Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitt akvarium


helle

Recommended Posts

Mitt 120 liters akvarie:

IMG_3697.jpg

IMG_3702.jpg

Jeg er fornøyd med røttene og gresset, og bakgrunnen skal skiftes ut med et annet bakgrunnsbilde der det er bilde av mørk stein.. Har bestillt denne bakgrunnen, skal bruke siden med stein.

Noen som har noen tips å komme med angående hvilke planter jeg kan ha? Er ikke fornøyd med plantene i det hele tatt (utenom gresset da). Gjerne planter som er enkle og ikke vokser så veldig raskt. Er ute etter både bakgrunns og forgrunnsplanter. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt noen planter av litt str som fyller litt i bredden og høyden, også hadde jeg skrådd sanden litt, sånn at det ikke lå så mye i front.

Røttene dine var drit kule! Hva med å sette litt mose på, eller en anubias, det gjør seg, syns jeg ihvertfall! :lol:

Litt vanskelig å se hvordan fisk du har, men kanskje kjøpe noe ciklider som det er litt str på, fyller opp litt og lager litt liv i karet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hva med javamose (fins det annen enkel relativt enkel mose?) på toppen av den venstre roten, altså over hullet? Er anubisen saktevoksende?

Sanden er faktisk litt skrådd, men ser at jeg kan skrå den enda mer.. Bare håper jeg klarer å gjøre det uten å ødelegge gresset mitt? Har 25 kg sand oppi, tok oppi hele posen jeg.. Så er relativt høyt bak. Har gravd ut ganske store huler til fiskene under røttene og der bor en del av dem.

Fiskene jeg har er:

10 Sebrafisk

5 Siamesere

4 Praktbotia

4 Ansictrus

1 Black Ghost

Vet ikke om jeg har plass til så veldig mange fler fisker egentlig?

De eneste fiskene jeg oftest ser svømmende rundt er sebrafisken, ansictrusene og siameserne.. Praktbotiaen og black ghost bor under den høyre roten alle sammen :lol:

Har lyst på noen eplesnegler da, med mindre de er sånn som formerer seg sinnsykt raskt og er vanskelig å fjerne om det blir for mange av dem. Kunne eplesnegler gått med disse fiskene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig tid, derfor litt kjapt svar.. Javamose er stilig og greier seg fint selv. Den vokser ikke veldig fort, ikke hos meg ihvertfall.. Anibiasen er vokser sakte ja, men er veldig dekorativ og silig, blomstrer kan den også gjøre :D

Tror trygt du kan ta ut litt sand, trenger ikke være så mye oppi der :D hehe, men hvis du syns det er fint så er det jo bare å ha det sånn :lol:

Jeg skjønner VEEELDIG godt at du vil ha snegler! De er drit kule! Hehe Colliegirl her inne har døpt meg om til Snailwoman :lol: Meeen da må du kvitte deg med botianen dine.. De mumser i seg snegler..

Du kunne jo prøvd å ommøbelere litt, kanskje de andre fiskene vil komme mer fram?! :D

Og ja, det finnes fler typer mose :D Vet ikke hvor du bor, men på Oslo City kjøpte jeg en ganske kul mose nå for litt siden, kostet ikke så mye heller! :D

*Bruk red.funksjonen. Mod. colliegilr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du PBene mine vil spise eplesneglene da? De er jo ganske store? Om jeg kjøper de store altså. Mine pber er 5 cm lange.

Jeg bor i bergen jeg.. Er jo en del dyrebutikker her også, så jeg får ta meg en kjøretur rundt om å leite etter plantene jeg bestemmer meg for :lol:

Tror jeg vil ha en sverdplante øverst til venstre. Og så foran til høyre Cryptocoryne wendtii "green". Syns de var fine.. Om jeg får tak i dem da.. Og så en eller annen type mose på røttene noen steder, og kanskje en anubis om jeg finner en som er liten.

Mangler flere bakgrunnsplanter da..

Har ikke lyst til å omøblere enda.. Har hatt hvitprikk for en stund siden på PBene mine, og tipper det kom av stress. Så vil vente litt lengre med å omøblere.. De har nettopp begynnt å komme litt mer fram, og nå kommer de frem til og med når jeg sitter å ser på, og slikt. De har vært fryktelig sky.

Black Ghost er nattaktiv, så han ser jeg en del til om kvelden og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du PBene mine vil spise eplesneglene da? De er jo ganske store? Om jeg kjøper de store altså. Mine pber er 5 cm lange.

Jeg bor i bergen jeg.. Er jo en del dyrebutikker her også, så jeg får ta meg en kjøretur rundt om å leite etter plantene jeg bestemmer meg for :icon_redface:

Tror jeg vil ha en sverdplante øverst til venstre. Og så foran til høyre Cryptocoryne wendtii "green". Syns de var fine.. Om jeg får tak i dem da.. Og så en eller annen type mose på røttene noen steder, og kanskje en anubis om jeg finner en som er liten.

Mangler flere bakgrunnsplanter da..

Har ikke lyst til å omøblere enda.. Har hatt hvitprikk for en stund siden på PBene mine, og tipper det kom av stress. Så vil vente litt lengre med å omøblere.. De har nettopp begynnt å komme litt mer fram, og nå kommer de frem til og med når jeg sitter å ser på, og slikt. De har vært fryktelig sky.

Black Ghost er nattaktiv, så han ser jeg en del til om kvelden og sånt.

Oki, dele opp er barnslig akkurat nå kjenner jeg :P

Jepp, jeg vil tippe at botiaene vil ta snegler, uansett str på de. De er mestere på å få opp "lokket" på sneglene..

*flirer* Også drar du ikke til Oslo for å kjøpe planter?!? :)

Du kan jo høre litt i de forskjellige butikkene rundt om da, hva som ser bra ut som bakgrunnsplanter og de som vokser litt i bredden :P

Og det spiller vel ingen rolle om du må røske opp litt av gresset, de fester seg jo igjen.. Men skjønner jo det med hvitprikken da... Det er jo teit..

Gleder meg til å se hvordan det blir :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke til oslo for å kjøpe planter nei :icon_redface: Blir nok i lengste laget dessverre :P Da ser det ut til at jeg må vente litt med snegler da, til PBene er så store at de må flytte. :closedeyes: Jaja..

Blir spennende å se :P Tror jeg venter med innkjøp av planter og slikt til den nye bakgrunnen er satt opp, sikkert lettere å se hvilke planter som kan bli fint når jeg får en bakgrunn uten falske planter. hehe... Tror dere det går bra å skyve akvarie litt ut fra veggen om jeg tar ut halvparten av vannet? Eller bør jeg ta ut mer? Er bare snakk om å skyve det akkurat så mye at jeg klarer å lime fast bakgrunnen :)

Jeg har en anden slags mose end du har Helle, som kan købes her i Bergen, men den trænger mere lys en Java mosen.

Du kan evt. prøve dig med en lille aflægger af mit, og se om den vokser i dit kar, hvis ikke så få den ikke nok lys.

Jeg har ikke mose i akvarie mitt enda, men har tenkt til å kjøpe. Tror jeg har en ganske mye lys i akvarie mitt, virker i alle fall sånn, planten innerst til høyre vokser så mye at jeg må luke den hver uke, fordi den ligger å flyter utover hele akvarie.. :P

Hvilken mose er det du har da? :P Og hvor i bergen kan den blir kjøpt? Er det sånn man fester med tråd til røtter og slikt, og så fester den seg etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mose i akvarie mitt enda, men har tenkt til å kjøpe. Tror jeg har en ganske mye lys i akvarie mitt, virker i alle fall sånn, planten innerst til høyre vokser så mye at jeg må luke den hver uke, fordi den ligger å flyter utover hele akvarie.. :icon_redface:

Det er ikke sådan en plante så du knibe 10 cm af og lave aflæggere af den og få flere planter ud af det?

en del af mine små planter producerer selv nye planter, eller jeg laver selv aflæggere af de hurtigvoksende i mit akvarie.

Hvilken mose er det du har da? :) Og hvor i bergen kan den blir kjøpt? Er det sånn man fester med tråd til røtter og slikt, og så fester den seg etterhvert?

Jeg har Riccia mose i mit akvarie, jeg har anskaffet den fra dyrehandelen på bystasjonen, og de får ny planter om fredagen.

Jeg ha størstedelen af den bundet fast til en rod, og nogle dele flydende i akvariet, da mosen er meget "kort" når man køber den, så den skiller nemt, så efterhånden som den vokser til bør man binde den på ny.

De mose aflægere jeg har er ikke store klumper, men er dog "langt vokset", hvis du fostår hvad jeg mener, så de er nemmere at binde fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sådan en plante så du knibe 10 cm af og lave aflæggere af den og få flere planter ud af det?

en del af mine små planter producerer selv nye planter, eller jeg laver selv aflæggere af de hurtigvoksende i mit akvarie.

Ja, det er en sånn som jeg kan knekke og plante på nytt. Men har fått det så tett som jeg vil ha det, så nå bare knekker jeg og kaster.. :closedeyes:

Jeg har Riccia mose i mit akvarie, jeg har anskaffet den fra dyrehandelen på bystasjonen, og de får ny planter om fredagen.

Jeg ha størstedelen af den bundet fast til en rod, og nogle dele flydende i akvariet, da mosen er meget "kort" når man køber den, så den skiller nemt, så efterhånden som den vokser til bør man binde den på ny.

De mose aflægere jeg har er ikke store klumper, men er dog "langt vokset", hvis du fostår hvad jeg mener, så de er nemmere at binde fast.

Oj, den så jo kjempefin ut på bilder! Vet ikke helt om jeg forstår deg :icon_redface: Er nemmt det samme som lett/enklere? Om det betyr det så tror jeg at jeg skjønner deg :P Hva bruker du til å binde mosen fast med? Vanlig sytråd? Eller er det en spesiellt tråd? og hvor får jeg kjøpt den? :)

Men riccia mosen så virkelig spennende ut, tror jeg vil prøve den i akvarie mitt. Er den mye vanskeligere å få til enn f.eks javamose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, den så jo kjempefin ut på bilder! Vet ikke helt om jeg forstår deg :icon_redface: Er nemmt det samme som lett/enklere? Om det betyr det så tror jeg at jeg skjønner deg :P Hva bruker du til å binde mosen fast med? Vanlig sytråd? Eller er det en spesiellt tråd? og hvor får jeg kjøpt den? :)

Men riccia mosen så virkelig spennende ut, tror jeg vil prøve den i akvarie mitt. Er den mye vanskeligere å få til enn f.eks javamose?

nemt er det samme som let/enkelt :P

Jeg har bundet min med sytråd, men de fleste bruger en tynd fiskesnøre til at binde den med.

Det er forholdsvis nemt i mit kar, men så har jeg da også lyset på 10 timer om dagen, men skal lige siges at jeg også har 1/3 af overfladen dækket med flydeplanter, hvorimod andre synes at det er svært at få den til at gro.

Jeg har set at mange lade deres mose flyde frit og lader den vokse, jeg har kun 2 aflæggere liggende frit i karet, der nu er på ca 4x5 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre planter som kan være verdt å vurdere er f.eks. Sverdplanter, de får man fra relativt lave typer til gigavarianter, til røttene dine har du jo noen typer javabregner å velge mellom, de vokser litt fortere enn Anabis og blir mer fyldigere, som bakgrunnsplanter har man forskjellige varianter av Vallisneria å velge mellom, de vokser kjempefort, sprer seg godt og står i stil med gresset ditt, hvis du ønsker litt fargeinnslag, f.eks. plante med litt rødt i, kan du sette inn Althernanthera, Ludwigia eller Nesaea - mulighetene er mange og bare noen forslag fra meg mens jeg er i det "kreative" hjørnet.

Ellers vil jeg få si at det gresset ditt er stilig, røttene og flott og utradisjonelle og bakgrunnen du har bestilt er ordentlig lekker!

Og Marianne: Ja, du er Snailwoman - så det så! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resultatet sålangt. Hva syns dere? Bakgrunnen gjorde det MYE finere da. Godt å få vekk bakgrunnen med falske planter.

Sverdplantene til venstre vil vokse seg ganske store, slik at de dekker pumpen. Det er fremdeles litt tomt i midten bak, men kanskje det vokser til..

Tar i mot ris og ros :whistle: :whistle:

IMG_3759.jpg

IMG_3761.jpg

IMG_3773.jpg

IMG_3767.jpg

IMG_3766.jpg

IMG_3765.jpg

IMG_3775.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble kjempebra!

Gjorde seg virkelig med litt røde planter og den mosen var lekkert dandert. Bakgrunnen misunner jeg deg faktisk. :whistle:

Dette kommer til å bli enda mye bedre når plantene har fått noen måndere på seg til å vokse seg ordentlig til. Håper du holder oss oppdatert med bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :whistle: Bare jeg klarer å holde plantene like fine så. Bør jeg gjødsle dem? Har ikke brukt noe gjødsel til nå, men da har jeg kun hatt veldig enkle planter, nå har jeg kjøpte noen middels også, så ikke bare lette.. Hmm..

Funket kjempefint å binde fast mosen til roten med sytråd, takk for tips Einstein&Charlie :P Jeg hadde en enslig Smykke tetra, gav den til en jente som hadde sånne, og så fikk jeg mosen og noen andre planter i bytte :P

Og det er faktisk ikke så få fisk i akvarie :P Har en stor fisk, Black Ghosten, og har jo 4 Praktbotiaer. Kjøpte en stim med neontetra samtidig som jeg kjøpte plantene, og gjorde seg å få fisker med litt knall farge oppi der :P

Syns allerede jeg har en del fisk jeg:

1 Black Ghost

4 Praktbotia

4 Ancistrus

5 Siamesiske algespisere

10 Sebrafisk

10 Neontetra

Så har nok ikke plass til noen fler.. Nå ser det ut som at fiskene mine i alle fall har god plass. Black Ghost fisken bor sammen med PB'ene under røttene der jeg har gravd ut ganske store hulrom, sebrafisken holder seg øverst i akvarie, siameserne holder seg til bunn/midt og sover gjerne på blader ol, og Neontetraene svømmer litt over alt.

Pluss at jeg ikke er spesielt glad i store fisk :whistle: Skummelt nok å fikse i akvarie med de glupske sebrafiskene nappende i hendene.. :P Det er noen skikkelig sultne fisker altså, minner meg om piraya. Kan ikke stikke en finger ned i akvarie uten at hele stimen sitter i fingeren :P Hadde det ikke vært for at de er så små og ikke får tak med munnen, så hadde det sikkert gjort drit vondt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flirer* Er det bare jeg som syns det ser tomt ut oppi der? :P Hehehe men jeg ser jo at du har nok fisk, sånn etter beskrivelsen din :P

Du kan godt bruke gjødsel, men det er lett at algene tar helt av da. Jeg bruker aldri det selv.. Og det skal vel strengt tatt ikke være helt nødvendig heller.

Hehehe ja det er ekkelt når fiskene tygger på deg, jeg skvetter som f og trekker til meg hånden så det spruter vann over alt :icon_redface: Acaraene mine (som er ganske store fisk) har prøvd å ta seg en jafs av meg noen ganger, men det gjør ikke vondt, så slapp av pysa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene er tatt med veldig treig lukkertid. Linsen er ubrukelig, så de fleste fiskene forsvant på bildet. Pluss at Black Ghost sover på dagtid, og PBene hadde gjemt seg, var redde etter all min fikling med akvarie :P

Har lastet opp bilde av min ene sovende PB. Den sover alltid i det hullet i roten.. Utrolig vittig :P

Men ja, jeg er litt pysete når det kommer til fisk :icon_redface: Så egentlig utrolig at jeg har skaffet meg akvarie. Er sånn som kan avstå å bade om sommeren pga fisk :P Neida, går bra så lenge de ikke er stooore :P

Men okei, da venter jeg litt med gjødsel enn så lenge. Ser det vel gjerne lett på plantene om de begynner å trenge gjødsel. Er ikke plaget med mye alger, men får litt trådalger på gresset. Gresset er veldig utsatt for trådalger, spesielt på de tynne tuppene. Så nå har jeg klippet gresset til jevn høyde og fjernet alle algene, så håper jeg det tar litt tid før trådalgene kommer. Antar at det generelt vil komme færre alger i akvarie mitt, nå som jeg har fått masse planter. Jeg hadde jo bare 2 planter + gresset før jeg gikk til innkjøp av de nye plantene. :P

post-1862-1208693196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet. Er skikkelig merkelig. Den kan sove sånn i flere timer i strekk :icon_redface:

Nei, siameserne tar ikke mine trådalger i alle fall :rolleyes: De spiser aldri på gresset da, de holder seg mer til å planter med store blader. Så mulig det er derfor. Ikke vet jeg, for står jo at de skal spise trådalger. <_< Ellers er akvarie mitt fritt for alger da, så ansictrusene og siameserne jobber i alle fall flittig når det gjelder andre alger ser det ut som :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
×
×
  • Opprett ny...