Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene-hjemme trening for valp

Knøttene

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hvordan man skal gå frem med hjemme-alene trening for en valp når man allerede har en voksen hund som er vant til å være alene på dagtid.

Det er egentlig flere ting jeg lurer på.

Når man begynner treningen, hva gjør man med den voksne hunden?

Er det viktig at valpen er helt alene, og at man derfor tar med den voksne hunden ut hver gang man selv går ut?

Tar jeg med hunden ut og kaster søpla liksom?

Hvordan går man frem for å være sikker på at de ikke skader hverandre?

Hvis jeg nå skal ha en valp til så har jeg ikke mulighet til å være hjemme mer enn en lang ferie (fire uker). Så hva gjør man når man må begynne å forlate valpen og den voksne sammen?

Har man valpen i bur? Eller er ikke dette noe å bekymre seg for?

Og hvor mye påvirker egentlig en voksen hund en liten valp når det gjelder å være alene?

For å sette det på spissen; kan man gå fra valpen før den er komfortabel med å være helt alene, sålenge den er sammen med en voksen hund som er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvordan man skal gå frem med hjemme-alene trening for en valp når man allerede har en voksen hund som er vant til å være alene på dagtid.

Det er egentlig flere ting jeg lurer på.

Når man begynner treningen, hva gjør man med den voksne hunden?

Er det viktig at valpen er helt alene, og at man derfor tar med den voksne hunden ut hver gang man selv går ut?

Tar jeg med hunden ut og kaster søpla liksom?

Hvordan går man frem for å være sikker på at de ikke skader hverandre?

Hvis jeg nå skal ha en valp til så har jeg ikke mulighet til å være hjemme mer enn en lang ferie (fire uker). Så hva gjør man når man må begynne å forlate valpen og den voksne sammen?

Har man valpen i bur? Eller er ikke dette noe å bekymre seg for?

Og hvor mye påvirker egentlig en voksen hund en liten valp når det gjelder å være alene?

For å sette det på spissen; kan man gå fra valpen før den er komfortabel med å være helt alene, sålenge den er sammen med en voksen hund som er det?

Man må trene valpen til å være helt alene uten den voksne hunden ja. Det blir på en måte to forskjellige ting; å være heeeelt alene, eller å være sammen med den voksne hunden og uten mennesker. Det første er nok det verste for de fleste valper, for de føler seg mer trygge når det er andre der, mennesker eller hunder. Ta med deg den voksne hunden ut når du henter posten og tar ut søpla, og etterhvert går du tur med den voksne og lar valpen være alene hjemme.

Jeg bruker ikke bur, men har valpegrind. På lørdag måtte mine hunder (9uker + snart 3år) være alene hjemme hele 3,5 timer, og da hadde jeg valpen i valpegrinden som den sover i på natten, dvs ved sengen min. Den voksne hadde tilgang til valpegrinden og resten av huset, men lå sikkert i sengen. Nå har jeg en fryktelig selvstendig valp som ikke har de største skrupler når det kommer til å være alene, så jeg tror det gikk fint. Jeg ga valpen noe å tygge på, sko som den liker å sove i, og aviser å gjøre fra seg på + vann og seng med varmeflaske, så jeg tror det gikk helt fint. Jeg prøvde å slite den ut mest mulig før jeg gikk så den skulle være skikkelig trøtt og ha lyst å sove.

Den voksne hunden kan påvirke den yngste i forhold til det å være alene hjemme. Har man en voksen som uler alene, er det ikke sikkert den ikke uler selv om den har selskap med en valp. En valp kan, eller kan ikke, ta etter slikt. Jeg vil tro at en rolig og sikker voksen hund er det beste for en valp, hvis det først skal ha selskap av en voksen hund når den er alene. Men en valp kan likevel finne på å begynne å ule, selv om den har selskap av en rolig voksen hund.. Men hvis du har en voksen hund som kan å være alene hjemme, og en valp som tåler at du går fra de, så kan du sikkert være lengre borte enn du har kommet i treningen med kun valpen alene, hvis du skjønte det?

Ang om hundene skader hverandre; det kommer litt an på hundene tror jeg. Jeg har en stor voksen, og en liten valp, og var nok litt redd for skader i begynnelsen. Nå har det gått seg til mellom de to, og den voksne er blitt mer hensynsfull. Uhell kan likevel skje, så derfor legger jeg opp alenetiden slik at jeg har en viss formening om hva den voksne gjør. Hun er en stødig hund som jeg vet at elsker å ligge i senga; og har hun tilgang til den er sjansen liten for at hun heller begynner å herje med valpen; sånn tenker i alle fall jeg. Man ser jo også litt hvordan de behandler hverandre når du er til stede; og hvis det blir for ille, så bør du nok skille de når de skal være alene, spesielt i begynnelsen når valpen er veldig liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Forrige gang jeg fikk valp var jeg student, og hadde uendelig mye mer tid å bruke på hjemme-alene trening.

Hvis jeg får valp nå så har jeg ikke den samme muligheten.

Så dersom vi ikke kommer helt i mål på den tiden jeg har til rådighet så håper jeg jo at Rocky kan "hjelpe" meg ved å tusle rundt som vanlig og overbevise valpen om at dette er helt greit!

Men hvis du har en voksen hund som kan å være alene hjemme, og en valp som tåler at du går fra de, så kan du sikkert være lengre borte enn du har kommet i treningen med kun valpen alene, hvis du skjønte det?

Jeg skjønner, og håper det er tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...