Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå pent i bånd


Lilleulv

Recommended Posts

Metoden jeg har brukt på min portis er:

Klikker og belønner, evt "bra" og belønning når båndet er slakt + går fremover. "nei" + stopp og kanskje gå i motsatt retning dersom hun drar. fremover + belønning igjen når slakt. Hun lærte dette etter en uke med konsekvent trening og har aldri dratt i båndet siden. YAY!

På min golden virker rett og slett ikke denne metoden. hun blir 8 mnd, og dette er metoden jeg bruker, men hun drar like fint :/ derfor må jeg finne en annen metode til henne. Men jeg kan jo ikke andre metoder gikk det opp for meg :icon_redface:

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bare rett og slett skal stoppe når hunden drar. Ikke si noe -ikke gjør noe, bare stå helt i ro til båndet er slakt og hun ser på deg. Da roser du og går videre. Mest sannsynlig vil hunden etter vert koble det å dra i båndet-kommer ingen vei. Gå fint- komme fremmover.

Denne metoden krever tid og tolmodighet og det er lurest å gå alene med hunden.

Hvis du lar hunden gå fremmover når han drar, så får han belønne seg selv ( det å få gå frem er belønningen)og det er dette du må ta kontroll over. Og vær konsekvent,- lar du hunden få gå fremover av og til,- ja så vil han bare dra enda mer, for det virker jo innimellom...

Jeg vil anbefale deg å trene i små økter og utvide strekningen ettervert. Bruk gjerne sele når du trener og halsbånd ellers. Det vil gi et signal til hunden at " nå trener vi"! Lær også hunden et friord når treningen er ferdig,- som " versågod" eller "fri".

Et friord er lurt å ha i mange sammenhenger,- og forteller hunden at nå er det lov å løpe,- gå ut døren , vi trener ikke mer o.l

Stå på,- ikke gi opp. Du vil se resultater ettervert. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bare rett og slett skal stoppe når hunden drar. Ikke si noe -ikke gjør noe, bare stå helt i ro til båndet er slakt og hun ser på deg. Da roser du og går videre. Mest sannsynlig vil hunden etter vert koble det å dra i båndet-kommer ingen vei. Gå fint- komme fremmover.

Denne metoden krever tid og tolmodighet og det er lurest å gå alene med hunden.

Hvis du lar hunden gå fremmover når han drar, så får han belønne seg selv ( det å få gå frem er belønningen)og det er dette du må ta kontroll over. Og vær konsekvent,- lar du hunden få gå fremover av og til,- ja så vil han bare dra enda mer, for det virker jo innimellom...

Jeg vil anbefale deg å trene i små økter og utvide strekningen ettervert. Bruk gjerne sele når du trener og halsbånd ellers. Det vil gi et signal til hunden at " nå trener vi"! Lær også hunden et friord når treningen er ferdig,- som " versågod" eller "fri".

Et friord er lurt å ha i mange sammenhenger,- og forteller hunden at nå er det lov å løpe,- gå ut døren , vi trener ikke mer o.l

Stå på,- ikke gi opp. Du vil se resultater ettervert. :flowers:

Jeg vet ikke, for det var liksom dette vi begynte med. Helt fra første dag vi begynte båndtrening har vi alltid stoppet og stått i ro når båndet var stramt, rost masse og gått fremover når båndet er slakt. Men etter hvert begynte vi å legge på "Nei!" når hun dro, da vi aldri kom videre med treningen...

Hun har aldri kommet videre når vi drar, men jeg begynner å bli lei av at vi bruker så lang tid på å gå tur og aldri kommer oss fremover. denne metoden fungerer jo ikke på henne, så derfor føler jeg at vi må se oss om etter andre metoder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det same vi også :flowers: Nå er ho 1 år og 4 mnd, så er ganske lei av draginga, berre gla ho er så pass lita at det ikkje gjer noko særleg. Vi har kjøpt en gå pent i band sele, så er spent på om den fungerar. Håper berre den ikkje er ekkel/vond for ho å bruke. Har også kanskje planar om å vere med på eit gå pent i band kurs, kanskje det hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kanskje planar om å vere med på eit gå pent i band kurs, kanskje det hjelpe?

Det lurer jeg også på :flowers:

Jeg tenker litt sånn at, når man ikke oppnår det ønskede resultatet ved trening så bør man revurdere metodene sine og se om man bør håndtere det annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme utfordringer med vår hoffe, som er 10 mnd.

Dog er utfordringene er størst i starten av turen, og hun går ofte penere i bånd når hun har fått unnagjort toalettbesøket. :flowers: Vi har forsøkt "gå pent sele", men da er hennes fremgangsmåte: "løpe fremover tre skritt - bli stoppet av selen - vente til båndet er slakt - løpe frem tre skritt - bli stoppet av selen osv..."

Virker som hun har urokkelig tro på at nei neste gang hun forsøker, DA faller selen av! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg så lei, så det kokte litt over for meg. jeg tok tak i nakkeskinnet til hunden og trakk henne inn på plass, og sa "NEI!" veldig streng idet hun dro hardt i båndet. Hun gikk som en prest resten av turen.. Første gang hun har gått pent en hel tur. Men det er ikke metoden jeg ønsker å bruke nei, synes ikke det var noe kult. men jammen fikk vi plutselig en effekt av det vi prøvde å formidle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt dette problemet med mine hunder, men jeg har brukt klikker i treningen. Klikk og godbit når hun går pent og ser på meg. Nå er tispen min 8 mnd. og går kjempefint. Prøver hun og dra så stopper jeg bare opp og trener kontakt,- det funker. Men godbitene må være gode,- lever er favoritt her, hun gjør hva som helst for litt lever. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
I går var jeg så lei, så det kokte litt over for meg. jeg tok tak i nakkeskinnet til hunden og trakk henne inn på plass, og sa "NEI!" veldig streng idet hun dro hardt i båndet. Hun gikk som en prest resten av turen.. Første gang hun har gått pent en hel tur. Men det er ikke metoden jeg ønsker å bruke nei, synes ikke det var noe kult. men jammen fikk vi plutselig en effekt av det vi prøvde å formidle...

Vel, hvis det funker så hadde jeg gått for det jeg. Men skal du si strengt nei hvert gang hun drar må du gjøre det hver gang. Jeg ser ikke helt hva som er så ille med det jeg. Så lenge du er presis, kjapp og fort ferdig og konsekvent kan jeg ikke se at det er noe værre for bikkja enn at dere begge blir frustrerte av stopping og styr hver eneste tur. Så hvis hun reagerer bra på koreksen kan jo det være løsninga. Faren er selvfølgelig at dette var et sjokk fordi du ikke pleier å ta henne og at hun ikke vil reagere like bra neste gang. Men jeg ville prøvd jeg. Regner med at bikkja ikke er så sart at hun ikke tåler tilsnakk og et tak i nakkeskinnet. Men husk presisjon og konsekvens.

For meg funka det veldig bra å bare rygge hver gang bånde skulle til å stramme seg. Altså, jeg rygga bakover helt til hunden var inntil meg og venta litt før vi gikk fremover igjen så jeg ikke skulle bli en rundingsbøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en morsom (?) opplevelse med Tulla; jeg skulle også gjøre det på den måten du beskrev minus "nei"et, da. Jeg klikket altså når hun gikk pent, stoppet når hun dro og klikket når hun tok kontakt/slakket båndet/gikk pent igjen. Det jeg fant ut etter to uker med iherdig trening, var at lille valpen hadde klart å baklengskjede; dvs hun hadde lært seg å dra for så å stoppe og se på meg for å få klikk og belønning..! Jeg trodde ikke så små valper tok ting så kjapt, og at det tok meg hele to uker å gjennomskue lureriet ga meg en aldri så liten oppvekker; jeg var temmelig flau over å være dummere enn en liten valp på noen måneder..! :blush:

Det jeg gjorde, var at jeg sluttet å klikke. Jeg belønnet fremdeles når hun gikk fot og båndet var slakt, men det måtte være en stund siden hun hadde dratt. Når hun dro, stoppet jeg og ventet til hun slakket på båndet før jeg gikk fremover igjen. Ingen belønning bortsett fra å få gå fremover. Hun prøvde da å dra igjen, selvsagt, og da stoppet jeg enda en gang. Tok litt tid før hun skjønte at det ikke nyttet å dra mer, og at hun ikke fikk godis for å dra og kikke på meg, men da hun tok hintet etter en liten måned, var det gjort! Nå går hun stort sett veldig pent i bånd.

Jeg skilte også mellom trening og tur; dvs at jeg brukte halsbånd når vi trente på å gå pent og da var det et krav om at hun måtte gå pent for å få bevege seg fremover. Når hun hadde sele på fikk hun gå som hun ville og litt vimsing og draing hit og dit ble tolerert. Noen kaotisk draing fikk hun likevel ikke lov til; hun skulle jo bli en relativt stor hund, og det var for både min og hennes del at det ble gjort sånn. Etterhvert som hun ble flinkere, gikk vi i nye miljøer. Jeg kunne skifte mellom halsbånd og sele på en tur og trene når jeg ville og hunden var i rett modus for å si det sånn. For min hund ble det rett å trene når vi gikk hjemmefra, og ikke når vi var på vei tilbake igjen; hun var veldig hjemmekjær.. Hos de fleste andre hunder har jeg inntrykk av at det er den siste biten hjem igjen som er enklest, men ikke alle følger boka! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke denne goldenen du har skrevet om før, som er litt passiv og ikke så gøyal å trene? Skal du begynne å bruke harde metoder på henne, kan det i hvert fall skje at hun begynner å gå og "passe seg" for deg... og da blir hun kanskje mer passiv i andre situasjoner også. Hadde det vært en striere hund, så ja - da kan man være inne på noe, men da nytter det ikke å komme med klikkertrening og andre måter senere, da lærer du hunden at det viktigste er å passe seg for deg... hvis den er litt myk og passiv i utgangspunktet særlig.

Først har du holdt på veldig lenge med en "metode" som ikke virker - men der du iallfall ikke har nådd inn med innlæringen, siden hun ikke har "skjønt" det ennå. Så mister du hodet, går inn og tar tak i henne, og så "virker det". Men hva tror du hunden får ut av det? At hun går pent fordi hun frykter at du skal fare uforståelig opp en gang til?

Jeg skjønner deg på en måte godt - men samtidig er det du som har hele ansvaret for formidlingen her. At du blir grinete på hunden til slutt, etter at du har holdt på i måneder - et år? - uten å få til læringen... kanskje burde du innsett for flere måneder siden at "her gjør JEG noe galt, siden hunden min ikke forstår"?

En metode skal virke - i løpet av en kortere stund skal du se om det når inn. Går det så lang tid, så synes jeg det blir urettferdig at du til slutt får et utbrudd mot hunden din, når du kanskje burde prøvd andre metoder for lenge siden? Samtidig har du jo prøvd på den "hyggelige" måten hele tiden - og det er jo flott. Kanskje det er dette jeg har litt imot noen av Rugaas-erne... at det nærmest virker som om du trenger ÅR på å trene hunden din, så kanskje det er lett å tro det "skal være sånn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann alle der ute tongue.png

Jeg har et lite problem me min hund Zita, min Dverg BC.

Hun er en UUUUmulius på tur. Det er faktisk dager der jeg gruer meg til å gå på tur me hun

fordi hun hiver seg eter biler, Hun er aggresiv mot hester, sauer og kuer, og Hun klarer ike å gå rolig i båndet.

Hun er også litt rett/agresiv mot folk med caps og politi (folk me uniform).

Hun er enda værre når det kommer biler i nærheten, hun

trenger bare å høre en bil motor lyd, å hun leger seg ned, og venter. jeg bruker å gå rolig og senke skuldrene

når bilen passerer, men det ender me at hun biter meg i låret (AUUU!) så nå har jeg begynt å løfte hun op når bilene kommer.

meeen det er lit problematisk når jeg komer til byen, kan liksom ikke løfte henne op vær gang det kommer biler. laugh.gif rolleyes.gif

hehe..

Jeg har så lyst å få hun til å gå kjempe Bra når jeg får den nye valpen i hus, ( september-oktober 08)

Så det jeg trenger hjelp til er vel:

Hvordan få henne til å gå fint?

vordan få henne til å slutte å gjete på biler?

vordan prøve å få hene til å slute me aggrisiviteten til andre store dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt noe av de samme måtene som du for å få hundene jeg trener til å gå fint. Min egen hund har gått med slakt bånd siden første gang vi prøvde båndet, så har sluppet unna båndtrening med han ;) Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så menn mye klok erfaring og mye å kjenne seg igjen i. Kanskje vi får huske på begrensingen ved å forsterke; at belønning alltid kan "villes vekk" av hunden selv. Dersom en egenrådig,selvstendig og rimelig smart hund IKKE VIL, fins ikke den belønning skapt som kan får den til å opptre lydig. Derimot kan den forstå belønningsprinsippet og begynne å manipulere eieren deretter, som f.eks Huldra har erfart. Hvem er da som såkalt "går tur" med hvem - men nå på en annen og en ny måte? "

Slikt kan man bli "metodisk svimmel" av; - bikkja blir på en måte mer logisk enn en selv. Da må vi vel finne fram til noe annet for å markere vår egen vilje. - som vi kan gjennomføre uten å skremme? - uten å få dårlig samvittighet. Ikke alle hunder er instinkløse og gjennomsnitts - etter "boka", uten dermed å være problemhunder i seg selv. Tvertimot - mot, vilje og evne til selvstendig problemløsning er så menn flotte læringsegenskaper.

Men vanskelig å finne løsninger og krevende for eieren som "oppdrager" - ja! - det skriver jeg under på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine svar, men jeg kan komme med noe som ihvertfall har funket på meg :)

Min hund bare kjørte ivei med nesen i bakken og dro for harde livet før :)

Jeg hadde samme problem som deg. Jeg stoppet og stoppet. Alle sa at det fungerte så bra, men ikke på meg.

Det jeg gjorde var å trene "kontakt": Gå baklengs å lokke hunden med deg. Hunden skal se på deg. Bruk stemmen å ha det gøy, da vil den garantert følge deg. Etterhvert begynte jeg å snu meg med siden til (gå-på-tur-posisjon), og da fortsatte han å følge med på meg. Tok litt tid, men etterhvert ble båndet slakkere av seg selv, selv på "daffe turer" med langt bånd. Dessuten blir det mye lettere å "hente inn" når dere har øvd inn "kontakt".

Forferdelig beskrivelse, men kanskje det er verdt å prøve uansett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri brukt belønning gjennom gobiter når jeg har trenet på å gå pent i bånd, bare ros.

Først trenet jeg inn "på plass". Derretter begynte jeg tidlig å stoppe hver gang hunden dro i båndet. Da skulle han komme tilbake til meg og stille seg i"på plass" posisjon. I begynnelsen måtte jeg gjøre dette hele tiden (stoppe-på plass), men tilslutt ble han lei og ga seg. Litt etter litt gikk det av seg selv uten å måtte stoppe hele tiden. Etter hvert har det vært nok å bare rykke et par ganger i båndet, ikke hardt, men bare som en påmindelse når jeg merker at han er i ferd med å dra i båndet. Husk massssssssssse ros!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min golden virker rett og slett ikke denne metoden. hun blir 8 mnd, og dette er metoden jeg bruker, men hun drar like fint :/ derfor må jeg finne en annen metode til henne. Men jeg kan jo ikke andre metoder gikk det opp for meg :)

Metoden du beskriver fungerer på tusentalls golden retrievere verden over. Jeg tror ikke du skal prøve å "finne en annen metode", men heller forbedre hvordan du utfører den. Se spesielt på dette Huldra skriver om, nemlig hvor lenge du krever at hunden går fint. Du kan også tenke på å kreve øyekontakt (kanskje til og med lokke?).

Jeg ville definitivt fortsatt med belønning for å gå pent samt stoppe/gå andre veien når hunden drar, men ikke hold på i evigheter før du justerer.

Av andre ting du kan gjøre er å trene på dette inne, i hagen eller andre steder der det ikke er så mye spennende å lukte på. Har du en grusbane i nærheten er den fin. La hunden få snuse litt rundt først og så begynner du treninga. Poenget er selvsagt at alt bør trenes inn uten forstyrrelser. Når man trener langs en sti så kommer man alltid til masse spennende lukter. En sulten hund er heller ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...