Gå til innhold
Hundesonen.no

Tvilsomme oppdrettere:/


mariee

Recommended Posts

Jeg kjøpte i desember 06 en chihuahua hann.

Det var min aller første hund og jeg gleda meg vilt!

Hadde vært hos oppdretteren på besøk, og hadde snakket om at jeg gjerne ville bruke hunden i utstilling osv.

Jeg signerte den kjøpsavtalen, og det sto ; 20000 inkl. reg i NKK og stamtavle.

Det tok litt tid, valpen ble 5 mnd og vi fikk fortsatt ingen stamtavle..

Vi var god-troende, og regnet med at det bare hadde tatt litt "tid", vi kunne jo ikke noe om det der!

Så var vi på valpeshow , og min var eneste hanne.

Han fikk ikke engang tildelt plass, han fikk kun en "takk for deltagelsen" rosett..

Dommeren sa at han var alt for stor, og var veldig utypisk for rasen..

Så snakket vi med noen andre chihuahua mennesker vi møtte der, som fikk høre om vår oppdretter.

De sa at noen stamtavle kom vi nok aldri til å få, fordi oppdrettern vår hadde avlssperre!

Vi ringte rundt og fikk avdekket endel skitne hemligheter om vår oppdretter, og fikk høre at min valp var nr 62 av alle valpene de hadde fått i 2006..

Vi har tatt dette opp med forbrukerrådet, og har holdt på siden april/mai i fjor.

Oppdretteren prøvde da å gjøre det "godt" igjen med å sende meg stamtavlene til mor og far !:icon_redface:

Men altså, de trenger jo ikke jeg, jeg vil jo gjerne ha på min egen, når det inngår i kjøpeavtalen vår..

Lurer på restens meninger her, tror noen at jeg har en sjanse mot denne "oppdretteren" ?

Pengene jeg brukte på hunden var resten av mine konfirmasjonspenger, og det er surt å bli lurt på den måten!

Noen som har noen lignende opplevelser, og som kan fortelle litt?

Føler meg liksom veldig dum og hjelpesløs i denne saken egentlig :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerrådet er nok den eneste sjansen din, men det er vel i forhold til å prøve å få noen penger igjen det da? Har oppdretter avlssperre, så har du i realiteten kjøpt en dyr blandingshund - såvidt jeg forstår.

Her er et par linker hvor avlssperre blir diskutert. Men dette er altså avlssperrer som oppdretter selv har bedt om på hunder de har solgt, mens NKK også - slik jeg forstår det - kan sette avlssperre for å registrere hvalper fra oppdrettere som ikke følger deres retningslinjer.

http://www.canis.se/innlegg.php?nr=68725&start=1

Det som også er litt trist, er at du har gjort det mange ferske eiere gjør - kjøpt hund uten å kontakte raseklubben. Da fanger bordet litt, og du kan få gjort lite - useriøse folk som lever av halvveis å "svindle" andre pleier ikke å ta ting like tungt som seriøse oppdrettere gjør.

Jeg synes også det er riktig at NKK opprettholder avlssperren, hvis det er det "din" oppdretter har fått - ellers så kan kanskje akkurat DU få hjelp, og så fortsetter karusellen... med nye folk som blir lurt. Det er kundene som avgjør; er det ingen som vil kjøpe, så vil storproduksjonen ta slutt.

Jeg har hørt om chihuahuakjøpere som ikke er interessert i hverken stamtavle, registrering eller noe - bare det å få tak i denne rasen, og da åpner man for slike oppdrettere som du dessverre kom borti i.

Jeg håper iallfall at hunden din er frisk og sunn og at du ellers er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet , har jo vært i kontakt med forbrukerrådet en stund nå, håper på å få igjen vertfall en treddel av summen..

Angrer veldig på det nå, for det gjør jo bare at de tjener mer penger på å svindle :/

Men hunden er jeg kjempefornøyd med, det er ikke noe galt med an og han er kjempefin , annet at han er litt stor.

Moren komer jo ifra en topp oppdretter med veldig fine linjer, men også hun er litt stor og skulle derfor ikke bli brkt i avl, noe jeg ikke viste før et halvt år etter jeg hadde kjøpt desverre.. :icon_redface:

Oppdretteren hadde jo fått avlsperre pga de drev med "rovdrift"..

Var vel snakk om rundt 40 hunder som vi ikke fikk se, som bare levde for å få unger.. :/

Er det jeg har hørt da, oppdretter vil selvfølgelig ikke innrømme det, men har hørt det fra flere, så det må jo ligge noe i det..

Har kjøpt en til nå, og der vet jeg at oppdretter er seriøs, og hun bor også nærme meg , så jeg vet hvordan hun driver å får besøke når jeg vil osv. Og er glad for at jeg tok meg tid til å sjekke litt rundt denne gangen..

Er bare så synd at jeg måtte igjennom alt det her bare for å få en erfaring som jeg egentlig burde ha tenkt på før jeg kjøpte hund 1 gang .. :)

Men får jo håpe at det ordner seg da, er vel 20 april tror jeg som saken er ferdig å jeg får vite om jeg får noe tilbake på hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo tross alt "heldig" som fikk en frisk hund iallfall, det var jo flere tilfeller der folk kjøpte smuglerhunder like dyrt som viste seg å være syke i tillegg.

Men ja - det ER synd at folk ikke tar kontakt med raseklubb eller NKK for å få vite litt mer. Det er nok litt av hvert som kunne vært unngått.

Trist det ikke går an å få stoppet denne første "oppdretteren" din, som sikkert bare selger papirløse hvalper videre så lenge det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er sant, jeg var heldig som fikk ozzy :icon_redface:

ja det er synd, så at samme oppdretter har valper til salgs igjen nå, og vet at det ikker er første kullet i år akkurat :/

nå skriver dem vertfall ikke noe om at hundene selges med papirer, som det har stått i de andre annonsene ..

noe anet jeg reagerte på, er at vi spurte tidligere om det var mulig få vite hvem som kjøpte broren, for å kanskje snakke litt med de og se litt vordan broren utviklet seg, for det er jo bare koselig å ha kontakt med de ande kjøperne, men det kom ike på tale..

Er ikke det normalt igrun det da , å få vite hvem som har kjøpt søsknene?

Ikke vet jeg egentlig, men bare reagerte litt på det.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerrådet er nok den eneste sjansen din, men det er vel i forhold til å prøve å få noen penger igjen det da? Har oppdretter avlssperre, så har du i realiteten kjøpt en dyr blandingshund - såvidt jeg forstår.

Her er et par linker hvor avlssperre blir diskutert. Men dette er altså avlssperrer som oppdretter selv har bedt om på hunder de har solgt, mens NKK også - slik jeg forstår det - kan sette avlssperre for å registrere hvalper fra oppdrettere som ikke følger deres retningslinjer.

http://www.canis.se/innlegg.php?nr=68725&start=1

Det som også er litt trist, er at du har gjort det mange ferske eiere gjør - kjøpt hund uten å kontakte raseklubben. Da fanger bordet litt, og du kan få gjort lite - useriøse folk som lever av halvveis å "svindle" andre pleier ikke å ta ting like tungt som seriøse oppdrettere gjør.

Jeg synes også det er riktig at NKK opprettholder avlssperren, hvis det er det "din" oppdretter har fått - ellers så kan kanskje akkurat DU få hjelp, og så fortsetter karusellen... med nye folk som blir lurt. Det er kundene som avgjør; er det ingen som vil kjøpe, så vil storproduksjonen ta slutt.

Jeg har hørt om chihuahuakjøpere som ikke er interessert i hverken stamtavle, registrering eller noe - bare det å få tak i denne rasen, og da åpner man for slike oppdrettere som du dessverre kom borti i.

Jeg håper iallfall at hunden din er frisk og sunn og at du ellers er fornøyd med den.

Hun skreiv jo at hun hadde fått stamtavla til foreldrene, så hann er jo en ren chi. da .. uten stamtavle desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig dumt :icon_redface:

makan til 'oppdretter'. Dessverre er det de som driver rovdrift og selger hunder for blodpriser(tenker da på blandinger).

Man må rett og slett være forsiktig hvem man velger å kjøpe hund fra og styre unna de som selger en blanding for ti tusen -samme hvor søt den er.

Venninna mi kjøpte en fransk bulldog fra danmark. da de skulle hente hunden kom de ikke med den, og den var liksom 'syk'. Det viste seg at det ikke var noen hund.. og denne hunden var solgt til flere personer.

De skulle få tilbake pengene sine, men han har nå i det siste sagt at det får de ikke..

Utrolig kjedelig å blande inn mattilsynet, politi osv osv i dette. Men det gode er at denne 'oppdretteren' får hvertfall ikke inn flere valper til norge nå som mattilsynet er varslet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hund uten stamtavle blir betraktet som blandingshund.

Men det ER jo ikke det da :icon_redface:

Og siden 'oppdretteren' har avelsforbud kan man ikke registrere stamtavle på hunden (?)

Det er jo skjekt og ha stamtavle, men du må jo nøye deg med har en renraset chi. uten stamtavle, men problemet er at du ikke kan gå på uts. o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik... det å ha fått KOPI av foreldrenes stamtavler behøver å si fint lite. En oppdretter av dette (dårlige) kaliberet behøver ikke engang ha oppgitt riktige foreldre, eller en feil forelder, og eneste måten å finne ut om DÉT stemmer på, ville vært ved blodprøve.

Jeg har sett flere såkalte chihuahuaer som ikke ser helt rasetypiske ut, selv om den ene til og med (!) var kjøpt fra USA (e-post og nettet). Og siden rasen gjerne får få hvalper, har man iallfall ute - smuglerhundene - blandet inn andre, mer lett- og flerfødende raser.

Hørte også om en oppdretter av annen rase som driver litt cowboyavl for å leve av det, og som like gjerne viser ivrige ferske hvalpekjøpere "feil hannhund" eller "mor" - hvis de er penere...

Så trådstarter får anta det er en renraset chihuahua, hvis den ser rasetypisk nok ut, og at den kanskje har de foreldrene som oppdretter har sendt stamtavlekopier av, og er - akkurat som blandingshunder flest frem til nå - utestengt fra endel aktiviteter. Heldigvis er vel ikke bruks akkurat første hundesport for en chieier da, men det er kjipt i forhold til utstilling hvis det var en interesse. Dyr læring - og bedre lykke med neste hvalpekjøp.

Forøvrig er vel hunden din heldig som kom til deg, som ikke dumper ham eller selger ham videre fordi han ikke er bra nok. Har hørt om det også - så du får hygge deg med ham, og det er flott du sier du er heldig som har ham :icon_redface:

Du får fortelle hvordan det går med saken når noe blir avgjort - synd slike "oppdrettere" får fortsette å ture frem og lure folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant , synes det var så teit å sende den kopien av stamtavlen , det gjorde meg igrunn bare enda mer forbanna ! :P

Snakka jo med noen andre som var oppdrettere , og de sa jo det at hadde det vært dem, så hadde de solgt hunden med en gang, men det hadde ikke jeg klart.. :/

Blir jo så gla i de, alerede før jeg henta han kunne jeg ikke tenkt meg noen andre..

Han er jo en veldig pen hund, men han har bare litt lang snute og litt større enn normalen, men det gjør meg ingenting.. :ahappy:

Nå er det jo bare et par dager til vi får svaret fra forbrukerrådet, og jeg gleder meg til å se resultatet :P

Får skrive litt når jeg vet hva som skjer:)

Tror nok at det blir et positivt resultat, jeg kan ikke akkurat si at noe som har skjedd har vært i hans favør .. :/

Så vi får se! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. Venter jo fortsatt på svar fra forbrukerrådet, men har fått en oppringing fra min kjære oppdretter.. :/

For et års tid siden når jeg var SÅÅ sinna pga alt det her, så a jeg ut fullt navn osv på et forum, noe som h*n har lest :D

Nå har jeg et valg; enten bli anmeldt for ærekrenkelse, eller ikke få penger for hunden..

H*n har nemlig lagd en deal til meg :D

Fader, så tett jeg er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. Venter jo fortsatt på svar fra forbrukerrådet, men har fått en oppringing fra min kjære oppdretter.. :/

For et års tid siden når jeg var SÅÅ sinna pga alt det her, så a jeg ut fullt navn osv på et forum, noe som h*n har lest :D

Nå har jeg et valg; enten bli anmeldt for ærekrenkelse, eller ikke få penger for hunden..

H*n har nemlig lagd en deal til meg :D

Fader, så tett jeg er..

Ikke bry deg om "oppdretter" du. Hvis h*n truer med dette så så svarer du bare "helt greit det, om du vil jeg skal anmelde deg for bedrageri". Forbrukerrådet er en sak, domsfellelse for bedrageri er mye mer alvorlig og har en strafferamme på opptil 3 års fengsel (eller bøter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj.. Venter jo fortsatt på svar fra forbrukerrådet, men har fått en oppringing fra min kjære oppdretter.. :/

For et års tid siden når jeg var SÅÅ sinna pga alt det her, så a jeg ut fullt navn osv på et forum, noe som h*n har lest :D

Nå har jeg et valg; enten bli anmeldt for ærekrenkelse, eller ikke få penger for hunden..

H*n har nemlig lagd en deal til meg :D

Fader, så tett jeg er..

Skulle du egentlig få igjen pengene du betale for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du egentlig få igjen pengene du betale for hunden?

Det aner jeg ikke, forbrukerrådet sa at jeg burde få 15000 igjen, men at de skulle jobbe med saken, og nå etter ca et år så skulle vi få en dom, for å vite om vi får penger eller ikke.

Kan jo hende at h*n har fått vite om h*n må betale meg, siden plutselig begynner å true med anmeldelse.. :/

For h*n sa jo ; vis du vil at jeg skal droppe anmeldelse, trenger ikke jeg å betale deg tilbake noe som helst.

Ellersk går h*n til sak mot meg .. ;S

Ikke bry deg om "oppdretter" du. Hvis h*n truer med dette så så svarer du bare "helt greit det, om du vil jeg skal anmelde deg for bedrageri". Forbrukerrådet er en sak, domsfellelse for bedrageri er mye mer alvorlig og har en strafferamme på opptil 3 års fengsel (eller bøter).

Ja , burde kanskje det..

Det er vel kanskje verre å bli anmeldt for bedrageri enn æreskrenkelse.. ;/ :D

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så leit.. Er desverre en del sånn tull på de minste rasene våre etter at de ble så populære.. Ei venninne av meg passer en pomeranian for en oppdretter.. Den hunden har patella, navlebrokk og har hatt noen anfall som minner om epilepsi, og hun ser grålig ut i øynene. .ENDA så skal oppdretteren bruke henne i avl... :D:D Kan være greit å ta kontakt med raseklubben å forhøre seg litt, eller dra på utstillinger å følge med litt på forskjellige oppdrettere, og se litt på hvem som utmerker seg osv..

Men godt å høre at Ozzy er frisk og fin da.. Søt hund hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så leit.. Er desverre en del sånn tull på de minste rasene våre etter at de ble så populære.. Ei venninne av meg passer en pomeranian for en oppdretter.. Den hunden har patella, navlebrokk og har hatt noen anfall som minner om epilepsi, og hun ser grålig ut i øynene. .ENDA så skal oppdretteren bruke henne i avl... :D:D Kan være greit å ta kontakt med raseklubben å forhøre seg litt, eller dra på utstillinger å følge med litt på forskjellige oppdrettere, og se litt på hvem som utmerker seg osv..

Men godt å høre at Ozzy er frisk og fin da.. Søt hund hvertfall :D

Ja er endel tull ja..

Men at det går ann for noen å virkelig avle på en sånn hund!? :(

Det synes jeg er drøyt.. Selvom min oppdretter antageligvis ikke er stort bedre.. ;/

Ja han er veldig søt, ganske stor da, menmen ;P

De fleste hundeeiere vertfall i miniatyr miljøet vet godt hvem h*n er, og har aldri hørt et eneste positivt ord om denne oppdretteren.. :/

Håper bare på det beste jeg, og om jeg så må bli anmeldt for å oppnå litt rettferdighet i dette miljøet, så synes jeg det er verdt det egentlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bare skal kjøre rett på jeg.. Selv om du var dum og teit (jeg mener ikke det altså) å la ut informasjon om "oppdretteren" din, så er ikke det like ille som å selge deg et "produkt" som ikke inneholder alt du ble lovt heller.. Du har vell framdeles den kontrakten som det står at hunden blir reg. i NKK enda? Det er jo ditt bevis på at oppdretteren har lovt deg noe du ikke har fått.. Kjør på du.. Og krev igjen i hvertfall noe av pengene dine!

Vi heier på deg!

Hilsen Linda og Blaze :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...