Gå til innhold
Hundesonen.no

Gnage gnaske gnafse....

Boubou

Recommended Posts

Skrevet

Kaos er blitt 6 måneder, har fått SÅÅÅ store og flotte hvite vakre tenner, og DE VIL HAN BRUKE!! Han gnager konstant, ikke rampete egentlig, han holder seg fint unna møbler, sko, og annet som ikke er "hans", men lekene er spist opp og nå går det i vedkubber. Det er hakket før han faktisk spiser dem, og jeg ville jo gjerne at han gnagde på noe annet, litt mer... fornuftig? :icon_redface: Han får endel ben i maten, ikke hver dag men sånn ca annenhver (eller hver 3..?), men de blir ikke akkurat gnaget på lenger, men rett og slett knust og svelget. Mor savner da han var liten valp og gnagde bena forsiktig rene før han lå og KOSTE seg med dem...

Lurer på å gi ham biter av kraftben (ikkeno risk for at han spiser for store biter, mne har hørt at det kan være skadelig for tennene?) Har noen noen andre råd til gnage"leker" Kong er hos oss spesial-hurra-belønnings-leke, så den utgår. Hard gummi uten snor og godbit er uansett kjedelig og lukter vondt ser det ut til.

Håper noen har lure svar :P

Skrevet
Bikkjene mine digger å få ligge å gnafse på denne, det "fyllet" du setter inn går ikke i oppløsning og di kan ligge å gnafse og slikke på den i en evighet før det blir tomt.

Fyllet gnages i minibiter og etes på 5 minutt, og jeg har allerede gnagd av biter på den blå dingsen og. NOTHING is everlasting! Muahahaha! Mvh, Töddel

Men for alt annen enn en bulldog burde den holde i bøtter og spann. Den er svært populær her i huset. :D

PS: Den kan fylles med alt mulig annet også. :D Vi har hitill testet peanøttsmør på innsiden, vom og hundemat og så fryses, hele frolic, brunost i skiver som "limes" på innsiden. Alt har blitt møtt med den største fornøyelse og store mengder sikkel på hundesenga. Så den kan definitivt anbefales.

Skrevet

Jamen da må jeg skaffe en, da :D

Takk for link. Jeg har jo ikke en Töddel, jeg, så det burde ta litt mer enn 5 min for min revepels, selvom tennene hans ER ganske så flotte å se på :lol:

Men hvordan er dingsen å tygge på når det ikke lenger er fullt av mat i? For altså en ting er å gi middagen inni en gnagedings, en annen ting er å gjøre leke til mat på generell basis...Hvis vi alltid må ha mat inni vet jeg ikke om det er helt tingen for oss? Eller er det jeg som er en kjip mor? Er jeg :D

Skrevet
Men hvordan er dingsen å tygge på når det ikke lenger er fullt av mat i? For altså en ting er å gi middagen inni en gnagedings, en annen ting er å gjøre leke til mat på generell basis...Hvis vi alltid må ha mat inni vet jeg ikke om det er helt tingen for oss? Eller er det jeg som er en kjip mor? Er jeg :lol:

Dingsen er helt ok å tygge på. Det skjer hele tiden, så lenge den er tilstede. Men de får ikke fri tilgang, det holder den litt spennende at den ikke er der hele tiden.

Det er som er stas med å putte mat inni der er at det tar en og en halv evighet for bikkja å jobbe den ut igjen.

Om du ikke putter mat i den innimellom så er du en veldig dårlig matmor, og du kommer nok til å bli fratatt både hunden og retten til å eie dyr igjen. Men selvsagt, det er opp til deg liksom...

Skrevet

Greit, jeg forstår hintet...

Mat inni en gang iblant er no problemo, og er det mat i stedetfor / delvis i stedet for middag er det også greit...

Det er bare den greia at godbit er greit å bruke til læring, og skal det gnaskes ivei utenom måltider og læring kan det bli mye vettu...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kontakt raseklubben eller NKK for veiledning om dette. Det er ikke veldig vanlig, men det skjer at en oppdretter "leier" en tispe for et kull. De betaler da selvfølgelig alle utgifter i forbindelse med kullet,  men jeg er usikker på om de betaler noe mer enn det til eier, jeg mistenker det er tilsvarende prisen av en valp, evt. en av valpene. 
    • Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...