Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffehalsbånd ?

Recommended Posts

Jeg har en papillon som bjeffer ganske mye på folk ute og løper etter dem.. Jeg tenkte jeg skulle begynne med et sånt bjeffehalsbånd som spruter ut vann eller lignende.

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt et sånn halsbånd? Finnes det i papillon str? :P Jeg skal ha et som spruter vann, ikke strøm.

Er det noen som har erfaringer med slike halsbånd, er det kjekt å få råd og tips :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil gi hunden din et ubehag når den allerede er usikker på folk og bjeffer på dem?

Jeg hadde vært VELDIG forsiktig med å gjøre denslags. Nå er det bare en pitteliten hund, så det gjør kanskje ikke så mye for FOLKENE om hunden din blir enda mer redd dem - han får vel ikke bitt rare greiene likevel. Men for hunden din blir vel scenarioet slik: Skumle folk, jeg bjeffer, da får jeg ubehagelig vannsprut på meg i tillegg.

Vil du virkelig det?

Jeg var borti en liten hund som også bjeffet mot folk. Eier gadd ikke gjøre noe særlig, men det var påtagelig å se bedring da jeg tilbød meg å prøve - gjennom å jobbe positivt og forebyggende i stedet, på bare en ettermiddag i parken. Eier gadd fortsatt ikke, men fortsatte å kjefte når bjeffingen først kom - noe som i hvert fall bare førte til forverring og stillstand.

Ved å bruke en metode som dette demper du symptomet, men gjør null og niks med årsaken. Er ikke hunden redd, så burde det i hvert fall være enkelt å trene det vekk. Jeg har selv dessverre måttet gjøre meg en viss erfaring med sitronhalsbånd i en viss situasjon der vi var opprådd, men det var på en svært stødig hund og definitivt ikke i en situasjon som handlet om mennesker... derfor vil jeg også fraråde deg dette.

Tren aktivt - istedet for å sett på noe som gjør at hunden ikke TØR å bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

med fare for å kuppe tråden ønsker jeg og høre hva dere ville gjort når valpen bjeffer når noen går i døra...Han reagerer ikke på ringeklokka men når noen kommer inn uten å ringe på så bjeffer Bajas og styrter ned trappa mot utgangsdøren.

Hva blir mest rett av meg å gjøre?

Bør jeg varsle hunden med ett strengt "nei" eller skal jeg overse ham? eller avlede?

Det skjer jo så raskt dette at jeg rekker ikke avlede egentlig.

Jeg har nok oppdaget vakthunden i min lille valp gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med fare for å kuppe tråden ønsker jeg og høre hva dere ville gjort når valpen bjeffer når noen går i døra...Han reagerer ikke på ringeklokka men når noen kommer inn uten å ringe på så bjeffer Bajas og styrter ned trappa mot utgangsdøren.

Hva blir mest rett av meg å gjøre?

Bør jeg varsle hunden med ett strengt "nei" eller skal jeg overse ham? eller avlede?

Det skjer jo så raskt dette at jeg rekker ikke avlede egentlig.

Jeg har nok oppdaget vakthunden i min lille valp gitt.

Har du ikke sett på Milan? "You have to claim the door" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm...han reagerer ikke på dørklokka.

men når noen kommer inn uten varsel

Nå er jo Bajas er mix med endel vakt i seg. Jeg hadde ikke gått inn med kjeft for noe sånt, men du kan lære han en alternativ adferd der og, med at han skal legge seg når det går i døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nekter jeg å tro.

Joda..har lest en hel bok fra fjellanger jeg hvor passeringstrening var omtalt. Hjelper det ikke å sprute stein, skal man lugge i pelsen på innsiden av lårene for å få kontakt.(da hadde jeg hatt en stk belger i hånden) Men denne boken er urgammel og jeg tviler på at han er enig i de metodene han anbefalte på den tiden nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda..har lest en hel bok fra fjellanger jeg hvor passeringstrening var omtalt. Hjelper det ikke å sprute stein, skal man lugge i pelsen på innsiden av lårene for å få kontakt.(da hadde jeg hatt en stk belger i hånden) Men denne boken er urgammel og jeg tviler på at han er enig i de metodene han anbefalte på den tiden nå...

Aha! Jeg så nemlig for meg at h*n hadde vært på kurs og fått det anbefalt, men en urgammel bok kan jo også gjøre nytten!

Har forresten relativt store problemer med å se for meg hvordan man skal klare å lugge en korthåret chihuahua på innsiden av lårene for å få kontakt.. :) sånn uten å gjøre for mye annet; som å dra i båndet, rive og røske, ta tak i hunden og løfte den her og der for å komme til.. Eller en nakenhund for den saks skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
    • Altså hvorfor har ikke jeg tenkt på dette?!  Så genialt med AI altså👏🏻  Har snakket med vetrinær igjen i går, og vi skal forsøke med Hills sitt allergifor:) Vi startet overgang i går og lillemann ELSKET det og «sorterte» maten i skåla for han skulle spise Hills-bitene først🤣  Det som var et kjempepluss var at foret har godbiter med samme ingredienser, så de kunne han få 4 stk av om dagen, selv om han er på eliminasjonsdiett. Så GJETT om det ble fest hjemme i går. Første godbit på mer enn syv uker.  Fikk også sove natta gjennom uten magetrøbbel og i morres var avføring fast og fin!    Har skikkelig tro på at dette skal bli bra🫶🏻 OG når vi forhåpentligvis starter provokasjonsdiett om noen uker så skal vi starte med VOM fra taste!    Tusen takk for gode råd folkens👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Dere er helt supre som tar dere tid til å svare, og nå er vi såå lykkelige i heimen😍    
    • Takk! 🥰 Jeg glemte at det finnes en verden av små butikker utenom gigantene. Du reddet dagen og uka og måneden, og potensielt hele sommeren min. Nettopp vært på kurstime med råfor klabb og klæss og isj, og så ikke veldig lyst på fremtiden. Får hamstre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...