Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeloven til svergie


Akita

Recommended Posts

Fra i dag av vil den nye svenske hunde-og katteloven tre i kraft.

En skal lufte hunden hver 6. time. og visst eg ikkje hørte helt feil snakke/kose to ganger om dagen.

Til høsten skal Norge komme med noe nytt. hva som skjer, er ikkje sikkert, men det vil ikkje bli like strengt som i svergie.

Veldig synd etter min mening.

såg på nrk nyheten kl 19 i dag, adferdseksperen sa at det var bare nødvenig og lufte hunden 2-3 ganger dagelig, og at det var undødvendig strengt i svergie. dette reagerte eg på.

Hva er deres meninger om dette?

bør vi følge svergie eller lage enda strengere regler?

Mvh Anette & Akita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skal lufte hunden hver 6 time, så er der ingen med fuldtids job der kan have hund, medmindre de har mulighed for at have hunden med eller har en til at lufte den for dem.

Det har du rett i.

Utrolig tåpelig må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah hvordan har de tenkt til å følge opp dette her?

Det var naboer og folk rundt som skulle varsle kommunene om dette slik eg forsto..

Har det blitt noe klart svar på om de skal forby noen raser? Det var nemlig en liten fugl som sang noe om at pitbull skulle bli forbudt over grensa... Prøvde å søke på pitbull.se men fant ingen svar...

Dette sa de ikkje noke om på nyhetene.

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg er glad jeg ikke bor i Sverige, da måtte jeg jo enten ha sovet seks timer om natta eller stått opp midt på natta for å lufte hunden min (som forøvrig ligger i dyp søvn).

Altså, ideen er jo god. Det vil jo selvsagt bli umulig å kontrollere dette, slik at ingen vil jo egentlig bli straffet for å la det gå mer enn seks timer mellom lufting når eier er på jobb og på natta, men det er jo egentlig et ganske greit tiltak for å bevisstgjøre folk på at hunden trenger faktisk å luftes oftere enn en gang i døgnet eller annenhver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Uff, jeg er glad jeg ikke bor i Sverige, da måtte jeg jo enten ha sovet seks timer om natta eller stått opp midt på natta for å lufte hunden min (som forøvrig ligger i dyp søvn).

Altså, ideen er jo god. Det vil jo selvsagt bli umulig å kontrollere dette, slik at ingen vil jo egentlig bli straffet for å la det gå mer enn seks timer mellom lufting når eier er på jobb og på natta, men det er jo egentlig et ganske greit tiltak for å bevisstgjøre folk på at hunden trenger faktisk å luftes oftere enn en gang i døgnet eller annenhver dag...

Reglene gjelder jo for dagen da.

Og hver 6. time er ingenting. Det er to ganger i løpet av en dag det!

Men som sagt, det blir umulig å kontrollere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten var det bare lov til å bruke bur under reising ...

Men, ærlig talt, 6 timer? Ser lite vits i å vekke hunden min som sover dypt midt på natta for å lufte den.

Synes også det var merkelig med det å kose/snakke med hunden minst to ganger daglig. Hvor mye skal til for at det teller som en gang ? osv.

Men ideen er så absoutt god :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene gjelder jo for dagen da.

Og hver 6. time er ingenting. Det er to ganger i løpet av en dag det!

Sover du 12 timer hver natt du, da? Og hva er "dagen"? Mellom 0700 og 2300? Og hvorfor trenger hunden å avbryte søvnen sin for å luftes mens eieren er på jobb, mens dette ikke er nødvendig når eieren ligger og sover?

I mitt tidsskjema passer det i alle fall ikke inn - det går åtte timer mellom første og andre lufting, et par-tre timer mellom andre og tredje, og en tre-fire timer mellom tredje og siste (og deretter ca åtte-ni timer til den første dagen etter). Det er nettopp det som er poenget - med seks timer mellom hver lufting blir det fire lufteturer om dagen, og det tror jeg faktisk veldig mange gir hunden sin uansett, selv om det da blir mer enn seks timer mellom lufteturene.

En ting er i alle fall sikkert - om man virkelig skal kunne følge opp dette vil det bli et enormt marked for hundeluftere som kan tilby sin tjeneste ca. klokka 1200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene gjelder jo for dagen da.

Og hver 6. time er ingenting. Det er to ganger i løpet av en dag det!

Nei, det er vel ingen som synes at det er så fryktelig kort intervall. Men de fleste vil få et problem hvis de bor alene med hund (altså, ikke hjemme med mor eller har en sambo som ikke jobber...)

Det står jo endel gode ting i den nye loven. Imidlertig finner jeg den så oppramsende på detaljplan at det nærmest er for idioti å regne. En god lov skal virke holdningsskapende og rettledende. Denne finner jeg bare irriterende detaljert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Sover du 12 timer hver natt du, da? Og hva er "dagen"? Mellom 0700 og 2300? Og hvorfor trenger hunden å avbryte søvnen sin for å luftes mens eieren er på jobb, mens dette ikke er nødvendig når eieren ligger og sover?

I mitt tidsskjema passer det i alle fall ikke inn - det går åtte timer mellom første og andre lufting, et par-tre timer mellom andre og tredje, og en tre-fire timer mellom tredje og siste (og deretter ca åtte-ni timer til den første dagen etter). Det er nettopp det som er poenget - med seks timer mellom hver lufting blir det fire lufteturer om dagen, og det tror jeg faktisk veldig mange gir hunden sin uansett, selv om det da blir mer enn seks timer mellom lufteturene.

En ting er i alle fall sikkert - om man virkelig skal kunne følge opp dette vil det bli et enormt marked for hundeluftere som kan tilby sin tjeneste ca. klokka 1200.

Nei, og hvor lenge jeg sover om natta er urelevant. Og dagen er vel fra man står opp til man legger seg ?

Dessuten så tviler jeg på at loven er så streng at folk må ile hjem fra jobb for å lufte hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sittet å lest den nye loven i Sverige, og må vel si at den ser bra ut :wub: og loven sier ikke at du SKAL lufte hunden hver 6 time på dagtid, det er kun en anbefaling.

Skötsel

16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar

och katter ska ses till oftare.

Ellers er det verdt å merke seg at hunder skal ikke stå opp bundet i mer enn 2 timer, og hunder i bur under utstilling og konkurranser skal luftes hver 3. time når bilen står stille. Og loven er slik at du trenger ikke lufte hunden om natta , når hunden skal overnatte.

Og hunder i hundegård skal også luftes, og det er ikke tillatt å ha en hund permanent i en løpestreng. For å ta med hund til Sverige fra Norge er reglene de samme som før, det er ikke påkrevet å ha med hverken pass eller vaksinasjons kort. dog anbefales det å ta med disse om du måtte oppsøke en svensk vetrinær, men du er ikke pålagt det etter loven, så nå kan vi i alle fall ta med oss hundene trygt på bacon safari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sittet å lest den nye loven i Sverige, og må vel si at den ser bra ut :wub: og loven sier ikke at du SKAL lufte hunden hver 6 time på dagtid, det er kun en anbefaling.

Skötsel

16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar

och katter ska ses till oftare.

Ellers er det verdt å merke seg at hunder skal ikke stå opp bundet i mer enn 2 timer, og hunder i bur under utstilling og konkurranser skal luftes hver 3. time når bilen står stille. Og loven er slik at du trenger ikke lufte hunden om natta , når hunden skal overnatte.

Og hunder i hundegård skal også luftes, og det er ikke tillatt å ha en hund permanent i en løpestreng. For å ta med hund til Sverige fra Norge er reglene de samme som før, det er ikke påkrevet å ha med hverken pass eller vaksinasjons kort. dog anbefales det å ta med disse om du måtte oppsøke en svensk vetrinær, men du er ikke pålagt det etter loven, så nå kan vi i alle fall ta med oss hundene trygt på bacon safari.

Var ikkje slik de formulerte seg på NRK men korleis skal de då se til at naboene holder et bra hundehold.

Blir jo bare tull det de sa bare nyhetene då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg siterte direkte fra den nye svenske dyre loven, og det de sa på Dagsrevyen, NRK var anbefalingene- men som du ser i mitt forrige innlegg så står det 2 ganger om dagen, og NRK forkortet kraftig det som gjelder om bur bruk- hundene får også ligge i bur under konkurranser, treninger og utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med feks helger hvor man sover ekstra lenge??

Diesel er er dovendyr. La oss si at vi legger oss klokken ett og står opp tolv en dag?? Du verden, dobbelt med straff/bot på meg da :)

Hva med å slå hardere ned på dyremishandling og følge opp tips feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med feks helger hvor man sover ekstra lenge??

Diesel er er dovendyr. La oss si at vi legger oss klokken ett og står opp tolv en dag?? Du verden, dobbelt med straff/bot på meg da :)

Hva med å slå hardere ned på dyremishandling og følge opp tips feks?

Jeg bor i sverige og jeg kan sove 12 timer i strekk uten at hunden lider noen nød. Jeg er heller ikke redd for at noen av mine naboer anmelder meg fordi jeg ikke tar godt nok vare på hunden min. MEN hvis noen skulle reagere på mitt generelle dyrehold så kan disse forskriftene brukes til å lage en sak mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har tenkt litt på når det kommer til bur, hva med de som står på kennel? Eller regnes det ikke som om de står i bur? Hva ER egentlig et bur?

Jeg er utrolig glad vi ikke har sånne regler i norge, men vi får nå se hva vi kryper etter med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelbokser ("bur") reguleres i samme loven. Vi har også i Norge krav om størrelse for disse, og definisjon på forskjell mellom kennel og bruk for "kosens skyld" hjemme.

Kan ikke skjønne at noen kan si at man er glad for å ikke ha slike regler. Synes du, Monica, at det er greit at hunder bor i små bur hele døgnet uten tilsyn? Eller at vi ikke har noen reelle regler for minimumskrav for familiehunders oppholdssted eller bruk av bur.

(Svenskene krever bl.a. at hunder som står i bur på utst./stevner skal få komme ut av burene hver 1,5 time - ille det også, Monica?)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennelbokser ("bur") reguleres i samme loven. Vi har også i Norge krav om størrelse for disse, og definisjon på forskjell mellom kennel og bruk for "kosens skyld" hjemme.

Kan ikke skjønne at noen kan si at man er glad for å ikke ha slike regler. Synes du, Monica, at det er greit at hunder bor i små bur hele døgnet uten tilsyn? Eller at vi ikke har noen reelle regler for minimumskrav for familiehunders oppholdssted eller bruk av bur.

(Svenskene krever bl.a. at hunder som står i bur på utst./stevner skal få komme ut av burene hver 1,5 time - ille det også, Monica?)

Susanne

Nå har ikke jeg sagt hva i den regelen jeg ikke liker, utenom at jeg nevnte dette med bur. Det er stor forskjell fra å sitte i små bur hele døgnet til et totalforbud i hjemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sittet å lest den nye loven i Sverige, og må vel si at den ser bra ut :P og loven sier ikke at du SKAL lufte hunden hver 6 time på dagtid, det er kun en anbefaling.

Skötsel

16 § Tillsyn ska ske minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar

och katter ska ses till oftare.

Ellers er det verdt å merke seg at hunder skal ikke stå opp bundet i mer enn 2 timer, og hunder i bur under utstilling og konkurranser skal luftes hver 3. time når bilen står stille. Og loven er slik at du trenger ikke lufte hunden om natta , når hunden skal overnatte.

Og hunder i hundegård skal også luftes, og det er ikke tillatt å ha en hund permanent i en løpestreng. For å ta med hund til Sverige fra Norge er reglene de samme som før, det er ikke påkrevet å ha med hverken pass eller vaksinasjons kort. dog anbefales det å ta med disse om du måtte oppsøke en svensk vetrinær, men du er ikke pålagt det etter loven, så nå kan vi i alle fall ta med oss hundene trygt på bacon safari.

Slik det står her så synes jeg loven ser bra ut jeg!

Synes det er flott at folk får en tydelig holdning og "veiledning" om hva som er akseptabelt dyrehold.

Slik at eksempelvis diskusjoner rundt hunder liggende i bur hele arbeidsdager, hvor alle har hundre forskjellige meninger, rett og slett ikke er nødvendig fordi samfunnet har definert hva som er akseptabelt gjennom lovverket.

Og slik at hvermansen som førstegangseier har klare retningslinjer, det er jo ikke alltid like opplagt for alle at eksempelvis en hund i hundegård også må luftes.

Det er jo svært tvilsomt at sveriges politi har ressurser til å springe rundt og ta alle som ikke følger den for punkt og prikke, men de vil kanskje ha en sterkere sak mot de som går langt over streken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det verdt å merke seg at hunder skal ikke stå opp bundet i mer enn 2 timer,

Merkelig, sålenge man har litt lengde på dette båndet kan da hunden være i bånd betydelig lengre enn dette. Her ligger jenta ofte bundet i 5-6 timer.

Redigert: Etter å ha lest loven så står det "Vid tillfällig uppbindning" noe som gjør det hele mer forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...