Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg velge?


TrudeM

Recommended Posts

Jeg sitter stadig og lurer på hvilken rase min neste hund skal være, og faller tilbake på tolleren og boxeren, men vil gjerne vite om disse passer for meg, og evt andre raser jeg kan vurdere.

Jeg vil bruke hunden til lydighet, agility og muligens prøve meg på utstilling. Jeg har skogen i hagen omtrent og den vil bli benyttet daglig. Hvor lange turene blir, kommer jo ann på hva individet selv trenger, men jeg har god tid til det. Mental stimuli vil jo også blir prioritert:)

Jeg orker ikke en slik pelsrase til som jeg allerede har, hehe. Jeg er villig til å bruke tid på pelsstellet, men ikke i like stor grad som på de jeg allerede har.

Jeg vil ha en lærevilling og treningsglad hund på samme størrelse som en boxer eller toller. Kan også ha mindre, minimum 8-10kg. Jeg har funnet ut at mindre hunder enn det, er i det minste laget for meg.

Det er sikkert masse jeg har glemt å skrive, så bare spør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del å velge melom da - valget blir ditt til syvende og sist. Oppsøk oppdrettere / folk som har rasene du nevner, ta deg god tid. Vet ikke om jeg vil foreslå noen egentlig, men hva med eks. norsk buhund (bare noe som falt inn i hodet akkurat nå :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trening og da spesiellt LP :

Boxeren er en arbeidsom og lærevillig rase, jeg og Sara er i klasse 2 i LP nå og både hun og jeg syns det er GØY.

Men Tolleren er vel mere førerorientert og fokusert enn den glade Boxeren, så man må ha TÅLMODIGHET :P

Det jeg sliter med ang Sara og vår trening er at hun ofte detter av etter kort periode. Vi trener da 10 min så må vi leke og herje litt, så kan vi sette igang igjen med treningen.

Boxeren har vanskeligheter med å konsentrere seg over lengre perioder,

så det må alltid en del pauser med lek og moro til for å få opp piffen igjen.

Tolleren er nok mere utholdende på det planen.

MEN... trekker du ifra dette så får du en livsglad humørspreder som din bestis dersom du ender opp med en Boxer :P

Jeg vet ikke om noen annen rase som utstråler mere LYKKE og GLEDE enn en Boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa... vil du ha en som:

- vokter/ikke vokter

- sosial/reservert

- røyter mye/røyter lite

- lett for å bjeffe/mer stille

Spisshund, gjeterhund, fuglehund, selskapshund?

- Om hunden vokter eller ei, er det samme for meg. Har ikke noe imot det, men jeg er ikke på jakt etter en hund som skal brukes kun til å være vakthund hvis du skjønner.

- Om hunden er sosial eller reservert er også det samme, vil jo ikke ha en redd hund, men den kan fint være reservert.

- Røytingen bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Røyter den mye, er jeg villig til å støvsuge osv så mye som det trengs. Røyter den lite er jo det greit også.

- Bjeffing kan jeg leve med (har en liten som bjeffer en del nå), så det er egentlig ikke noe problem sånn sett. Vil at det skal være lyd i hunden, men ikke absolutt hele tiden liksom.

Vil ha en rase som kan brukes til lydighet, aglility, utstilling (kanskje), spor osv. Som er glad i å jobbe og trene. Om det er spisshund, fuglehund, gjeterhund eller selskapshund spiller ingen rolle ennå. Vil gjerne ha forslag slik at jeg kan evt vurdere flere raser:)

Jeg er vanskelig i dag:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Tolleren er vel mere førerorientert og fokusert enn den glade Boxeren, så man må ha TÅLMODIGHET :ahappy:

Det jeg sliter med ang Sara og vår trening er at hun ofte detter av etter kort periode. Vi trener da 10 min så må vi leke og herje litt, så kan vi sette igang igjen med treningen.

Boxeren har vanskeligheter med å konsentrere seg over lengre perioder,

så det må alltid en del pauser med lek og moro til for å få opp piffen igjen.

Tolleren er nok mere utholdende på det planen.

Jeg er ikke enig med deg her. Tolleren ble opprinnelig avlet frem for arbeidsoppgaver der den var nødt til å jobbe 100% selvstendig. Det vil jeg tro legger et grunnlag for at dette ikke er en spesielt førbar rase generelt, selv om den kan egne seg til lp. Nei, jeg hadde holdt en knapp på boxeren hvis jeg hadde hatt ambisjoner om å ha det gøy i lp-ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg her. Tolleren ble opprinnelig avlet frem for arbeidsoppgaver der den var nødt til å jobbe 100% selvstendig. Det vil jeg tro legger et grunnlag for at dette ikke er en spesielt førbar rase generelt, selv om den kan egne seg til lp. Nei, jeg hadde holdt en knapp på boxeren hvis jeg hadde hatt ambisjoner om å ha det gøy i lp-ringen.

Og der er jeg litt uenig med deg. Vet ikke hva du mener med at den ikke skal være førerrientert og jobbe 100% selvstendig men. Husk at tolleren er en retreiver og de er avlet til å være meget førerorienterte. De skal kunne jobbe veldig nært mennesker og holde seg i ro og nær jegeren til signal gis om å apportere. En veldig selvstendig retriever/toller skal vel i utgangspunktet ikke avles på da den trolig hadde jaget bort "fangsten" ved å ta "jobben" selv, stukket av med den og spist den selv eller noe lignende:)

Bare tenker sånn utifra at hvis tolleren er avlet til å jobbe 100% selvstendig så har jeg ikke helt ord for hva en f.eks hi-og rottehund (terriertyper) skal være, 300% :ahappy:

Alle raser har en hvis selvstedighet avlet frem , de kommer jo fra ulven:), men vil ikke si at tolleren skal være så utrolig mye mer selvstendig enn en bordercollie. De skal hente og bringe på kommando. Evt også lokke. Ellers holde seg i ro ved førers side i kaoset:)

Sånn hvis jeg skal gå tilbake til trådstarter og valget mellom boxer og toller så er det to flotte raser begge to til å ha som alt mulig hund. Nå jeg av de som synes at tolleren har blitt alt for fort populær og dermed har det desverre gått utover rasens sunnhet og mentalitet. Så vær veldig nøye med valg av oppdretter og foreldredyr.

Personlig synes jeg tolleren er mer kontaktsøkende og mere gjev å arbeide med. Boxeren er mere i bølgedaler, må gires ned, gires opp, gires ned. Hvis du skjønner hva jeg mener:) Nå har jeg jo litt flere arbeidstimer med en toller men det er bare min erfaring etter å ha trent med flere tollere og boxere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg her. Tolleren ble opprinnelig avlet frem for arbeidsoppgaver der den var nødt til å jobbe 100% selvstendig. Det vil jeg tro legger et grunnlag for at dette ikke er en spesielt førbar rase generelt, selv om den kan egne seg til lp. Nei, jeg hadde holdt en knapp på boxeren hvis jeg hadde hatt ambisjoner om å ha det gøy i lp-ringen.

Ja, skal man ha det kun gøy i lp-ringen så er jeg enig med at en Boxer er mere enn nok. MEN ... veien dit kan være slitsom og lang med en Boxer KONTRA en Toller. Og det var disse to rasene trådstarter begynte å prate om...

De Tollerene jeg har trent med oppgjenom årene har ihvertfall BC light og har vært både selvstendige men også veldig førerorienterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hvis jeg skal gå tilbake til trådstarter og valget mellom boxer og toller så er det to flotte raser begge to til å ha som alt mulig hund. Nå jeg av de som synes at tolleren har blitt alt for fort populær og dermed har det desverre gått utover rasens sunnhet og mentalitet. Så vær veldig nøye med valg av oppdretter og foreldredyr.

Ja, det har jeg tenkt mye på, og har snakket med en vennine som har hatt toller før, og hun har anbefalt meg noen oppdrettere. Kan du anbefale noen? Send gjerne en PM.

Vil gjerne høre om gode oppdrettere på boxer også:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er jeg litt uenig med deg. Vet ikke hva du mener med at den ikke skal være førerrientert og jobbe 100% selvstendig men.

Hvor har jeg skrevet at den IKKE skal være førerorientert? Opplys meg.

Husk at tolleren er en retreiver og de er avlet til å være meget førerorienterte. De skal kunne jobbe veldig nært mennesker og holde seg i ro og nær jegeren til signal gis om å apportere. En veldig selvstendig retriever/toller skal vel i utgangspunktet ikke avles på da den trolig hadde jaget bort "fangsten" ved å ta "jobben" selv, stukket av med den og spist den selv eller noe lignende:)

Tolleren skulle vel opprinnelig ikke jobbe nært jegeren til en hver tid.

Bare tenker sånn utifra at hvis tolleren er avlet til å jobbe 100% selvstendig så har jeg ikke helt ord for hva en f.eks hi-og rottehund (terriertyper) skal være, 300% :ahappy:

Alle raser har en hvis selvstedighet avlet frem , de kommer jo fra ulven:), men vil ikke si at tolleren skal være så utrolig mye mer selvstendig enn en bordercollie. De skal hente og bringe på kommando. Evt også lokke. Ellers holde seg i ro ved førers side i kaoset:)

Når en hund springer ut og lokker og fanger viltets oppmerksomhet alene, ville jeg påstå at den jobber rimelig selvstendig. Men hvis du vil kverrulere så hver så god :lol: Jeg vet ikke om du går ut i fra tolleren generelt eller om du referer mest til din egen hund. Men mitt inntrykk av rasen, sånn objektivt sett, både det jeg har sett og hørt samt det man kan resonnere seg frem til etter å ha lest rasehistorien, er at det er en selvstendig hund sammenlignet med de andre retrieverne. Og nå er ikke retrievere og jakthunder flest kjent for å være av de mest førbare rasene, ikke uten grunn.

Jeg synes det er viktig å ta i betraktning rasenes opprinnelige arbeidsoppgaver, før man går hen og kjøper valp. Vanskeligere er det ikke. Og jeg mener at boxeren fortsatt er en mye enklere hund å ha med å gjøre, når det kommer til samarbeid - så lenge man evner å plukke vekk uønskede valpenykker der disse ikke passer inn.

Ja, skal man ha det kun gøy i lp-ringen så er jeg enig med at en Boxer er mere enn nok. MEN ... veien dit kan være slitsom og lang med en Boxer KONTRA en Toller. Og det var disse to rasene trådstarter begynte å prate om...

De Tollerene jeg har trent med oppgjenom årene har ihvertfall BC light og har vært både selvstendige men også veldig førerorienterte.

Ok, hvis du mener tolleren er border collie-light, så vil jeg påstå at du beskriver veldig atypiske raserepresentanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis du mener tolleren er border collie-light, så vil jeg påstå at du beskriver veldig atypiske raserepresentanter.

Jeg beskriver LP-Tolleren, ikke bare de jeg trener med, men også de jeg kjenner innen miljøet og de jeg møter på stevner.

Men da skal det jo også nevnes at jeg ikke kjenner noen Tollere som er kun familiehunder og som ikke driver med verken bruks eller lydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da skal det jo også nevnes at jeg ikke kjenner noen Tollere som er kun familiehunder og som ikke driver med verken bruks eller lydighet.

Det er jo gjerne ett poeng :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gjerne ett poeng :icon_confused:

Men så hører det jo med til saken at trådstarter ville bruke bikkja si til noe, som f.eks LP.

Jeg sier ikke at Boxeren er så inne i hampen vanskelig å ha med å gjøre innen lp-trening, MEN når det gjelder til å være konsentrert over lengre tid er Tolleren lettere å trene med enn Boxeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så hører det jo med til saken at trådstarter ville bruke bikkja si til noe, som f.eks LP.

Jeg sier ikke at Boxeren er så inne i hampen vanskelig å ha med å gjøre innen lp-trening, MEN når det gjelder til å være konsentrert over lengre tid er Tolleren lettere å trene med enn Boxeren.

Javel? Mulig det er mer armer og bein med boxeren, og at tolleren er lettere og håndtere pga størrelsen. Men jeg står fortsatt på at boxeren er enklere enn tolleren på mange områder - også ved lp-trening. Jeg er i hvert fall ikke i tvil om hva jeg skulle valgt av de to rasene, dersom jeg skulle satse lp (hvis jeg virkelig skulle satset, så hadde jeg ikke valgt noen av delene for øvrig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...