Eller er det frie tøyler?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Interessant undersøkelse. Jeg lurer litt på hvor relevant spørsmål om kjønn er. Og er det uinteressant med folk som ikke eier hund per i dag, men kanskje passer, har hatt, skal ha osv?
    • Hei! Vi er en bachelor-gruppe fra Høgskolen i Østfold som skal utvikle en applikasjon for hundeeiere. 🐶 Målet med appen er å gi en bedre turopplevelse for deg og din hund, ved å gjøre det enklere og raskere å finne turstier som passer deres behov. Vi vil derfor stille hundeeiere noen spørsmål, og håper du vil ta deg tid til å svare på vår undersøkelse. Det vil ta rundt 3 minutter 😊 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdBufjg3yT9ZUTtD9Qd1aG_mtBd6xKl91J0VVUJpInzE_nh-Q/viewform?usp=header
    • Har gått helt fint med tispen min, ho spiste andre dagen mer normalt og nå spiser ho som før igjen. Ho går veldig bra også er veldig aktiv nå både før også etter fjernet stingene så tror det er temmelig individuelt det der egentlig fra hund til hund. Tispen min har endelig lagt på seg mer igjen også etter operasjonen da ho gikk ned i vekt før operasjonen ettersom tilstanden så det begynner bli veldig bra 😊
    • Har nylig vært gjennom det samme med min tispe på snart 9 år. Hun var for det meste i sengen sin den første uken, så vi gå henne våtfor og vann ved sengen (hun nektet å spise tørrfor, så hun fikk vårfor i ca 10 dager). hun beveget seg litt mer etter 7 dager, men ble ikke seg selv før stingene ble tatt av
    • Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...